Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Logistyka materiałów niebezpiecznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Logistyka materiałów niebezpiecznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw fizyki, chemii i procesów transportowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu ładunków niebezpiecznych stwarzających zagrożenie dla ludzi lub środowiska. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka związanego z transportem ładunków.
C-2Zapoznanie studentów z przepisami dotyczącymi transportu materiałów niebezpiecznych.
C-3Zapoznanie studentów z procedurami postępowania w sytuacji awaryjnej, z obowiązkami uczestników przewozu ładunków niebezpiecznych.
C-4Zapoznanie studentów z bazami i kartami charakterystyk ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji o charakterystykach ładunków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do zajęć1
T-A-2Organizacja łańcuchów transportowych materiałów niebezpiecznych8
T-A-3Logistyka wewnątrzzakładowa materiałó niebezpiecznych.4
T-A-4Zaliczenie formy zajęć2
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Charakterystyka materiałów niebezpiecznych i ich klasyfikacja.6
T-W-3Przepisy dotyczące transportu i magazynowania materiałów niebezpiecznych.4
T-W-4Oznaczenia wg. ADR, IMDG i RID. Nalepki ostrzegawcze, wzory i objaśnienia. Oznakowanie przesyłek i środków transportu.4
T-W-5Środki bezpieczeństwa transportu i składowania materiałów niebezpiecznych.4
T-W-6Zasady bezpieczeństwa składowania i przeładunku.4
T-W-7Postępowanie w razie zagrożenia.4
T-W-8Bazy danych o materiałach niebezpiecznych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć4
A-A-3Opracowanie wyników z przeprowadzonych ćwiczeń4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.12
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C40-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych oraz zna procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych.
LO_1A_W02, LO_1A_W03, LO_1A_W08C-1, C-4T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C40-2_U01
Potrafi zidentyfikować zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające zagrożenie związane ze składowaniemm ładunków niebezpiecznych, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały, potrafi zaproponować sposób zapobiegania zagrożeniom
LO_1A_U01, LO_1A_U03, LO_1A_U07C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-2M-4, M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C40-2_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
LO_1A_K06, LO_1A_K01C-3, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-2M-1, M-4, M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C40-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych oraz zna procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych.
2,0Nie zna czynników wpływajacych na zagrożenie w procesach logistycznych i nie zna procedur postępowania w sytuacjach niezbezpiecznych
3,0Student ma wiedzę podstawową w tematyce procedur postępowania w sytuacjach niezbezpiecznych
3,5Wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Zna czynniki wpływajace na zagrożenie w procesach logistycznych i zna procedury postępowania w sytuacjach niezbezpiecznych,
4,5Wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Bardfzo dobrze zna czynniki wpływajace na zagrożenie w procesach logistycznych i prawidłowo intwrpretuje procedury postępowania w sytuacjach niezbezpiecznych,

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C40-2_U01
Potrafi zidentyfikować zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające zagrożenie związane ze składowaniemm ładunków niebezpiecznych, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały, potrafi zaproponować sposób zapobiegania zagrożeniom
2,0Nie potrafi zidentyfikować podstawowych czynników wpływających na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, nie potrafi dobrać podstawowych środkków zmniejszających te zagrożenia, nie potrafi przekazać informacji o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
3,0Potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych.
3,5Posiada umięjętności na poziomioe 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające te zagrożenia.
4,5Posiada umięjętności na poziomioe 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające te zagrożenia, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C40-2_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
2,0Nie rozumie podstawowych zasadyodpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym doboru metod i wykonania obliczeń.
3,0Student wystarczająco rozpoznaje występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania.
3,5Posiada kompetencje na poziomie pomiedzy 3,0 a 4,0.
4,0Student rozpoznaje występujące występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym doboru metod i wykonania obliczeń.
4,5Posiada kompetencje na poziomie pomiedzy 4,0 a 5,0.
5,0Student rozpoznaje występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie popełnia błędów w postępowaniu., Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej.

Literatura podstawowa

  1. Red. Bodzek D., Chemia i fizykochemia substancji toksycznych i niebezpiecznych, Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2003
  2. Carson Ph. A., Mumford C. J., Hazardous chemical handbook, Oxford Butterworth-Heinemann, 2002
  3. Grzegorczyk K., Buchcar R., Towary niebezpieczne ADR 2009. Transport w praktyce., Grupa Image, Warszawa, 2010
  4. Hanczyk B., Grzegorczyk K., Buchcar R., Transport drogowy materiałów niebezpiecznych, Grupa Image, Warszawa, 2000
  5. Wojciechowska H., Charakterystyki powszechnie stosowanych prostych i złożonych substancji szkodliwych i (lub) niebezpiecznych, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe EKOS, Gdańsk, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, MARPOL - 1973/78 Tekst jednolity wraz z Protokołem 1978 i Protokołem 1997, PRS, 2007
  2. USTAWA o przewozie towarów niebezpiecznych, Dz.U. z 2011 nr 227 poz. 1367, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do zajęć1
T-A-2Organizacja łańcuchów transportowych materiałów niebezpiecznych8
T-A-3Logistyka wewnątrzzakładowa materiałó niebezpiecznych.4
T-A-4Zaliczenie formy zajęć2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Charakterystyka materiałów niebezpiecznych i ich klasyfikacja.6
T-W-3Przepisy dotyczące transportu i magazynowania materiałów niebezpiecznych.4
T-W-4Oznaczenia wg. ADR, IMDG i RID. Nalepki ostrzegawcze, wzory i objaśnienia. Oznakowanie przesyłek i środków transportu.4
T-W-5Środki bezpieczeństwa transportu i składowania materiałów niebezpiecznych.4
T-W-6Zasady bezpieczeństwa składowania i przeładunku.4
T-W-7Postępowanie w razie zagrożenia.4
T-W-8Bazy danych o materiałach niebezpiecznych.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć4
A-A-3Opracowanie wyników z przeprowadzonych ćwiczeń4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C40-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych oraz zna procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych
LO_1A_W03ma wiedzę z zakresu podstawowych procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
LO_1A_W08ma pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnych technologii wykorzystywanych w logistyce, w tym technologii transportowych, magazynowania i teleinformatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu ładunków niebezpiecznych stwarzających zagrożenie dla ludzi lub środowiska. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka związanego z transportem ładunków.
C-4Zapoznanie studentów z bazami i kartami charakterystyk ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji o charakterystykach ładunków.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka materiałów niebezpiecznych i ich klasyfikacja.
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.
T-W-6Zasady bezpieczeństwa składowania i przeładunku.
T-W-7Postępowanie w razie zagrożenia.
T-W-8Bazy danych o materiałach niebezpiecznych.
T-W-3Przepisy dotyczące transportu i magazynowania materiałów niebezpiecznych.
T-W-4Oznaczenia wg. ADR, IMDG i RID. Nalepki ostrzegawcze, wzory i objaśnienia. Oznakowanie przesyłek i środków transportu.
T-W-5Środki bezpieczeństwa transportu i składowania materiałów niebezpiecznych.
T-A-3Logistyka wewnątrzzakładowa materiałó niebezpiecznych.
T-A-2Organizacja łańcuchów transportowych materiałów niebezpiecznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna czynników wpływajacych na zagrożenie w procesach logistycznych i nie zna procedur postępowania w sytuacjach niezbezpiecznych
3,0Student ma wiedzę podstawową w tematyce procedur postępowania w sytuacjach niezbezpiecznych
3,5Wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Zna czynniki wpływajace na zagrożenie w procesach logistycznych i zna procedury postępowania w sytuacjach niezbezpiecznych,
4,5Wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Bardfzo dobrze zna czynniki wpływajace na zagrożenie w procesach logistycznych i prawidłowo intwrpretuje procedury postępowania w sytuacjach niezbezpiecznych,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C40-2_U01Potrafi zidentyfikować zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające zagrożenie związane ze składowaniemm ładunków niebezpiecznych, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały, potrafi zaproponować sposób zapobiegania zagrożeniom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
LO_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w odniesieniu do zagadnień logistyki i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
LO_1A_U07potrafi zaplanować badania i eksperymenty, przeprowadzić pomiary i symulacje, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących transportu, logistyki i spedycji.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z przepisami dotyczącymi transportu materiałów niebezpiecznych.
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu ładunków niebezpiecznych stwarzających zagrożenie dla ludzi lub środowiska. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka związanego z transportem ładunków.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka materiałów niebezpiecznych i ich klasyfikacja.
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.
T-W-6Zasady bezpieczeństwa składowania i przeładunku.
T-W-7Postępowanie w razie zagrożenia.
T-W-8Bazy danych o materiałach niebezpiecznych.
T-W-3Przepisy dotyczące transportu i magazynowania materiałów niebezpiecznych.
T-W-4Oznaczenia wg. ADR, IMDG i RID. Nalepki ostrzegawcze, wzory i objaśnienia. Oznakowanie przesyłek i środków transportu.
T-W-5Środki bezpieczeństwa transportu i składowania materiałów niebezpiecznych.
T-A-3Logistyka wewnątrzzakładowa materiałó niebezpiecznych.
T-A-2Organizacja łańcuchów transportowych materiałów niebezpiecznych
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować podstawowych czynników wpływających na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, nie potrafi dobrać podstawowych środkków zmniejszających te zagrożenia, nie potrafi przekazać informacji o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
3,0Potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych.
3,5Posiada umięjętności na poziomioe 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające te zagrożenia.
4,5Posiada umięjętności na poziomioe 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające te zagrożenia, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C40-2_K01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
LO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procedurami postępowania w sytuacji awaryjnej, z obowiązkami uczestników przewozu ładunków niebezpiecznych.
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu ładunków niebezpiecznych stwarzających zagrożenie dla ludzi lub środowiska. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka związanego z transportem ładunków.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka materiałów niebezpiecznych i ich klasyfikacja.
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.
T-W-6Zasady bezpieczeństwa składowania i przeładunku.
T-W-7Postępowanie w razie zagrożenia.
T-W-8Bazy danych o materiałach niebezpiecznych.
T-W-3Przepisy dotyczące transportu i magazynowania materiałów niebezpiecznych.
T-W-4Oznaczenia wg. ADR, IMDG i RID. Nalepki ostrzegawcze, wzory i objaśnienia. Oznakowanie przesyłek i środków transportu.
T-W-5Środki bezpieczeństwa transportu i składowania materiałów niebezpiecznych.
T-A-3Logistyka wewnątrzzakładowa materiałó niebezpiecznych.
T-A-2Organizacja łańcuchów transportowych materiałów niebezpiecznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie podstawowych zasadyodpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym doboru metod i wykonania obliczeń.
3,0Student wystarczająco rozpoznaje występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania.
3,5Posiada kompetencje na poziomie pomiedzy 3,0 a 4,0.
4,0Student rozpoznaje występujące występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym doboru metod i wykonania obliczeń.
4,5Posiada kompetencje na poziomie pomiedzy 4,0 a 5,0.
5,0Student rozpoznaje występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie popełnia błędów w postępowaniu., Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej.