Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana

Sylabus przedmiotu Biologiczny monitoring środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczny monitoring środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień dotyczących ekologii i ochrony środowiska, a zwłaszcza wpływu działalności człowieka na środowisko

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróznorodności i ochrony środowiska
C-2Zapoznanie studentów z biologicznymi metodami monitorowania jakości środowiska
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu biologicznego i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przedstawienie studentom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko
C-5Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)2
T-A-2Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.1
T-A-3Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.2
T-A-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych1
T-A-5Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego1
T-A-6Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób, przygotowywanie prób do oznaczeń)1
T-A-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.2
T-A-8Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych2
T-A-9Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey2
T-A-10Kolokwium zaliczeniowe1
15
wykłady
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.1
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska1
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego2
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.2
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych2
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)2
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska2
T-W-8Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska2
T-W-9Kolokwium zaliczeniowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć4
A-A-3Wykonanie konspektu6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
A-A-5Studiowanie literatury przedmiotu5
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-4Udział w konsultacjach2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwosci i potrzeby wykorzystania metod monitoringu biologicznego w różnych ekosystemach
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O1-2_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w różnych typach ekosystemów
MS_1A_W03C-3, C-5T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O1-2_U01
Student potrafi dobrać odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
MS_1A_U08C-3, C-4, C-5T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O1-2_K01
Student jest gotowy świadomie stosować różne metod monitoringu biologicznego i dokształcać się stale w tym zakresie
MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-7, T-A-4M-1, M-2S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O1-2_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w różnych typach ekosystemów
2,0student nie potrafi scharakteryzować zasad prowadzenia monitoringu biologicznego
3,0student w dostatecznym stopniu zna i rozumie zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
3,5student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach wodnych
4,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
4,5student charakteryzuje większość zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
5,0student charakteryzuje poprawnie zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O1-2_U01
Student potrafi dobrać odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
2,0student nie dobiera prawidłowo metod biologicznego monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi dobrać metodę biologicznego monitoringu środowiska
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O1-2_K01
Student jest gotowy świadomie stosować różne metod monitoringu biologicznego i dokształcać się stale w tym zakresie
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotowy i świadomy konieczności ciągłego dokształcania się w zakresie stosowania monitoringu biologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego

Literatura podstawowa

  1. Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
  2. Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  3. Collier B.D., Cox G.W., Johanson A.W., Miller P.H.C., Ekologia dynamiczna, PWRiL, Warszawa, 1978, 1
  4. Allan David J., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  5. Namieśnik J., Łukasik J., Jamrógiewicz Z., Pobieranie próbek środowiskowych do analizy, PWN, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Szmajda P., Teoretyczne podstawy bioindykacji. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA., Sorus, Idee ekologiczne, 2011, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 9-25.
  2. Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.
  3. Ledwoń K., Ekologiczne podstawy kształtowania technosfery, PWN, Warszawa - Wrocłąw, 1998, Wydawnictwo naukowe
  4. Wiatr I., Inżynieria ekologiczna, PTIE, Warszawa - Lublin, 1995
  5. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2005, 1, Seria Środowisko

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)2
T-A-2Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.1
T-A-3Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.2
T-A-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych1
T-A-5Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego1
T-A-6Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób, przygotowywanie prób do oznaczeń)1
T-A-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.2
T-A-8Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych2
T-A-9Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey2
T-A-10Kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Postawienie celu i sposobu prowadzenia monitoringu środowiskowego warunków atmosferycznych, biomów lądowych i wodnych w świetle przepisów prawa Ochrony Środowiska.1
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska1
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego2
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.2
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych2
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)2
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska2
T-W-8Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska2
T-W-9Kolokwium zaliczeniowe1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć4
A-A-3Wykonanie konspektu6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
A-A-5Studiowanie literatury przedmiotu5
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów12
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-4Udział w konsultacjach2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O1-2_W01Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w różnych typach ekosystemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekologii, monitoringu i ochrony środowiska wodnego, roli i różnorodności biologicznej oraz procesów zachodzących w biosferze. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu biologicznego i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-5Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych
Treści programoweT-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska
T-W-3Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-W-7Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska
T-W-8Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska
T-A-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-A-3Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.
T-A-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-A-8Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych
T-A-9Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
T-A-2Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.
T-A-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwosci i potrzeby wykorzystania metod monitoringu biologicznego w różnych ekosystemach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi scharakteryzować zasad prowadzenia monitoringu biologicznego
3,0student w dostatecznym stopniu zna i rozumie zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
3,5student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach wodnych
4,0student charakteryzuje zaledwie kilka zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
4,5student charakteryzuje większość zasad prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
5,0student charakteryzuje poprawnie zasady prowadzenia monitoringu biologicznego w ekosystemach lądowych i wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O1-2_U01Student potrafi dobrać odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu biologicznego i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przedstawienie studentom procedur związanych z przygotowaniem i wykonywaniem raportów oddziaływania na środowisko
C-5Zapoznanie studentów z budową i obsługą sprzętu do prowadzenia badań terenowych
Treści programoweT-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-A-1Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-A-3Indykatory biotyczne w środowisku lądowym i środowisku wodnym.
T-A-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-A-8Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jako metoda oceny jakości wód jeziornych
T-A-9Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
T-A-5Prezentacja oraz instrukcja obsługi sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do badań środowiska wodnego
T-A-6Postępowanie w terenie podczas poboru prób zgodnie z wytycznymi (wyznaczanie stanowisk badawczych, wybór metody, postępowanie z próbami, wypełnianie protokołów terenowych, konserwacja i opis prób, przygotowywanie prób do oznaczeń)
T-A-2Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce.
T-A-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwosci i potrzeby wykorzystania metod monitoringu biologicznego w różnych ekosystemach
M-4Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dobiera prawidłowo metod biologicznego monitoringu środowiska i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi dobrać metodę biologicznego monitoringu środowiska
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody biologicznego monitoringu środowiska, potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu uniknięcia błędów w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O1-2_K01Student jest gotowy świadomie stosować różne metod monitoringu biologicznego i dokształcać się stale w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
MS_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K03Jest gotów ponieść odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu biologicznego i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
Treści programoweT-W-3Zasady prowadzenia monitoringu Środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-4Procedury postępowania w trakcie monitoringu, jego logistyka. Instytucje odpowiedzialne administracyjnie za monitoring państwowy, regionalny i terenowy.
T-W-5Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-6Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-A-7Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodniczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji.
T-A-4Metody badania jakości środowiska w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w monitoringu środowiska z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne lub ustne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotowy i świadomy konieczności ciągłego dokształcania się w zakresie stosowania monitoringu biologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska i potrzebą stosowania różnych metod monitoringu biologicznego