Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S2)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Prawo budowlane i podstawy wiedzy technicznej z budownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo budowlane i podstawy wiedzy technicznej z budownictwa
Specjalność Gospodarka nieruchomościami
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 70 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstawowych pojęć i instytucji prawnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikacją obiektów budowlanych, warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjami i ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno-materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiązkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych (prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego, przeglądy techniczne, remonty, zużycie techniczne obiektu budowlanego).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy prawne procesu budowlanego4
T-W-2Proces inwestycyjny w budownictwie: projekt budowlany, pozwolenie na budowę, zgłoszenie budowy obiektu, pozwolenie na użytkowanie, zawiadomienie o zakończeniu budowy obiektu budowlanego, konsekwencje samowoli budowlanej6
T-W-3Zmiana sposobu użytkowania obiektu4
T-W-4Rozbiórka obiektu (decyzja i zgłoszenie)4
T-W-5Obowiązki właściciela (zarządcy) obiektu budowlanego: przeglądy techniczne obiektów budowlanych, prowadzenie książki obiektu budowlanego, przechowywanie dokumentacji technicznej, utrzymanie obiektu w należytym stanie technicznym9
T-W-6Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie8
T-W-7Zasady obliczania powierzchni i kubatury budynków4
T-W-8Rodzaje konstrukcji budynków8
T-W-9Rodzaje stosowanych materiałów budowlanych i ich charakterystyka8
T-W-10Elementy konstrukcji i wykończenia budynków6
T-W-11Zużycie techniczne obiektów budowlanych. Miary i sposoby jego oceny2
T-W-12Podstawy kosztorysowania6
T-W-13Zaliczenie1
70

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach70
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu20
A-W-3Analiza dokumentacji25
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów (test jednokrotnego wyboru)10
125

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją
M-2konwersatorium
M-3dyskusja
M-4analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego (test jednokrotnego wyboru)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/1.1_W01
Student zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków.
E_2A_W01C-2T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-3, M-4S-1, S-2
E_2A_D2/1.1_W02
Student zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
E_2A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/1.1_U01
Student potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych.
E_2A_U06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/1.1_K01
Student jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
E_2A_K04, E_2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/1.1_W01
Student zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikacji obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacji budowlanej, głównych konstrukcji i ustrojów nośnych obiektów budowlanych, rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych elementów obiektów budowlanych i technologii robót wykończeniowych budynków.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków.
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków.
4,0Student w stopniu dobrym zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków.
4,5Student w stopniu większym niż dobry zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków.
E_2A_D2/1.1_W02
Student zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
2,0Student nie zna podstawowych pojęć i problemów z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
3,0Student w stopniu dostatecznym zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
4,0Student w stopniu dobrym zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
4,5Student w stopniu większym niż dobry zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/1.1_U01
Student potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych.
2,0Student nie potrafi przygotować wniosków do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentacji procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowych konstrukcji budowlanych i elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych.
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych.
4,5Student w stopniu większym niż dobry potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/1.1_K01
Student jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
2,0Student nie jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
4,0Student w stopniu dobrym jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
4,5Student w stopniu większym niż dobry jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.

Literatura podstawowa

  1. Bandarzewski, K., Legalizacja części obiektu budowlanego (uwagi na tle art. 48 i 49 Prawa budowlanego), Samorząd Terytorialny, 2019, https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171549545
  2. Mason, J., Innovating Construction Law: Towards the Digital Age, Routledge, 2021
  3. Baryłka, A., Wprowadzenie do zagadnienia problemów techniczno-prawnych eksploatacji obiektów budowlanych, Inżynieria Bezpieczeństwa Obiektów Antropogenicznych, 2019, https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-c469c87a-38cd-4ac3-8a5f-533de35fef35/c/Artykul-9-z-numeru-1-2-z-2019.pdf
  4. Hussain, A., Calabria-Holley, J., Lawrence, M., Ansell, M. P., Jiang, Y., Schorr, D., & Blanchet, P., Development of novel building composites based on hemp and multi-functional silica matrix, Composites Part B: Engineering, 2019, 156, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359836818313453
  5. Konieczny, P., Projekt budowlany w procesie inwestycyjno-budowlanym, 2021, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/281855
  6. Śleszyńska, E., Obowiązki właścicieli obiektów budowlanych oraz inwestorów. Przegląd, konserwacja i roboty budowlane, 2022, https://books.google.com/books?hl=pl&lr=&id=dDNuEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=prawo+budowlane&ots=5t8lFmJb58&sig=OWhXMLqb9Jkt4GpCNI_Go0tuSY4
  7. Zięty J.J., Charakter prawny oświadczenia inwestora o dysponowanie nieruchomością na cele budowlane-zagadnienia cywilnoprawne i administracyjne, Civitas et Lex, 2020, 28(4), https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/cel/article/view/5378
  8. Zwolak, S., Sytuacja prawna inwestora w przypadku utraty prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, Przegląd Prawa Publicznego, 2020, https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171590099
  9. Yan, T., Lin, Y., & Shi, Y., The Course and Textbook Construction of a “Basic Textile and Clothing Knowledge” Course. In 2020 6th International Conference on Social Science and Higher Education (ICSSHE 2020), Atlantis Press, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, 1994, tj. z 2022, poz. 88
  2. Rozporządzenie z dnia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2002, tj. z 2022 r., poz. 1225
  3. Krępa, K., Projekt budowlany w świetle nowelizacji prawa budowlanego, Budownictwo i Prawo, 2020, 23, https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-b214a417-3226-415f-98da-b2db4914d060

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawne procesu budowlanego4
T-W-2Proces inwestycyjny w budownictwie: projekt budowlany, pozwolenie na budowę, zgłoszenie budowy obiektu, pozwolenie na użytkowanie, zawiadomienie o zakończeniu budowy obiektu budowlanego, konsekwencje samowoli budowlanej6
T-W-3Zmiana sposobu użytkowania obiektu4
T-W-4Rozbiórka obiektu (decyzja i zgłoszenie)4
T-W-5Obowiązki właściciela (zarządcy) obiektu budowlanego: przeglądy techniczne obiektów budowlanych, prowadzenie książki obiektu budowlanego, przechowywanie dokumentacji technicznej, utrzymanie obiektu w należytym stanie technicznym9
T-W-6Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie8
T-W-7Zasady obliczania powierzchni i kubatury budynków4
T-W-8Rodzaje konstrukcji budynków8
T-W-9Rodzaje stosowanych materiałów budowlanych i ich charakterystyka8
T-W-10Elementy konstrukcji i wykończenia budynków6
T-W-11Zużycie techniczne obiektów budowlanych. Miary i sposoby jego oceny2
T-W-12Podstawy kosztorysowania6
T-W-13Zaliczenie1
70

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach70
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu20
A-W-3Analiza dokumentacji25
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów (test jednokrotnego wyboru)10
125
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/1.1_W01Student zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikacją obiektów budowlanych, warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjami i ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno-materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiązkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych (prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego, przeglądy techniczne, remonty, zużycie techniczne obiektu budowlanego).
Treści programoweT-W-6Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
T-W-7Zasady obliczania powierzchni i kubatury budynków
T-W-8Rodzaje konstrukcji budynków
T-W-9Rodzaje stosowanych materiałów budowlanych i ich charakterystyka
T-W-10Elementy konstrukcji i wykończenia budynków
T-W-11Zużycie techniczne obiektów budowlanych. Miary i sposoby jego oceny
T-W-12Podstawy kosztorysowania
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-4analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego (test jednokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikacji obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacji budowlanej, głównych konstrukcji i ustrojów nośnych obiektów budowlanych, rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych elementów obiektów budowlanych i technologii robót wykończeniowych budynków.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków.
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków.
4,0Student w stopniu dobrym zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków.
4,5Student w stopniu większym niż dobry zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna podstawowe pojęcia z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikację obiektów budowlanych, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentację budowlaną, główne konstrukcje i ustroje nośne obiektów budowlanych, rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe elementów obiektów budowlanych i technologie robót wykończeniowych budynków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/1.1_W02Student zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
Treści programoweT-W-1Podstawy prawne procesu budowlanego
T-W-2Proces inwestycyjny w budownictwie: projekt budowlany, pozwolenie na budowę, zgłoszenie budowy obiektu, pozwolenie na użytkowanie, zawiadomienie o zakończeniu budowy obiektu budowlanego, konsekwencje samowoli budowlanej
T-W-3Zmiana sposobu użytkowania obiektu
T-W-4Rozbiórka obiektu (decyzja i zgłoszenie)
T-W-5Obowiązki właściciela (zarządcy) obiektu budowlanego: przeglądy techniczne obiektów budowlanych, prowadzenie książki obiektu budowlanego, przechowywanie dokumentacji technicznej, utrzymanie obiektu w należytym stanie technicznym
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-4analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego (test jednokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć i problemów z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
3,0Student w stopniu dostatecznym zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
4,0Student w stopniu dobrym zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
4,5Student w stopniu większym niż dobry zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/1.1_U01Student potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikacją obiektów budowlanych, warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjami i ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno-materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiązkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych (prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego, przeglądy techniczne, remonty, zużycie techniczne obiektu budowlanego).
Treści programoweT-W-1Podstawy prawne procesu budowlanego
T-W-2Proces inwestycyjny w budownictwie: projekt budowlany, pozwolenie na budowę, zgłoszenie budowy obiektu, pozwolenie na użytkowanie, zawiadomienie o zakończeniu budowy obiektu budowlanego, konsekwencje samowoli budowlanej
T-W-3Zmiana sposobu użytkowania obiektu
T-W-4Rozbiórka obiektu (decyzja i zgłoszenie)
T-W-5Obowiązki właściciela (zarządcy) obiektu budowlanego: przeglądy techniczne obiektów budowlanych, prowadzenie książki obiektu budowlanego, przechowywanie dokumentacji technicznej, utrzymanie obiektu w należytym stanie technicznym
T-W-6Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
T-W-7Zasady obliczania powierzchni i kubatury budynków
T-W-8Rodzaje konstrukcji budynków
T-W-9Rodzaje stosowanych materiałów budowlanych i ich charakterystyka
T-W-10Elementy konstrukcji i wykończenia budynków
T-W-11Zużycie techniczne obiektów budowlanych. Miary i sposoby jego oceny
T-W-12Podstawy kosztorysowania
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-4analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego (test jednokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotować wniosków do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentacji procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowych konstrukcji budowlanych i elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych.
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych.
4,5Student w stopniu większym niż dobry potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi przygotować wnioski do organów budowlanych, przeglądać i analizować dokumentację procesu budowlanego oraz rozpoznawać podstawowe konstrukcje budowlane i elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/1.1_K01Student jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami z zakresu prawa budowlanego, rozumianego jako prawo inwestycji budowlanych z elementami postępowania administracyjnego (np. postępowanie w sprawie uzyskiwania warunków zabudowy, pozwolenia na budowę legalizacji samowoli budowlanej) oraz cywilnoprawnych (np. zawarcie umowy o roboty budowlane i innych umów związanych z procesem budowy).
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj. klasyfikacją obiektów budowlanych, warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjami i ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno-materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiązkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych (prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego, przeglądy techniczne, remonty, zużycie techniczne obiektu budowlanego).
Treści programoweT-W-1Podstawy prawne procesu budowlanego
T-W-2Proces inwestycyjny w budownictwie: projekt budowlany, pozwolenie na budowę, zgłoszenie budowy obiektu, pozwolenie na użytkowanie, zawiadomienie o zakończeniu budowy obiektu budowlanego, konsekwencje samowoli budowlanej
T-W-3Zmiana sposobu użytkowania obiektu
T-W-4Rozbiórka obiektu (decyzja i zgłoszenie)
T-W-5Obowiązki właściciela (zarządcy) obiektu budowlanego: przeglądy techniczne obiektów budowlanych, prowadzenie książki obiektu budowlanego, przechowywanie dokumentacji technicznej, utrzymanie obiektu w należytym stanie technicznym
T-W-6Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
T-W-7Zasady obliczania powierzchni i kubatury budynków
T-W-8Rodzaje konstrukcji budynków
T-W-9Rodzaje stosowanych materiałów budowlanych i ich charakterystyka
T-W-10Elementy konstrukcji i wykończenia budynków
T-W-11Zużycie techniczne obiektów budowlanych. Miary i sposoby jego oceny
T-W-12Podstawy kosztorysowania
Metody nauczaniaM-3dyskusja
M-4analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
3,5Student w stopniu większym niż dostateczny jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
4,0Student w stopniu dobrym jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
4,5Student w stopniu większym niż dobry jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do samokształcenia oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego procesu budowlanego.