Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Ekonomia społeczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia społeczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 0,60,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 8 1,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o funkcjonowaniu gospodarki rynkowej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
C-2Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podmioty związane z ekonomia społeczną. Ich charakterystyka i misja.2
T-A-2Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego.2
T-A-3Wolontariat jako element ekonomii społecznej.2
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy.2
8
wykłady
T-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.1
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce1
T-W-3Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.1
T-W-4Programy wspierające ekonomię społeczną.2
T-W-5Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego2
T-W-6Zaliczenie1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Poszukiwanie informacji nt. działania trzeciego sektora i problemów, którymi zajmuje się ekonomia społeczna w środowisku (obserwacja, wywiady, rozmowy, oglądanie programów itp.)17
A-A-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat10
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacja multimedialna na zadany temat. Praca w zespole.
M-3Wykład problemowy
M-4Wykład informacyjny
M-5Metoda przypadków
M-6Rozwiązanie studium przypadku i wykonanie zadania w zespole

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji.
S-2Ocena formująca: Ocena z pracy zespołowej nad zadaniem
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_A02_W01
Student wie jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, np. wykluczenia społecznego, marginalizacji społeczności lokalnych, bezrobocia za pomocą instytucji ekonomii społecznej.
Z_1A_W04, Z_1A_W15C-3, C-2, C-1T-W-3M-5, M-3, M-6, M-2, M-1, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_A02_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
Z_1A_U01, Z_1A_U09, Z_1A_U14, Z_1A_U03C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-5, M-3, M-6, M-2, M-1, M-4S-2, S-3, S-1
Z_1A_A02_U02
Student umie prezentować zagadnienia z zakresu ekonomii społecznej w formie ustnej i pisemnej.
Z_1A_U18, Z_1A_U19, Z_1A_U11C-3, C-2, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-5, M-3, M-6, M-2, M-1, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_A02_K01
Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
Z_1A_K08C-3, C-1T-W-2, T-W-4M-6, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_A02_W01
Student wie jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, np. wykluczenia społecznego, marginalizacji społeczności lokalnych, bezrobocia za pomocą instytucji ekonomii społecznej.
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych objętych programem przedmiotu alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student zna w podstawowym zakresie alternatywne sposoby rozwiązywania problemó społecznych; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne..
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_A02_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
2,0Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytej wiedzy do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji podstawowych zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji wszystkich zjawisk społecznych, objętych programem i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
5,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych, wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, wykraczajac przy tym poza materiał programowy.
Z_1A_A02_U02
Student umie prezentować zagadnienia z zakresu ekonomii społecznej w formie ustnej i pisemnej.
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądów nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezenrtacji, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej , z wykorzystaniem prezentacji na zadany temat.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do dokonania wyboru tematu z zakresu ekonomii społecznej, którego omówienie zaprezentuje w formie ustnej z prezentacją multimedialną.
5,0Student samodzielnie potrafi wybrać temat i przygotować do zaprezentowania w formie ustnej z prezentacją multimedialną, przy czym wykracza on poza postawowy program przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_A02_K01
Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
2,0Student nie wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych.
3,0Student w ograniczonym stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy.
4,5Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy, potrafi szerzej omówić ich sytuację i wykazuje skłonność do pomocy.
5,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wybitną wrażliwość na ich problem, potrafi podpowiedzieć, jak rozwiązać niektóre z nich i wykazuje chęć pomocy.

Literatura podstawowa

  1. Frątczak M., Hausner J., Mazur S. (red.), Wokół ekonomii społecznej, UE w Krakowie, MSAP Kraków, Kraków, 2012
  2. Wygnański K., O ekonomii społecznej - podstawowe pojęcia, instytucje i kompetencje, Zachodniopomorska Biblioteka Ekonomii Społecznej, Szczecin, 2009
  3. D. Murzyn, J. Pach (red), Ekonomia społeczna, Difin, 2018
  4. E. Brzuska, I. Kukulak-Dolata, M. Nyk (red. nauk.), Ekonomia społeczna. Teoria i praktyka przedsiębiorczości społecznej, Difin, 2017
  5. Becker Gary S., Murphy Kevin M., Ekonomia społeczna, Kurhaus Publishing, 2016
  6. M. Czyżewska, J. Pach, K. Sala, Ekonomia społeczna i przedsiębiorczość. Innowacje - środowisko, CeDeWu Sp. z o.o., 2020
  7. Ekonomia Społeczna - Półrocznik

Literatura dodatkowa

  1. B. Będzik, Kapitał społeczny w gminach wiejskich. W kierunku społeczeństwa obywatelskiego, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2019
  2. Portal internetowy ekonomiaspołeczna.pl
  3. www.ekonomiaspoleczna.gov.pl
  4. www.klon.org.pl
  5. www.ngo.pl
  6. Social Entrepreneurship Review

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podmioty związane z ekonomia społeczną. Ich charakterystyka i misja.2
T-A-2Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego.2
T-A-3Wolontariat jako element ekonomii społecznej.2
T-A-4Przedsiębiorczość społeczna i jej przejawy.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.1
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce1
T-W-3Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.1
T-W-4Programy wspierające ekonomię społeczną.2
T-W-5Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego2
T-W-6Zaliczenie1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Poszukiwanie informacji nt. działania trzeciego sektora i problemów, którymi zajmuje się ekonomia społeczna w środowisku (obserwacja, wywiady, rozmowy, oglądanie programów itp.)17
A-A-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat10
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia zajęć7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_A02_W01Student wie jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, np. wykluczenia społecznego, marginalizacji społeczności lokalnych, bezrobocia za pomocą instytucji ekonomii społecznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.
C-2Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
C-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
Treści programoweT-W-3Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
Metody nauczaniaM-5Metoda przypadków
M-3Wykład problemowy
M-6Rozwiązanie studium przypadku i wykonanie zadania w zespole
M-2Prezentacja multimedialna na zadany temat. Praca w zespole.
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-4Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z pracy zespołowej nad zadaniem
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
S-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych objętych programem przedmiotu alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student zna w podstawowym zakresie alternatywne sposoby rozwiązywania problemó społecznych; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne..
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_A02_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
Treści programoweT-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce
T-W-4Programy wspierające ekonomię społeczną.
T-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.
T-W-3Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
Metody nauczaniaM-5Metoda przypadków
M-3Wykład problemowy
M-6Rozwiązanie studium przypadku i wykonanie zadania w zespole
M-2Prezentacja multimedialna na zadany temat. Praca w zespole.
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-4Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z pracy zespołowej nad zadaniem
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
S-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytej wiedzy do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji podstawowych zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji wszystkich zjawisk społecznych, objętych programem i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
5,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych, wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, wykraczajac przy tym poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_A02_U02Student umie prezentować zagadnienia z zakresu ekonomii społecznej w formie ustnej i pisemnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U18Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U19Potrafi przygotować i przeprowadzić wystąpienie ustne (publiczne), uczestniczyć w debacie, w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii IT
Z_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.
C-2Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
C-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
Treści programoweT-W-5Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce
T-W-4Programy wspierające ekonomię społeczną.
T-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.
T-W-3Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
Metody nauczaniaM-5Metoda przypadków
M-3Wykład problemowy
M-6Rozwiązanie studium przypadku i wykonanie zadania w zespole
M-2Prezentacja multimedialna na zadany temat. Praca w zespole.
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-4Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z pracy zespołowej nad zadaniem
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
S-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądów nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezenrtacji, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej , z wykorzystaniem prezentacji na zadany temat.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do dokonania wyboru tematu z zakresu ekonomii społecznej, którego omówienie zaprezentuje w formie ustnej z prezentacją multimedialną.
5,0Student samodzielnie potrafi wybrać temat i przygotować do zaprezentowania w formie ustnej z prezentacją multimedialną, przy czym wykracza on poza postawowy program przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_A02_K01Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K08Jest gotów do działania otwartego na otoczenie i wykazywania zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.
C-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
Treści programoweT-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce
T-W-4Programy wspierające ekonomię społeczną.
Metody nauczaniaM-6Rozwiązanie studium przypadku i wykonanie zadania w zespole
M-2Prezentacja multimedialna na zadany temat. Praca w zespole.
M-1Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z pracy zespołowej nad zadaniem
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
S-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych.
3,0Student w ograniczonym stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy.
4,5Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy, potrafi szerzej omówić ich sytuację i wykazuje skłonność do pomocy.
5,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wybitną wrażliwość na ich problem, potrafi podpowiedzieć, jak rozwiązać niektóre z nich i wykazuje chęć pomocy.