Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Nauki o organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nauki o organizacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl>, Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 24 4,00,50zaliczenie
wykładyW2 24 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstaw teoretycznych, form oraz ogólnych zasad funkcjonowania organizacji oraz postrzeganie organizacji z róznych perspektyw.
C-2Poznanie zagadnień związanych z tworzeniem, rozwojem organizacji oraz jej funkcjonowaniem w otoczeniu.
C-3Poznanie zagadnień związanych z materialnymi i niematerialnymi zasobami organizacji oraz problemami ich identyfikacji i pomiaru.
C-4Umiejętność analizy i oceny wybranych obszarów i procesów zachodzących w organizacji oraz jej wpływu na otoczenie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metafory w teorii organizacji.2
T-A-2Typologie organizacji.2
T-A-3Tworzenie organizacji.2
T-A-4Rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.2
T-A-5Zmiany w organizacji. Kryzys w organizacji.2
T-A-6Konflikt w procesie zmian w organizacji.1
T-A-7Zasoby. Produktywność majątku.2
T-A-8Identyfikacja kapitału intelektualnego organizacji i jego elementów.2
T-A-9Identyfikacja i ocena obszarów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.2
T-A-10Badanie organizacji.3
T-A-11Prognozowanie.1
T-A-12Efektywność organizacji1
T-A-13Zaliczenie.2
24
wykłady
T-W-1Nauka o organizacji. Elementy nauki o organizacji.1
T-W-2Istota organizacji, perspektywy postrzegania organizacji. Otoczenie.1
T-W-3Typy i formy organizacji.2
T-W-4Nowe typy organizacji.2
T-W-5Tworzenie organizacji.2
T-W-6Wzrost i rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.2
T-W-7Organizacja w ujęciu procesowym.1
T-W-8Formy współdziałania organizacji.1
T-W-9Dywersyfikacja, koncetracja działalności. Prognozowanie popytu.2
T-W-10Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.2
T-W-11Kapitał intelektualny organizacji.2
T-W-12Społeczna odpowiedzialność organizacji.2
T-W-13Badanie organizacji. Organizacja jako obiekt badań.2
T-W-14Granice efektywności organizacji.2
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-A-2Opracowanie wyników. Wykonanie prac zaliczeniowych.50
A-A-3Przygotowanie do zajęć.26
100
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia47
A-W-3Egzamin2
A-W-4Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń na podstawie otrzymanych prac.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować i ocenić elementy, obszary działania oraz procesy w różnych typach organizacji.
Z_1A_W01, Z_1A_W11C-1, C-2, C-3T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-2
Z_1A_B06_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy występujące w organizacjach z uwzględnieniem czynników wewnętrznych oraz czynników otoczenia.
Z_1A_W03, Z_1A_W04C-1, C-2, C-3T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studentma umiejętność analizy i oceny wybranych obszarów i procesów zachodzących w organizacji oraz jej wpływu na otoczenie.
Z_1A_U03C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B06_K01
Student pogłebia kompetencje społeczne w wyniku realizacji zadań.
Z_1A_K02, Z_1A_K01C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_B06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować i ocenić elementy, obszary działania oraz procesy w różnych typach organizacji.
2,0
3,0Student w sposób ogólny potrafi omówić elementy i obszary dzialania organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_B06_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy występujące w organizacjach z uwzględnieniem czynników wewnętrznych oraz czynników otoczenia.
2,0
3,0Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem i go omówić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_B06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studentma umiejętność analizy i oceny wybranych obszarów i procesów zachodzących w organizacji oraz jej wpływu na otoczenie.
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_B06_K01
Student pogłebia kompetencje społeczne w wyniku realizacji zadań.
2,0
3,0Student uczestniczy czynnie w wykonywanych ćwiczeniach grupowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kożuch B., Nauka o organizacji, CeDeWu, Warszawa, 2017
  2. A.K. Koźmiński (red), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2018
  3. Cyfert Sz., Krzakiewicz K., Wprowadzenie do nauki o organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2017
  4. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Anna Adamik (Red.), Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne., Wolters Kluwer S.A., Warszawa, 2013
  2. Maria Romanowska, Joanna Cygler, Granice zarządzania, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa, 2014, Dostęp online.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metafory w teorii organizacji.2
T-A-2Typologie organizacji.2
T-A-3Tworzenie organizacji.2
T-A-4Rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.2
T-A-5Zmiany w organizacji. Kryzys w organizacji.2
T-A-6Konflikt w procesie zmian w organizacji.1
T-A-7Zasoby. Produktywność majątku.2
T-A-8Identyfikacja kapitału intelektualnego organizacji i jego elementów.2
T-A-9Identyfikacja i ocena obszarów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.2
T-A-10Badanie organizacji.3
T-A-11Prognozowanie.1
T-A-12Efektywność organizacji1
T-A-13Zaliczenie.2
24

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nauka o organizacji. Elementy nauki o organizacji.1
T-W-2Istota organizacji, perspektywy postrzegania organizacji. Otoczenie.1
T-W-3Typy i formy organizacji.2
T-W-4Nowe typy organizacji.2
T-W-5Tworzenie organizacji.2
T-W-6Wzrost i rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.2
T-W-7Organizacja w ujęciu procesowym.1
T-W-8Formy współdziałania organizacji.1
T-W-9Dywersyfikacja, koncetracja działalności. Prognozowanie popytu.2
T-W-10Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.2
T-W-11Kapitał intelektualny organizacji.2
T-W-12Społeczna odpowiedzialność organizacji.2
T-W-13Badanie organizacji. Organizacja jako obiekt badań.2
T-W-14Granice efektywności organizacji.2
24

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-A-2Opracowanie wyników. Wykonanie prac zaliczeniowych.50
A-A-3Przygotowanie do zajęć.26
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia47
A-W-3Egzamin2
A-W-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B06_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować i ocenić elementy, obszary działania oraz procesy w różnych typach organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstaw teoretycznych, form oraz ogólnych zasad funkcjonowania organizacji oraz postrzeganie organizacji z róznych perspektyw.
C-2Poznanie zagadnień związanych z tworzeniem, rozwojem organizacji oraz jej funkcjonowaniem w otoczeniu.
C-3Poznanie zagadnień związanych z materialnymi i niematerialnymi zasobami organizacji oraz problemami ich identyfikacji i pomiaru.
Treści programoweT-A-3Tworzenie organizacji.
T-W-1Nauka o organizacji. Elementy nauki o organizacji.
T-W-2Istota organizacji, perspektywy postrzegania organizacji. Otoczenie.
T-W-3Typy i formy organizacji.
T-W-4Nowe typy organizacji.
T-W-6Wzrost i rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.
T-W-7Organizacja w ujęciu procesowym.
T-W-8Formy współdziałania organizacji.
T-W-9Dywersyfikacja, koncetracja działalności. Prognozowanie popytu.
T-W-10Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.
T-W-11Kapitał intelektualny organizacji.
T-W-12Społeczna odpowiedzialność organizacji.
T-W-13Badanie organizacji. Organizacja jako obiekt badań.
T-W-14Granice efektywności organizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób ogólny potrafi omówić elementy i obszary dzialania organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B06_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy występujące w organizacjach z uwzględnieniem czynników wewnętrznych oraz czynników otoczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstaw teoretycznych, form oraz ogólnych zasad funkcjonowania organizacji oraz postrzeganie organizacji z róznych perspektyw.
C-2Poznanie zagadnień związanych z tworzeniem, rozwojem organizacji oraz jej funkcjonowaniem w otoczeniu.
C-3Poznanie zagadnień związanych z materialnymi i niematerialnymi zasobami organizacji oraz problemami ich identyfikacji i pomiaru.
Treści programoweT-A-3Tworzenie organizacji.
T-W-1Nauka o organizacji. Elementy nauki o organizacji.
T-W-2Istota organizacji, perspektywy postrzegania organizacji. Otoczenie.
T-W-3Typy i formy organizacji.
T-W-4Nowe typy organizacji.
T-W-6Wzrost i rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.
T-W-7Organizacja w ujęciu procesowym.
T-W-8Formy współdziałania organizacji.
T-W-9Dywersyfikacja, koncetracja działalności. Prognozowanie popytu.
T-W-10Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.
T-W-11Kapitał intelektualny organizacji.
T-W-12Społeczna odpowiedzialność organizacji.
T-W-13Badanie organizacji. Organizacja jako obiekt badań.
T-W-14Granice efektywności organizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem i go omówić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B06_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć studentma umiejętność analizy i oceny wybranych obszarów i procesów zachodzących w organizacji oraz jej wpływu na otoczenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-4Umiejętność analizy i oceny wybranych obszarów i procesów zachodzących w organizacji oraz jej wpływu na otoczenie.
Treści programoweT-A-1Metafory w teorii organizacji.
T-A-2Typologie organizacji.
T-A-3Tworzenie organizacji.
T-A-4Rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.
T-A-5Zmiany w organizacji. Kryzys w organizacji.
T-A-6Konflikt w procesie zmian w organizacji.
T-A-7Zasoby. Produktywność majątku.
T-A-8Identyfikacja kapitału intelektualnego organizacji i jego elementów.
T-A-9Identyfikacja i ocena obszarów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
T-A-10Badanie organizacji.
T-A-11Prognozowanie.
T-A-12Efektywność organizacji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń na podstawie otrzymanych prac.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B06_K01Student pogłebia kompetencje społeczne w wyniku realizacji zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-4Umiejętność analizy i oceny wybranych obszarów i procesów zachodzących w organizacji oraz jej wpływu na otoczenie.
Treści programoweT-A-1Metafory w teorii organizacji.
T-A-2Typologie organizacji.
T-A-3Tworzenie organizacji.
T-A-4Rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.
T-A-5Zmiany w organizacji. Kryzys w organizacji.
T-A-6Konflikt w procesie zmian w organizacji.
T-A-7Zasoby. Produktywność majątku.
T-A-8Identyfikacja kapitału intelektualnego organizacji i jego elementów.
T-A-9Identyfikacja i ocena obszarów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
T-A-10Badanie organizacji.
T-A-11Prognozowanie.
T-A-12Efektywność organizacji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń na podstawie otrzymanych prac.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy czynnie w wykonywanych ćwiczeniach grupowych.
3,5
4,0
4,5
5,0