Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy żywienia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy żywienia człowieka
Specjalność mikrobiologia stosowana
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, higiena i toksykologia żywności, ogólna tehnologia żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.1
T-L-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.2
T-L-3Normy żywienia.2
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.2
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.2
T-L-6Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych.2
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.2
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.1
T-L-9Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.2
T-W-2Występowanie białek w żywności.2
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.2
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.2
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.2
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.1
T-W-7Stan odżywienia.2
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.1
T-W-9Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2teoretyczne przygotowanie do zajęć10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-W-3Analiza wskazanej literatury4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
S-2Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O10-2_W02
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu.
MS_1A_W04C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-2, M-3, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O10-2_U02
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym.
MS_1A_U09C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-3, M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O10-2_K02
Jest gotów do stałego pogłębiania swojej wiedzy. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
MS_1A_K01C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-3, M-4, M-5S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O10-2_W02
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student zna i rozumie zagadnienia dotyczące przedmiotu w stopniu dostatecznym.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O10-2_U02
Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student uzyskuje zaliczenie zajęć (60%)
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O10-2_K02
Jest gotów do stałego pogłębiania swojej wiedzy. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy w stopniu dostatecznym.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa, 2008
  2. Peckenpaugh N. J./ tłum. D. Gajewska, Podstawy żywienia i dietoterapii, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010
  3. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji Polski, IŻŻ, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. T 3, PWN, Warszawa, 2009
  2. Gertig H., Przysławski J., Bromatologia: zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa, 2006
  3. Kunachowicz H., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 2005
  4. Szponar L., Wolnicka K., Rychlik E., Album fotografii produktów i potraw, IŻŻ, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.1
T-L-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.2
T-L-3Normy żywienia.2
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.2
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.2
T-L-6Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych.2
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.2
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.1
T-L-9Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.2
T-W-2Występowanie białek w żywności.2
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.2
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.2
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.2
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.1
T-W-7Stan odżywienia.2
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.1
T-W-9Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2teoretyczne przygotowanie do zajęć10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-W-3Analiza wskazanej literatury4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O10-2_W02Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych oraz główne przemiany biochemiczne. W zaawansowanym stopniu zna i rozumie aktywność czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.
T-L-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
T-L-3Normy żywienia.
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
T-L-6Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych.
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.
T-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.
T-W-2Występowanie białek w żywności.
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.
T-W-7Stan odżywienia.
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student zna i rozumie zagadnienia dotyczące przedmiotu w stopniu dostatecznym.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O10-2_U02Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U09Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.
T-L-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
T-L-3Normy żywienia.
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
T-L-6Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych.
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.
T-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.
T-W-2Występowanie białek w żywności.
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.
T-W-7Stan odżywienia.
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student uzyskuje zaliczenie zajęć (60%)
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O10-2_K02Jest gotów do stałego pogłębiania swojej wiedzy. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
Treści programoweT-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.
T-L-2Zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
T-L-3Normy żywienia.
T-L-4Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
T-L-6Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych.
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.
T-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.
T-W-2Występowanie białek w żywności.
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.
T-W-7Stan odżywienia.
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy w stopniu dostatecznym.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.