Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Wycena i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w badaniach rynku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody ilościowe w badaniach rynku | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość matematyki z zakresu szkoły wyższej, statystyki opisowej oraz zagadnień ekonomicznych |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejetosci: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretoawać miary poznane w ramach statystyki opisowej, posługiwac sie arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi. |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych oraz identyfikacji i oceny ryzyka gospodarczego |
C-2 | Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych oraz sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii | 1 |
T-L-2 | Analiza współzależności zjawisk rynkowych | 2 |
T-L-3 | Analiza rozwoju zjawisk rynkowych | 2 |
T-L-4 | Zagadnienia pojemności rynku | 2 |
T-L-5 | Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu | 2 |
T-L-6 | Kolokwium | 1 |
T-L-7 | Istota i znaczenie ryzyka w działalności gospodarczej | 2 |
T-L-8 | Metody oceny ryzyka w działalności przedsiębiorstw | 2 |
T-L-9 | Statystyczne metody oceny ryzyka | 2 |
T-L-10 | Zarządzanie ryzykiem, ze wskazaniem sterowania ryzykiem oraz kontroli podjętych działań | 2 |
T-L-11 | Prezentacja pracy zaliczeniowej | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obszary badań rynkowych: istota badań rynkowych, rodzaje badań rynkowych, pojęcia rynku – podstawowe podejścia w badaniach rynku, rynek i jego elementy | 4 |
T-W-2 | Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości | 3 |
T-W-3 | Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych | 3 |
T-W-4 | Ryzyko w działalności gospodarczej – pojęcie ryzyka (niepewność a ryzyko), źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka, klasyfikacja ryzyka | 4 |
T-W-5 | Informacja jako źródło ryzyka – cechy informacji, system informacyjny, rola niepewności, asymetria informacji, ryzyko informacyjne, postawy wobec ryzyka | 3 |
T-W-6 | Zarządzanie ryzykiem – rozpoznanie, ocena, sterowanie i kontrola, metody i strategie zarządzania ryzykiem | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie projektu | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 7 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Przygotowanie do zajęć | 13 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej - test jednokrotnego wyboru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionej prezentacji i/lub kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/06_W01 Student zna i rozumie metody badania rynku | E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W03 | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-5, T-W-3, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
E_1A_D1/06_W02 Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego | E_1A_W06, E_1A_W03, E_1A_W01 | — | C-2, C-1 | T-L-9, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-L-8, T-L-10 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/06_U01 Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe | E_1A_U07, E_1A_U01, E_1A_U04, E_1A_U02, E_1A_U09 | — | C-2, C-1 | T-L-9, T-L-10, T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2 |
E_1A_D1/5.1_U01 Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe | E_1A_U04, E_1A_U01 | — | C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-10, T-L-1, T-L-8, T-L-9, T-L-3, T-L-7, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/06_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku | E_1A_K03, E_1A_K04 | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/06_W01 Student zna i rozumie metody badania rynku | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie metod badania rynku |
3,0 | Student zna i rozumie metody badania rynku w 55%-65%> | |
3,5 | Student zna i rozumie metody badania rynku w 65%-75%> | |
4,0 | Student zna i rozumie metody badania rynku w 75%-85%> | |
4,5 | Student zna i rozumie metody badania rynku w 85%-95%> | |
5,0 | tudent zna i rozumie metody badania rynku w 95%-100%> | |
E_1A_D1/06_W02 Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie metod oceny ryzyka rynkowego |
3,0 | Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 55%-65%> | |
3,5 | Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 65%-75%> | |
4,0 | Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 75%-85%> | |
4,5 | Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 85%-95%> | |
5,0 | Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 95%-100%> |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/06_U01 Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe | 2,0 | nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania rynkowego |
3,0 | Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 55%-65%>. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 65%-75%> | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 75%-85%>. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 85%-95%>. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 95%-100%> | |
E_1A_D1/5.1_U01 Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wybranych narzędzi komputerowych |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 55%-65%>. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 65%-75%> | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 75%-85%>. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 85%-95%>. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 95%-100%>. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/06_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku | 2,0 | Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku |
3,0 | Student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku | |
3,5 | Student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku | |
4,0 | Student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku | |
4,5 | Student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku | |
5,0 | Student jest gotów, samodzielnie , do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku |
Literatura podstawowa
- Wolny Robert, Metody ilościowe w badaniach rynku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2009
- Mynarski Stefan, Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu Excel, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2006
- Mynarski Stefan, Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2001
- Garczarczyk Józef, Ilościowe i jakościowe metody badania rynku. Pomiar i jego skuteczność, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2005
- Mynarski Stefan, Analiza rynku. Problemy i metody., PWN, Warszawa, 1987
- Malhotra N.K., Birks D.S., Marketing Research An Applied Approach, Prentice Hall, Inc., a Pearson Education company, England, 2007
- Gątarek D, Maksymiuk R., Krysiak M., Witkowski Ł, Nowoczesne metody zarządzania ryzykiem finansowym, WIG-Press, Warszawa, 2001
- Nahotko S., Ryzyko ekonomiczne w działalności gospodarczej, TNOIK, Bydgoszcz, 1997
- Hillson D., Risk Management Handbook: A practical guide to managing the multiple dimensions of risk, Kogan Page, London, Philadelphia, New Delhi, 2016
- Roca F., Arzu J. R., Risk Management and Derivatives Explained: A practical guide to options, futures, forwards and swaps, Independently Published, United States, 2018
Literatura dodatkowa
- Grabiński T., Wydymus S., Zeliaś A., Metody taksonomii numerycznej w modelowaniu zjawisk społeczno–gospodarczych, PWN, Warszawa, 1989
- Nowak Edward, Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa, 1990
- Sompolska-Rzechuła Agnieszka (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice, CeDeWu, Warszawa, 2019, 2
- Reid D.A., Plank R.E., Fundamentals of Business Marketing Research, The Haworth Press, London, 2004
- Domański Cz., Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
- Monkiewicz J., Gąsiorkiewicz L. (red.), Zarządzanie ryzykiem działalności organizacji, C. H. Beck, Warszawa, 2010
- Malina A., Statystyczne metody oceny ryzyka w działalności gospodarczej, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 1998
- Witkowski M., Ryzyko gospodarcze i jego pomiar, Wyd. PWSZ im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu, Kalisz, 2009