Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Ekonomia społeczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia społeczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Błażej Suproń <Blazej.Supron@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o funkcjonowaniu gospodarki rynkowej na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego |
C-2 | Poznanie przez studentów narzędzi finansowania działalności podmiotów ekonomii społecznej |
C-3 | Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i ekonomii społecznej |
C-4 | Przedstawienie możliwości rozwoju przedsiębiorczości społecznej i zasad tworzenia koncepcji przedsiębiorstwa społecznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja na wybranych przykładach z Polski | 1 |
T-A-2 | Podmioty ekonomii społecznej w otoczeniu - ich charakterystyka i misja. Przykłady regionalne i lokalne | 1 |
T-A-3 | Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego. Wolontariat jako element ekonomii społecznej | 1 |
T-A-4 | Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy. | 1 |
T-A-5 | Potencjał otoczenia (terytorium) jako szansa dla rozwoju lokalnego i przedsiębiorstwa społecznego | 1 |
T-A-6 | Wybrane modele przedsiębiorstwa społecznego | 1 |
T-A-7 | Możliwości wykorzystania modelu Business Canvas do stworzenia projektu przedsiębiorstwa społeczenego - praca w zespole | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekonomia społeczna w systemie nauk, jej geneza, przedmio, funkcje i rola w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego | 1 |
T-W-2 | Podmioty sektora ekonomii społecznej w Polsce oraz obszary i narzędzia ich działąlności. Koncepcja teoretyczna przedsiębiorstwa społecznego | 1 |
T-W-3 | Wyzwania współczesnego świata a stare i nowe zadania dla podmiotó ekonomii społecznej | 1 |
T-W-4 | Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej. | 1 |
T-W-5 | Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce | 1 |
T-W-6 | Krajowe i regionalne strategie rozwoju ekonomii społecznej. Programy wspierające ekonomię społeczną. | 1 |
T-W-7 | Kapitał ludzki i społeczny w Polsce jako czynniki rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i III sektora | 1 |
T-W-8 | Rola ekonomii społecznej w aktywizacji wykluczonych (społecznie, gospodarczo, politycznie, komunikacyjnie itp.) | 1 |
T-W-9 | Finansowanie podmiotów ekonomii społecznej ze środków krajowych i źródeł zagranicznych | 1 |
T-W-10 | Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe) | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji na zadany temat | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Analiza i wykorzystywanie wskazanej literatury i innych źródeł informacji. | 15 |
A-W-3 | Poszukiwanie informacji nt. działania trzeciego sektora i problemów, którymi zajmuje się ekonomia społeczna w środowisku (obserwacja, wywiady, rozmowy, oglądanie programów itp.) | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda problemowa: wykład problemowy |
M-2 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-3 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metoda aktywizująca: metoda przypadków |
M-5 | Metoda praktyczna: metoda projektu (praca w zespole) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia wykładów (kolokwium w formie pisemnej) |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z pracy zespołowej nad koncepcją przedsiębiorstwa społecznego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A02_W01 Student wie, jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego | E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W15, E_1A_W08, E_1A_W09 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-A-4, T-A-6, T-W-6, T-W-3, T-A-2, T-W-9, T-A-1, T-A-5, T-W-5, T-A-7, T-W-10, T-W-1, T-A-3 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A02_U01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych. | E_1A_U02, E_1A_U10, E_1A_U03, E_1A_U13, E_1A_U20 | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-8, T-W-7, T-A-4, T-W-6, T-A-7, T-A-5, T-A-3 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A02_K01 Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy. | E_1A_K07 | — | C-3, C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-1 | M-3, M-1, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A02_W01 Student wie, jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, ekologicznych itp. w ramach trzeciego sektora i społeczeństwa obywatelskiego | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić podstawowych objętych programem przedmiotu alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych. |
3,0 | Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna. | |
3,5 | Student zna w podstawowym zakresie alternatywne sposoby rozwiązywania problemó społecznych; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna. | |
4,0 | Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne. | |
4,5 | Student opanował materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne.. | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A02_U01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych. | 2,0 | Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytej wiedzy do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych. |
3,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji podstawowych zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji wszystkich zjawisk społecznych, objętych programem i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych, wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, wykraczajac przy tym poza materiał programowy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A02_K01 Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy. | 2,0 | Student nie wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych. |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela. | |
3,5 | Student w średnim stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela. | |
4,0 | Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy. | |
4,5 | Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy, potrafi szerzej omówić ich sytuację i wykazuje skłonność do pomocy. | |
5,0 | Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wybitną wrażliwość na ich problem, potrafi podpowiedzieć, jak rozwiązać niektóre z nich i wykazuje chęć pomocy. |
Literatura podstawowa
- Becker Gary S. , Murphy Kevin M., Ekonomia społeczna, PWN, Warszawa, 2020
- Eugeniusz Brzuska Iwona Kukulak-Dolata Mariusz Nyk (redakcja naukowa), Ekonomia społeczna. Teoria i praktyka przedsiębiorczości społecznej, Difin, 2017
- Czyżewska Marta, Pach Janina, Sala Krzysztof, Ekonomia społeczna i przedsiębiorczość. Innowacje - środowisko, CeDeWu Sp. z o.o., 2020
- Frątczak M., Hausner J., Mazur S. (red.), Wokół ekonomii społecznej, UE w Krakowie, MSAP Kraków, Kraków, 2012
- Kurleto M.H., Model przedsiębiorstwa społecznego, Difin, Warszawa, 2016
- Dorota Murzyn i Janina Pach (redakcja), Ekonomia społeczna, Difin, 2018
- Półrocznik Ekonomia społeczna, http://www.ekonomiaspoleczna.msap.pl/index.php/pl/
- Benhabib J., Bisin A., Jackson M., Handbook of Social Economics, Elsevier BV, 2010
Literatura dodatkowa
- Beata Będzik, Kapitał społeczny w gminach wiejskich. W kierunku społeczeństwa obywatelskiego, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2019
- Portal internetowy, www.ekonomiaspołeczna.pl
- strona internetowa, https://www.ekonomiaspoleczna.gov.pl/
- Stowarzyszenie Klon/Jawor, www.klon.org.pl
- Małopolski Portal Ekonomii Społecznej, http://www.es.malopolska.pl
- www.ngo.pl