Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo informacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo informacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 15 1,00,20zaliczenie
wykładyW7 20 2,00,60zaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu prawa i informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami informacji, ich obiegiem oraz towarzyszącymi zagrożeniami.
C-2Zapoznanie studentów z narzędziami wykrywania i identyfikowania zagrożeń związanych z bezpieczeństwem informacji.
C-3Zapoznanie studentów z metodami zabezpieczenia informacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z zasadami uczestniczenia w zajęciach, literatura i przekazanie zasad zaliczenia formy zajeć. Szkolenie stanowiskowe bhp, informacja o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w czasie zajęć dydaktycznych.1
T-L-2Szyfrowanie informacji.2
T-L-3Oddziaływanie warunków zewnętrznych na trwałość nośników informacji.4
T-L-4Opracowywanie niezbędnej dokumentacji dot. ochrony i przetwarzania danych osobowych.2
T-L-5Ustalanie systemu obiegu dokumentów oraz systemu przechowywania i archiwizacji dokumentacji - instrukcje wewnętrzne.2
T-L-6Opracowywanie polityki bezpieczeństwa.2
T-L-7Zaliczenie pisemne.2
15
projekty
T-P-1Zapoznanie studentów z programem zajęć i tematyką projektów oraz z zasadami zaliczenia formy zajęć.1
T-P-2Projekt systemu bezpieczeństwa informacji dla wybranych przedsiębiorstw logistycznych: identyfikacja zagrożeń, propozycje zabezpieczeń systemowych (osobowych, technicznych, programowych i organizacyjnych).14
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Rodzaje informacji i ich nośniki. Istota bezpieczeństwa informacji.1
T-W-3Rodzaje informacji oraz istota bezpieczeństwa informacji w logistyce.2
T-W-4Klasyfikacja zagrożeń bezpieczeństwa informacji.1
T-W-5Bezpieczeństwo osobowe.2
T-W-6Bezpieczeństwo przemysłowe.2
T-W-7Rodzaje tajemnic prawnie chronionych.2
T-W-8Naruszanie danych osobowych.1
T-W-9System zarządzania bezpieczeństwem informacji (SZBI).2
T-W-10Techniczne środki zabezpieczenia informacji.2
T-W-11Zabezpieczenie informacji przed sabotażem i terroryzmem.2
T-W-12Dostęp do informacji publicznej.1
T-W-13Praca kontrolna - pisemna.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.5
25
projekty
A-P-1Zapoznanie się z tematem projektu, studiowanie literatury.8
A-P-2Wykonanie zadanego projektu.6
A-P-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat.4
A-P-4Prezentacja projektu.1
A-P-5Wysłuchanie wszystkich prezentacji, udział w dyskusji.6
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Zapoznanie się z normami i przepisami z zakresu bezpieczeństwa informacji.9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.11
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z badan laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C44-1_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa informacji, wyboru środków bezpieczeństwa i ochrony informacji. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą identyfikacji i oceny skutków zagrożeń towarzyszących danemu rodzajowi informacji.
LO_1A_W14, LO_1A_W16, LO_1A_W19C-1, C-2, C-3T-P-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-12, T-W-11, T-W-6, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C44-1_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach związanych z bezpieczeństwem informacji, o możliwościach zabezpieczania informacji. Potrafi integrować uzyskane informacje oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne dotyczące bezpieczeństwa informacji oraz dostrzegać pozatechniczne aspekty związane z tą dziedziną. Stosując właściwe metody i techniki potrafi rozwiązać proste zadanie inżynierskie związane z bezpieczeństwem informacji i przedstawić je w formie zwięzłej informacji/opracowania.
LO_1A_U01, LO_1A_U12C-1, C-2, C-3T-P-2M-4S-4, S-5
LO_1A_C44-1_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku gospodarczym, zna typowe zagrożenia bezpieczeństwa informacji i zasady zmniejszenia czynników zagrożenia. Potrafi dokonać krytycznej analizy istniejących systemów i rozwiązań technicznych związanych z bezpieczeństwem informacji.
LO_1A_U16, LO_1A_U01, LO_1A_U04, LO_1A_U14C-1, C-2, C-3T-P-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-4S-3, S-4, S-5, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C44-1_K01
Student poznawszy zagadnienia związane z tematyką bezpieczeństwa informacji ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa informacji i wskazać na ich słabe i mocne strony. Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa informacji.
LO_1A_K02, LO_1A_K06C-1, C-2, C-3T-P-2M-4S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C44-1_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa informacji, wyboru środków bezpieczeństwa i ochrony informacji. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą identyfikacji i oceny skutków zagrożeń towarzyszących danemu rodzajowi informacji.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C44-1_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach związanych z bezpieczeństwem informacji, o możliwościach zabezpieczania informacji. Potrafi integrować uzyskane informacje oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne dotyczące bezpieczeństwa informacji oraz dostrzegać pozatechniczne aspekty związane z tą dziedziną. Stosując właściwe metody i techniki potrafi rozwiązać proste zadanie inżynierskie związane z bezpieczeństwem informacji i przedstawić je w formie zwięzłej informacji/opracowania.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
LO_1A_C44-1_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku gospodarczym, zna typowe zagrożenia bezpieczeństwa informacji i zasady zmniejszenia czynników zagrożenia. Potrafi dokonać krytycznej analizy istniejących systemów i rozwiązań technicznych związanych z bezpieczeństwem informacji.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C44-1_K01
Student poznawszy zagadnienia związane z tematyką bezpieczeństwa informacji ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa informacji i wskazać na ich słabe i mocne strony. Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa informacji.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Białas A., Zapoznanie studentów z wpływem temperatury na właściwości konstrukcji oraz ze sposobami zabezpieczania konstrukcji przed działaniem podwyższonej temperatury., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, 2
  2. Kifner T., Polityka bezpieczeństwa i ochrony informacji, Helion, 2011
  3. Liderman K., Bezpieczeństwo informacyjne, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2012
  4. Karpiński M., Bezpieczeństwo informacyjne, PAK, 2011

Literatura dodatkowa

  1. PN-ISO/IEC 27001:2014, System zarządzania bezpieczeństwem informacji

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z zasadami uczestniczenia w zajęciach, literatura i przekazanie zasad zaliczenia formy zajeć. Szkolenie stanowiskowe bhp, informacja o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w czasie zajęć dydaktycznych.1
T-L-2Szyfrowanie informacji.2
T-L-3Oddziaływanie warunków zewnętrznych na trwałość nośników informacji.4
T-L-4Opracowywanie niezbędnej dokumentacji dot. ochrony i przetwarzania danych osobowych.2
T-L-5Ustalanie systemu obiegu dokumentów oraz systemu przechowywania i archiwizacji dokumentacji - instrukcje wewnętrzne.2
T-L-6Opracowywanie polityki bezpieczeństwa.2
T-L-7Zaliczenie pisemne.2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie studentów z programem zajęć i tematyką projektów oraz z zasadami zaliczenia formy zajęć.1
T-P-2Projekt systemu bezpieczeństwa informacji dla wybranych przedsiębiorstw logistycznych: identyfikacja zagrożeń, propozycje zabezpieczeń systemowych (osobowych, technicznych, programowych i organizacyjnych).14
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Rodzaje informacji i ich nośniki. Istota bezpieczeństwa informacji.1
T-W-3Rodzaje informacji oraz istota bezpieczeństwa informacji w logistyce.2
T-W-4Klasyfikacja zagrożeń bezpieczeństwa informacji.1
T-W-5Bezpieczeństwo osobowe.2
T-W-6Bezpieczeństwo przemysłowe.2
T-W-7Rodzaje tajemnic prawnie chronionych.2
T-W-8Naruszanie danych osobowych.1
T-W-9System zarządzania bezpieczeństwem informacji (SZBI).2
T-W-10Techniczne środki zabezpieczenia informacji.2
T-W-11Zabezpieczenie informacji przed sabotażem i terroryzmem.2
T-W-12Dostęp do informacji publicznej.1
T-W-13Praca kontrolna - pisemna.1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Zapoznanie się z tematem projektu, studiowanie literatury.8
A-P-2Wykonanie zadanego projektu.6
A-P-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat.4
A-P-4Prezentacja projektu.1
A-P-5Wysłuchanie wszystkich prezentacji, udział w dyskusji.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Zapoznanie się z normami i przepisami z zakresu bezpieczeństwa informacji.9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.11
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C44-1_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa informacji, wyboru środków bezpieczeństwa i ochrony informacji. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą identyfikacji i oceny skutków zagrożeń towarzyszących danemu rodzajowi informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W14ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi zapewnienia bezpieczeństwa w logistyce, w tym w zakresie analizy ryzyka w łańcuchu dostaw
LO_1A_W16ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze logistyki, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
LO_1A_W19ma wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej, w tym patentowej i prawa autorskiego, a także BHP
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami informacji, ich obiegiem oraz towarzyszącymi zagrożeniami.
C-2Zapoznanie studentów z narzędziami wykrywania i identyfikowania zagrożeń związanych z bezpieczeństwem informacji.
C-3Zapoznanie studentów z metodami zabezpieczenia informacji.
Treści programoweT-P-2Projekt systemu bezpieczeństwa informacji dla wybranych przedsiębiorstw logistycznych: identyfikacja zagrożeń, propozycje zabezpieczeń systemowych (osobowych, technicznych, programowych i organizacyjnych).
T-L-2Szyfrowanie informacji.
T-L-3Oddziaływanie warunków zewnętrznych na trwałość nośników informacji.
T-L-4Opracowywanie niezbędnej dokumentacji dot. ochrony i przetwarzania danych osobowych.
T-L-5Ustalanie systemu obiegu dokumentów oraz systemu przechowywania i archiwizacji dokumentacji - instrukcje wewnętrzne.
T-L-6Opracowywanie polityki bezpieczeństwa.
T-W-2Rodzaje informacji i ich nośniki. Istota bezpieczeństwa informacji.
T-W-4Klasyfikacja zagrożeń bezpieczeństwa informacji.
T-W-5Bezpieczeństwo osobowe.
T-W-8Naruszanie danych osobowych.
T-W-7Rodzaje tajemnic prawnie chronionych.
T-W-10Techniczne środki zabezpieczenia informacji.
T-W-3Rodzaje informacji oraz istota bezpieczeństwa informacji w logistyce.
T-W-12Dostęp do informacji publicznej.
T-W-11Zabezpieczenie informacji przed sabotażem i terroryzmem.
T-W-6Bezpieczeństwo przemysłowe.
T-W-9System zarządzania bezpieczeństwem informacji (SZBI).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C44-1_U01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach związanych z bezpieczeństwem informacji, o możliwościach zabezpieczania informacji. Potrafi integrować uzyskane informacje oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne dotyczące bezpieczeństwa informacji oraz dostrzegać pozatechniczne aspekty związane z tą dziedziną. Stosując właściwe metody i techniki potrafi rozwiązać proste zadanie inżynierskie związane z bezpieczeństwem informacji i przedstawić je w formie zwięzłej informacji/opracowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
LO_1A_U12potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt lub system typowe dla problematyki logistyki, używając odpowiednich metod, technik, narzędzi i materiałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami informacji, ich obiegiem oraz towarzyszącymi zagrożeniami.
C-2Zapoznanie studentów z narzędziami wykrywania i identyfikowania zagrożeń związanych z bezpieczeństwem informacji.
C-3Zapoznanie studentów z metodami zabezpieczenia informacji.
Treści programoweT-P-2Projekt systemu bezpieczeństwa informacji dla wybranych przedsiębiorstw logistycznych: identyfikacja zagrożeń, propozycje zabezpieczeń systemowych (osobowych, technicznych, programowych i organizacyjnych).
Metody nauczaniaM-4Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C44-1_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku gospodarczym, zna typowe zagrożenia bezpieczeństwa informacji i zasady zmniejszenia czynników zagrożenia. Potrafi dokonać krytycznej analizy istniejących systemów i rozwiązań technicznych związanych z bezpieczeństwem informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U16potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi, w tym statystycznych
LO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
LO_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac indywidualnych i zespołowych
LO_1A_U14potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, korzystać z zasobów informacji patentowej, potrafi dokonać oceny możliwości ochrony własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami informacji, ich obiegiem oraz towarzyszącymi zagrożeniami.
C-2Zapoznanie studentów z narzędziami wykrywania i identyfikowania zagrożeń związanych z bezpieczeństwem informacji.
C-3Zapoznanie studentów z metodami zabezpieczenia informacji.
Treści programoweT-P-2Projekt systemu bezpieczeństwa informacji dla wybranych przedsiębiorstw logistycznych: identyfikacja zagrożeń, propozycje zabezpieczeń systemowych (osobowych, technicznych, programowych i organizacyjnych).
T-L-2Szyfrowanie informacji.
T-L-3Oddziaływanie warunków zewnętrznych na trwałość nośników informacji.
T-L-4Opracowywanie niezbędnej dokumentacji dot. ochrony i przetwarzania danych osobowych.
T-L-5Ustalanie systemu obiegu dokumentów oraz systemu przechowywania i archiwizacji dokumentacji - instrukcje wewnętrzne.
T-L-6Opracowywanie polityki bezpieczeństwa.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z badan laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C44-1_K01Student poznawszy zagadnienia związane z tematyką bezpieczeństwa informacji ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa informacji i wskazać na ich słabe i mocne strony. Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K02potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
LO_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami informacji, ich obiegiem oraz towarzyszącymi zagrożeniami.
C-2Zapoznanie studentów z narzędziami wykrywania i identyfikowania zagrożeń związanych z bezpieczeństwem informacji.
C-3Zapoznanie studentów z metodami zabezpieczenia informacji.
Treści programoweT-P-2Projekt systemu bezpieczeństwa informacji dla wybranych przedsiębiorstw logistycznych: identyfikacja zagrożeń, propozycje zabezpieczeń systemowych (osobowych, technicznych, programowych i organizacyjnych).
Metody nauczaniaM-4Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.