Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy klimatyzacji obiektów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy klimatyzacji obiektów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,40zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,30zaliczenie
projektyP6 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy klimatyzacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie systemów klimatyzacji przemysłowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania i opracowania dokumentacji projektowej oraz werbalnej prezentacji wyników pracy.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów i ich interpretacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów. Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji. Obserwacja obiegu chłodzenia bezpośredniego i pośredniego. Ładowanie zasobnika lodu. Chłodzenie przez zasobnik lodu. Badania energetyczne i identyfikacja obiegu urządzenia. Zaliczenie zajęć.15
15
projekty
T-P-1Obliczenia projektowe systemu klimatyzacji15
15
wykłady
T-W-1Obliczanie strumienia powietrza wentylującego. Organizowanie wymiany powietrza w pomieszczeniu. Uzdatnianie powietrza. Wentylacja pomieszczeń technologicznych. Aparaty wentylacyjne i klimatyzacyjne. Elementy urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Centrale klimatyzacyjne. Automatyczna regulacja urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Zaliczenie.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia, opracowanie sprawozdania10
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Opracowanie projektu10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody praktyczne: projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu oraz ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena sprawozdań.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie podczas zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C25-2_W01
Ma wiedzę w zakresie systemów klimatyzacji przemysłowej
CK_1A_W13, CK_1A_W15C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C25-2_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach.
CK_1A_U07C-3T-L-1M-2S-3
CK_1A_C25-2_U02
Student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub system klimatyzacji, opracować dokumentację projektową oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
CK_1A_U03, CK_1A_U14, CK_1A_U08C-2T-P-1M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C25-2_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
CK_1A_K03, CK_1A_K07C-2T-P-1M-3S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C25-2_W01
Ma wiedzę w zakresie systemów klimatyzacji przemysłowej
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów klimatyzacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C25-2_U01
Student potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach.
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym przedstawia wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C25-2_U02
Student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub system klimatyzacji, opracować dokumentację projektową oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
2,0
3,0Student potrafi opracować w sposób poprawny dokumentację projektową oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C25-2_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Recknagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy Ogrzewnictwo Klimatyzacja Ciepła woda Chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  2. Pod redakcją B.Zakrzewskiego, Chłodnictwo i klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015, 1
  3. Lipska B., Projektowanie wentylacji i klimatyzacji: urządzenia i przewody, Politechnika Śląska, Gliwice, 2021, 4
  4. Lipska B., Trzeciakiewicz Z., Projektowanie wentylacji i klimatyzacji: zagadnienia zaawansowane, Politechnika Śląska, Gliwice, 2017
  5. Hendiger J., Chludzińska M., Sowa J., Targowski L., Mijakowski M., Rucińska J., Wentylacja i klimatyzacja: laboratorium, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2019, 1

Literatura dodatkowa

  1. Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, IPPU Masta, Gdańsk, 2003
  2. Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów. Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji. Obserwacja obiegu chłodzenia bezpośredniego i pośredniego. Ładowanie zasobnika lodu. Chłodzenie przez zasobnik lodu. Badania energetyczne i identyfikacja obiegu urządzenia. Zaliczenie zajęć.15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia projektowe systemu klimatyzacji15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obliczanie strumienia powietrza wentylującego. Organizowanie wymiany powietrza w pomieszczeniu. Uzdatnianie powietrza. Wentylacja pomieszczeń technologicznych. Aparaty wentylacyjne i klimatyzacyjne. Elementy urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Centrale klimatyzacyjne. Automatyczna regulacja urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Zaliczenie.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia, opracowanie sprawozdania10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Opracowanie projektu10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C25-2_W01Ma wiedzę w zakresie systemów klimatyzacji przemysłowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W13ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i działania systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
CK_1A_W15ma pogłębioną wiedzę ogólną dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów wentylacji, chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz prowadzenia badań naukowych w obszarze zagadnień powiązanych z tymi systemami
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie systemów klimatyzacji przemysłowej.
Treści programoweT-W-1Obliczanie strumienia powietrza wentylującego. Organizowanie wymiany powietrza w pomieszczeniu. Uzdatnianie powietrza. Wentylacja pomieszczeń technologicznych. Aparaty wentylacyjne i klimatyzacyjne. Elementy urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Centrale klimatyzacyjne. Automatyczna regulacja urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów klimatyzacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C25-2_U01Student potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U07potrafi zaplanować badania, przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów i ich interpretacji.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów. Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji. Obserwacja obiegu chłodzenia bezpośredniego i pośredniego. Ładowanie zasobnika lodu. Chłodzenie przez zasobnik lodu. Badania energetyczne i identyfikacja obiegu urządzenia. Zaliczenie zajęć.
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym przedstawia wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C25-2_U02Student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub system klimatyzacji, opracować dokumentację projektową oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
CK_1A_U14potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla chłodnictwa i klimatyzacji
CK_1A_U08potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania i opracowania dokumentacji projektowej oraz werbalnej prezentacji wyników pracy.
Treści programoweT-P-1Obliczenia projektowe systemu klimatyzacji
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu oraz ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować w sposób poprawny dokumentację projektową oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C25-2_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
CK_1A_K07potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania i opracowania dokumentacji projektowej oraz werbalnej prezentacji wyników pracy.
Treści programoweT-P-1Obliczenia projektowe systemu klimatyzacji
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu oraz ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0