Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana

Sylabus przedmiotu Organizacja pracy w laboratoriach diagnostycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja pracy w laboratoriach diagnostycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mokrobiologii
W-2zaliczony przedmiot "techniki mikroiologiczne"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych3
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych3
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych3
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi2
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych2
T-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia15
A-A-3samodzielne przygotowanie do zajęć10
A-A-4przegląd literatury10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności w trakcie zajęć oraz przygotowanych prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu na podstawie końcowej weryfikacji zdobytej wiedzi

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-1_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym sposób organizacji pracy w laboratoriach, ich budowę, wyposażenie.
MS_1A_W12C-1T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-1_U01
Student potrafi zorganizować pracę w laboratorium
MS_1A_U07C-1T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O16-1_K01
Student jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za właściwą organizację pracy w laboratorium.
MS_1A_K03C-1T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-1_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym sposób organizacji pracy w laboratoriach, ich budowę, wyposażenie.
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu zna budowę, wyposazenie i organizację pracy w laboratoriach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-1_U01
Student potrafi zorganizować pracę w laboratorium
2,0
3,0potrafi w dostatecznym stopniu zoorganizować pracę w laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O16-1_K01
Student jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za właściwą organizację pracy w laboratorium.
2,0
3,0jest gotów podjąć odpowiedzialność za funkcjonowanie i pracy laboratorium w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. -, Zalecenia krajowego specjalisty w dziedzinie mikrobiologii w sprawie organizacji i zasad działania laboratoryjnej diagnostyki mikrobiologicznej., Dz.Urz.MZiOS.1999.1.3, Warszawa, 1999
  2. A. Keith Furr, CRC Handbook of Laboratory Safety, CRC Press, 2000, 5, ISBN 9780849325236

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych3
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych3
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych3
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi2
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych2
T-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia15
A-A-3samodzielne przygotowanie do zajęć10
A-A-4przegląd literatury10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O16-1_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym sposób organizacji pracy w laboratoriach, ich budowę, wyposażenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W12Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu na podstawie końcowej weryfikacji zdobytej wiedzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu zna budowę, wyposazenie i organizację pracy w laboratoriach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O16-1_U01Student potrafi zorganizować pracę w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U07Potrafi zorganizować pracę w laboratorium oraz przeprowadzić analizy. Potrafi walidować metodę badawczą. Potrafi przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności w trakcie zajęć oraz przygotowanych prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu na podstawie końcowej weryfikacji zdobytej wiedzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi w dostatecznym stopniu zoorganizować pracę w laboratorium
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O16-1_K01Student jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za właściwą organizację pracy w laboratorium.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Jest gotów ponieść odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłową budową, wyposażeniem i organizacją pracy w różnego typu laboratoriach diagnostycznych
Treści programoweT-A-6Walidacja wyników i audyty laboratoriów
T-A-1Podział i charakterystyka laboratoriów diagnostycznych
T-A-2Budowa i wyposażenie laboratoriów diagnostycznych
T-A-3Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratoriach diagnostycznych
T-A-4Krążenie i procedury zachowawcze z odczynnikami i próbkami badanymi
T-A-5Postępowanie z odpadami w laboratoriach diagnostycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności w trakcie zajęć oraz przygotowanych prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest gotów podjąć odpowiedzialność za funkcjonowanie i pracy laboratorium w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0