Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 (N1)
Sylabus przedmiotu Teoria stosunków międzynarodowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria stosunków międzynarodowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych zwiazanych ze stosukami międzynarodowymi |
C-2 | poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej |
C-3 | zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali międzynarodowej |
C-4 | opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych wspólczesnego świata |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej; | 2 |
T-A-2 | 2. Teoria i zasada kosztów absolutnych; | 2 |
T-A-3 | 3. Teoria i zasada kosztów komparatywnych; | 2 |
T-A-4 | 4. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu; | 2 |
T-A-5 | 5. Teoria i zasada kosztów realnych; | 2 |
T-A-6 | 6. Teoria i zasada kosztów alternatywnych; | 1 |
T-A-7 | 7. Teoria i zasada obfitości zasobów; | 1 |
T-A-8 | 8. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów; | 1 |
T-A-9 | Przedstawianie prezentacji | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 17 |
A-A-3 | Studiowanie literatuty | 10 |
A-A-4 | Prezentacja | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca: wyklad informacyjny |
M-2 | metoda problemowa: wykład problemowy |
M-3 | metody aktywizujące: metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zaangażowania i aktywności w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O15_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia ekonomiczne | E_1A_W01 | — | C-2, C-4, C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
E_1A_O15_W02 Student zna i rozumie pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego | E_1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O15_U01 Potrafi identyfikować główne tendencje we współczesnych stosunkach międzynarodowych | E_1A_U01 | — | C-2, C-4, C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6 | M-3 | S-2 |
E_1A_O15_U02 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne | E_1A_U01, E_1A_U06 | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O15_K01 Student jest gotów do przyjęcia kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów | E_1A_K01 | — | C-2, C-4, C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6 | M-3 | S-1 |
E_1A_O15_K02 Student jest gotów do rozwiązywania problemów ekonomicznych | E_1A_K02 | — | C-2, C-4, C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6 | M-3 | S-2 |
E_1A_O15_K03 Student jest gotów do rozwijania wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze | E_1A_K04 | — | C-4, C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-A-8, T-A-6 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O15_W01 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia ekonomiczne | 2,0 | nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych |
3,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_O15_W02 Student zna i rozumie pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego | 2,0 | nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego |
3,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym | |
4,5 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O15_U01 Potrafi identyfikować główne tendencje we współczesnych stosunkach międzynarodowych | 2,0 | Nie zna podstawowych tendencji we współczesnych stosunkach międzynarodowych |
3,0 | Posiada umiejętności z zakresu identyfikacji podstawowych tendencji w wymianie międzynarodowej w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej odnosząc się do podstawowych teorii wymiany międzynarodowej w stopniu więcej, niż dostatecznym | |
4,0 | Radzi sobie z analizą bieżącej sytuacji w stosunkach międzynarodowych w stopniu dobrym | |
4,5 | Samodzielnie wyciąga wnioski z obserwacji bieżących tendencji w stosunkach w stopniu więcej, niż dobrym | |
5,0 | Potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w stosunkach międzynarodowych przy jednoczesnym odnoszeniu się to teorii wymiany międzynarodowej w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_O15_U02 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne | 2,0 | nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne |
3,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym | |
4,5 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O15_K01 Student jest gotów do przyjęcia kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów | 2,0 | Student wykazuje brak jakiejkolwiek kreatywności |
3,0 | Student jest kreatywny w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student jest kreatywny w ztopniu więcej niż dostateczny | |
4,0 | Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w stopniu dobrym | |
4,5 | Student wykazuje ponadprzeciętną kreatywność w rozwiązywaniu problemów | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w rozwiązywaniu problemów | |
E_1A_O15_K02 Student jest gotów do rozwiązywania problemów ekonomicznych | 2,0 | Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych |
3,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_O15_K03 Student jest gotów do rozwijania wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze | 2,0 | Student nie rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze |
3,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny | |
4,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym | |
4,5 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym | |
5,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Kacperska E. (red.), Polska we współczesnych międzynarodowych stosunkach gospodarczych, SGGW, Warszawa, 2019
- Parleka A., Dywersyfikacja handlu zagranicznego a rozwój gospodarczy, PWN, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Misaja J, Teoria i polityka wzrostu gospodarczego, CeDeWu, Warszawa, 2010
- Salvatore, D., International Economics, Fordham University, Fordham, 2016