Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)

Sylabus przedmiotu Rachunkowość międzynarodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunkowość międzynarodowa
Specjalność Handel zagraniczny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 35 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiadomości w zakresie wyceny i ujęcia operacji gospodarczych w w księgach rachunkowych oraz umiejętność sporządzania sprawozdania finansowego jednostki.Wcześniej powinien zaliczyć podstawy rachunkowości oraz sprawozdawczość finansową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami rachunkowości stosowanymi w Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej oraz modelami rachunkowości w świecie
C-2Ukształtowanie umiejętności rozpoznania różnic miedzy róznymi modelami rachunkowości oraz wpływu miedzynarosowych rozwiązań w zakresie zasad ujmowania, i wyceny operacji gospodarczych w księgach rachunkowych oraz ujawnień i przentacji informacji w sprawozdaniach finansowych
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Modele rachunkowości w świecie2
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości2
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowywaniem miedzynarodowych standardów rachunkowości2
T-W-4procedury opracowywania międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej2
T-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości2
T-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF2
T-W-7Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości w zakresie wyceny i ujmowania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego19
T-W-8Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF2
T-W-9Kierunki rozwoju rachunkowości międzynarodowej2
35

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach35
A-W-2Przygotowywanie się do zajęć, w tym studiowanie literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne - pytania i zadania problemowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/09_W01
Student ma wiedzę z funkcjonowania miedzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość, ogólnych zasad wyceny, ujmowania i prezentacji ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF, polskimi przepisami i US GAAP, zna modele rachunkowości w świecie
E_1A_W03, E_1A_W08, E_1A_W11C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/09_U01
Student potrafi objaśnić funkcjonowanie międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość i porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF a US GAAP
E_1A_U08, E_1A_U02, E_1A_U06, E_1A_U10, E_1A_U03C-3T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/09_K01
Student potrafi pracować samodzielniei, krytycznie oceniać swoją wiedzę
E_1A_K01C-3T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/09_W01
Student ma wiedzę z funkcjonowania miedzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość, ogólnych zasad wyceny, ujmowania i prezentacji ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF, polskimi przepisami i US GAAP, zna modele rachunkowości w świecie
2,0Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF
3,0Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF
3,5Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujecia w sprawozdaniach finansowych według MSSF
4,0Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach fiannsowych według MSSF
4,5Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF
5,0Student zna podstawowe pojecia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia okreslony sposób ujmowania operacji gospodarczycvh w sprawozdaniach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/09_U01
Student potrafi objaśnić funkcjonowanie międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość i porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF a US GAAP
2,0Student nie potrafi porównać rozwiazań krajowych i miedzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym
3,0Student potrafi dokonać częsciowego porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym
3,5Student potrafi dokonać porównwnia krajowych i miedzynarodowych rozwiazań w zakresie wyceny , ujmowania i prezentacji inforamcji w sprawozdaniu finansowym, potrafi przetłumzczyć podstawoe pojecia z tego zakresu na język angielski
4,0Student potrafi dokonać porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, potrafi przetłumzczyć pojecia z tego zakresu na język angielski
4,5Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania , potrafi przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski
5,0Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać mozliwości ich niwelowania, potrafi również przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/09_K01
Student potrafi pracować samodzielniei, krytycznie oceniać swoją wiedzę
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiiednio zaprezentować
5,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych , a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne mozliwości rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. IFRS, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej, SkwP, Warszawa, 2020, część A i B
  2. I. Olchowicz, A. Tłaczała, Sprawozdanie finansowe według polskich i międzynarodowych regulacji rachunkowości, Difin, Warszawa, 2016, III
  3. red. J.Pfaff, Rachunkowośc finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2016, 1, e-book, ISBN 978-83-01-20003-0
  4. PKF International, Interpretation and aplication of IFRS Standards, Wiley, 2022
  5. T.Doupnik,M.Finn,G.Gotti, H.Perera, International Accounting, McGraw-Hill Education, 2019, V

Literatura dodatkowa

  1. red. K. Winiarska, Rachunkowość międzynarodowa, ODDK, Gdańsk, 2009
  2. Allen Melville, Interantional Financial Reporting. Practical Guide, Pearson, 8, 2022

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele rachunkowości w świecie2
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości2
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowywaniem miedzynarodowych standardów rachunkowości2
T-W-4procedury opracowywania międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej2
T-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości2
T-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF2
T-W-7Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości w zakresie wyceny i ujmowania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego19
T-W-8Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF2
T-W-9Kierunki rozwoju rachunkowości międzynarodowej2
35

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach35
A-W-2Przygotowywanie się do zajęć, w tym studiowanie literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/09_W01Student ma wiedzę z funkcjonowania miedzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość, ogólnych zasad wyceny, ujmowania i prezentacji ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF, polskimi przepisami i US GAAP, zna modele rachunkowości w świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W11Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady rachunkowości oraz system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-4procedury opracowywania międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej
T-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF
T-W-1Modele rachunkowości w świecie
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowywaniem miedzynarodowych standardów rachunkowości
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne - pytania i zadania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF
3,0Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF
3,5Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujecia w sprawozdaniach finansowych według MSSF
4,0Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach fiannsowych według MSSF
4,5Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF
5,0Student zna podstawowe pojecia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia okreslony sposób ujmowania operacji gospodarczycvh w sprawozdaniach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/09_U01Student potrafi objaśnić funkcjonowanie międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość i porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF a US GAAP
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i umie wykorzystywać wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U10Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF
T-W-8Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-9Kierunki rozwoju rachunkowości międzynarodowej
T-W-7Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości w zakresie wyceny i ujmowania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego
T-W-1Modele rachunkowości w świecie
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowywaniem miedzynarodowych standardów rachunkowości
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
Metody nauczaniaM-2wykład informacyjny
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne - pytania i zadania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi porównać rozwiazań krajowych i miedzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym
3,0Student potrafi dokonać częsciowego porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym
3,5Student potrafi dokonać porównwnia krajowych i miedzynarodowych rozwiazań w zakresie wyceny , ujmowania i prezentacji inforamcji w sprawozdaniu finansowym, potrafi przetłumzczyć podstawoe pojecia z tego zakresu na język angielski
4,0Student potrafi dokonać porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, potrafi przetłumzczyć pojecia z tego zakresu na język angielski
4,5Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania , potrafi przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski
5,0Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać mozliwości ich niwelowania, potrafi również przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/09_K01Student potrafi pracować samodzielniei, krytycznie oceniać swoją wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF
T-W-8Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-9Kierunki rozwoju rachunkowości międzynarodowej
T-W-7Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości w zakresie wyceny i ujmowania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego
T-W-1Modele rachunkowości w świecie
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowywaniem miedzynarodowych standardów rachunkowości
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne - pytania i zadania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiiednio zaprezentować
5,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych , a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne mozliwości rozwiązań