Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Norbert Lech <norbert.lech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.8
T-L-2Wprowadzenie do programu Matlab i programowania w jego środowisku. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu w Matlabie. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w Matlabie.6
T-L-3Tworzenie programów w Matlabie14
T-L-4zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B08_W01
Ma wiedzę niezbędną do utworzenia algorytmu oraz napisania prostego programu rozwiązującego wybrane zadanie inżynierskie.
LO_1A_W07C-1T-L-1, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B08_U01
Potrafi utworzyć prosty program komputerowy do rozwiązania nieskomplikowanego zadania inżynierskiego
LO_1A_U08C-1T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B08_K01
Jest w stanie zapoznać się i wybrać odpowiednie oprogramowanie do rozwiązania zadania inżynierskiego
LO_1A_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B08_W01
Ma wiedzę niezbędną do utworzenia algorytmu oraz napisania prostego programu rozwiązującego wybrane zadanie inżynierskie.
2,0Nie zna podstaw tworzenia algorytmów prostych programów.
3,0Zna podstawowe metody tworzenia algorytmów oraz strukturę prostego programu.
3,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Zna metody tworzenia algorytmów oraz impementacji w kodzie programów.
4,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Zna metody tworzenia algorytmów oraz impementacji w kodzie programów. Doskonale orientuje się w technikach programistycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B08_U01
Potrafi utworzyć prosty program komputerowy do rozwiązania nieskomplikowanego zadania inżynierskiego
2,0Nie potrafi utworzyć algorytmu prostego programu obliczeniowego.
3,0Potrafi utworzyć algorytm prostego programu oraz napisać program.
3,5Posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Potrafi utworzyć algorytm programu oraz napisać program. Potrafi posiłkować się biliotekami komend oraz dokumentacją kompilatora.
4,5Posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Potrafi utworzyć algorytm programu oraz napisać program.Biegle porusza się po kompilatorze oraz korzysta z bibliotek komend.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B08_K01
Jest w stanie zapoznać się i wybrać odpowiednie oprogramowanie do rozwiązania zadania inżynierskiego
2,0Nie jest w stanie utworzyć prostego programu obliczeniowego dla zadania w logistyce.
3,0Jest w stanie utworzyć prosty program obliczeniowy dla zadania w logistyce
3,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Jest w stanie utworzyć program obliczeniowy dla zadania w logistyce z wykorzystaniem gotowych bibliotek.
4,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Jest w stanie utworzyć program obliczeniowy dla zadania w logistyce z wykorzystaniem gotowych bibliotek lub utworzyć własne biblioteki. Potrafi utworzyć przyjazny i czytelny interfejs użytkownika.

Literatura podstawowa

  1. Rudra P., Matlab dla naukowców i inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, Wydanie 2
  2. Tadeusiewicz R., Gąciarz T., Borowik B., Leper B., Odkrywanie właściwości sztucznych sieci neuronowych przy użyciu programów w języku C#, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 2007
  3. Nocoń A., Metody CAD i AI w inżynierii elektrycznej Wybór przykładów z zastosowaniem programu MATLAB, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, Wydanie 1
  4. Treichel W., MATLAB w dzialaniu Ćwiczenia i zadania, Witkom, 2022, Wydanie 1
  5. Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Wirth N., Algorytmy+struktury=Programy, WNT, Warszawa, 1999
  2. Neibauer A. R., Języki C i C++ Twój pierwszy program, Komputerowa Oficyna Wydawnicza HELP, Warszawa, 1995
  3. Michalewicz Z., Algorytmy genetyczne + struktury danych = programy ewolucyjne, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1999, 2
  4. Osowski S., Sieci neuronowe w ujęciu algorytmicznym, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1996, 2
  5. Brzózka J., Dorobczyński L., Programowanie w Matlab, MIKOM, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.8
T-L-2Wprowadzenie do programu Matlab i programowania w jego środowisku. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu w Matlabie. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w Matlabie.6
T-L-3Tworzenie programów w Matlabie14
T-L-4zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B08_W01Ma wiedzę niezbędną do utworzenia algorytmu oraz napisania prostego programu rozwiązującego wybrane zadanie inżynierskie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W07ma wiedzę z zakresu informatyki oraz narzędzi wspomagających podejmowanie decyzji w logistyce opartych o systemy informatyczne
Cel przedmiotuC-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
Treści programoweT-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.
T-L-2Wprowadzenie do programu Matlab i programowania w jego środowisku. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu w Matlabie. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w Matlabie.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw tworzenia algorytmów prostych programów.
3,0Zna podstawowe metody tworzenia algorytmów oraz strukturę prostego programu.
3,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Zna metody tworzenia algorytmów oraz impementacji w kodzie programów.
4,5Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Zna metody tworzenia algorytmów oraz impementacji w kodzie programów. Doskonale orientuje się w technikach programistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B08_U01Potrafi utworzyć prosty program komputerowy do rozwiązania nieskomplikowanego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U08potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu transportu, logistyki i spedycji.
Cel przedmiotuC-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
Treści programoweT-L-3Tworzenie programów w Matlabie
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi utworzyć algorytmu prostego programu obliczeniowego.
3,0Potrafi utworzyć algorytm prostego programu oraz napisać program.
3,5Posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Potrafi utworzyć algorytm programu oraz napisać program. Potrafi posiłkować się biliotekami komend oraz dokumentacją kompilatora.
4,5Posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Potrafi utworzyć algorytm programu oraz napisać program.Biegle porusza się po kompilatorze oraz korzysta z bibliotek komend.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B08_K01Jest w stanie zapoznać się i wybrać odpowiednie oprogramowanie do rozwiązania zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
Treści programoweT-L-1Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów.
T-L-2Wprowadzenie do programu Matlab i programowania w jego środowisku. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu w Matlabie. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w Matlabie.
T-L-3Tworzenie programów w Matlabie
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie utworzyć prostego programu obliczeniowego dla zadania w logistyce.
3,0Jest w stanie utworzyć prosty program obliczeniowy dla zadania w logistyce
3,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Jest w stanie utworzyć program obliczeniowy dla zadania w logistyce z wykorzystaniem gotowych bibliotek.
4,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Jest w stanie utworzyć program obliczeniowy dla zadania w logistyce z wykorzystaniem gotowych bibliotek lub utworzyć własne biblioteki. Potrafi utworzyć przyjazny i czytelny interfejs użytkownika.