Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Obieg informacji w łańcuchu dostaw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obieg informacji w łańcuchu dostaw | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu prawa i informatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami informacji, ich obiegiem w łancuchu dostaw. |
C-2 | Zapoznanie studentów z narzędziami wykrywania i identyfikowania zagrożeń związanych z obiegiem informacji w łańcuchu dostaw. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami zabezpieczenia informacji podczas ich obiegu w łańcuchu dostaw. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z zasadami uczestniczenia w zajęciach, literatura i przekazanie zasad zaliczenia formy zajęć. Szkolenie stanowiskowe bhp, informacja o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w czasie zajęć dydaktycznych. | 1 |
T-L-2 | Oddziaływanie warunków zewnętrznych na trwałość nośników informacji. | 4 |
T-L-3 | Ustalanie systemu obiegu dokumentów oraz systemu przechowywania i archiwizacji dokumentacji - instrukcje wewnętrzne. | 4 |
T-L-4 | Zarządzanie informacją techniczną w łańcuchu dostaw REACH. | 4 |
T-L-5 | Zaliczenie pisemne. | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie studentów z programem zajęć i tematyką projektów oraz z zasadami zaliczenia formy zajęć. | 1 |
T-P-2 | Projekt obiegu informacji w wybranych łańcuchach dostaw. | 14 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zapoznanie studentów z programem zajęć i tematyką projektów oraz z zasadami zaliczenia formy zajęć. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka informacji, informacja gospodarcza. | 1 |
T-W-3 | Rodzaje informacji w logistyce. Informacja w łańcuchach dostaw. | 2 |
T-W-4 | Obieg informacji, połączenia informacyjne oraz efektywność komunikowania. | 2 |
T-W-5 | Współczesne technologie w systemie informacji logistycznej. | 2 |
T-W-6 | Przepływ towarów a przepływ informacji. | 1 |
T-W-7 | System informacji logistycznej, podsystemy zarządzania zamówieniami, wspomagania decyzji, badań i wywiadu oraz sprawozdań i wyników. | 2 |
T-W-8 | Informatyzacja procesów zarządzania przedsiębiorstwem. | 1 |
T-W-9 | Zarządzanie łańcuchem dostaw: zarządzanie magazynem, transport i spedycja, giełdy elektroniczne, outsourcing w logistyce, elektroniczna wymiana dokumentów (EDI). | 2 |
T-W-10 | Zarządzanie ryzykiem dotyczącym przepływu informacji w łańcuchach dostaw. | 1 |
T-W-11 | System zarządzania bezpieczeństwem informacji (SZBI). | 2 |
T-W-12 | Dostęp do informacji publicznej, informacje przetargowe. | 2 |
T-W-13 | Zaliczenie formy zajęć. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 5 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Zapoznanie się z tematem projektu, studiowanie literatury. | 8 |
A-P-2 | Wykonanie zadanego projektu. | 6 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji na zadany temat. | 4 |
A-P-4 | Prezentacja projektu. | 1 |
A-P-5 | Wysłuchanie wszystkich prezentacji, udział w dyskusji. | 6 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-3 | Zapoznanie się z normami i przepisami z zakresu bezpieczeństwa informacji. | 9 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 11 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-4 | Projekt wykonywany samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne podsumowujące efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z badan laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena prezentacji projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu przygotowanego przez studenta na zadany temat. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C44-2_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie obiegu informacji, wyboru środków bezpieczeństwa i ochrony informacji. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą identyfikacji i oceny skutków zagrożeń towarzyszących procesowi obiegu informacji. | LO_1A_W07, LO_1A_W10, LO_1A_W16, LO_1A_W19 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-P-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C44-2_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach związanych z obiegiem informacji, o przebiego procesu w łańcuchu dostaw. Potrafi integrować uzyskane informacje oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne dotyczące obiegu informacji oraz dostrzegać pozatechniczne aspekty związane z tą dziedziną. Stosując właściwe metody i techniki potrafi rozwiązać proste zadanie inżynierskie związane z obiegiem informacji w łańcuchu dostawi i przedstawić je w formie zwięzłej informacji/opracowania. | LO_1A_U01, LO_1A_U12 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-P-2 | M-4 | S-4, S-5 |
LO_1A_C44-2_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku gospodarczym, zna typowe mechanizmy obiegu informacji i towarzyszące im zagrożenia. Potrafi dokonać krytycznej analizy istniejących systemów i rozwiązań technicznych związanych z obiegiem informacji w łańcuchu dostaw. | LO_1A_U16, LO_1A_U01, LO_1A_U04, LO_1A_U14 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-P-2, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C44-2_K01 Student poznawszy zagadnienia związane z tematyką obiegu informacji w łańcuchu dostaw ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na funkcjonowanie przedsiębiorstwa; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania związane z procesem obiegu informacji i wskazać na ich słabe i mocne strony. | LO_1A_K02, LO_1A_K06 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-P-2 | M-4 | S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C44-2_W01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie obiegu informacji, wyboru środków bezpieczeństwa i ochrony informacji. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą identyfikacji i oceny skutków zagrożeń towarzyszących procesowi obiegu informacji. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C44-2_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach związanych z obiegiem informacji, o przebiego procesu w łańcuchu dostaw. Potrafi integrować uzyskane informacje oraz wyciągać wnioski. Potrafi przekazywać informacje techniczne dotyczące obiegu informacji oraz dostrzegać pozatechniczne aspekty związane z tą dziedziną. Stosując właściwe metody i techniki potrafi rozwiązać proste zadanie inżynierskie związane z obiegiem informacji w łańcuchu dostawi i przedstawić je w formie zwięzłej informacji/opracowania. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
LO_1A_C44-2_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku gospodarczym, zna typowe mechanizmy obiegu informacji i towarzyszące im zagrożenia. Potrafi dokonać krytycznej analizy istniejących systemów i rozwiązań technicznych związanych z obiegiem informacji w łańcuchu dostaw. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C44-2_K01 Student poznawszy zagadnienia związane z tematyką obiegu informacji w łańcuchu dostaw ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na funkcjonowanie przedsiębiorstwa; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania związane z procesem obiegu informacji i wskazać na ich słabe i mocne strony. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Białas A., Zapoznanie studentów z wpływem temperatury na właściwości konstrukcji oraz ze sposobami zabezpieczania konstrukcji przed działaniem podwyższonej temperatury., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, 2
- Kifner T., Polityka bezpieczeństwa i ochrony informacji, Helion, 2011
- Liderman K., Bezpieczeństwo informacyjne, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Karpiński M., Bezpieczeństwo informacyjne, PAK, 2011
- Śliżewska J., Matysiak W., Śliżewski P., Mizerska-Błasiak E., Stochaj J., Organizowanie i monitorowanie przepływu zasobów i informacji w jednostkach gospodarczych. Kwalifikacja A.32.1. Podręcznik do nauki zawodu technik logistyk. Szkoła ponadgimnazjalna, WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2015
Literatura dodatkowa
- PN-ISO/IEC 27001:2014, System zarządzania bezpieczeństwem informacji
- Bral W., Obieg i ochrona dokumentów w zarządzaniu jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem informacji, Difin, 2008