Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 (N2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Procesy deweloperskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy deweloperskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Bartosz Dąbrowski <Bartosz.Dabrowski@zut.edu.pl>, Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę w zakresie podstawowych terminów związanych z procesami deweloperskimi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z formami wykonywania działalności deweloperskiej.
C-2zapoznanie studenta z umowami deweloperskimi
C-3Przedstawienie sposobów zabezpieczeń realizacji procesu deweloperskiego.
C-4Zapoznanie studenta z możliwościami wyodrębniania nieruchomości lokalowych przez deweloperów.
C-5Zapoznanie studentów z zagadnieniem upadłości dewelopera i jej konsekwencjami dla jego klientów.
C-6Zapoznanie studentów z gospodarczo-społecznymi warunkami funkcjonowania deweloperów na rynku nieruchomości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Teoretyczne podstawy działalności deweloperskiej2
T-A-2Ryzyko deweloperskie2
T-A-3Marketing deweloperski1
T-A-4Prospekt informacyjny1
T-A-5Umowa deweloperska1
T-A-6Zabezpieczenia związane z realizacją procesu deweloperskiego.2
T-A-7Wyodrębnianie nieruchomości lokalowych przez deweloperów2
T-A-8Zaliczenie przedmiotu1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Czytanie wskazanej literatury i aktów prawnych8
A-A-3Przygotowywanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia praktyczne
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności rozwiązywanych studiów przypadków
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C12/4.2_W01
Zna i rozumie istotę procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowych
E_2A_W01, E_2A_W05C-1, C-3, C-5, C-6T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C12/4.2_U01
Potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem
E_2A_U01, E_2A_U03C-1, C-3, C-5, C-6T-A-6, T-A-7, T-A-4, T-A-5, T-A-8, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C12/4.2_K02
Gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K04C-1, C-3, C-5, C-6T-A-6M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_C12/4.2_W01
Zna i rozumie istotę procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowych
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowych
3,0Student zna i rozumie istotę procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowych w stopniu dostatecznym
3,5Zna i rozumie istotę procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowychu w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student zna i rozumie istotę procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowych w stopniu dobrym
4,5Student zna i rozumie istotę procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowych w stopniu więcej niż dobry
5,0Student zna i rozumie istotę procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_C12/4.2_U01
Potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem
2,0Student nie potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem
3,0Student potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem w stopniu dobrym
4,5Student potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem w stopniu więcej niż dobry
5,0Student potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_C12/4.2_K02
Gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
3,0Student gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym
3,5Student gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym
4,5Student gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dobry
5,0Student gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Kania K., Przedsięwzięcia deweloperskie, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków, 2019
  2. Antczak-Stępniak A., Czynniki determinujące działalność deweloperską na polskim rynku mieszkaniowym, Wynictdawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódż, 2019
  3. Strzelczyk R., Umowa deweloperska w systemie prawa prywatnego, C. H. Beck, Warszawa, 2013
  4. Targońska E., Odbiór lokalu mieszkalnego w świetle umowy deweloperskiej, C.H.Beck, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Wójcik A., Zarządzanie finansami w branży deweloperskiej. Studium teoretyczno-empiryczne., Difin, Warszawa, 2016
  2. Brzeszczyńska, S., Ciepła H., Obrót nieruchomościami w praktyce notarialnej, sądowej, egzekucyjnej, podatkowej z wzorami umów, Wolters Kluwer, Warszawa, 2018
  3. Projekt Inwestor, Borowczyk Investments, Poznań, 2020, dwumiesięcznik
  4. Ron Forlee, Real Estate Development Strategy for Investors, Wiley, New Jersey, 2022

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Teoretyczne podstawy działalności deweloperskiej2
T-A-2Ryzyko deweloperskie2
T-A-3Marketing deweloperski1
T-A-4Prospekt informacyjny1
T-A-5Umowa deweloperska1
T-A-6Zabezpieczenia związane z realizacją procesu deweloperskiego.2
T-A-7Wyodrębnianie nieruchomości lokalowych przez deweloperów2
T-A-8Zaliczenie przedmiotu1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Czytanie wskazanej literatury i aktów prawnych8
A-A-3Przygotowywanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C12/4.2_W01Zna i rozumie istotę procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z formami wykonywania działalności deweloperskiej.
C-3Przedstawienie sposobów zabezpieczeń realizacji procesu deweloperskiego.
C-5Zapoznanie studentów z zagadnieniem upadłości dewelopera i jej konsekwencjami dla jego klientów.
C-6Zapoznanie studentów z gospodarczo-społecznymi warunkami funkcjonowania deweloperów na rynku nieruchomości.
Treści programoweT-A-6Zabezpieczenia związane z realizacją procesu deweloperskiego.
T-A-2Ryzyko deweloperskie
T-A-5Umowa deweloperska
T-A-8Zaliczenie przedmiotu
T-A-7Wyodrębnianie nieruchomości lokalowych przez deweloperów
T-A-3Marketing deweloperski
T-A-4Prospekt informacyjny
T-A-1Teoretyczne podstawy działalności deweloperskiej
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia praktyczne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności rozwiązywanych studiów przypadków
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowych
3,0Student zna i rozumie istotę procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowych w stopniu dostatecznym
3,5Zna i rozumie istotę procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowychu w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student zna i rozumie istotę procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowych w stopniu dobrym
4,5Student zna i rozumie istotę procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowych w stopniu więcej niż dobry
5,0Student zna i rozumie istotę procesów deweloperskich zachodzących na rynku nieruchomości: ich społeczno-gospodarczych uwarunkowań, umów stosowanych przez deweloperów, form działalności deweloperskiej, sposobów zabezpieczania klientów dewelopera w trakcie realizacji procesu deweloperskiego oraz wyodrębniania nieruchomości lokalowych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C12/4.2_U01Potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z formami wykonywania działalności deweloperskiej.
C-3Przedstawienie sposobów zabezpieczeń realizacji procesu deweloperskiego.
C-5Zapoznanie studentów z zagadnieniem upadłości dewelopera i jej konsekwencjami dla jego klientów.
C-6Zapoznanie studentów z gospodarczo-społecznymi warunkami funkcjonowania deweloperów na rynku nieruchomości.
Treści programoweT-A-6Zabezpieczenia związane z realizacją procesu deweloperskiego.
T-A-7Wyodrębnianie nieruchomości lokalowych przez deweloperów
T-A-4Prospekt informacyjny
T-A-5Umowa deweloperska
T-A-8Zaliczenie przedmiotu
T-A-3Marketing deweloperski
T-A-1Teoretyczne podstawy działalności deweloperskiej
T-A-2Ryzyko deweloperskie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem
3,0Student potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem w stopniu dobrym
4,5Student potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem w stopniu więcej niż dobry
5,0Student potrafi właściwiie identyfikować poszczególne etapy procesu deweloperskiego i związane z nimi relacjie z otoczeniem w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_C12/4.2_K02Gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z formami wykonywania działalności deweloperskiej.
C-3Przedstawienie sposobów zabezpieczeń realizacji procesu deweloperskiego.
C-5Zapoznanie studentów z zagadnieniem upadłości dewelopera i jej konsekwencjami dla jego klientów.
C-6Zapoznanie studentów z gospodarczo-społecznymi warunkami funkcjonowania deweloperów na rynku nieruchomości.
Treści programoweT-A-6Zabezpieczenia związane z realizacją procesu deweloperskiego.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia praktyczne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności rozwiązywanych studiów przypadków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
3,0Student gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym
3,5Student gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym
4,5Student gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu więcej niż dobry
5,0Student gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym