Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana

Sylabus przedmiotu Analiza statystyczna w naukach rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza statystyczna w naukach rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki na poziomie szkoły średniej
W-2Znajomość informatyki na poziomie szkoły średniej.
W-3Umiejętność obsługi komputera w stopniu dobrym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowywania i prezentacji wyników analiz statystycznych
C-4Ukształtowanie umiejętności statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
C-5Rozwinięcie umiejętności interpretacji i krytycznej oceny wyników analiz statystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elementy statystyki opisowej3
T-A-2Zmienna losowa i jej rozkłady2
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez5
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa4
T-A-5Zaliczenie1
15
laboratoria
T-L-1Wstępna analiza danych i ich prezentacja, statystyki opisowe4
T-L-2Analiza normalności rozkładu zmiennej4
T-L-3Analiza regresji liniowej3
T-L-4Analiza korelacji4
T-L-5Test t-studenta dla pojedynczej próby i dla dwóch prób niezależnych3
T-L-6Test t-studenta dla dwóch prób zależnych2
T-L-7Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób niezależnych o rozkładach inny iż normalny2
T-L-8Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób zależnych o rozkładach inny iż normalny3
T-L-9Analiza wariancji ANOVA dla efektów głównych5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje z prowadzącym2
A-A-3przygotowanie się do kolokwium33
50
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje z prowadzącym2
A-L-3przygotowanie sie do kolokwiów19
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w laboratorium komputerowym
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O3-2_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu stosowanie statystyki matematycznej w naukach rolniczych
MS_1A_W01C-1T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-L-3, T-L-4, T-L-9, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-5M-2, M-1S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O3-2_U01
Potrafi przeprowadzić wnioskowanie statystyczne i zaprezentować wyniki analiz statystycznych
MS_1A_U07C-1, C-3, C-2, C-5T-L-3, T-L-4, T-L-9, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-5M-2, M-1S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O3-2_K01
Jest gotów do ciągłego dokształcania w celu doskonalenia się w zakresie metod statystycznych i zastosowania ich w naukach rolniczych
MS_1A_K01C-1, C-3, C-2, C-4, C-5T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-L-3, T-L-4, T-L-9, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-5M-2, M-1S-2, S-3, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O3-2_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu stosowanie statystyki matematycznej w naukach rolniczych
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
3,0Zna i rozumie w dostatecznym stopniu jak należy stosować statystykę matematyczną w naukach rolniczych
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O3-2_U01
Potrafi przeprowadzić wnioskowanie statystyczne i zaprezentować wyniki analiz statystycznych
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić wnioskowanie statystyczne i zaprezentować wyniki analiz statystycznych w dostatecznym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O3-2_K01
Jest gotów do ciągłego dokształcania w celu doskonalenia się w zakresie metod statystycznych i zastosowania ich w naukach rolniczych
2,0Student nie jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań
3,0Student jest częściowo zdolny do krytycznej oceny wyników badań
3,5Student jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań w zadowalającym stopniu
4,0Student jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań
4,5Student jest w znacznym stopniu zdolny do krytycznej oceny wyników badań
5,0Student jest w pełni zdolny do krytycznej oceny wyników badań

Literatura podstawowa

  1. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2011
  3. Hyb W., Myszewski J., Tablice matematyczne. Cz. II. Statystyka matematyczna, Wyd. SGGW, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa, 1996
  2. Zieliński T., Jak pokochać statystykę czyli STATISTICA do poduszki, StatSoft Polska, Kraków, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elementy statystyki opisowej3
T-A-2Zmienna losowa i jej rozkłady2
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez5
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa4
T-A-5Zaliczenie1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstępna analiza danych i ich prezentacja, statystyki opisowe4
T-L-2Analiza normalności rozkładu zmiennej4
T-L-3Analiza regresji liniowej3
T-L-4Analiza korelacji4
T-L-5Test t-studenta dla pojedynczej próby i dla dwóch prób niezależnych3
T-L-6Test t-studenta dla dwóch prób zależnych2
T-L-7Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób niezależnych o rozkładach inny iż normalny2
T-L-8Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób zależnych o rozkładach inny iż normalny3
T-L-9Analiza wariancji ANOVA dla efektów głównych5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje z prowadzącym2
A-A-3przygotowanie się do kolokwium33
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje z prowadzącym2
A-L-3przygotowanie sie do kolokwiów19
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O3-2_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu stosowanie statystyki matematycznej w naukach rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu chemii, matematyki, statystyki, fizyki i nauk pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
Treści programoweT-A-1Elementy statystyki opisowej
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-2Zmienna losowa i jej rozkłady
T-L-3Analiza regresji liniowej
T-L-4Analiza korelacji
T-L-9Analiza wariancji ANOVA dla efektów głównych
T-L-6Test t-studenta dla dwóch prób zależnych
T-L-2Analiza normalności rozkładu zmiennej
T-L-7Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób niezależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-8Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób zależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-1Wstępna analiza danych i ich prezentacja, statystyki opisowe
T-L-5Test t-studenta dla pojedynczej próby i dla dwóch prób niezależnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe)
M-1Ćwiczenia rachunkowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w laboratorium komputerowym
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
3,0Zna i rozumie w dostatecznym stopniu jak należy stosować statystykę matematyczną w naukach rolniczych
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O3-2_U01Potrafi przeprowadzić wnioskowanie statystyczne i zaprezentować wyniki analiz statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U07Potrafi zorganizować pracę w laboratorium oraz przeprowadzić analizy. Potrafi walidować metodę badawczą. Potrafi przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowywania i prezentacji wyników analiz statystycznych
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
C-5Rozwinięcie umiejętności interpretacji i krytycznej oceny wyników analiz statystycznych
Treści programoweT-L-3Analiza regresji liniowej
T-L-4Analiza korelacji
T-L-9Analiza wariancji ANOVA dla efektów głównych
T-L-6Test t-studenta dla dwóch prób zależnych
T-L-2Analiza normalności rozkładu zmiennej
T-L-7Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób niezależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-8Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób zależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-1Wstępna analiza danych i ich prezentacja, statystyki opisowe
T-L-5Test t-studenta dla pojedynczej próby i dla dwóch prób niezależnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe)
M-1Ćwiczenia rachunkowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w laboratorium komputerowym
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić wnioskowanie statystyczne i zaprezentować wyniki analiz statystycznych w dostatecznym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O3-2_K01Jest gotów do ciągłego dokształcania w celu doskonalenia się w zakresie metod statystycznych i zastosowania ich w naukach rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowywania i prezentacji wyników analiz statystycznych
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
C-4Ukształtowanie umiejętności statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
C-5Rozwinięcie umiejętności interpretacji i krytycznej oceny wyników analiz statystycznych
Treści programoweT-A-1Elementy statystyki opisowej
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-2Zmienna losowa i jej rozkłady
T-L-3Analiza regresji liniowej
T-L-4Analiza korelacji
T-L-9Analiza wariancji ANOVA dla efektów głównych
T-L-6Test t-studenta dla dwóch prób zależnych
T-L-2Analiza normalności rozkładu zmiennej
T-L-7Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób niezależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-8Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób zależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-1Wstępna analiza danych i ich prezentacja, statystyki opisowe
T-L-5Test t-studenta dla pojedynczej próby i dla dwóch prób niezależnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe)
M-1Ćwiczenia rachunkowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w laboratorium komputerowym
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań
3,0Student jest częściowo zdolny do krytycznej oceny wyników badań
3,5Student jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań w zadowalającym stopniu
4,0Student jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań
4,5Student jest w znacznym stopniu zdolny do krytycznej oceny wyników badań
5,0Student jest w pełni zdolny do krytycznej oceny wyników badań