Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Immunomodulujące składniki diety:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Immunomodulujące składniki diety | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zasad prawidłowego żywienia człowieka, podstaw chemii, biochemii, fizjologii człowieka, dietetyki i patofizjologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie wpływu składników żywnośc na reakcje układu immunologicznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające, opanowanie obsługi programu dietetycznego | 2 |
T-L-2 | Układanie jadłospisów w niepożądanych reakcjach odpornościowych | 2 |
T-L-3 | Układanie jadłospisów uzupełniających w niedożywieniu ilościowym i jakościowym | 2 |
T-L-4 | Bioaktywne składniki mineralne. Układanie jadłospisów | 2 |
T-L-5 | Karotenoidy i tokoferole jako bioaktywne składniki diety. Układanie dekadowych jadłospisów | 2 |
T-L-6 | Udział bioflawonoidów w codziennych dietach | 2 |
T-L-7 | Rola pro i przeciwzapalna kwasów tłuszczowych w codziennych jadłospisach. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa układu immunologicznego | 4 |
T-W-2 | Tolerancja pokarmowa | 4 |
T-W-3 | Wpływ niedożywienia na funkcjonowanie układu immunologicznego | 2 |
T-W-4 | Immunomodulujące oddziaływanie skłądników mineralnych | 2 |
T-W-5 | Immunomodulujące oddziaływanie wybranych witamin | 3 |
T-W-6 | Bioflawonoidy i ich wpływ na odporność organizmu | 2 |
T-W-7 | Bioaktywne oddziaływanie kwasów tłuszczowych | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 6 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Układanie diet wzbogacanych w składniki immunobioaktywne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowywanych diet |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_P04-6zcid_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę w zakresie interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Zna i rozumie tematykę podstawowych suplementów diety jako potencjalnych czynnik mogący wejść w interakcje z przyjmowanymi lekami. | TZZ_1A_W03, TZZ_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_P04-6zcid_U01 Student potrafi przewidywać interakcje pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem choroby podstawowej i przyjmowanych leków. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U12 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_P04-6zcid_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego z uwzględnieniem przyjmowanych leków, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_P04-6zcid_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę w zakresie interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Zna i rozumie tematykę podstawowych suplementów diety jako potencjalnych czynnik mogący wejść w interakcje z przyjmowanymi lekami. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu interakcji pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_P04-6zcid_U01 Student potrafi przewidywać interakcje pomiędzy składnikami żywności a lekami przyjmowanymi przez chorych. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem choroby podstawowej i przyjmowanych leków. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy. | |
3,5 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_P04-6zcid_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego z uwzględnieniem przyjmowanych leków, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT wydanie III PWN, Warszawa, 2018, III
- Grochowicz J., Dominik P., Fabisiak A., Możliwości wykorzystania żywności naturalnej jako efekt odólnoświatowego trendu w zakresie zapotrzebowania na żywnośc prozdrowotną., ZNUV, 2017, 54 (3): 223-240
- Antoniewska A., Adamska A., Rutkowska J., Zielińska M., Olej z nasion dyni jako żródło cennych skłądników w diecie człowieka, Prob. Hig Epidemiol, W-wa, 2017, 98(1): 17-22
- Zalega J., Szostak-Węgierek D., Żywienie w profilaktyce nowotworowej. Diety o właściwościach przeciwnowotworowych, Prob. Hog. Epidemiol, 2013, 94(1): 59-70
Literatura dodatkowa
- czasopismo, Forum Zaburzeń Metabolicznych, https://journals.viamedica.pl/forum_zaburzen_metabolicznych/about
- czasopismo, Journal of Lifestyle Medicine, http://www.jlifestylemed.org/main.html