Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Monitoring jakości wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring jakości wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,50,50zaliczenie
laboratoriaL3 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z chemii ogónej
W-2Podstawowe zagadnienia z chemii analitycznej
W-3Podstawowe zagadnienia z chemii instrumentalnej
W-4Podstawowa wiedza z zakresu hydrochemii i ekologiii wód
W-5Podstawowe umiejętność posługiwania się PC i korzystania z baz danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
C-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych16
T-L-2Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych8
T-L-3Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem. i rybackich6
30
wykłady
T-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych4
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników5
T-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych4
T-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie się do zajęć5
37
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i źródeł10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Kosultacje2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Seminarium
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Test pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-2_W01
Zna i rozumie zasady dotyczące warunków hydrochemicznych w akwenach, wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Zna i rozumie zasady interpretacji wyników badań hydrochemicznych oraz prezentowania uzyskanych wyników badań. Zna i rozumie zasady i metody dotyczące badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego.
MS_1A_W13, MS_1A_W03C-3, C-4, C-5, C-6, C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-2_U01
Potrafi analizować: i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. Potrafi dobierać metody badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
MS_1A_U08, MS_1A_U02C-3, C-4, C-5, C-6, C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-2_K01
Jest gotów być odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
MS_1A_K03C-3, C-4, C-5, C-6, C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-2_W01
Zna i rozumie zasady dotyczące warunków hydrochemicznych w akwenach, wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Zna i rozumie zasady interpretacji wyników badań hydrochemicznych oraz prezentowania uzyskanych wyników badań. Zna i rozumie zasady i metody dotyczące badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego.
2,0
3,0Zna i rozumie w dostatecznym stopniu zasady dotyczące warunków hydrochemicznych w akwenach, wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Zna i rozumie zasady interpretacji wyników badań hydrochemicznych. Zna i rozumie zasady dotyczące badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-2_U01
Potrafi analizować: i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. Potrafi dobierać metody badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu analizować warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego.
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-2_K01
Jest gotów być odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
2,0Nie ma swiadomości odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Nie potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz nie ma swiadomości roli społecznej absolwenta uczelni. Nie rozumie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy.
3,0Jest gotów w dostatecznym stopniu być odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
3,5Ma ponad dostateczną swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni.W ponad dostatecznym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
4,0Ma dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
4,5Ma ponad dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W ponad dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
5,0Ma bardzo dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W bardzo dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Michalski R., Analityka wód i ścieków : wybrane zagadnienia, Elmed Media Group, Katowice, 2017
  2. Dojlido M, Chemia wód powierzchniowych, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz W., Dojlido J. R., Fizyczne i chemiczne metody badania wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nedzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  2. Limnology and Oceanography, Wiley

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych16
T-L-2Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych8
T-L-3Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem. i rybackich6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych4
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników5
T-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych4
T-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie się do zajęć5
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury i źródeł10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Kosultacje2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O2-2_W01Zna i rozumie zasady dotyczące warunków hydrochemicznych w akwenach, wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Zna i rozumie zasady interpretacji wyników badań hydrochemicznych oraz prezentowania uzyskanych wyników badań. Zna i rozumie zasady i metody dotyczące badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W13Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu metod analitycznych i ich wykorzystania w ocenie jakości żywności i środowiska.
MS_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekologii, monitoringu i ochrony środowiska wodnego, roli i różnorodności biologicznej oraz procesów zachodzących w biosferze. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
Treści programoweT-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników
T-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych
T-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych
T-L-1Określenie stanu wód na podstawie wskaźników chemicznych
T-L-3Ocena stanu jednolitych części wód na podstawie wyników badań fiz.-chem. i rybackich
T-L-2Określenie stanu jakości wód na podstawie wskaźników fizycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Seminarium
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Test pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie w dostatecznym stopniu zasady dotyczące warunków hydrochemicznych w akwenach, wpływu warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Zna i rozumie zasady interpretacji wyników badań hydrochemicznych. Zna i rozumie zasady dotyczące badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O2-2_U01Potrafi analizować: i ocenić występujące warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego. Potrafi dobierać metody badań z zakresu minitoringu chemicznego środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
MS_1A_U02Potrafi posługiwać się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
Cel przedmiotuC-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
Treści programoweT-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników
T-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych
T-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Seminarium
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Test pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu analizować warunki hydrochemiczne w akwenach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz. Potrafi interpretować wyniki badań hydrochemicznych oraz prezentować uzyskane wyniki badań. Potrafi wykonywać podstawowe analizy z zakresu chemicznego minitoringu środowiska wodnego.
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O2-2_K01Jest gotów być odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Jest gotów ponieść odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Cel przedmiotuC-3Poznanie roli osadów denne w kształtowaniu warunków hydrochemicznych wód powierzchniowych
C-4Pozananie sposobów przedstawiania i interpretacji wyników badań hydrochemicznych
C-5Poznanie sposobów prowadzenia badań hydrochemicznych i metod analizy wód naturalnych i osadów dennych
C-6Poznanie aktów prawnych z zakresu monitoringu i klasyfikacji wód naturalnych
C-1Poznanie wpływu procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych
C-2Poznanie zasad występowania gazów, makrojonów, substancji boiobennych, substancji organicznych w wodach naturalnych
Treści programoweT-W-4Monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej - Ramowa Dyrektywa Wodna,
T-W-2Podstawowe wskaźniki z zakresu hydrochemii i zanieczyszczenia wód, metody badań i interpretacji wyników
T-W-3Akty prawne dotyczące kontroli stanu wód powierzchniowych. Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego. Państwowy monitoring środowiska w zakresie wód naturalnych
T-W-1Wpływ procesów biologicznych i fizyczno-chemicznych na warunki hydrochemiczne wód naturalnych. Antropopresja a stan wód naruralnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Seminarium
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Test pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma swiadomości odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Nie potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz nie ma swiadomości roli społecznej absolwenta uczelni. Nie rozumie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy.
3,0Jest gotów w dostatecznym stopniu być odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
3,5Ma ponad dostateczną swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni.W ponad dostatecznym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
4,0Ma dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
4,5Ma ponad dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W ponad dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
5,0Ma bardzo dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W bardzo dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.