Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Bodziony <Tomasz.Bodziony@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl>, Sławomir Kaczmarek <Slawomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Grzegorz Leniec <Grzegorz.Leniec@zut.edu.pl>, Danuta Piwowarska <Danuta.Piwowarska@zut.edu.pl>, Grzegorz Żołnierkiewicz <Grzegorz.Zolnierkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,60zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki z zakresu szkoły średniej
W-2Zna podstawy algebry, geometrii i analizy matematycznej
W-3Potrafi napisać prosty algorytm i wykorzystać go w obliczeniach numerycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i opracowania danych pomiarowych.
C-3Nauczyć pracować w zespole

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium, szacowanie niepewności pomiarowych2
T-L-2Wykonanie 5 ćwiczeń w laboratorium: mechaniki, ciepła, elektryczności i optyki i ich zaliczenie13
15
wykłady
T-W-1Analiza wymiarowa1
T-W-2Analiza nieoewności pomiarowych1
T-W-3Prawa i zasady zachowania mechaniki klasycznej, drgania i układy drgające4
T-W-4Kinematyka i dynamika relatywistyczna2
T-W-5Fale mechaniczne i elektromagnetyczne3
T-W-6Elektromagnetyzm4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Praca wlasna20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B04_W01
Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego i elektromagnetyzmu.
LO_1A_W02, LO_1A_W17C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B04_U01
Student potrafi wykorzystać prawa przyrody w technice i życiu codziennym. Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych Student potrafi opracować rezultaty eksperymentów fizycznych
LO_1A_U01, LO_1A_U07, LO_1A_U14C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B04_K01
samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność
LO_1A_K04, LO_1A_K06, LO_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-L-1, T-L-2M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B04_W01
Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego i elektromagnetyzmu.
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych.
3,050% do 65% możliwych punktów procentowych.
3,566% do 80% możliwych punktów procentowych.
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych.
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych. możliwych punktów procentowych.
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B04_U01
Student potrafi wykorzystać prawa przyrody w technice i życiu codziennym. Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych Student potrafi opracować rezultaty eksperymentów fizycznych
2,0Nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnychNie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25
3,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75
4,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25
4,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75
5,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B04_K01
samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność
2,0Brak współpracy w zespole i niedostateczne przygotowanie do wykonania eksperymentu.
3,0Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. .Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczeń wykonywana jest samodzielnie
3,5Student potrafi pracować w zespole . Zadawalający podział prac nad opracowaniem wyników.
4,0Dobra współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu i opracowania ćwiczeń.
4,5Bardzo dobra współpraca w zespole. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości otrzymanych wyników.
5,0Wyróżniająca praca w zespole. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności

Literatura podstawowa

  1. David Halliday, Robert Resnick, Jearl Walker, Podstawy Fizyki, Tom 1, 2, 3, 4, 5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
  2. Irena Kruk, Janusz Typek (red.), Ćwiczenia labortorjne z fizyki część 2, Wydawnictwo Naukowe PS, Szczecin, 2007
  3. Jay Orear, Fizyka Tom 1-2, Wydawnictwo Naukowo -Techniczne, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Czesław Bobrowski, Fizyka - krótki kurs, WNT, Warszawa, 2003, 8
  2. William Moebs, Samuel J. Ling, Jeff Sanny, Fizyka dla szkół wyższych Tom 1-2, OpenStax Polska, Katalyst Education, Warszawa, 2017, ISBN-13: 978-83-948838-1-2, www.openstax.pl
  3. Horst Stocker, Nowoczesne kompendium fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium, szacowanie niepewności pomiarowych2
T-L-2Wykonanie 5 ćwiczeń w laboratorium: mechaniki, ciepła, elektryczności i optyki i ich zaliczenie13
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza wymiarowa1
T-W-2Analiza nieoewności pomiarowych1
T-W-3Prawa i zasady zachowania mechaniki klasycznej, drgania i układy drgające4
T-W-4Kinematyka i dynamika relatywistyczna2
T-W-5Fale mechaniczne i elektromagnetyczne3
T-W-6Elektromagnetyzm4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Praca wlasna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B04_W01Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego i elektromagnetyzmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych
LO_1A_W17ma wiedzę niezbędną do inicjowania, przygotowania i prowadzenia badań naukowych w obszarze zagadnień powiązanych z logistyką
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-W-3Prawa i zasady zachowania mechaniki klasycznej, drgania i układy drgające
T-W-2Analiza nieoewności pomiarowych
T-W-4Kinematyka i dynamika relatywistyczna
T-W-1Analiza wymiarowa
T-W-5Fale mechaniczne i elektromagnetyczne
T-W-6Elektromagnetyzm
T-L-1Wprowadzenie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium, szacowanie niepewności pomiarowych
T-L-2Wykonanie 5 ćwiczeń w laboratorium: mechaniki, ciepła, elektryczności i optyki i ich zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych.
3,050% do 65% możliwych punktów procentowych.
3,566% do 80% możliwych punktów procentowych.
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych.
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych. możliwych punktów procentowych.
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B04_U01Student potrafi wykorzystać prawa przyrody w technice i życiu codziennym. Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych Student potrafi opracować rezultaty eksperymentów fizycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
LO_1A_U07potrafi zaplanować badania i eksperymenty, przeprowadzić pomiary i symulacje, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących transportu, logistyki i spedycji.
LO_1A_U14potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, korzystać z zasobów informacji patentowej, potrafi dokonać oceny możliwości ochrony własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i opracowania danych pomiarowych.
C-3Nauczyć pracować w zespole
Treści programoweT-W-2Analiza nieoewności pomiarowych
T-W-1Analiza wymiarowa
T-W-5Fale mechaniczne i elektromagnetyczne
T-W-6Elektromagnetyzm
T-L-2Wykonanie 5 ćwiczeń w laboratorium: mechaniki, ciepła, elektryczności i optyki i ich zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnychNie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25
3,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75
4,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25
4,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75
5,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B04_K01samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
LO_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
LO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i opracowania danych pomiarowych.
C-3Nauczyć pracować w zespole
Treści programoweT-W-3Prawa i zasady zachowania mechaniki klasycznej, drgania i układy drgające
T-W-2Analiza nieoewności pomiarowych
T-W-1Analiza wymiarowa
T-W-6Elektromagnetyzm
T-L-1Wprowadzenie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium, szacowanie niepewności pomiarowych
T-L-2Wykonanie 5 ćwiczeń w laboratorium: mechaniki, ciepła, elektryczności i optyki i ich zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak współpracy w zespole i niedostateczne przygotowanie do wykonania eksperymentu.
3,0Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. .Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczeń wykonywana jest samodzielnie
3,5Student potrafi pracować w zespole . Zadawalający podział prac nad opracowaniem wyników.
4,0Dobra współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu i opracowania ćwiczeń.
4,5Bardzo dobra współpraca w zespole. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości otrzymanych wyników.
5,0Wyróżniająca praca w zespole. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności