Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (N1)
Sylabus przedmiotu Rachunek kosztów i wyników:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunek kosztów i wyników | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie zasad rachunkowości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie istoty i zakresu oraz struktury rachunku kosztów i wyników |
C-2 | Poznanie podstawowych kryteriów klasyfikacji kosztów oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania |
C-3 | Poznanie różnych odmian rachunku kosztów |
C-4 | Poznanie zasad pomiaru i wyceny kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów |
C-5 | Przygotowanie do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie |
C-6 | Przygotowanie do rozliczania i ewidencji kosztów działalności |
C-7 | Przygotowanie do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów |
C-8 | Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Identyfikacja i klasyfikacja kosztów | 2 |
T-L-2 | Pomiar i wycena kosztów | 4 |
T-L-3 | Ewidencja kosztów w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym | 2 |
T-L-4 | Rozliczanie kosztów w czasie | 1 |
T-L-5 | Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności pomocniczej | 2 |
T-L-6 | Rozliczanie i ewidencja kosztów wydziałowych, ogólnego zarządu i sprzedaży | 1 |
T-L-7 | Tradycyjne metody kalkulacji kosztów | 6 |
T-L-8 | Ewidencja kosztów na koniec roku w różnych wariantach | 1 |
T-L-9 | Zaliczenie materiału | 2 |
21 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. Odmiany rachunku kosztów | 2 |
T-W-2 | Koszty jako przedmiot rachunku kosztów | 2 |
T-W-3 | Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów | 4 |
T-W-4 | Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie | 2 |
T-W-5 | Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności | 2 |
T-W-6 | Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych | 2 |
T-W-7 | Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 21 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań problemowych | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 24 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie i zespołowo |
S-3 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/05_W01 Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników | E_1A_W01, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1, S-4 |
E_1A_D6/05_W02 Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów | E_1A_W10, E_1A_W11 | — | C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-4 |
E_1A_D6/05_W03 Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego | E_1A_W08, E_1A_W11 | — | C-4, C-6, C-5, C-7 | T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/05_U01 Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów | E_1A_U06 | — | C-2 | T-L-9, T-L-1, T-W-2 | M-4 | S-3, S-1, S-4, S-2 |
E_1A_D6/05_U02 Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów | E_1A_U02, E_1A_U06 | — | C-4, C-6, C-5, C-7 | T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-5 | M-4 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
E_1A_D6/05_U03 Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | E_1A_U02, E_1A_U06, E_1A_U11, E_1A_U03 | — | C-8 | T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-L-5, T-W-2, T-W-5, T-L-8, T-W-4, T-L-6, T-L-4, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/05_K01 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | E_1A_K04 | — | C-6, C-5, C-8, C-7 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-L-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/05_W01 Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników | 2,0 | Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów, struktury rachunku kosztów i wyników oraz istoty kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów. |
3,0 | Student zna istotę, zakres i strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_D6/05_W02 Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat różnych odmian rachunku kosztów. |
3,0 | Student zna wybrane odmiany rachunku kosztów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_D6/05_W03 Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego | 2,0 | Student nie zna zakresu tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasad pomiaru i wyceny kosztów, wariantów ewidencji kosztów i sposobów ich rozliczania oraz metod ustalania kosztu jednostkowego. |
3,0 | Student zna wybrane elementy tradycyjnego rachunku kosztów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/05_U01 Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów | 2,0 | Student nie potrafi klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów. |
3,0 | Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i pogrupować z ich użyciem koszty. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_D6/05_U02 Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów | 2,0 | Student nie umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować ich w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić kosztu jednostkowego wyrobu. |
3,0 | Student umie z pomocą dokonać pomiaru i wyceny wybranych rodzajów kosztów, zaewidencjonować je w wybranym wariancie i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_D6/05_U03 Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | 2,0 | Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych. |
3,0 | Student umie z pomocą rozwiązać wybrane problemy decyzyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/05_K01 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
3,0 | Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gos W., Kiziukiewicz T., Mućko P., Nadolna B., Zarządzanie kosztami: teoria i dobre praktyki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
- Sawicki K. (red.), Rachunek kosztów, FRRwP, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Nowak E., Rachunek kosztów w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2018, 2
- Szczypa P., Kalkulacja i rachunek kosztów - od teorii do praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2019
- Drury C., Cost and Management Accounting, Cengage Learning EMEA, 2018
- Czubakowska K., Rachunek kosztów, PWE, Warszawa, 2015
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunek kosztów według polskiego prawa bilansowego. Zbiór zadań, Ekspert, Wrocław, 2003, Współautorzy z ZUT: M.Rydzewska
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zbiór zadań. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
- Nowak E., Wierzbinski M., Rachunek kosztow: modele i zastosowanie, PWE, Warszawa, 2011
- Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2009
- Świderska G. K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006