Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy klimatyzacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy klimatyzacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,33zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW5 45 3,00,34egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe procesy na wykresie Molliera: ogrzewanie, chłodzenie1
T-A-2Podstawowe procesy na wykresie h-x: nawilżanie, osuszanie1
T-A-3Ilość ciepła doprowadzana/odbierana do powietrza podczas ogrzewania/chłodzenie2
T-A-4Obliczenia masy wody skroplonej podczas chłodzenia1
T-A-5Obliczenia masy wody zużytej podczas nawilżania (parą i wodą)2
T-A-6Spadki ciśnienia podczas przepływu powietrza przez kanały: okrągłe i kwadratowe2
T-A-7Obliczenia mocy wentylatora na podstawie: wydatku i oporów.2
T-A-8Koszty eksploatacji urządzen wentylacyjnych i klimatyzacyjnych2
T-A-9zaliczenie2
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego. Badanie nagrzewnicy powietrza. Badanie chłodnicy powietrza. Pomiar sprawności odzysku ciepła w wymienniku obrotowym. Badanie klimatyzatora. Badanie nawiewników powietrza. Zaliczenie zajęć14
15
wykłady
T-W-1Definiowanie klimatyzacji, róznica wentylacji i klimatyzacji, podstwowe regulowane parametry powietrza w pomiesczeniu.4
T-W-2Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu.4
T-W-3Wykres powietrza wilgotnego h-x , podstwowe procesy na wykresie Molliera4
T-W-4Ilość i jakość powietrza w klimatyzacji2
T-W-5Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji4
T-W-6Prędkość powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowa, letniaim i zimowa, całodobowa ...4
T-W-7Klimatyzacja przykłady rozwiązań : kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów.6
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji : nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza6
T-W-9Sieci przewodów wentylacyjnych.4
T-W-10Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania, SBS.2
T-W-11Czystość i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie ultrafioletowe3
T-W-12Zaliczenie2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń10
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć i zaliczeń, opracowanie sprawozdania10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
A-W-4egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamiin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena zadań obliczeniowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania. Ocena sprawozdania.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C09_W01
Posiada wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania systemów wentylacji, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
CK_1A_W11C-1T-W-2, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11M-1S-1
CK_1A_C09_W02
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
CK_1A_W08C-1T-W-2, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C09_U01
Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac.
CK_1A_U03, CK_1A_U04, CK_1A_U07C-1T-L-2M-3S-3, S-4
CK_1A_C09_U02
Potrafi prowadzić podstawowe obliczenia typowe dla zakresu podstaw klimatyzacji.
CK_1A_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C09_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
CK_1A_K04C-1T-W-2, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11M-1S-1
CK_1A_C09_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania.
CK_1A_K03, CK_1A_K07C-1T-L-1, T-L-2M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C09_W01
Posiada wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania systemów wentylacji, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
CK_1A_C09_W02
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C09_U01
Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i wykonać podstawowe pomiary pracując indywidualnie lub w zespole oraz opracować i omówić sprawozdanie popełniając szereg błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C09_U02
Potrafi prowadzić podstawowe obliczenia typowe dla zakresu podstaw klimatyzacji.
2,0
3,0Potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając przy tym nieliczne błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C09_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
CK_1A_C09_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Deh U., Klimatyzacja w samochodzie, Komunikacji i łączności, Warszawa, 2005
  2. Maczek K., Schnotale J.,Skrzyniowska D., Sikorska -Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji., Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  3. Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  4. Pod redakcją B.Zakrzewskiego, Chłodnictwo i klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe procesy na wykresie Molliera: ogrzewanie, chłodzenie1
T-A-2Podstawowe procesy na wykresie h-x: nawilżanie, osuszanie1
T-A-3Ilość ciepła doprowadzana/odbierana do powietrza podczas ogrzewania/chłodzenie2
T-A-4Obliczenia masy wody skroplonej podczas chłodzenia1
T-A-5Obliczenia masy wody zużytej podczas nawilżania (parą i wodą)2
T-A-6Spadki ciśnienia podczas przepływu powietrza przez kanały: okrągłe i kwadratowe2
T-A-7Obliczenia mocy wentylatora na podstawie: wydatku i oporów.2
T-A-8Koszty eksploatacji urządzen wentylacyjnych i klimatyzacyjnych2
T-A-9zaliczenie2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego. Badanie nagrzewnicy powietrza. Badanie chłodnicy powietrza. Pomiar sprawności odzysku ciepła w wymienniku obrotowym. Badanie klimatyzatora. Badanie nawiewników powietrza. Zaliczenie zajęć14
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definiowanie klimatyzacji, róznica wentylacji i klimatyzacji, podstwowe regulowane parametry powietrza w pomiesczeniu.4
T-W-2Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu.4
T-W-3Wykres powietrza wilgotnego h-x , podstwowe procesy na wykresie Molliera4
T-W-4Ilość i jakość powietrza w klimatyzacji2
T-W-5Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji4
T-W-6Prędkość powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowa, letniaim i zimowa, całodobowa ...4
T-W-7Klimatyzacja przykłady rozwiązań : kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów.6
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji : nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza6
T-W-9Sieci przewodów wentylacyjnych.4
T-W-10Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania, SBS.2
T-W-11Czystość i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie ultrafioletowe3
T-W-12Zaliczenie2
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń i zaliczeń10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć i zaliczeń, opracowanie sprawozdania10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia15
A-W-4egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C09_W01Posiada wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania systemów wentylacji, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W11ma uporządkowaną wiedzę w zakresie chłodnictwa, wentylacji, ogrzewnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji.
Treści programoweT-W-2Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu.
T-W-9Sieci przewodów wentylacyjnych.
T-W-12Zaliczenie
T-W-1Definiowanie klimatyzacji, róznica wentylacji i klimatyzacji, podstwowe regulowane parametry powietrza w pomiesczeniu.
T-W-3Wykres powietrza wilgotnego h-x , podstwowe procesy na wykresie Molliera
T-W-4Ilość i jakość powietrza w klimatyzacji
T-W-5Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji
T-W-6Prędkość powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowa, letniaim i zimowa, całodobowa ...
T-W-7Klimatyzacja przykłady rozwiązań : kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów.
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji : nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza
T-W-10Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania, SBS.
T-W-11Czystość i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie ultrafioletowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamiin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C09_W02Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji.
Treści programoweT-W-2Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu.
T-W-9Sieci przewodów wentylacyjnych.
T-W-12Zaliczenie
T-W-1Definiowanie klimatyzacji, róznica wentylacji i klimatyzacji, podstwowe regulowane parametry powietrza w pomiesczeniu.
T-W-3Wykres powietrza wilgotnego h-x , podstwowe procesy na wykresie Molliera
T-W-4Ilość i jakość powietrza w klimatyzacji
T-W-5Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji
T-W-6Prędkość powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowa, letniaim i zimowa, całodobowa ...
T-W-7Klimatyzacja przykłady rozwiązań : kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów.
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji : nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza
T-W-10Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania, SBS.
T-W-11Czystość i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie ultrafioletowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamiin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C09_U01Potrafi zaplanować i wykonać typowe pomiary w wentylacji, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować i omówić sprawozdanie z wykonanych prac.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
CK_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac
CK_1A_U07potrafi zaplanować badania, przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji.
Treści programoweT-L-2Wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego. Badanie nagrzewnicy powietrza. Badanie chłodnicy powietrza. Pomiar sprawności odzysku ciepła w wymienniku obrotowym. Badanie klimatyzatora. Badanie nawiewników powietrza. Zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania. Ocena sprawozdania.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i wykonać podstawowe pomiary pracując indywidualnie lub w zespole oraz opracować i omówić sprawozdanie popełniając szereg błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C09_U02Potrafi prowadzić podstawowe obliczenia typowe dla zakresu podstaw klimatyzacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U08potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji.
Treści programoweT-A-1Podstawowe procesy na wykresie Molliera: ogrzewanie, chłodzenie
T-A-2Podstawowe procesy na wykresie h-x: nawilżanie, osuszanie
T-A-3Ilość ciepła doprowadzana/odbierana do powietrza podczas ogrzewania/chłodzenie
T-A-4Obliczenia masy wody skroplonej podczas chłodzenia
T-A-5Obliczenia masy wody zużytej podczas nawilżania (parą i wodą)
T-A-6Spadki ciśnienia podczas przepływu powietrza przez kanały: okrągłe i kwadratowe
T-A-7Obliczenia mocy wentylatora na podstawie: wydatku i oporów.
T-A-8Koszty eksploatacji urządzen wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
T-A-9zaliczenie
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena zadań obliczeniowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając przy tym nieliczne błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C09_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji.
Treści programoweT-W-2Obliczenia systemów klimatyzacji i wentylacji w środkach transportu.
T-W-9Sieci przewodów wentylacyjnych.
T-W-12Zaliczenie
T-W-1Definiowanie klimatyzacji, róznica wentylacji i klimatyzacji, podstwowe regulowane parametry powietrza w pomiesczeniu.
T-W-3Wykres powietrza wilgotnego h-x , podstwowe procesy na wykresie Molliera
T-W-4Ilość i jakość powietrza w klimatyzacji
T-W-5Podstawowe obliczenia bilansów cieplnych pomieszczeń w klimatyzacji
T-W-6Prędkość powietrza w strefie człowieka. Rozwiązania systemów klimatyzacji: jedno i dwuprzewodowa, letniaim i zimowa, całodobowa ...
T-W-7Klimatyzacja przykłady rozwiązań : kabin pasażerskich, kabin kierowcy aut, wagonów.
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza w klimatyzacji : nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, osuszacze, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza
T-W-10Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe w klimatyzacji, źródła zanieczyszczeń i metody usuwania, SBS.
T-W-11Czystość i oczyszczanie systemów klimatyzacyjnych: ozonowanie, promienie ultrafioletowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamiin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C09_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
CK_1A_K07potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw procesów klimatyzacji oraz obliczania i wykonywania pomiarów systemów klimatyzacji.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.
T-L-2Wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego. Badanie nagrzewnicy powietrza. Badanie chłodnicy powietrza. Pomiar sprawności odzysku ciepła w wymienniku obrotowym. Badanie klimatyzatora. Badanie nawiewników powietrza. Zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0