Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Sanityzacja w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sanityzacja w przemyśle spożywczym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia
W-2Podstawy technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kontrola obciążenia mikrobiologicznego na linii technologicznej (szybkie testy diagnostyczne)2
T-A-2Sanityzacja w przemyśle spożywczym2
T-A-3Proces sanityzacji, a mikroorganizmy2
T-A-4Biofilm na linii technologicznej2
T-A-5Wpływ środków konserwujących na drobnoustroje2
T-A-6Higiena produkcji2
T-A-7Procesy dezynfekcji w przemyśle2
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń1
15
laboratoria
T-L-1Przegląd, systematyka i analiza metod mycia4
T-L-2Mycie i dezynfekcja opkaowań wielokrotnego użytku4
T-L-3Skuteczność wybranych związków dezynfekcyjnych wobec drobnoustrojów izolowanych z surowców roślinnych i zwierzęcych6
T-L-4Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.6
T-L-5Metody wyznaczania aktywności środków dezynfekcyjnych8
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie bieżące do zajęć35
50
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie zadanej literatury i przygotowanie do zaliczenia18
A-L-3konsultacje z prowadzącym2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja i studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-2Ocena formująca: Ocena z bieżącej aktywnosci na podstawie prezentowanych opracowań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z procesami sanityzacji w różnych gałąziach przemysłu spożywczego
MS_1A_W07C-1T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_U01
Student potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie związane z procesem mycia i dezynfekcji w zakładze przetwórstwa żywności
MS_1A_U05, MS_1A_U06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_K01
Student jest gotowy do wykorzystania swojej wiedzy w pracy zawodowej
MS_1A_K01, MS_1A_K05C-1T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z procesami sanityzacji w różnych gałąziach przemysłu spożywczego
2,0
3,0Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami sanityzacji w różnych gałąziach przemysłu spożywczego w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_U01
Student potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie związane z procesem mycia i dezynfekcji w zakładze przetwórstwa żywności
2,0
3,0Student potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie związane z procesem mycia i dezynfekcji w zakładze przetwórstwa żywności w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_K01
Student jest gotowy do wykorzystania swojej wiedzy w pracy zawodowej
2,0
3,0Student jest gotowy do wykorzystania swojej wiedzy w pracy zawodowej w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Mario Stanga, Sanitation cleaning and disinfection in food industry, Wiley - VCH, Weinheim, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Cramer Michael M., Food Plant Sanitation, Design, Maintenance, and Good Manufacturing Practices, CRC Press, Boca Raton, 2006, ISBN 0-8493-4197-3
  2. Water, Sanitation & Hygiene for Development

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kontrola obciążenia mikrobiologicznego na linii technologicznej (szybkie testy diagnostyczne)2
T-A-2Sanityzacja w przemyśle spożywczym2
T-A-3Proces sanityzacji, a mikroorganizmy2
T-A-4Biofilm na linii technologicznej2
T-A-5Wpływ środków konserwujących na drobnoustroje2
T-A-6Higiena produkcji2
T-A-7Procesy dezynfekcji w przemyśle2
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przegląd, systematyka i analiza metod mycia4
T-L-2Mycie i dezynfekcja opkaowań wielokrotnego użytku4
T-L-3Skuteczność wybranych związków dezynfekcyjnych wobec drobnoustrojów izolowanych z surowców roślinnych i zwierzęcych6
T-L-4Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.6
T-L-5Metody wyznaczania aktywności środków dezynfekcyjnych8
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie bieżące do zajęć35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie zadanej literatury i przygotowanie do zaliczenia18
A-L-3konsultacje z prowadzącym2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O13-1_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z procesami sanityzacji w różnych gałąziach przemysłu spożywczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W07Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu procesów zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa.
Cel przedmiotuC-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym
Treści programoweT-A-4Biofilm na linii technologicznej
T-A-6Higiena produkcji
T-A-5Wpływ środków konserwujących na drobnoustroje
T-A-1Kontrola obciążenia mikrobiologicznego na linii technologicznej (szybkie testy diagnostyczne)
T-A-2Sanityzacja w przemyśle spożywczym
T-A-3Proces sanityzacji, a mikroorganizmy
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja i studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zagadnienia związane z procesami sanityzacji w różnych gałąziach przemysłu spożywczego w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O13-1_U01Student potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie związane z procesem mycia i dezynfekcji w zakładze przetwórstwa żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U06Potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz potrafi przeprowadzać obserwację i ocenę zjawisk procesowych.
Cel przedmiotuC-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym
Treści programoweT-L-1Przegląd, systematyka i analiza metod mycia
T-L-2Mycie i dezynfekcja opkaowań wielokrotnego użytku
T-L-3Skuteczność wybranych związków dezynfekcyjnych wobec drobnoustrojów izolowanych z surowców roślinnych i zwierzęcych
T-L-4Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.
Metody nauczaniaM-2dyskusja i studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z bieżącej aktywnosci na podstawie prezentowanych opracowań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie związane z procesem mycia i dezynfekcji w zakładze przetwórstwa żywności w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O13-1_K01Student jest gotowy do wykorzystania swojej wiedzy w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
MS_1A_K05Jest gotów popularyzować nabytą wiedzę.
Cel przedmiotuC-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym
Treści programoweT-A-4Biofilm na linii technologicznej
T-A-6Higiena produkcji
T-A-5Wpływ środków konserwujących na drobnoustroje
T-A-1Kontrola obciążenia mikrobiologicznego na linii technologicznej (szybkie testy diagnostyczne)
T-A-2Sanityzacja w przemyśle spożywczym
T-A-3Proces sanityzacji, a mikroorganizmy
T-L-1Przegląd, systematyka i analiza metod mycia
T-L-2Mycie i dezynfekcja opkaowań wielokrotnego użytku
T-L-3Skuteczność wybranych związków dezynfekcyjnych wobec drobnoustrojów izolowanych z surowców roślinnych i zwierzęcych
T-L-4Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja i studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z bieżącej aktywnosci na podstawie prezentowanych opracowań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotowy do wykorzystania swojej wiedzy w pracy zawodowej w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0