Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii spożywczych produktów fermentowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii spożywczych produktów fermentowanych
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>, Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia żywności, Biochemia, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne1
T-L-2Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae. Wpływ dodatku startera na procesy fermentacjne.2
T-L-3Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego. Fermentacja mąki żytniej.2
T-L-4Produkcja wina owocowego. Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.2
T-L-5Produkcja octów owocowych.1
T-L-6Technologia produkcji miodu pitnego2
T-L-7Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.2
T-L-8Produkcja kiszonek jedno- i wieloskładnikowych1
T-L-9Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych1
T-L-10Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.2
T-W-2Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.1
T-W-3Technologia fermentowanych sosów rybnych1
T-W-4Produkty fermentowane z nasion roślin strączkowych1
T-W-5Technologia kwasu octowego i mlekowego.1
T-W-6Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.1
T-W-7Browarnictwo: cel i techniki2
T-W-8Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.2
T-W-9Gorzelnictwo1
T-W-10Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.1
T-W-11Zaliczenie wykładów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych1
A-L-3Przygotowanie do kolokwium7
A-L-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładzie15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Analiza wskazanej literatury12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wiedzy z wykładów21
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-5Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-6Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-7Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-8Ocena formująca: Sprawozdanie
S-9Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-10Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-11Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-12Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Zna technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływ operacji jednostkowych na jakość produktu.
TZZ_1A_W03, TZZ_1A_W08C-1T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-5M-1, M-2S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13zcid_U01
W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji w tym doborem maszyn i urządzeń do przetwórstwa oraz wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U15C-1T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-9M-1, M-2S-6

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K01C-1T-L-7, T-L-2, T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-9M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13zcid_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Zna technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływ operacji jednostkowych na jakość produktu.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej standardu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13zcid_U01
W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji w tym doborem maszyn i urządzeń do przetwórstwa oraz wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Pietkiewicz J. J., Biotechnologia żywności dla dietetyków. . Aspekty technologiczne i żywieniowe, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona, Legnica, 2018
  2. Gniewosz M., Lipińska E., Zastosowanie wybranych drobnoustrojów w biotechnologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2013
  3. Błaszczyk M., Goryluk-Salmonowicz A., Przemysłowe wykorzystanie mikroorganizmów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  4. Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, 1
  5. Libudzisz L., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna. Mikroorganizmy w biotechnologii, ochronie środowiska i produkcji żywności. Tom 2, PWN, Warszawa, 2018
  6. Lewis M.J., Young T.W., Piwowarstwo, PWN, Warszawa, 2001, 1
  7. Margalit Yair, Technologia produkcji wina, Powszechne Wydawnictwo Rolne i Leśne, Warszawa, 2014
  8. Czupryński B., Postępy w biotechnologii procesu fermentacji alkoholowej, Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2004, 1

Literatura dodatkowa

  1. --, Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny (czasopismo), --, --, 2011
  2. Alcohol, Elsevier, 2011, ISSN: 0741-8329
  3. Ratledge C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011
  4. Długoński J., Biotechnologia drobnoustrojów w laboratorium i w praktyce. Teoria. ćwiczenia i pracownie specjalistyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne1
T-L-2Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae. Wpływ dodatku startera na procesy fermentacjne.2
T-L-3Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego. Fermentacja mąki żytniej.2
T-L-4Produkcja wina owocowego. Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.2
T-L-5Produkcja octów owocowych.1
T-L-6Technologia produkcji miodu pitnego2
T-L-7Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.2
T-L-8Produkcja kiszonek jedno- i wieloskładnikowych1
T-L-9Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych1
T-L-10Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.2
T-W-2Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.1
T-W-3Technologia fermentowanych sosów rybnych1
T-W-4Produkty fermentowane z nasion roślin strączkowych1
T-W-5Technologia kwasu octowego i mlekowego.1
T-W-6Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.1
T-W-7Browarnictwo: cel i techniki2
T-W-8Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.2
T-W-9Gorzelnictwo1
T-W-10Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.1
T-W-11Zaliczenie wykładów2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych1
A-L-3Przygotowanie do kolokwium7
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładzie15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Analiza wskazanej literatury12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wiedzy z wykładów21
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13zcid_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Zna technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływ operacji jednostkowych na jakość produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące składników żywności, przemian i oddziaływań między nimi. Zna i rozumie główne przemiany biochemiczne.
TZZ_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące drobnoustrojów i ich wpływu na procesy technologiczne i jakość żywności. Zna patogeny występujące w żywności.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-W-8Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.
T-W-9Gorzelnictwo
T-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.
T-W-2Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.
T-W-7Browarnictwo: cel i techniki
T-W-5Technologia kwasu octowego i mlekowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-6Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13zcid_U01W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji w tym doborem maszyn i urządzeń do przetwórstwa oraz wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U04Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
TZZ_1A_U15Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Potrafi zidentyfikować wady i zalety podejmowanych działań.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-L-7Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.
T-L-8Produkcja kiszonek jedno- i wieloskładnikowych
T-L-4Produkcja wina owocowego. Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.
T-L-5Produkcja octów owocowych.
T-L-9Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-L-7Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.
T-L-2Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae. Wpływ dodatku startera na procesy fermentacjne.
T-L-8Produkcja kiszonek jedno- i wieloskładnikowych
T-L-4Produkcja wina owocowego. Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.
T-L-5Produkcja octów owocowych.
T-L-3Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego. Fermentacja mąki żytniej.
T-L-9Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu