Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Norbert Lech <norbert.lech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe umiejętności obsługi komputera |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Algorytmika. Podstawowe elementy tworzenia algorytmów. Formy zapisu algorytmów. | 8 |
T-L-2 | Wprowadzenie do programu Matlab i programowania w jego środowisku. Rodzaje i definiowanie zmiennych. Struktura programu w Matlabie. Tworzenie prostego programu obliczeniowego w Matlabie. | 6 |
T-L-3 | Tworzenie programów w Matlabie | 14 |
T-L-4 | zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów narzędziowych C++ |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B08_W01 Ma wiedzę niezbędną do utworzenia algorytmu oraz napisania prostego programu rozwiązującego wybrane zadanie inżynierskie. | LO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B08_U01 Potrafi utworzyć prosty program komputerowy do rozwiązania nieskomplikowanego zadania inżynierskiego | LO_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B08_K01 Jest w stanie zapoznać się i wybrać odpowiednie oprogramowanie do rozwiązania zadania inżynierskiego | LO_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B08_W01 Ma wiedzę niezbędną do utworzenia algorytmu oraz napisania prostego programu rozwiązującego wybrane zadanie inżynierskie. | 2,0 | Nie zna podstaw tworzenia algorytmów prostych programów. |
3,0 | Zna podstawowe metody tworzenia algorytmów oraz strukturę prostego programu. | |
3,5 | Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Zna metody tworzenia algorytmów oraz impementacji w kodzie programów. | |
4,5 | Posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Zna metody tworzenia algorytmów oraz impementacji w kodzie programów. Doskonale orientuje się w technikach programistycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B08_U01 Potrafi utworzyć prosty program komputerowy do rozwiązania nieskomplikowanego zadania inżynierskiego | 2,0 | Nie potrafi utworzyć algorytmu prostego programu obliczeniowego. |
3,0 | Potrafi utworzyć algorytm prostego programu oraz napisać program. | |
3,5 | Posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Potrafi utworzyć algorytm programu oraz napisać program. Potrafi posiłkować się biliotekami komend oraz dokumentacją kompilatora. | |
4,5 | Posiada umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Potrafi utworzyć algorytm programu oraz napisać program.Biegle porusza się po kompilatorze oraz korzysta z bibliotek komend. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B08_K01 Jest w stanie zapoznać się i wybrać odpowiednie oprogramowanie do rozwiązania zadania inżynierskiego | 2,0 | Nie jest w stanie utworzyć prostego programu obliczeniowego dla zadania w logistyce. |
3,0 | Jest w stanie utworzyć prosty program obliczeniowy dla zadania w logistyce | |
3,5 | Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Jest w stanie utworzyć program obliczeniowy dla zadania w logistyce z wykorzystaniem gotowych bibliotek. | |
4,5 | Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Jest w stanie utworzyć program obliczeniowy dla zadania w logistyce z wykorzystaniem gotowych bibliotek lub utworzyć własne biblioteki. Potrafi utworzyć przyjazny i czytelny interfejs użytkownika. |
Literatura podstawowa
- Rudra P., Matlab dla naukowców i inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, Wydanie 2
- Tadeusiewicz R., Gąciarz T., Borowik B., Leper B., Odkrywanie właściwości sztucznych sieci neuronowych przy użyciu programów w języku C#, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 2007
- Nocoń A., Metody CAD i AI w inżynierii elektrycznej Wybór przykładów z zastosowaniem programu MATLAB, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, Wydanie 1
- Treichel W., MATLAB w dzialaniu Ćwiczenia i zadania, Witkom, 2022, Wydanie 1
- Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Wirth N., Algorytmy+struktury=Programy, WNT, Warszawa, 1999
- Neibauer A. R., Języki C i C++ Twój pierwszy program, Komputerowa Oficyna Wydawnicza HELP, Warszawa, 1995
- Michalewicz Z., Algorytmy genetyczne + struktury danych = programy ewolucyjne, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1999, 2
- Osowski S., Sieci neuronowe w ujęciu algorytmicznym, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1996, 2
- Brzózka J., Dorobczyński L., Programowanie w Matlab, MIKOM, Warszawa, 1999