Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Matematyka II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Oesterreich <Maciej.Oesterreich@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 25 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 38 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki ze szkoły ponadpodstawowej w zakresie rozszerzonym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej
C-2Zdobycie przez studentów wiedzy niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria, badania operacyjne, metody ilościowe w ekonomii i in.
C-3Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w badaniu zjawisk i procesów ekonomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych4
T-A-2Ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych7
T-A-3Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej.10
T-A-4Równania różniczkowe.4
T-A-5Kolokwium nr 12
T-A-6Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych10
T-A-7Kolokwium nr 21
38
wykłady
T-W-1Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych2
T-W-2Ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych.4
T-W-3Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej6
T-W-4Równania różniczkowe2
T-W-5Macierze i wyznaczniki4
T-W-6Równania macierzowe4
T-W-7Układy równań liniowych3
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach38
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Wykonanie zadań domowych7
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów20
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Przygotowanie do wykładów6
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania zadań podczas zajęć.
S-3Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań domowych (indywidualnie i w grupach).
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B04_W01
Student zna i rozumie teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych, rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej oraz algebry liniowej.
E_1A_W03, E_1A_W06C-1, C-3, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B04_U01
Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań.
E_1A_U01, E_1A_U04, E_1A_U02C-1, C-3, C-2T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4M-2S-4, S-5, S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B04_K01
Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk i procesów ekonomicznych
E_1A_K01C-1, C-3, C-2T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-7M-1, M-2S-4, S-5, S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B04_W01
Student zna i rozumie teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych, rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej oraz algebry liniowej.
2,0
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych, rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej oraz algebry liniowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B04_U01
Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B04_K01
Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk i procesów ekonomicznych
2,0
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk i procesów ekonomicznych
3,5
4,0.
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach. część 1 i 2, PWN, Warszawa, 2014
  2. Piszczała J., Matematyka i jej zastosowanie w naukach ekonomicznych, AE, Poznań, 2008
  3. Sołtysiak J., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu, WSH, Gdańsk, 2002
  4. Winnicki K., Miklewska J., Perzyńska J., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Banaś J., Podstawy matematyki dla ekonomistów, WNT, Warszawa, 2007
  2. Babula E., Czerwonka L., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu / Mathematical applications in economics and management, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015
  3. Osborne M.J., Mathematical methods for economic theory, https://mjo.osborne.economics.utoronto.ca/index.php/tutorial/index/1/toc
  4. Hoy M., Livernois J., McKenna Ch., Rees R., Stengos T., Mathematics for Economics, MIT Press, 2022, 4

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych4
T-A-2Ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych7
T-A-3Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej.10
T-A-4Równania różniczkowe.4
T-A-5Kolokwium nr 12
T-A-6Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych10
T-A-7Kolokwium nr 21
38

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych2
T-W-2Ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych.4
T-W-3Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej6
T-W-4Równania różniczkowe2
T-W-5Macierze i wyznaczniki4
T-W-6Równania macierzowe4
T-W-7Układy równań liniowych3
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach38
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3Wykonanie zadań domowych7
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Przygotowanie do wykładów6
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B04_W01Student zna i rozumie teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych, rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej oraz algebry liniowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej
C-3Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w badaniu zjawisk i procesów ekonomicznych
C-2Zdobycie przez studentów wiedzy niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria, badania operacyjne, metody ilościowe w ekonomii i in.
Treści programoweT-W-2Ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych.
T-W-1Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych
T-W-3Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej
T-W-5Macierze i wyznaczniki
T-W-4Równania różniczkowe
T-W-6Równania macierzowe
T-W-7Układy równań liniowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych, rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej oraz algebry liniowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B04_U01Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej
C-3Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w badaniu zjawisk i procesów ekonomicznych
C-2Zdobycie przez studentów wiedzy niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria, badania operacyjne, metody ilościowe w ekonomii i in.
Treści programoweT-A-6Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych
T-A-1Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych
T-A-3Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej.
T-A-2Ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych
T-A-4Równania różniczkowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwium.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin.
S-3Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań domowych (indywidualnie i w grupach).
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania zadań podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej oraz algebry liniowej do rozwiązywania praktycznych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B04_K01Student jest gotów do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk i procesów ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyższej
C-3Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w badaniu zjawisk i procesów ekonomicznych
C-2Zdobycie przez studentów wiedzy niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, ekonometria, badania operacyjne, metody ilościowe w ekonomii i in.
Treści programoweT-A-5Kolokwium nr 1
T-A-6Macierze i wyznaczniki, równania macierzowe, układy równań liniowych
T-A-1Pochodne cząstkowe funkcji wielu zmiennych
T-A-3Całka nieoznaczona i oznaczona funkcji jednej zmiennej.
T-A-2Ekstrema lokalne i globalne funkcji dwóch zmiennych
T-A-4Równania różniczkowe.
T-A-7Kolokwium nr 2
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwium.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin.
S-3Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań domowych (indywidualnie i w grupach).
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania zadań podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym do uznania znaczenia matematyki w rozwiązywaniu problemów dotyczących zjawisk i procesów ekonomicznych
3,5
4,0.
4,5
5,0