Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Projekty gospodarcze z wykorzystaniem środków unijnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projekty gospodarcze z wykorzystaniem środków unijnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z przedmiotów: makroekonomia, mikroekonomia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Logika interwencji funduszy unijnych.5
T-A-2Polityka UE i narzędzia ich realizacji.5
T-A-3Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne.2
T-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.4
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.2
T-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.4
T-A-7Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.1
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów. Zaliczenie.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.25
A-A-2Czytanie wskazanej literatury z zakresu sporządzania projektów gospodarczych i funduszy europejskich.10
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczenia.15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające.
M-2Wykład konserwatoryjny.
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O10_W01
Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu.
E_1A_W03, E_1A_W12C-2, C-1, C-4, C-3T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-4M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O10_U01
Opracowanie projektu wymaga współpracy zespołu studentów oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
E_1A_U03C-2, C-4, C-3T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-4M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O10_K01
Realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków.
E_1A_K05C-2, C-1, C-4, C-3T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O10_W01
Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu.
2,0
3,0Zna zasady planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O10_U01
Opracowanie projektu wymaga współpracy zespołu studentów oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
2,0
3,0Potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O10_K01
Realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków.
2,0
3,0Świadomy znaczenia zasad zrówoważonego rozwoju w pozyskiwaniu środków unijnych w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wypych M., Finanse przedsiębiorstwa z elementami zarządzania i analizy, Absolwent, Łódż, 2011
  2. Kurowski L., Ocena projektów gospodarczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 2004
  3. Karol Plata-Nalborski, Projekty z dotacją. Podręcznik konsultanta, wnioskodawcy i beneficjenta., Onepress, Gliwice, 2017
  4. Iwona Jeleń, Wniosek o dofinansowanie projektu unijnego, Wiedza i Praktyka, Sulejówek, 2018
  5. Benedykt Puczkowski, Vladimír Úradníček, Bogdan Włodarczyk, Selected topics convergence issues of the European Union Member States, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Kobyliński R.., Pieczyński L., Programowanie i finansowanie inwestycji w ochronie środowiska, AR, Szczecin, 2002
  2. Sierpińska M., Jachna T, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 1997
  3. Krzysztof Dziadek, Rachunkowość w zarządzaniu projektami finansowanymi ze środków unijnych, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Logika interwencji funduszy unijnych.5
T-A-2Polityka UE i narzędzia ich realizacji.5
T-A-3Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne.2
T-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.4
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.2
T-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.4
T-A-7Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.1
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów. Zaliczenie.2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.25
A-A-2Czytanie wskazanej literatury z zakresu sporządzania projektów gospodarczych i funduszy europejskich.10
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczenia.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O10_W01Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
Treści programoweT-A-7Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.
T-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów. Zaliczenie.
T-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.
Metody nauczaniaM-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
M-2Wykład konserwatoryjny.
M-1Metody podające.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O10_U01Opracowanie projektu wymaga współpracy zespołu studentów oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
Treści programoweT-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów. Zaliczenie.
T-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.
Metody nauczaniaM-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
M-1Metody podające.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O10_K01Realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
Treści programoweT-A-7Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych.
T-A-6Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
T-A-5Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
T-A-8Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów. Zaliczenie.
T-A-2Polityka UE i narzędzia ich realizacji.
T-A-4Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania.
T-A-3Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne.
Metody nauczaniaM-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
M-2Wykład konserwatoryjny.
M-1Metody podające.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomy znaczenia zasad zrówoważonego rozwoju w pozyskiwaniu środków unijnych w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0