Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S2)
specjalność: Innowacje w gospodarce

Sylabus przedmiotu Język obcy (niemiecki):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język obcy (niemiecki)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Potyrała <Krzysztof.Potyrala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Bandur <Pawel.Bandur@zut.edu.pl>, Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język niemiecki
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK2 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Bilans. Struktura bilansu i jego analiza. (Bilanz. Die Grundstruktur einer Bilanz und ihre Analyse.) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)5
T-LK-2Globalizacja. Pozytywne i negatywne aspekty globalizacji. (Globalisierung. Positive und negative Aspekte der Globalisierung) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)5
T-LK-3Makroekonomia. Wzrost gospodarczy, koniunktura, bezrobocie, inflacja. (Makroökonomie: Wirtschaftswachstum,Konjunktur,Arbeitslosigkeit,Inflation.) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)5
T-LK-4Bankowość. Europejski Bank Centralny. Waluta europejska. (Bankwesen. Europäische Zentralbank. Der Euro.) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)5
T-LK-5Rynek nieruchomości. Wycena nieruchomości. (Immobilienmarkt. Immobilienbewertung) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)5
T-LK-6Lokata kapitału. Doradztwo inwestycyjne. Giełda. (Geldanlage. Anlageberatung.Börse.)5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.26
A-LK-3Udział w konsultacjach.3
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.14
A-LK-5Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A12_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
E_2A_U10, E_2A_U11C-1T-LK-4, T-LK-5, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3M-2, M-3, M-6, M-4, M-1S-1, S-2
E_2A_A12_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
E_2A_U11, E_2A_U10C-2T-LK-4, T-LK-5, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3M-5, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_A12_K01
jest gotów do oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, a także rozwijania kompetencji językowych
E_2A_K06C-1T-LK-4, T-LK-5, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_A12_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_A12_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_A12_K01
jest gotów do oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, a także rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, a także rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Bęza, Blickpunkt Wirtschaft 1 i 2, 2011
  2. Anne Buscha, Geschäftskommunikation. Verhandlungssprache., Hueber Verlag, 2007
  3. Lothar Jung, Betriebswirtschaft, Hueber Verlag, 1993
  4. Helena Baberadova, Fachsprache Deutsch-Finanzen.Kommunikation rund ums Geld, Lektor Klett, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Niemiecko-polski słownik tematyczny : Ekonomia, 2011
  2. Czasopismo Markt (przedruki z prasy niemieckiej), 2011
  3. strona internetowa, www.immobilienscout24.de, 2017

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Bilans. Struktura bilansu i jego analiza. (Bilanz. Die Grundstruktur einer Bilanz und ihre Analyse.) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)5
T-LK-2Globalizacja. Pozytywne i negatywne aspekty globalizacji. (Globalisierung. Positive und negative Aspekte der Globalisierung) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)5
T-LK-3Makroekonomia. Wzrost gospodarczy, koniunktura, bezrobocie, inflacja. (Makroökonomie: Wirtschaftswachstum,Konjunktur,Arbeitslosigkeit,Inflation.) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)5
T-LK-4Bankowość. Europejski Bank Centralny. Waluta europejska. (Bankwesen. Europäische Zentralbank. Der Euro.) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)5
T-LK-5Rynek nieruchomości. Wycena nieruchomości. (Immobilienmarkt. Immobilienbewertung) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)5
T-LK-6Lokata kapitału. Doradztwo inwestycyjne. Giełda. (Geldanlage. Anlageberatung.Börse.)5
30

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.26
A-LK-3Udział w konsultacjach.3
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.14
A-LK-5Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_A12_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U10Potrafi posługiwać się językiem obcym z uwzględnieniem terminologii specjalistycznej zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 plus Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
E_2A_U11Potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-4Bankowość. Europejski Bank Centralny. Waluta europejska. (Bankwesen. Europäische Zentralbank. Der Euro.) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-5Rynek nieruchomości. Wycena nieruchomości. (Immobilienmarkt. Immobilienbewertung) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-1Bilans. Struktura bilansu i jego analiza. (Bilanz. Die Grundstruktur einer Bilanz und ihre Analyse.) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-2Globalizacja. Pozytywne i negatywne aspekty globalizacji. (Globalisierung. Positive und negative Aspekte der Globalisierung) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-3Makroekonomia. Wzrost gospodarczy, koniunktura, bezrobocie, inflacja. (Makroökonomie: Wirtschaftswachstum,Konjunktur,Arbeitslosigkeit,Inflation.) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-6słuchanie ze zrozumieniem
M-4dyskusja
M-1zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_A12_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
E_2A_U10Potrafi posługiwać się językiem obcym z uwzględnieniem terminologii specjalistycznej zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 plus Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-LK-4Bankowość. Europejski Bank Centralny. Waluta europejska. (Bankwesen. Europäische Zentralbank. Der Euro.) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-5Rynek nieruchomości. Wycena nieruchomości. (Immobilienmarkt. Immobilienbewertung) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-1Bilans. Struktura bilansu i jego analiza. (Bilanz. Die Grundstruktur einer Bilanz und ihre Analyse.) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-2Globalizacja. Pozytywne i negatywne aspekty globalizacji. (Globalisierung. Positive und negative Aspekte der Globalisierung) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-3Makroekonomia. Wzrost gospodarczy, koniunktura, bezrobocie, inflacja. (Makroökonomie: Wirtschaftswachstum,Konjunktur,Arbeitslosigkeit,Inflation.) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
Metody nauczaniaM-5praca z tekstem
M-1zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_A12_K01jest gotów do oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, a także rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-4Bankowość. Europejski Bank Centralny. Waluta europejska. (Bankwesen. Europäische Zentralbank. Der Euro.) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-5Rynek nieruchomości. Wycena nieruchomości. (Immobilienmarkt. Immobilienbewertung) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-1Bilans. Struktura bilansu i jego analiza. (Bilanz. Die Grundstruktur einer Bilanz und ihre Analyse.) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-2Globalizacja. Pozytywne i negatywne aspekty globalizacji. (Globalisierung. Positive und negative Aspekte der Globalisierung) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-3Makroekonomia. Wzrost gospodarczy, koniunktura, bezrobocie, inflacja. (Makroökonomie: Wirtschaftswachstum,Konjunktur,Arbeitslosigkeit,Inflation.) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
Metody nauczaniaM-3prezentacja
M-1zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, a także rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0