Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Dietoterapia w onkologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dietoterapia w onkologii
Specjalność Dietoterapia i poradnictwo żywieniowe
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: anatomia człowieka, żywienie człowieka, patofizjologia, dietetyka, fizjologia żywienia, produkty zwierzęce i roślinne o właściwościach prozdrowotnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia pacjentów onkologicznych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet u pacjentów onkologicznych w zależności od miejsca nowotworu, leczenia, progresji choroby.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Układanie planów żywieniowych dla pacjentów onkologicznych z uwzględnieniem lokalizacji nowotworu, objawów i sposobu leczenia.14
T-L-2Zaliczenie zajęć1
15
wykłady
T-W-1Znaczenie roli dietetyka w zakresie żywienia pacjenta onkologicznego (ocena sposobu żywienia, stanu odżywienia, ustalenie zapotrzebowania energetycznego, na makroskładniki, witaminy i biopierwiastki).2
T-W-2Modyfikacje dietetyczne zależne od lokalizacji nowotworu.2
T-W-3Modyfikacje dietetyczne zależne od objawów towarzyszących chorobie nowotworowej.2
T-W-4Modyfikacje dietetyczne wynikające ze sposobu leczenia przeciwnowotworowego, występujących objawów ubocznych tych terapii i fazy rozwoju nowotworu.2
T-W-5Wsparcie żywieniowe leczenia przeciwnowotworowego (leczenie żywieniowe, suplementy, ONS-y, preparaty zwiększające odporność).2
T-W-6Najczęstsze problemy w żywieniu pacjentów onkologicznych. Mity i stereotypy w żywieniu pacjentów onkologicznych.2
T-W-7Edukacja żywieniowa pacjenta z chorobą nowotworową oraz jego opiekuna. Aspekty psychologiczne żywienia.2
T-W-8Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenie.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie jadłospisów dla osób chorych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu w formie pisemnej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb10 2_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe osób chorych onkologicznie, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego.
D_1A_W04C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb10 2_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i dietę, dla pacjentów onkologicznych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od fazy choroby.
D_1A_U07C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-L-1, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb10 2_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób z chorobami nowotworowymi, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K03C-1, C-2T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-1, T-W-6, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb10 2_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe osób chorych onkologicznie, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia pacjenta onkologicznego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu żywienia pacjenta onkologicznego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu żywienia pacjenta onkologicznego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował w stopniu ponadpodstawowym wiedzę z zakresu żywienia pacjenta onkologicznego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu omawianych chorób i żywienia pacjenta onkologicznego i poprawnie ją wykorzystuje. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada rozległą wiedzę z zakresu żywienia pacjenta onkologicznego i poprawnie ją wykorzystuje. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb10 2_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i dietę, dla pacjentów onkologicznych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od fazy choroby.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety dla pacjenta z chorobą nowotworową i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla pacjenta z chorobą nowotworową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla pacjenta z chorobą nowotworową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla pacjenta z chorobą nowotworową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis dla pacjenta z chorobą nowotworową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla pacjenta z chorobą nowotworową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb10 2_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób z chorobami nowotworowymi, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Joanna Gromadzka-Ostrowska, Piotr Paluszkiewicz, Maciej Słodkowski, Jacek Sobocki, Andrzej W. Szawłowski, Żywienie w chorobach nowotworowych, Wyd. Lek. PZWL, W-wa, 2023, wyd.1
  2. Krzysztof Jan Koper, Żywienie w chorobie nowotworowej, PZWL, W-wa, 2021, wyd.1
  3. Andrzej Szawłowski, Joanna Gromadzka-Ostrowska, Dietetyka w chorobach nowotworowych, PZWL, Warszawa, 2022, wyd.1
  4. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd. IŻŻ, W-wa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Współczesna dietetyka, https://www.wspolczesnadietetyka.pl/
  2. czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Układanie planów żywieniowych dla pacjentów onkologicznych z uwzględnieniem lokalizacji nowotworu, objawów i sposobu leczenia.14
T-L-2Zaliczenie zajęć1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie roli dietetyka w zakresie żywienia pacjenta onkologicznego (ocena sposobu żywienia, stanu odżywienia, ustalenie zapotrzebowania energetycznego, na makroskładniki, witaminy i biopierwiastki).2
T-W-2Modyfikacje dietetyczne zależne od lokalizacji nowotworu.2
T-W-3Modyfikacje dietetyczne zależne od objawów towarzyszących chorobie nowotworowej.2
T-W-4Modyfikacje dietetyczne wynikające ze sposobu leczenia przeciwnowotworowego, występujących objawów ubocznych tych terapii i fazy rozwoju nowotworu.2
T-W-5Wsparcie żywieniowe leczenia przeciwnowotworowego (leczenie żywieniowe, suplementy, ONS-y, preparaty zwiększające odporność).2
T-W-6Najczęstsze problemy w żywieniu pacjentów onkologicznych. Mity i stereotypy w żywieniu pacjentów onkologicznych.2
T-W-7Edukacja żywieniowa pacjenta z chorobą nowotworową oraz jego opiekuna. Aspekty psychologiczne żywienia.2
T-W-8Zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenie.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Analiza wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb10 2_W01Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe osób chorych onkologicznie, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W04Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym fizjologiczne i patofizjologiczne uwarunkowania zaleceń żywieniowych dla osób zdrowych i chorych, w różnych okresach życia, o różnej aktywności fizycznej oraz związane z tym zasady i normy żywienia, zarówno w żywieniu indywidualnym jak i zbiorowym
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia pacjentów onkologicznych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet u pacjentów onkologicznych w zależności od miejsca nowotworu, leczenia, progresji choroby.
Treści programoweT-W-4Modyfikacje dietetyczne wynikające ze sposobu leczenia przeciwnowotworowego, występujących objawów ubocznych tych terapii i fazy rozwoju nowotworu.
T-W-5Wsparcie żywieniowe leczenia przeciwnowotworowego (leczenie żywieniowe, suplementy, ONS-y, preparaty zwiększające odporność).
T-W-7Edukacja żywieniowa pacjenta z chorobą nowotworową oraz jego opiekuna. Aspekty psychologiczne żywienia.
T-W-2Modyfikacje dietetyczne zależne od lokalizacji nowotworu.
T-W-3Modyfikacje dietetyczne zależne od objawów towarzyszących chorobie nowotworowej.
T-W-1Znaczenie roli dietetyka w zakresie żywienia pacjenta onkologicznego (ocena sposobu żywienia, stanu odżywienia, ustalenie zapotrzebowania energetycznego, na makroskładniki, witaminy i biopierwiastki).
T-W-6Najczęstsze problemy w żywieniu pacjentów onkologicznych. Mity i stereotypy w żywieniu pacjentów onkologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia pacjenta onkologicznego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu żywienia pacjenta onkologicznego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu żywienia pacjenta onkologicznego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował w stopniu ponadpodstawowym wiedzę z zakresu żywienia pacjenta onkologicznego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu omawianych chorób i żywienia pacjenta onkologicznego i poprawnie ją wykorzystuje. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada rozległą wiedzę z zakresu żywienia pacjenta onkologicznego i poprawnie ją wykorzystuje. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb10 2_U01Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i dietę, dla pacjentów onkologicznych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od fazy choroby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U07Potrafi zaplanować jadłospis uwzględniający zasady dietoprofilaktyki i dietoterapii w różnych schorzeniach z uwzględnieniem działań suplementacyjnych i edukacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia pacjentów onkologicznych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet u pacjentów onkologicznych w zależności od miejsca nowotworu, leczenia, progresji choroby.
Treści programoweT-W-3Modyfikacje dietetyczne zależne od objawów towarzyszących chorobie nowotworowej.
T-W-4Modyfikacje dietetyczne wynikające ze sposobu leczenia przeciwnowotworowego, występujących objawów ubocznych tych terapii i fazy rozwoju nowotworu.
T-W-5Wsparcie żywieniowe leczenia przeciwnowotworowego (leczenie żywieniowe, suplementy, ONS-y, preparaty zwiększające odporność).
T-W-2Modyfikacje dietetyczne zależne od lokalizacji nowotworu.
T-W-7Edukacja żywieniowa pacjenta z chorobą nowotworową oraz jego opiekuna. Aspekty psychologiczne żywienia.
T-W-1Znaczenie roli dietetyka w zakresie żywienia pacjenta onkologicznego (ocena sposobu żywienia, stanu odżywienia, ustalenie zapotrzebowania energetycznego, na makroskładniki, witaminy i biopierwiastki).
T-L-1Układanie planów żywieniowych dla pacjentów onkologicznych z uwzględnieniem lokalizacji nowotworu, objawów i sposobu leczenia.
T-W-6Najczęstsze problemy w żywieniu pacjentów onkologicznych. Mity i stereotypy w żywieniu pacjentów onkologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie jadłospisów dla osób chorych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety dla pacjenta z chorobą nowotworową i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla pacjenta z chorobą nowotworową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla pacjenta z chorobą nowotworową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla pacjenta z chorobą nowotworową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis dla pacjenta z chorobą nowotworową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla pacjenta z chorobą nowotworową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb10 2_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób z chorobami nowotworowymi, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia pacjentów onkologicznych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet u pacjentów onkologicznych w zależności od miejsca nowotworu, leczenia, progresji choroby.
Treści programoweT-W-7Edukacja żywieniowa pacjenta z chorobą nowotworową oraz jego opiekuna. Aspekty psychologiczne żywienia.
T-W-3Modyfikacje dietetyczne zależne od objawów towarzyszących chorobie nowotworowej.
T-W-4Modyfikacje dietetyczne wynikające ze sposobu leczenia przeciwnowotworowego, występujących objawów ubocznych tych terapii i fazy rozwoju nowotworu.
T-W-5Wsparcie żywieniowe leczenia przeciwnowotworowego (leczenie żywieniowe, suplementy, ONS-y, preparaty zwiększające odporność).
T-W-1Znaczenie roli dietetyka w zakresie żywienia pacjenta onkologicznego (ocena sposobu żywienia, stanu odżywienia, ustalenie zapotrzebowania energetycznego, na makroskładniki, witaminy i biopierwiastki).
T-L-1Układanie planów żywieniowych dla pacjentów onkologicznych z uwzględnieniem lokalizacji nowotworu, objawów i sposobu leczenia.
T-W-6Najczęstsze problemy w żywieniu pacjentów onkologicznych. Mity i stereotypy w żywieniu pacjentów onkologicznych.
T-W-2Modyfikacje dietetyczne zależne od lokalizacji nowotworu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - układanie jadłospisów dla osób chorych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.