Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Ekonomia społeczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia społeczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 23 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o funkcjonowaniu gospodarki rynkowej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego
C-2Poznanie przez studentów narzędzi finansowania działalności podmiotów ekonomii społecznej
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i ekonomii społecznej
C-4Przedstawienie możliwości rozwoju przedsiębiorczości społecznej i zasad tworzenia koncepcji przedsiębiorstwa społecznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja na wybranych przykładach z Polski2
T-A-2Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja. Przykłady regionalne i lokalne2
T-A-3Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego. Wolontariat jako element ekonomii społecznej2
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy.2
T-A-5Potencjał otoczenia (terytorium) jako szansa dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorstwa społecznego1
T-A-6Wybrane modele przedsiębiorstwa społecznego1
T-A-7Możliwości wykorzystania modelu Business Canvas do stworzenia projektu przedsiębiorstwa społeczenego - praca w zespole5
15
wykłady
T-W-1Ekonomia społeczna w systemie nauk ekonomicznych2
T-W-2Geneza, istota, przedmiot i funkcje ekonomii społecznej.2
T-W-3Ekonomia społeczna środkiem do budowania społeczeństwa obywatelskiego2
T-W-4Podmioty sektora ekonomii społecznej w Polsce oraz obszary i narzędzia ich działalności. Koncepcja teoretyczna przedsiębiorstwa społecznego.2
T-W-5Wyzwania współczesnego świata a stare i nowe zadania dla podmiotów ekonomii społecznej2
T-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.2
T-W-7Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej na świecie i w Polsce. Osiagnięcia, bariery rozwoju, potencjał2
T-W-8Krajowe i regionalne strategie rozwoju ekonomii społecznej. Programy wspierające ekonomię społeczną.2
T-W-9Kapitał ludzki i społeczny w Polsce jako czynniki rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i III sektora2
T-W-10Rola ekonomii społecznej w aktywizacji wykluczonych (społecznie, gospodarczo, politycznie, komunikacyjnie itp.)2
T-W-11Finansowanie podmiotów ekonomii społecznej ze środków krajowych i źródeł zagranicznych2
T-W-12Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)1
23

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Poszukiwanie i przetwarzanie informacji niezbędnych do wykonania opisu koncepcji przedsiębiorstwa społecznego10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach23
A-W-2Zapoznawanie się z literaturą i innymi źródłami informacji.11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów16
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda problemowa: wykład problemowy
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-5Metoda praktyczna: metoda projektu (praca w zespole)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia wykładów (kolokwium w formie pisemnej)
S-2Ocena podsumowująca: ocena z pracy zespołowej nad koncepcją przedsiębiorstwa społecznego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A02_W01
Student wie, jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego
E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W15, E_1A_W08, E_1A_W09C-3, C-2, C-1T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-10, T-A-7, T-A-6, T-W-1, T-W-9, T-A-5M-3, M-2, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A02_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
E_1A_U02, E_1A_U10, E_1A_U03, E_1A_U13, E_1A_U20C-1, C-3, C-4T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-A-7, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-3, M-4, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A02_K01
Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
E_1A_K07C-3, C-1T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-1, T-W-2M-3, M-5, M-4, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_A02_W01
Student wie, jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych objętych programem przedmiotu alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student zna w podstawowym zakresie alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne..
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_A02_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
2,0Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytej wiedzy do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji podstawowych zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji wszystkich zjawisk społecznych, objętych programem i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
5,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych, wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, wykraczajac przy tym poza materiał programowy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_A02_K01
Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
2,0Student nie wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych.
3,0Student w ograniczonym stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy.
4,5Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy, potrafi szerzej omówić ich sytuację i wykazuje skłonność do pomocy.
5,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wybitną wrażliwość na ich problem, potrafi podpowiedzieć, jak rozwiązać niektóre z nich i wykazuje chęć pomocy.

Literatura podstawowa

  1. Becker G.S., Murphy K. M., Ekonomia społeczna, PWN, Warszawa, 2020
  2. Brzuska E., Kukulak-Dolata I., Nyk M. (red.), Ekonomia społeczna. Teoria i praktyka przedsiębiorczości społecznej, Difin, Warszawa, 2017
  3. Czyżewska M., Pach J., Sala K., Ekonomia społeczna i przedsiębiorczość. Innowacje - środowisko, CeDeWu, Warszawa, 2020
  4. Frątczak M., Hausner J., Mazur S. (red.), Wokół ekonomii społecznej, UE w Krakowie, MSAP Kraków, Kraków, 2012
  5. Kurleto M.H., Model przedsiebiorstwa społecznego, Difin, Warszawa, 2016
  6. Matsui N., Ikemoto Y. (eds.), Solidarity Economy and Social Business. New models for new Society, Springer Japan, 2015
  7. Murzyn D., Pach J., Ekonomia społeczna między rynkiem, państwem a obywatelem, Difin, Warszawa, 2018
  8. Półrocznik Ekonomia społeczna, http://www.ekonomiaspoleczna.msap.pl/index.php/pl/
  9. Social entrepreneurship and social innovation in the Nordic Countries: Initiative to promote social entrpreneurship and social innovation, Nordic Council of Ministers, Oslo, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Będzik B., Kapitał społeczny w gminach wiejskich w kierunku społeczeństwa obywatelskiego, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2019
  2. Brock Debbi D., Social Entrepreneurship education resources handbook, Debbi D. Brock, Berea, 2011
  3. portal internetowy, www.ekonomiaspołeczna.pl
  4. strona internetowa, https://www.ekonomiaspoleczna.gov.pl/
  5. Stowarzyszenie Klon/Jawor, www.klon.org.pl
  6. Małopolski Portal Ekonomii Społecznej, http://www.es.malopolska.pl
  7. www.ngo.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja na wybranych przykładach z Polski2
T-A-2Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja. Przykłady regionalne i lokalne2
T-A-3Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego. Wolontariat jako element ekonomii społecznej2
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy.2
T-A-5Potencjał otoczenia (terytorium) jako szansa dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorstwa społecznego1
T-A-6Wybrane modele przedsiębiorstwa społecznego1
T-A-7Możliwości wykorzystania modelu Business Canvas do stworzenia projektu przedsiębiorstwa społeczenego - praca w zespole5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonomia społeczna w systemie nauk ekonomicznych2
T-W-2Geneza, istota, przedmiot i funkcje ekonomii społecznej.2
T-W-3Ekonomia społeczna środkiem do budowania społeczeństwa obywatelskiego2
T-W-4Podmioty sektora ekonomii społecznej w Polsce oraz obszary i narzędzia ich działalności. Koncepcja teoretyczna przedsiębiorstwa społecznego.2
T-W-5Wyzwania współczesnego świata a stare i nowe zadania dla podmiotów ekonomii społecznej2
T-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.2
T-W-7Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej na świecie i w Polsce. Osiagnięcia, bariery rozwoju, potencjał2
T-W-8Krajowe i regionalne strategie rozwoju ekonomii społecznej. Programy wspierające ekonomię społeczną.2
T-W-9Kapitał ludzki i społeczny w Polsce jako czynniki rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i III sektora2
T-W-10Rola ekonomii społecznej w aktywizacji wykluczonych (społecznie, gospodarczo, politycznie, komunikacyjnie itp.)2
T-W-11Finansowanie podmiotów ekonomii społecznej ze środków krajowych i źródeł zagranicznych2
T-W-12Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)1
23

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Poszukiwanie i przetwarzanie informacji niezbędnych do wykonania opisu koncepcji przedsiębiorstwa społecznego10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach23
A-W-2Zapoznawanie się z literaturą i innymi źródłami informacji.11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów16
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A02_W01Student wie, jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W09Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oraz normy etyczne i moralne, którymi należy się kierować w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i ekonomii społecznej
C-2Poznanie przez studentów narzędzi finansowania działalności podmiotów ekonomii społecznej
C-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego
Treści programoweT-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
T-W-3Ekonomia społeczna środkiem do budowania społeczeństwa obywatelskiego
T-W-5Wyzwania współczesnego świata a stare i nowe zadania dla podmiotów ekonomii społecznej
T-A-1Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja na wybranych przykładach z Polski
T-W-4Podmioty sektora ekonomii społecznej w Polsce oraz obszary i narzędzia ich działalności. Koncepcja teoretyczna przedsiębiorstwa społecznego.
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy.
T-A-2Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja. Przykłady regionalne i lokalne
T-A-3Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego. Wolontariat jako element ekonomii społecznej
T-W-10Rola ekonomii społecznej w aktywizacji wykluczonych (społecznie, gospodarczo, politycznie, komunikacyjnie itp.)
T-A-7Możliwości wykorzystania modelu Business Canvas do stworzenia projektu przedsiębiorstwa społeczenego - praca w zespole
T-A-6Wybrane modele przedsiębiorstwa społecznego
T-W-1Ekonomia społeczna w systemie nauk ekonomicznych
T-W-9Kapitał ludzki i społeczny w Polsce jako czynniki rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i III sektora
T-A-5Potencjał otoczenia (terytorium) jako szansa dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorstwa społecznego
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-1Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia wykładów (kolokwium w formie pisemnej)
S-2Ocena podsumowująca: ocena z pracy zespołowej nad koncepcją przedsiębiorstwa społecznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych objętych programem przedmiotu alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student zna w podstawowym zakresie alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne..
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A02_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U10Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U13Potrafi przygotowywać typowe prace pisemne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
E_1A_U20Potrafi raportować zamierzenia i efekty zrealizowanych działań, uczestniczyć w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i ekonomii społecznej
C-4Przedstawienie możliwości rozwoju przedsiębiorczości społecznej i zasad tworzenia koncepcji przedsiębiorstwa społecznego
Treści programoweT-W-7Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej na świecie i w Polsce. Osiagnięcia, bariery rozwoju, potencjał
T-W-8Krajowe i regionalne strategie rozwoju ekonomii społecznej. Programy wspierające ekonomię społeczną.
T-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
T-A-7Możliwości wykorzystania modelu Business Canvas do stworzenia projektu przedsiębiorstwa społeczenego - praca w zespole
T-A-3Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego. Wolontariat jako element ekonomii społecznej
T-A-5Potencjał otoczenia (terytorium) jako szansa dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorstwa społecznego
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny
M-1Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia wykładów (kolokwium w formie pisemnej)
S-2Ocena podsumowująca: ocena z pracy zespołowej nad koncepcją przedsiębiorstwa społecznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytej wiedzy do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji podstawowych zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji wszystkich zjawisk społecznych, objętych programem i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
5,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych, wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, wykraczajac przy tym poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A02_K01Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K07Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i ekonomii społecznej
C-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego
Treści programoweT-W-7Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej na świecie i w Polsce. Osiagnięcia, bariery rozwoju, potencjał
T-W-8Krajowe i regionalne strategie rozwoju ekonomii społecznej. Programy wspierające ekonomię społeczną.
T-W-3Ekonomia społeczna środkiem do budowania społeczeństwa obywatelskiego
T-W-5Wyzwania współczesnego świata a stare i nowe zadania dla podmiotów ekonomii społecznej
T-W-10Rola ekonomii społecznej w aktywizacji wykluczonych (społecznie, gospodarczo, politycznie, komunikacyjnie itp.)
T-W-1Ekonomia społeczna w systemie nauk ekonomicznych
T-W-2Geneza, istota, przedmiot i funkcje ekonomii społecznej.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda praktyczna: metoda projektu (praca w zespole)
M-4Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-1Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia wykładów (kolokwium w formie pisemnej)
S-2Ocena podsumowująca: ocena z pracy zespołowej nad koncepcją przedsiębiorstwa społecznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych.
3,0Student w ograniczonym stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy.
4,5Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy, potrafi szerzej omówić ich sytuację i wykazuje skłonność do pomocy.
5,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wybitną wrażliwość na ich problem, potrafi podpowiedzieć, jak rozwiązać niektóre z nich i wykazuje chęć pomocy.