Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy genetyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy genetyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek żwieżych i konserwowanych.4
T-A-2Powielanie kopii genów poza organizmem żywym.4
T-A-3Przygotowanie tkanki biologicznej do kariotypowania2
T-A-4Analiza preparatów mikroskopowych. Płytki metafazalne.Typy barwienia2
T-A-5Analiza przykładowych sekwencji genów4
T-A-6Bioinformatyczne podsatwy analizy restrykcyjnej2
T-A-7Obsługa programu demo do analizy sekwencji wybranego genu.2
T-A-8Ocena wpływu leków cytostatycznych na kwasy nukleinowe. Praca z tekstem.2
T-A-9Zarys teorii genów.2
T-A-10Wybrane zagadnienia onkogenezy. Poradnictwo genetyczne.4
T-A-11Genetyka zachowania (temperament, neurotoksyczność, agresja, psychopatia).2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia.2
T-W-2Chromosomy. Kariotypowanie.2
T-W-3DNA, RNA. Kod genetyczny.4
T-W-4Mutacje chromosomowe, genowe i liczbowe. Podziały komórkowe.4
T-W-5Genetyka Mendlowska. Teoria dziedzicznośći Morgana. Formy współdziałania genów.2
T-W-6Genom. Podstawy genetyki populacyjnej. Prawo H-W.2
T-W-7Podstawy ewolucjonizmu4
T-W-8Powstawanie nowych gatunków. Metody znakowania genetycznego populacji.4
T-W-9Przegląd chorób o podłożu genetycznym. Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.2
T-W-10Wprowadzanie obcego DNA - metody.2
T-W-11Wpływ leków i innych związków chemicznych na kwasy nukleinowe.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia części wykładowej20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłąd informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-1_W01
Student zna i rozumie pojęcia i mechanizmy genetyczne, rozumie zastosowanie technik genetycznych.
MS_1A_W11, MS_1A_W09C-1T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-10, T-W-3, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-1_U01
Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego, potrafi dobrać metody molekularnego znakowania populacji oraz wskazać drogi tworzenia się nowych gatunków.
MS_1A_U02, MS_1A_U06C-1T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-1_K01
Student jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w swojej pracy badawczej.
MS_1A_K05C-1T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-1_W01
Student zna i rozumie pojęcia i mechanizmy genetyczne, rozumie zastosowanie technik genetycznych.
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu pojęcia i mechanizmy genetyczne, rozumie zastosowanie technik genetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-1_U01
Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego, potrafi dobrać metody molekularnego znakowania populacji oraz wskazać drogi tworzenia się nowych gatunków.
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego, potrafi dobrać metody molekularnego znakowania populacji oraz wskazać drogi tworzenia się nowych gatunków w stopniu dostatecznym.
3,5Student w zakresie ogólnym poytafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w genetyce.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla uzupełnienia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla poszerzenia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim i angielskim.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-1_K01
Student jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w swojej pracy badawczej.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia.
3,0Student jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w swojej pracy badawczej w stopniu dostatecznym
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy.Potrafi poprowadzić dyskusję merytoryczną dotyczącą wybranego zagadnienia.

Literatura podstawowa

  1. Winter P.C., Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka, PWN, Warszawa, 2005, Drugie
  2. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000, Pierwsze
  3. Drewa G., Podstawy genetyki, Volumed, Wrocław, 1995, Pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. King R.C., Stansfield W.D., Mulligan P.K., A dictionary of genetics, University Press, OXFORD, 2006, Seventh Edition
  2. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy, Urban & Partner, Wrocław, 1995, Drugie

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek żwieżych i konserwowanych.4
T-A-2Powielanie kopii genów poza organizmem żywym.4
T-A-3Przygotowanie tkanki biologicznej do kariotypowania2
T-A-4Analiza preparatów mikroskopowych. Płytki metafazalne.Typy barwienia2
T-A-5Analiza przykładowych sekwencji genów4
T-A-6Bioinformatyczne podsatwy analizy restrykcyjnej2
T-A-7Obsługa programu demo do analizy sekwencji wybranego genu.2
T-A-8Ocena wpływu leków cytostatycznych na kwasy nukleinowe. Praca z tekstem.2
T-A-9Zarys teorii genów.2
T-A-10Wybrane zagadnienia onkogenezy. Poradnictwo genetyczne.4
T-A-11Genetyka zachowania (temperament, neurotoksyczność, agresja, psychopatia).2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia.2
T-W-2Chromosomy. Kariotypowanie.2
T-W-3DNA, RNA. Kod genetyczny.4
T-W-4Mutacje chromosomowe, genowe i liczbowe. Podziały komórkowe.4
T-W-5Genetyka Mendlowska. Teoria dziedzicznośći Morgana. Formy współdziałania genów.2
T-W-6Genom. Podstawy genetyki populacyjnej. Prawo H-W.2
T-W-7Podstawy ewolucjonizmu4
T-W-8Powstawanie nowych gatunków. Metody znakowania genetycznego populacji.4
T-W-9Przegląd chorób o podłożu genetycznym. Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.2
T-W-10Wprowadzanie obcego DNA - metody.2
T-W-11Wpływ leków i innych związków chemicznych na kwasy nukleinowe.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia części wykładowej20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O4-1_W01Student zna i rozumie pojęcia i mechanizmy genetyczne, rozumie zastosowanie technik genetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z biologii organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.
MS_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z kierunkami i mechanizmami ewolucji, procesami je warunkującymi na poziomie molekularnym. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z podstawowymi technikami biologii molekularnej i inżynierii genetycznej oraz możliwościami wykorzystania organizmów modyfikowanych w rolnictwie i przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.
Treści programoweT-W-7Podstawy ewolucjonizmu
T-W-2Chromosomy. Kariotypowanie.
T-W-6Genom. Podstawy genetyki populacyjnej. Prawo H-W.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia.
T-W-5Genetyka Mendlowska. Teoria dziedzicznośći Morgana. Formy współdziałania genów.
T-W-9Przegląd chorób o podłożu genetycznym. Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.
T-W-8Powstawanie nowych gatunków. Metody znakowania genetycznego populacji.
T-W-4Mutacje chromosomowe, genowe i liczbowe. Podziały komórkowe.
T-W-10Wprowadzanie obcego DNA - metody.
T-W-3DNA, RNA. Kod genetyczny.
T-W-11Wpływ leków i innych związków chemicznych na kwasy nukleinowe.
T-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek żwieżych i konserwowanych.
T-A-2Powielanie kopii genów poza organizmem żywym.
T-A-3Przygotowanie tkanki biologicznej do kariotypowania
T-A-5Analiza przykładowych sekwencji genów
Metody nauczaniaM-1wykłąd informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia
M-4ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu pojęcia i mechanizmy genetyczne, rozumie zastosowanie technik genetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O4-1_U01Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego, potrafi dobrać metody molekularnego znakowania populacji oraz wskazać drogi tworzenia się nowych gatunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Potrafi posługiwać się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
MS_1A_U06Potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz potrafi przeprowadzać obserwację i ocenę zjawisk procesowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.
Treści programoweT-W-7Podstawy ewolucjonizmu
T-W-2Chromosomy. Kariotypowanie.
T-W-6Genom. Podstawy genetyki populacyjnej. Prawo H-W.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia.
T-W-9Przegląd chorób o podłożu genetycznym. Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.
T-W-8Powstawanie nowych gatunków. Metody znakowania genetycznego populacji.
T-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek żwieżych i konserwowanych.
T-A-2Powielanie kopii genów poza organizmem żywym.
T-A-3Przygotowanie tkanki biologicznej do kariotypowania
T-A-5Analiza przykładowych sekwencji genów
Metody nauczaniaM-1wykłąd informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego, potrafi dobrać metody molekularnego znakowania populacji oraz wskazać drogi tworzenia się nowych gatunków w stopniu dostatecznym.
3,5Student w zakresie ogólnym poytafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w genetyce.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla uzupełnienia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla poszerzenia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim i angielskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O4-1_K01Student jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w swojej pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K05Jest gotów popularyzować nabytą wiedzę.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych.
Treści programoweT-W-7Podstawy ewolucjonizmu
T-W-2Chromosomy. Kariotypowanie.
T-W-6Genom. Podstawy genetyki populacyjnej. Prawo H-W.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia.
T-W-9Przegląd chorób o podłożu genetycznym. Wybrane zespoły aberracji chromosomowych.
T-W-8Powstawanie nowych gatunków. Metody znakowania genetycznego populacji.
T-A-1Izolacja materiału genetycznego z tkanek żwieżych i konserwowanych.
T-A-2Powielanie kopii genów poza organizmem żywym.
T-A-3Przygotowanie tkanki biologicznej do kariotypowania
T-A-5Analiza przykładowych sekwencji genów
Metody nauczaniaM-1wykłąd informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia.
3,0Student jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w swojej pracy badawczej w stopniu dostatecznym
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy.Potrafi poprowadzić dyskusję merytoryczną dotyczącą wybranego zagadnienia.