Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Teoria usług:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria usług
Specjalność Organizacja handlu i usług
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 25 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i ewolucją usług
C-2Ukształtowanie wiedzy studentów z zakresu typologii usług i oganizacji usługowych na rynku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do teorii usług - rola i funkcje usług oraz sektora usług w gospodarce2
T-W-2Specyfikacja i klasyfikacja usług2
T-W-3Typy usług na rynku: usługi bankowe, ubezpieczeniowe, pocztowe, telekomunikacyjne, logistyczne, transportowe, spedycyjne, portowe-żeglugowe, turystyczno-hotelarskie, medyczne, publiczne, komunalne, konsultingowo-doradcze, edukcyjne. Nowe usługi na rynku10
T-W-4Rozwój nowych usług na rynku2
T-W-5Przedsiębiorstwo usługowe na rynku5
T-W-6Kreatywność, innowacje i projektowanie w usługach4
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Ucestnictwo w zajęciach25
A-W-2Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu13
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania do dyskusji podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin treści programowych w formie testu i pytań problemowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/02_W01
Student zna podstawowe typy usług oferowanych na rynku, wskazuje ich specyficzne cechy
E_1A_W02, E_1A_W08C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D5/02_W02
Student rozumie specyfikę przedsiębiorstwa usługowego oraz rolę innowacji w działalności usługowej
E_1A_W03, E_1A_W08C-1T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/02_W01
Student zna podstawowe typy usług oferowanych na rynku, wskazuje ich specyficzne cechy
2,0
3,0Sudent rozróżnia podstawowe typy usług oferowanych na rynku i charakteryzuje ich specyfikę
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_D5/02_W02
Student rozumie specyfikę przedsiębiorstwa usługowego oraz rolę innowacji w działalności usługowej
2,0
3,0Sudent opisuje podstawowe cechy przedsiebiorstwa usługowego oraz określa znaczenie innowacji w działalności usługowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szymańska E., Innowacyjne przedsiębiorstwo usługowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2021
  2. Rogoziński K., Panasiuk A.., Zarządzanie organizacjami usługowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, 2010
  3. red. Flejterski S., Panasiuk A., Ferenc P., Rosa G., Współczesna ekonomika usług, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2008, ibuk libra
  4. Edward S. Neukrug, Theory, Practice, and Trends in Human Services: An Introduction, Cengage Learning, 2016, 6

Literatura dodatkowa

  1. Filipiak A., Panasiuk A. (red.), Przedsiębiorstwo usługowe - Ekonomika, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do teorii usług - rola i funkcje usług oraz sektora usług w gospodarce2
T-W-2Specyfikacja i klasyfikacja usług2
T-W-3Typy usług na rynku: usługi bankowe, ubezpieczeniowe, pocztowe, telekomunikacyjne, logistyczne, transportowe, spedycyjne, portowe-żeglugowe, turystyczno-hotelarskie, medyczne, publiczne, komunalne, konsultingowo-doradcze, edukcyjne. Nowe usługi na rynku10
T-W-4Rozwój nowych usług na rynku2
T-W-5Przedsiębiorstwo usługowe na rynku5
T-W-6Kreatywność, innowacje i projektowanie w usługach4
25

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Ucestnictwo w zajęciach25
A-W-2Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/02_W01Student zna podstawowe typy usług oferowanych na rynku, wskazuje ich specyficzne cechy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie wiedzy studentów z zakresu typologii usług i oganizacji usługowych na rynku
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do teorii usług - rola i funkcje usług oraz sektora usług w gospodarce
T-W-2Specyfikacja i klasyfikacja usług
T-W-3Typy usług na rynku: usługi bankowe, ubezpieczeniowe, pocztowe, telekomunikacyjne, logistyczne, transportowe, spedycyjne, portowe-żeglugowe, turystyczno-hotelarskie, medyczne, publiczne, komunalne, konsultingowo-doradcze, edukcyjne. Nowe usługi na rynku
T-W-4Rozwój nowych usług na rynku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania do dyskusji podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin treści programowych w formie testu i pytań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent rozróżnia podstawowe typy usług oferowanych na rynku i charakteryzuje ich specyfikę
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/02_W02Student rozumie specyfikę przedsiębiorstwa usługowego oraz rolę innowacji w działalności usługowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i ewolucją usług
Treści programoweT-W-5Przedsiębiorstwo usługowe na rynku
T-W-6Kreatywność, innowacje i projektowanie w usługach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z przygotowania do dyskusji podczas wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin treści programowych w formie testu i pytań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent opisuje podstawowe cechy przedsiebiorstwa usługowego oraz określa znaczenie innowacji w działalności usługowej
3,5
4,0
4,5
5,0