Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S2)
specjalność: Innowacje w gospodarce
Sylabus przedmiotu Badania operacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania operacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej i ekonometrii oraz ogólna wiedza ekonomiczna. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: wykonywanie operacji matematycznych oraz obsługa arkusza kalkulacyjnego. |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: gotowość do rozwiązywania problemowych zagadnień. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teorii podejmowania decyzji optymalnych. |
C-2 | Przedstawienie wybranych metod optymalizacyjnych. |
C-3 | Umiejętność tworzenia modeli optymalizacyjnych związanych z problemami ekonomicznymi. |
C-4 | Umiejętność posługiwania się programami komputerowymi służącymi do optymalizacji zbudowanych modeli. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wybrane zagadnienia programowania liniowego: - metoda geometryczna i metoda simpleks zadań liniowych, - problem dualizmu w programowaniu liniowym, - analiza wrażliwości, - problem transportowy, - wybrane zastosowania ekonomiczne modeli liniowych, - optymalizacyjne programy komputerowe. | 12 |
T-P-2 | Prezentacja projektu 1. | 3 |
T-P-3 | Optymalizacja wielokryterialna: - programowanie celowe, - metoda leksykograficzna, - metoda funkcji użyteczności. | 4 |
T-P-4 | Elementy teorii gier: - gry macierzowe o sumie zero, - gry z naturą. | 4 |
T-P-5 | Elementy programowania dynamicznego. | 4 |
T-P-6 | Prezentacja projektu 2. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-P-2 | Czytanie wskazanej literatury | 4 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu | 10 |
A-P-4 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia z użyciem komputera mające na celu wykorzystanie narzędzi informatycznych w połączeniu z metodą projektową. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wynikające z prezentacji projektów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O01_W01 Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych. | E_2A_W06, E_2A_W03, E_2A_W01 | — | C-3, C-1, C-2 | T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-1 | M-1 | S-1 |
E_2A_O01_W02 Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji. | E_2A_W06, E_2A_W03, E_2A_W01 | — | C-3, C-1, C-2 | T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O01_U01 Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych. | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03 | — | C-3, C-1, C-2, C-4 | T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-1 | M-1 | S-1 |
E_2A_O01_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | E_2A_U03 | — | C-3, C-1, C-2, C-4 | T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O01_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi. | E_2A_K04 | — | C-3, C-1, C-2, C-4 | T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O01_W01 Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie metodologii oraz obszarów praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych |
3,0 | Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 55%-65%> | |
3,5 | Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 65%-75%> | |
4,0 | Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 75%-85%> | |
4,5 | Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 85%-95%> | |
5,0 | Student zna i rozumie metodologię oraz obszary praktycznego wykorzystania badań operacyjnych do rozwiązywania problemów ekonomicznych w 95%-100%> | |
E_2A_O01_W02 Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie istoty zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji |
3,0 | Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 55%-65%> | |
3,5 | Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 65%-75%> | |
4,0 | Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 75%-85%> | |
4,5 | Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 85%-95%> | |
5,0 | Student zna i rozumie istotę zastosowań oraz ograniczeń metod badań operacyjnych w procesie podejmowania decyzji w 95%-100%> |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O01_U01 Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych. | 2,0 | Student nie potrafi sformułować problemu decyzyjnego i dokonać wyboru metod badawczych |
3,0 | Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 55%-65%> | |
3,5 | Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 65%-75%> | |
4,0 | Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 75%-85%> | |
4,5 | Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 85%-95%> | |
5,0 | Student potrafi sformułować problem decyzyjny i dokonać wyboru metod badawczych w 95%-100%> | |
E_2A_O01_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyników przeprowadzonych badań, a także odnieść ich do praktyki gospodarczej |
3,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 55%-65%> | |
3,5 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 65%-75%> | |
4,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 75%-85%> | |
4,5 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 85%-95%> | |
5,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia informatyczne do rozwiązywania problemów decyzyjnych oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej w 95%-100%> |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O01_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi. | 2,0 | Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi. |
3,0 | Student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi. | |
3,5 | Student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi. | |
4,0 | Student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi. | |
4,5 | Student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi. | |
5,0 | Student jest gotów, samodzielnie,do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi. |
Literatura podstawowa
- Wisiński K. (red.), Badania operacyjne, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2004
- Szpiro T. (red.), Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
- Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 1996
- Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa, 2008
- Boucherie R. J., Tijms H., Braaksma A., Operations Research: Introduction to Models and Methods, World Scientific Pub Co Inc, Singapore, 2021
- Ali I., Cárdenas-Barrón L. E., Ahmed A., Shaikh A. A., Optimal Decision Making in Operations Research and Statistics: Methodologies and Applications, CRC Press, 2021
Literatura dodatkowa
- Gajda J. B. (red.), Jadczak R. (red.), Badania operacyjne: przykłady zastosowań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015
- Pamuła T., Król A., Badania operacyjne w przykładach z rozwiązaniami w Excelu, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2013
- Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to operational research, McGraw-Hill, 2021, 11