Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo informacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo informacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu prawa i informatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami informacji, ich obiegiem oraz towarzyszącymi zagrożeniami. |
C-2 | Zapoznanie studentów z narzędziami wykrywania i identyfikowania zagrożeń związanych z bezpieczeństwem informacji. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami zabezpieczenia informacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z zasadami uczestniczenia w zajęciach, literatura i przekazanie zasad zaliczenia formy zajeć. Szkolenie stanowiskowe bhp, informacja o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w czasie zajęć dydaktycznych. | 1 |
T-L-2 | Szyfrowanie informacji. | 2 |
T-L-3 | Oddziaływanie warunków zewnętrznych na trwałość nośników informacji. | 4 |
T-L-4 | Opracowywanie niezbędnej dokumentacji dot. ochrony i przetwarzania danych osobowych. | 2 |
T-L-5 | Ustalanie systemu obiegu dokumentów oraz systemu przechowywania i archiwizacji dokumentacji - instrukcje wewnętrzne. | 2 |
T-L-6 | Opracowywanie polityki bezpieczeństwa. | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie pisemne. | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie studentów z programem zajęć i tematyką projektów oraz z zasadami zaliczenia formy zajęć. | 1 |
T-P-2 | Projekt systemu bezpieczeństwa informacji dla wybranych przedsiębiorstw logistycznych: identyfikacja zagrożeń, propozycje zabezpieczeń systemowych (osobowych, technicznych, programowych i organizacyjnych). | 14 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Rodzaje informacji i ich nośniki. Istota bezpieczeństwa informacji. | 1 |
T-W-3 | Rodzaje informacji oraz istota bezpieczeństwa informacji w logistyce. | 2 |
T-W-4 | Klasyfikacja zagrożeń bezpieczeństwa informacji. | 1 |
T-W-5 | Bezpieczeństwo osobowe. | 2 |
T-W-6 | Bezpieczeństwo przemysłowe. | 2 |
T-W-7 | Rodzaje tajemnic prawnie chronionych. | 2 |
T-W-8 | Naruszanie danych osobowych. | 1 |
T-W-9 | System zarządzania bezpieczeństwem informacji (SZBI). | 2 |
T-W-10 | Techniczne środki zabezpieczenia informacji. | 2 |
T-W-11 | Zabezpieczenie informacji przed sabotażem i terroryzmem. | 2 |
T-W-12 | Dostęp do informacji publicznej. | 1 |
T-W-13 | Praca kontrolna - pisemna. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 5 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Zapoznanie się z tematem projektu, studiowanie literatury. | 8 |
A-P-2 | Wykonanie zadanego projektu. | 6 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji na zadany temat. | 4 |
A-P-4 | Prezentacja projektu. | 1 |
A-P-5 | Wysłuchanie wszystkich prezentacji, udział w dyskusji. | 6 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-3 | Zapoznanie się z normami i przepisami z zakresu bezpieczeństwa informacji. | 9 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 11 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-4 | Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z badan laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C44-1_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa informacji, wyboru środków bezpieczeństwa i ochrony informacji. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą identyfikacji i oceny skutków zagrożeń towarzyszących danemu rodzajowi informacji. | LO_1A_W14, LO_1A_W16, LO_1A_W19 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-12, T-W-11, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C44-1_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach związanych z bezpieczeństwem informacji, o możliwościach zabezpieczania informacji. Potrafi integrować uzyskane informacje oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne dotyczące bezpieczeństwa informacji oraz dostrzegać pozatechniczne aspekty związane z tą dziedziną. Stosując właściwe metody i techniki potrafi rozwiązać proste zadanie inżynierskie związane z bezpieczeństwem informacji i przedstawić je w formie zwięzłej informacji/opracowania. | LO_1A_U01, LO_1A_U12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2 | M-4 | S-4, S-5 |
LO_1A_C44-1_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku gospodarczym, zna typowe zagrożenia bezpieczeństwa informacji i zasady zmniejszenia czynników zagrożenia. Potrafi dokonać krytycznej analizy istniejących systemów i rozwiązań technicznych związanych z bezpieczeństwem informacji. | LO_1A_U16, LO_1A_U01, LO_1A_U04, LO_1A_U14 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-4 | S-3, S-4, S-5, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C44-1_K01 Student poznawszy zagadnienia związane z tematyką bezpieczeństwa informacji ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa informacji i wskazać na ich słabe i mocne strony. Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa informacji. | LO_1A_K02, LO_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2 | M-4 | S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C44-1_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa informacji, wyboru środków bezpieczeństwa i ochrony informacji. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą identyfikacji i oceny skutków zagrożeń towarzyszących danemu rodzajowi informacji. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C44-1_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach związanych z bezpieczeństwem informacji, o możliwościach zabezpieczania informacji. Potrafi integrować uzyskane informacje oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne dotyczące bezpieczeństwa informacji oraz dostrzegać pozatechniczne aspekty związane z tą dziedziną. Stosując właściwe metody i techniki potrafi rozwiązać proste zadanie inżynierskie związane z bezpieczeństwem informacji i przedstawić je w formie zwięzłej informacji/opracowania. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
LO_1A_C44-1_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku gospodarczym, zna typowe zagrożenia bezpieczeństwa informacji i zasady zmniejszenia czynników zagrożenia. Potrafi dokonać krytycznej analizy istniejących systemów i rozwiązań technicznych związanych z bezpieczeństwem informacji. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C44-1_K01 Student poznawszy zagadnienia związane z tematyką bezpieczeństwa informacji ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa informacji i wskazać na ich słabe i mocne strony. Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa informacji. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Białas A., Zapoznanie studentów z wpływem temperatury na właściwości konstrukcji oraz ze sposobami zabezpieczania konstrukcji przed działaniem podwyższonej temperatury., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, 2
- Kifner T., Polityka bezpieczeństwa i ochrony informacji, Helion, 2011
- Liderman K., Bezpieczeństwo informacyjne, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Karpiński M., Bezpieczeństwo informacyjne, PAK, 2011
Literatura dodatkowa
- PN-ISO/IEC 27001:2014, System zarządzania bezpieczeństwem informacji