Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S2)
specjalność: Innowacje w gospodarce
Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość i rewizja finansowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sprawozdawczość i rewizja finansowa | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość rachunkowści finansowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych regulacji prawnych dotyczących sprawozdawczości i rewizji finansowej, podstawowych kategorii sprawozdawczych, zawartości informacyjnej sprawozdań finansowych i niefinansowych, podstawowych procedur badania sprawozdań przez biegłych rewidentów |
C-2 | Przygotowanie studentów do grupowania danych niezbędnych do sporządzania sprawozdań, sporządzania i czytania poszczególnych elementów sprawozdań, stosowania metod i technik badania sprawozdania finansowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sprawozdawczość finansowa i niefinansowa jednostek gospodarczych | 10 |
T-A-2 | Badanie sprawozdań finansowych oraz zdarzeń po dacie sporządzania sprawozdania finansowego | 4 |
T-A-3 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Szacowanie ryzyka badania oraz istotności | 2 |
T-L-2 | Badanie wybranych elementów sprawozdań jednostek gospodarczych | 6 |
T-L-3 | Analiza finansowa sprawozdania finansowego w programie finansowo-księgowym | 6 |
T-L-4 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Raportowanie finansowe jednostek gospodarczych | 4 |
T-W-2 | Sprawozdawczość niefinansowa | 6 |
T-W-3 | Zarządzanie wrażeniem w raportowaniu jednostek gospodarczych | 4 |
T-W-4 | Istota, cele, funkcje rewizji sprawozdań finansowych | 2 |
T-W-5 | Biegły rewident - rola, zadania, odpowiedzialność | 2 |
T-W-6 | Dokumentacja z badania sprawozdania finansowego | 3 |
T-W-7 | Metody i rodzaje badania sprawozdań finansowych | 2 |
T-W-8 | Etapy i organizacja badania sprawozdawania finansowego | 2 |
T-W-9 | Analiza finansowa w badaniu sprawozdań finansowych | 4 |
T-W-10 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 5 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/4.2_W01 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami | E_2A_W09, E_2A_W03, E_2A_W10, E_2A_W05, E_2A_W01, E_2A_W06 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/4.2_U01 Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy | E_2A_U06, E_2A_U13, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U01, E_2A_U12, E_2A_U08 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D6/4.2_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | E_2A_K03, E_2A_K05, E_2A_K02, E_2A_K06, E_2A_K04, E_2A_K01 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-L-1 | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/4.2_W01 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zagadnień z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami |
3,0 | Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu sprządzania i badania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/4.2_U01 Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy | 2,0 | Student nie potrafi zastosować wiedzy z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy |
3,0 | Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 55% | |
3,5 | Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 65% | |
4,0 | Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 75% | |
4,5 | Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 85% | |
5,0 | Student potrafi zastosować wiedzę z rachunkowości do opisu, analizowania oraz formułowania opinii i raportu z badania sprawozdania finansowego oraz dobierać dane i metody ich analizy co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D6/4.2_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi |
3,0 | Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2021 poz. 217
- Ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, Dz.U. 2020 r., poz. 1415
- Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- Przewodnik MSB - Procedury, materiały PIBR (Polska Izba Biegłych Rewidentów), https://www.pibr.org.pl/static/items/publishing/Przewodnik_MSB_procedury_wydanie_II.pdf
- Krzywda D., Rewizja sprawozdań finansowych, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa, 2012
- Walińska E. (red.), Meritum Rachunkowość. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- Krajowe standardy wykonywania zawodu, www.pibr.org.pl
- Nita B. (red.), Sprawozdawczość finansowa według polskiego prawa bilansowego, Difin, Warszawa, 2020
- Pfaff J. (red.), Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2020, Ibuk
- Micherda B, Andrzejewski M. (red.), Sprawozdawczość i rewizja finansowa. Problemy kwantyfikacji ryzyka gospodarczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2013, Ibuk
- Krasodomska J., Chłąpek K., Krajewska S. (eds.), Accounting reporting and auditing. Meeting the needs of the information preparers and users, Difin, Warszawa, 2020
- Alan Melville, International Financial Reporting, Pearson Education Limited, Harlow, United Kingdom, 2019, 7th
Literatura dodatkowa
- Kodeks etyki IFAC
- Marzec J., Śliwa J., Procedury i dokumentacja badania sprawozdań finansowych przedsiębiorstw. Studium przypadku, Difin, Warszawa, 2017
- Olchowicz I., Tłaczała A., Sprawozdawczość finansowa według krajowych i międzynarodowych standardów, Difin, Warszawa, 2015
- K. Winiarska, Audyt finansowy, PWE, Warszawa, 2009
- W. Gabrusewicz (red.), Audyt sprawozdań finansowych, PWE, Warszawa, 2010