Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Metody wyceny nieruchomości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody wyceny nieruchomości | ||
Specjalność | Gospodarka nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z zakresu praw do nieruchomości oraz rynku nieruchomości |
W-2 | Znajomość podstaw ekonomii, finansów i statystyki opisowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie wiedzy w zakresie podejść, metod i technik wykorzystywanych w szacowaniu wartości nieruchomości |
C-2 | Wykształecenie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy do rozwiązywania zadań |
C-3 | Wskazanie znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce rynkowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Praktyczne zastosowanie metody porównania parami | 4 |
T-A-2 | Praktyczne zastosowanie metody korygowania ceny średniej | 4 |
T-A-3 | Praktyczne zastosowanie metody inwestycyjnej - techniki kapitalizacji prostej i techniki dyskontowania struieni dochodów | 4 |
T-A-4 | Praktyczne zastosowanie metody zysków - techniki kapitalizacji prostej i techniki dyskontowania strumieni dochdów | 4 |
T-A-5 | Praktyczne zastosowanie metody kosztów odtworzenia - techniki szczegółowej, techniki elementów scalonych, techniki wskaźnikowej | 4 |
T-A-6 | Praktyczne zastosowanie metody kosztów zastąpienia - techniki szczegółowej, techniki elementów scalonych, techniki wskaźnikowej | 4 |
T-A-7 | Praktyczne zastosowanie metody pozostałościowej | 2 |
T-A-8 | Praktyczne zastosowanie metody kosztów likwidacji | 2 |
T-A-9 | Praktyczne zastosowanie metody wskaźników szacunkowych gruntu | 1 |
T-A-10 | Dokumentacja procesu wyceny - operat szacunkowy | 4 |
T-A-11 | Zaliczenie | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki wyceny (istota i cele wyceny, współczesne koncepcje wyceny, uczestnicy procesu wyceny, wycena nieruchomości a przedsiębiorstw) | 4 |
T-W-2 | Wartość nieruchomości jako podstawa wyceny | 6 |
T-W-3 | Status prawny i zadania rzeczoznawcy majątkowego | 4 |
T-W-4 | Podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości: - podejście porównawcze - podejście dochodowe - podejście kosztowe - podejście mieszane | 6 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury i aktów prawnych) | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-A-4 | Rozwiązywanie zadań | 10 |
65 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (czytanie literatury i aktów prawnych) | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do egazminu | 7 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe -wykład konwersatoryjny, objaśnienie i wyjaśnienie |
M-2 | Metody aktywizujące -metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metody praktyczne - rozwiązywanie zadań związanych z zastosowaniem metod wyceny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium pisemne oceniające umiejetność obliczania wartości przy zastosowaniu właściwej metody |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2.2_W01 zna i rozumie istotę i cele wyceny nieruchomości oraz rodzaje wartości nieruchomości | E_2A_W01, E_2A_W05 | — | C-3 | T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-3 |
E_2A_D1/2.2_W02 zna i rozumie podejścia, metody i techniki stosowane w wycenie nieruchmości | E_2A_W01, E_2A_W10 | — | C-1 | T-A-7, T-A-9, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-A-2, T-A-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
E_2A_D1/2.2_W03 zna i rozumie znaczenie i budowę operatu szacunkowego | E_2A_W05, E_2A_W10, E_2A_W01 | — | C-3 | T-A-10, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2.2_U01 potrafi szacować wartość nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego | E_2A_U06, E_2A_U01, E_2A_U02 | — | C-2 | T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-A-8, T-A-9, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
E_2A_D1/2.2_U02 potrafi dobierać podejścia, metody i techniki wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość | E_2A_U06, E_2A_U01, E_2A_U02 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-A-8, T-A-9, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D1/2.2_K01 jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce | E_2A_K01, E_2A_K05, E_2A_K02 | — | C-3 | T-A-9, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-W-4, T-A-3, T-A-10, T-A-2, T-W-2, T-A-8, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2.2_W01 zna i rozumie istotę i cele wyceny nieruchomości oraz rodzaje wartości nieruchomości | 2,0 | nie zna i nie rozumie istoty i celów wyceny nieruchomości oraz rodzajów wartości nieruchomości |
3,0 | zna i rozumie istotę i cele wyceny nieruchomości oraz rodzaje wartości nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna i rozumie istotę i cele wyceny nieruchomości oraz rodzaje wartości nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zna i rozumie istotę i cele wyceny nieruchomości oraz rodzaje wartości nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | zna i rozumie istotę i cele wyceny nieruchomości oraz rodzaje wartości nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zzna i rozumie istotę i cele wyceny nieruchomości oraz rodzaje wartości nieruchomości w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D1/2.2_W02 zna i rozumie podejścia, metody i techniki stosowane w wycenie nieruchmości | 2,0 | nie zna i nie rozumie podejść, metod i technik stosowanych w wycenie nieruchmości |
3,0 | zna i rozumie podejścia, metody i techniki stosowane w wycenie nieruchmości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna i rozumie podejścia, metody i techniki stosowane w wycenie nieruchmości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zna i rozumie podejścia, metody i techniki stosowane w wycenie nieruchmości w stopniu dobrym | |
4,5 | zna i rozumie podejścia, metody i techniki stosowane w wycenie nieruchmości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna i rozumie podejścia, metody i techniki stosowane w wycenie nieruchmości w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D1/2.2_W03 zna i rozumie znaczenie i budowę operatu szacunkowego | 2,0 | nie zna i nie rozumie znaczenia i budowy operatu szacunkowego oraz zadań rzeczoznawcy majatkowego |
3,0 | zna i rozumie znaczenie i budowę operatu szacunkowego oraz zadania rzeczoznawcy majatkowego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna i rozumie znaczenie i budowę operatu szacunkowego oraz zadania rzeczoznawcy majatkowego w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zna i rozumie znaczenie i budowę operatu szacunkowego oraz zadania rzeczoznawcy majatkowego w stopniu dobrym | |
4,5 | zna i rozumie znaczenie i budowę operatu szacunkowego oraz zadania rzeczoznawcy majatkowego w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna i rozumie znaczenie i budowę operatu szacunkowego oraz zadania rzeczoznawcy majatkowego w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2.2_U01 potrafi szacować wartość nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego | 2,0 | nie potrafi szacować wartości nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego |
3,0 | szacuje wartość nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | szacuje wartość nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | szacuje wartość nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego w stopniu dobrym | |
4,5 | szacuje wartość nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | szacuje wartość nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D1/2.2_U02 potrafi dobierać podejścia, metody i techniki wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość | 2,0 | nie potrafi dobierać podejść, metod i technik wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość |
3,0 | dobiera podejścia, metody i techniki wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość w stopniu dostatecznym | |
3,5 | dobiera podejścia, metody i techniki wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | dobiera podejścia, metody i techniki wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość w stopniu dobrym | |
4,5 | dobiera podejścia, metody i techniki wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | dobiera podejścia, metody i techniki wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D1/2.2_K01 jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce | 2,0 | nie jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, nie ma świadomości znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce |
3,0 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce w stopniu dostatecznym | |
3,5 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce w stopniu wiecej niż dostatecznym | |
4,0 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce w stopniu dobrym | |
4,5 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, ma świadomość znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Mączyńska E., Prystupa M., Rygiel K., Ile warta jest nieruchomość?, Poltext, Warszawa, 2009
- Żak M., Wycena nieruchomości, C. H. Beck, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- xxx, Wycena, Educaterra, Olsztyn, 2011, Kwartalnik
- xxx, Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, 2011, Kwartalnik
- Manya M. Mooya, Real Estate Valuation Theory. A Critical Appraisal, Springer, 2016
- J. Brzezicka, R. Wiśniewski, M. Figurska, Disequilibrium in the real estate market: Evidence from Poland, University of Warmia and Mazury in Olsztyn 2018, Olsztyn, 2018