Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (N1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Ekonomiczne problemy kryzysu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomiczne problemy kryzysu
Specjalność Zarządzanie w kryzysie
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 6 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych zagadnień z zakresu mikroekonomii, podstaw makroekonomii oraz podstaw zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami kryzysu i jego oddziaływaniem na państwo, instytucje, organizacje i jednostki.
C-2Przygotowanie studentów do analizowania oddziaływania otoczenia ekonomicznego na podmioty gospodarcze i poszukiwania rozwiązania sytuacji kryzysowej.
C-3Zapoznanie studentów z negatywnymi i pozytywnymi skutkami kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej i jej podmiotów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kryzys jako skutek zdarzeń nieprzewidywalnych (np. pandemia, wojna, katastrofa)1
T-A-2Kryzys jako efekt recesji gospodarczej1
T-A-3Szoki i koniunktura gospodarcza a kryzys i jego symptomy1
T-A-4Kryzys jako efekt globalizacj.1
T-A-5Skutki kryzysu dla gospodarki światowej i narodowej1
T-A-6Mezoekonomiczne uwarunkowania kryzysu1
T-A-7Konsekwencje kryzysu dla podmiotów gospodarczych - gospodarstw domowych, przedsiębiorstw i państwa1
T-A-8Zmiany struktur rynkowych i strategii przedsiębiorstw w kryzysie.1
T-A-9Zmiany gospodarki pod wpływem kryzysu (np. gospodarczego, finansowego, demograficznego, uchodźczego, klimatycznego, energetycznego)1
T-A-10Problemy przedsiębiorstw w kryzysie. Zmiany kosztów, finansów i zatrudnienia w kryzysie1
T-A-11Dostosowanie przedsiębiorstw do nowej rzeczywistości. Od kryzysu do szans1
T-A-12Przedsiębiorstwa w kryzysie - studia przypadków5
T-A-13Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)2
18
wykłady
T-W-1Istota kryzysu jako problemu ekonomicznego1
T-W-2Fazy kryzysu i przyczyny jego rozprzestrzeniania1
T-W-3Ekonomiczne, polityczne, ekologiczne, technologiczne i społeczne uwarunkowania kryzysu w gospodarce1
T-W-4Kryzys jako efekt złego planowania i zarządzania w gospodarce1
T-W-5Kryzys ekonomiczny a szanse rynkowe przedsiębiorstw. Koszty i przychody w kryzysie2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach18
A-A-2Przygotowanie prezentacji na zadany temat2
A-A-3Poznawanie literatury i poszukiwanie oraz analiza studiów przypadków15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia15
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach6
A-W-2Przygotowanie do egzaminu17
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda problemowa: wykład problemowy
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda praktyczna: metoda przypadków
M-5Metoda eksponująca: prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/01_W01
Zrozumienie przez studentów teoretycznych i praktycznych zagadnień kryzysu ekonomicznego.
Z_1A_W04, Z_1A_W01C-3, C-1T-A-8, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-9, T-A-7, T-A-12, T-A-11, T-A-10M-1, M-3, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
Z_1A_D6/01_W02
Rozpoznawanie przez studenów skutków oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty.
Z_1A_W03, Z_1A_W05C-3, C-2, C-1T-A-8, T-A-5, T-A-12, T-A-11, T-A-9, T-A-7M-1, M-3, M-4, M-2, M-5S-1, S-3, S-4
Z_1A_D6/01_W03
Charakteryzowanie przez studentów w podstawowym zakresie sposobów rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji.
Z_1A_W04, Z_1A_W05C-2T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-3, M-4, M-1S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/01_U01
Student potrafi opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczycch.
Z_1A_U01, Z_1A_U14C-3, C-1T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-A-11, T-A-8, T-A-9, T-A-7, T-A-10, T-W-5, T-A-12, T-A-1M-1, M-3, M-2, M-5S-1, S-2, S-4
Z_1A_D6/01_U02
Student posiada umiejętność samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji i studium porzypadku.
Z_1A_U17C-3, C-2, C-1T-A-8, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-9, T-A-7, T-A-12, T-A-11, T-W-2, T-A-10M-3, M-4, M-5S-2
Z_1A_D6/01_U03
Student potrafi prezentować swoje poglądy na temat ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Z_1A_U19C-3, C-2, C-1T-A-8, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-5, T-A-7, T-A-11, T-W-3, T-A-9, T-A-1, T-W-4, T-A-12M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/01_K01
Student uzyska świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego.
Z_1A_K02C-3, C-1T-A-5, T-W-1M-1, M-3, M-2, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/01_W01
Zrozumienie przez studentów teoretycznych i praktycznych zagadnień kryzysu ekonomicznego.
2,0Student nie rozumie nawet w podstawowym zakresie teoretycznych i praktycznych zagadnień kryzysu ekonomicznego.
3,0Student rozumie w podstawowym zakresie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczne zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi często błędna.
3,5Student rozumie w podstawowym zakresie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi niekiedy błędna.
4,0Student rozumie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. prawie dokładnie Wobec wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne i nieliczne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student rozumie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi poprawna.
5,0Student rozumie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Jego wiedza wykracza nawet poza program. Wobec wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się swobodnie, pewnie i poprawnie.
Z_1A_D6/01_W02
Rozpoznawanie przez studenów skutków oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty.
2,0Student nie rozpoznaje, nawet w postawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela, skutków oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty.
3,0Student rozpoznaje, w postawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczne zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi często błędna.
3,5Student rozpoznaje, w postawowym zakresie, przy pewnej pomocy nauczyciela, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi niekiedy błędna.
4,0Student rozpoznaje samodzielnie, w postawowym zakresie, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. prawie dokładnie Wobec wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne i nieliczne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student rozpoznaje samodzielnie, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi poprawna.
5,0Student rozpoznaje samodzielnie, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Jego wiedza wykracza nawet poza program. Wobec wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się swobodnie, pewnie i poprawnie.
Z_1A_D6/01_W03
Charakteryzowanie przez studentów w podstawowym zakresie sposobów rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji.
2,0Student nie umie scharakteryzować w podstawowym zakresie sposobów rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji.
3,0Student umie scharakteryzować w podstawowym zakresie sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczne zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi często błędna.
3,5Student umie scharakteryzować w podstawowym zakresie sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi niekiedy błędna.
4,0Student umie scharakteryzować sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. prawie dokładnie Wobec wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne i nieliczne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student umie scharakteryzować sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi poprawna.
5,0Student umie scharakteryzować sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Jego wiedza wykracza nawet poza program. Wobec wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się swobodnie, pewnie i poprawnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/01_U01
Student potrafi opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczycch.
2,0Student nie potrafi opisać przyczyn i skutków kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych, nawet w elementarnym zakresie.
3,0Student potrafi opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych, w elementarnym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych, w podstawowym zakresie, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych.
4,5Student potrafi samodzielnie, w stopniu większym niż podstawowy, opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych.
5,0Student potrafi samodzielnie, wykraczajac poza program, opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych.
Z_1A_D6/01_U02
Student posiada umiejętność samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji i studium porzypadku.
2,0Student nie posiada, nawet w elementarnym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku.
3,0Student posiada, w elementarnym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku. Niezbędna jest przy tym wydatna pomoc nauczyciela.
3,5Student posiada, w podstawowym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku. Niezbędna jest przy tym pewna pomoc nauczyciela.
4,0Student posiada, w podstawowym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku, korzytajac ze wskazówek nauczyciela.
4,5Student posiada, w pełnym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku.
5,0Student posiada, w pełnym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku. Korzysta z materiału objętego programem oraz wykracza poza obowiązujacy program.
Z_1A_D6/01_U03
Student potrafi prezentować swoje poglądy na temat ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
2,0Student nie potrafi, nawet w elementarnym zakresie, prezentować swych poglądów nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej.
3,0Student potrafi, w elementarnym zakresie, prezentować swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej. Niezbędna jest wydatna pomoc nauczyciela.
3,5Student potrafi, w podstawowym zakresie, prezentować swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej. Niezbędna jest pewna pomoc nauczyciela.
4,0Student potrafi prezentować swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej, kierując się wskazówkami nauczyciela.
4,5Student potrafi prezentować samodzielnie swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej. Temat wybiera spośród proponowanych porzez nauczyciela.
5,0Student potrafi prezentować samodzielnie swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej. Sam wymyśla temat, wykraczający poza materiał programowy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/01_K01
Student uzyska świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego.
2,0Student nie ma nawet w elementarnym zakresie świadomości zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego.
3,0Student ma w elementarnym zakresie świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego.
3,5Student ma w podstawowym zakresie świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego.
4,0Student ma świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego.
4,5Student ma świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego i rozumie potrzebe reagowania organizacji na te zmiany.
5,0Student ma świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego i rozumie potrzebe reagowania organizacji na te zmiany. Samodzielnie potrafi wskazać przykłądy takiej reakcji na podstawie zgromadzonych doświadczeń i wiadomości kontekstowych.

Literatura podstawowa

  1. Galloway S., Post CORONA - od kryzysu do szans. Biznes w czasach pandemii, MT Biznes, Warszawa, 2021
  2. Gurtner B., The Financial and Economic Crisis and Developing Countries, International Development Policy, 2010, Issue 1, pp. 189-213, 2010
  3. Hamsal M., Ichsan M., Business sustainability in the times of crisis: Propositions and framework, IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 2020, 729, 012049, 2020
  4. Kaczmarek T.T., Globalna gospodarka i globalny kryzys, Difin, Warszawa, 2009
  5. Kołodko G. (red.), Globalizacja, kryzys i co dalej, Poltext, Warszawa, 2010
  6. Kudełko J., Wałachowski K., Żmija D., Gospodarka regionalna w obliczu kryzysu wywołanego pandemią Covid-19, Difin, Warszawa, 2020
  7. Nawrot W., Globalny kryzys finansowy XXI wieku. Przyczyny, przebieg i skutki, CeDeWu, Warszawa, 2009
  8. Shang Y, Li H., Zhang R., Effects of Pandemic Outbreak on EConomies: Evidence from Business History Context, Frontier in Public Health, March 2021, Vol. 9, Articke 63043, 2021
  9. Staniec J., Zawiła-Niedźwiecki J., Zarządzanie ryzykiem operacyjnym, C.H. Beck, Gdańsk, 2008
  10. Romanowska M., Mierzejewska W., Przedsiębiorstwo odporne na kryzys, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016
  11. Niezbędnik Inteligenta Plus, Trzęsienie kapitalizmu, czyli jak się zaczął kryzys i czym się skończy, POLITYKA, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Grzeszek J., Leśniewicz F., Śliwowski P., Święcicki P., Pandenomics. Zestaw narzędzi fiskalnych i monetarnych w dobie kryzysów, Polski Instytut Ekonomiczny, Warszawa, 2020
  2. Harold J., Koniec globalizacji. Czego nauczył nas wielki kryzys, Poltext, Warszawa, 2010
  3. Hongbing S., Wojna o pieniądz. Prawdziwe źródła kryzysów finansowych, Wydawnictwo Wektory, Bielany Wrocławskie, 2010
  4. Taylor J.B., Zrozumieć kryzys finansowy. Przyczyny, skutki, interpretacje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  5. Żakowski J., Zawał. Zrozumieć kryzys, Biblioteka Polityki, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kryzys jako skutek zdarzeń nieprzewidywalnych (np. pandemia, wojna, katastrofa)1
T-A-2Kryzys jako efekt recesji gospodarczej1
T-A-3Szoki i koniunktura gospodarcza a kryzys i jego symptomy1
T-A-4Kryzys jako efekt globalizacj.1
T-A-5Skutki kryzysu dla gospodarki światowej i narodowej1
T-A-6Mezoekonomiczne uwarunkowania kryzysu1
T-A-7Konsekwencje kryzysu dla podmiotów gospodarczych - gospodarstw domowych, przedsiębiorstw i państwa1
T-A-8Zmiany struktur rynkowych i strategii przedsiębiorstw w kryzysie.1
T-A-9Zmiany gospodarki pod wpływem kryzysu (np. gospodarczego, finansowego, demograficznego, uchodźczego, klimatycznego, energetycznego)1
T-A-10Problemy przedsiębiorstw w kryzysie. Zmiany kosztów, finansów i zatrudnienia w kryzysie1
T-A-11Dostosowanie przedsiębiorstw do nowej rzeczywistości. Od kryzysu do szans1
T-A-12Przedsiębiorstwa w kryzysie - studia przypadków5
T-A-13Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota kryzysu jako problemu ekonomicznego1
T-W-2Fazy kryzysu i przyczyny jego rozprzestrzeniania1
T-W-3Ekonomiczne, polityczne, ekologiczne, technologiczne i społeczne uwarunkowania kryzysu w gospodarce1
T-W-4Kryzys jako efekt złego planowania i zarządzania w gospodarce1
T-W-5Kryzys ekonomiczny a szanse rynkowe przedsiębiorstw. Koszty i przychody w kryzysie2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach18
A-A-2Przygotowanie prezentacji na zadany temat2
A-A-3Poznawanie literatury i poszukiwanie oraz analiza studiów przypadków15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach6
A-W-2Przygotowanie do egzaminu17
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D6/01_W01Zrozumienie przez studentów teoretycznych i praktycznych zagadnień kryzysu ekonomicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z negatywnymi i pozytywnymi skutkami kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej i jej podmiotów.
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami kryzysu i jego oddziaływaniem na państwo, instytucje, organizacje i jednostki.
Treści programoweT-A-8Zmiany struktur rynkowych i strategii przedsiębiorstw w kryzysie.
T-A-6Mezoekonomiczne uwarunkowania kryzysu
T-A-2Kryzys jako efekt recesji gospodarczej
T-A-4Kryzys jako efekt globalizacj.
T-A-3Szoki i koniunktura gospodarcza a kryzys i jego symptomy
T-A-5Skutki kryzysu dla gospodarki światowej i narodowej
T-W-1Istota kryzysu jako problemu ekonomicznego
T-W-4Kryzys jako efekt złego planowania i zarządzania w gospodarce
T-W-3Ekonomiczne, polityczne, ekologiczne, technologiczne i społeczne uwarunkowania kryzysu w gospodarce
T-W-5Kryzys ekonomiczny a szanse rynkowe przedsiębiorstw. Koszty i przychody w kryzysie
T-W-2Fazy kryzysu i przyczyny jego rozprzestrzeniania
T-A-1Kryzys jako skutek zdarzeń nieprzewidywalnych (np. pandemia, wojna, katastrofa)
T-A-9Zmiany gospodarki pod wpływem kryzysu (np. gospodarczego, finansowego, demograficznego, uchodźczego, klimatycznego, energetycznego)
T-A-7Konsekwencje kryzysu dla podmiotów gospodarczych - gospodarstw domowych, przedsiębiorstw i państwa
T-A-12Przedsiębiorstwa w kryzysie - studia przypadków
T-A-11Dostosowanie przedsiębiorstw do nowej rzeczywistości. Od kryzysu do szans
T-A-10Problemy przedsiębiorstw w kryzysie. Zmiany kosztów, finansów i zatrudnienia w kryzysie
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny
M-4Metoda praktyczna: metoda przypadków
M-5Metoda eksponująca: prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie nawet w podstawowym zakresie teoretycznych i praktycznych zagadnień kryzysu ekonomicznego.
3,0Student rozumie w podstawowym zakresie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczne zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi często błędna.
3,5Student rozumie w podstawowym zakresie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi niekiedy błędna.
4,0Student rozumie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. prawie dokładnie Wobec wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne i nieliczne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student rozumie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi poprawna.
5,0Student rozumie teoretyczne i praktyczne zagadnienia kryzysu ekonomicznego. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Jego wiedza wykracza nawet poza program. Wobec wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się swobodnie, pewnie i poprawnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D6/01_W02Rozpoznawanie przez studenów skutków oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z negatywnymi i pozytywnymi skutkami kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej i jej podmiotów.
C-2Przygotowanie studentów do analizowania oddziaływania otoczenia ekonomicznego na podmioty gospodarcze i poszukiwania rozwiązania sytuacji kryzysowej.
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami kryzysu i jego oddziaływaniem na państwo, instytucje, organizacje i jednostki.
Treści programoweT-A-8Zmiany struktur rynkowych i strategii przedsiębiorstw w kryzysie.
T-A-5Skutki kryzysu dla gospodarki światowej i narodowej
T-A-12Przedsiębiorstwa w kryzysie - studia przypadków
T-A-11Dostosowanie przedsiębiorstw do nowej rzeczywistości. Od kryzysu do szans
T-A-9Zmiany gospodarki pod wpływem kryzysu (np. gospodarczego, finansowego, demograficznego, uchodźczego, klimatycznego, energetycznego)
T-A-7Konsekwencje kryzysu dla podmiotów gospodarczych - gospodarstw domowych, przedsiębiorstw i państwa
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda praktyczna: metoda przypadków
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny
M-5Metoda eksponująca: prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje, nawet w postawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela, skutków oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty.
3,0Student rozpoznaje, w postawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczne zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi często błędna.
3,5Student rozpoznaje, w postawowym zakresie, przy pewnej pomocy nauczyciela, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi niekiedy błędna.
4,0Student rozpoznaje samodzielnie, w postawowym zakresie, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. prawie dokładnie Wobec wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne i nieliczne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student rozpoznaje samodzielnie, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi poprawna.
5,0Student rozpoznaje samodzielnie, skutki oddziaływania kryzysu ekonomicznego na gospodarkę światową, krajową i jej podmioty. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Jego wiedza wykracza nawet poza program. Wobec wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się swobodnie, pewnie i poprawnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D6/01_W03Charakteryzowanie przez studentów w podstawowym zakresie sposobów rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do analizowania oddziaływania otoczenia ekonomicznego na podmioty gospodarcze i poszukiwania rozwiązania sytuacji kryzysowej.
Treści programoweT-A-8Zmiany struktur rynkowych i strategii przedsiębiorstw w kryzysie.
T-A-9Zmiany gospodarki pod wpływem kryzysu (np. gospodarczego, finansowego, demograficznego, uchodźczego, klimatycznego, energetycznego)
T-A-10Problemy przedsiębiorstw w kryzysie. Zmiany kosztów, finansów i zatrudnienia w kryzysie
T-A-11Dostosowanie przedsiębiorstw do nowej rzeczywistości. Od kryzysu do szans
T-A-12Przedsiębiorstwa w kryzysie - studia przypadków
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda praktyczna: metoda przypadków
M-1Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie scharakteryzować w podstawowym zakresie sposobów rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji.
3,0Student umie scharakteryzować w podstawowym zakresie sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczne zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi często błędna.
3,5Student umie scharakteryzować w podstawowym zakresie sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi niekiedy błędna.
4,0Student umie scharakteryzować sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. prawie dokładnie Wobec wiedzy wykazuje zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne i nieliczne błędy w treści i języku. Jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student umie scharakteryzować sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Wobec wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku. Jakość wypowiedzi poprawna.
5,0Student umie scharakteryzować sposoby rozwiązywania sytuacji kryzysowych w organizacji. Opanował i przyswoił cały materiał programowy. Jego wiedza wykracza nawet poza program. Wobec wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie. Podczas wyrażania wiedzy wypowiada się swobodnie, pewnie i poprawnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D6/01_U01Student potrafi opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczycch.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z negatywnymi i pozytywnymi skutkami kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej i jej podmiotów.
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami kryzysu i jego oddziaływaniem na państwo, instytucje, organizacje i jednostki.
Treści programoweT-A-6Mezoekonomiczne uwarunkowania kryzysu
T-A-2Kryzys jako efekt recesji gospodarczej
T-A-4Kryzys jako efekt globalizacj.
T-A-3Szoki i koniunktura gospodarcza a kryzys i jego symptomy
T-A-5Skutki kryzysu dla gospodarki światowej i narodowej
T-W-4Kryzys jako efekt złego planowania i zarządzania w gospodarce
T-W-3Ekonomiczne, polityczne, ekologiczne, technologiczne i społeczne uwarunkowania kryzysu w gospodarce
T-W-2Fazy kryzysu i przyczyny jego rozprzestrzeniania
T-A-11Dostosowanie przedsiębiorstw do nowej rzeczywistości. Od kryzysu do szans
T-A-8Zmiany struktur rynkowych i strategii przedsiębiorstw w kryzysie.
T-A-9Zmiany gospodarki pod wpływem kryzysu (np. gospodarczego, finansowego, demograficznego, uchodźczego, klimatycznego, energetycznego)
T-A-7Konsekwencje kryzysu dla podmiotów gospodarczych - gospodarstw domowych, przedsiębiorstw i państwa
T-A-10Problemy przedsiębiorstw w kryzysie. Zmiany kosztów, finansów i zatrudnienia w kryzysie
T-W-5Kryzys ekonomiczny a szanse rynkowe przedsiębiorstw. Koszty i przychody w kryzysie
T-A-12Przedsiębiorstwa w kryzysie - studia przypadków
T-A-1Kryzys jako skutek zdarzeń nieprzewidywalnych (np. pandemia, wojna, katastrofa)
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny
M-5Metoda eksponująca: prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać przyczyn i skutków kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych, nawet w elementarnym zakresie.
3,0Student potrafi opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych, w elementarnym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych, w podstawowym zakresie, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych.
4,5Student potrafi samodzielnie, w stopniu większym niż podstawowy, opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych.
5,0Student potrafi samodzielnie, wykraczajac poza program, opisać przyczyny i skutki kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej, kraju i podmiotów gospodarczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D6/01_U02Student posiada umiejętność samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji i studium porzypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z negatywnymi i pozytywnymi skutkami kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej i jej podmiotów.
C-2Przygotowanie studentów do analizowania oddziaływania otoczenia ekonomicznego na podmioty gospodarcze i poszukiwania rozwiązania sytuacji kryzysowej.
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami kryzysu i jego oddziaływaniem na państwo, instytucje, organizacje i jednostki.
Treści programoweT-A-8Zmiany struktur rynkowych i strategii przedsiębiorstw w kryzysie.
T-A-6Mezoekonomiczne uwarunkowania kryzysu
T-A-2Kryzys jako efekt recesji gospodarczej
T-A-4Kryzys jako efekt globalizacj.
T-A-3Szoki i koniunktura gospodarcza a kryzys i jego symptomy
T-A-5Skutki kryzysu dla gospodarki światowej i narodowej
T-W-1Istota kryzysu jako problemu ekonomicznego
T-W-4Kryzys jako efekt złego planowania i zarządzania w gospodarce
T-W-3Ekonomiczne, polityczne, ekologiczne, technologiczne i społeczne uwarunkowania kryzysu w gospodarce
T-W-5Kryzys ekonomiczny a szanse rynkowe przedsiębiorstw. Koszty i przychody w kryzysie
T-A-1Kryzys jako skutek zdarzeń nieprzewidywalnych (np. pandemia, wojna, katastrofa)
T-A-9Zmiany gospodarki pod wpływem kryzysu (np. gospodarczego, finansowego, demograficznego, uchodźczego, klimatycznego, energetycznego)
T-A-7Konsekwencje kryzysu dla podmiotów gospodarczych - gospodarstw domowych, przedsiębiorstw i państwa
T-A-12Przedsiębiorstwa w kryzysie - studia przypadków
T-A-11Dostosowanie przedsiębiorstw do nowej rzeczywistości. Od kryzysu do szans
T-W-2Fazy kryzysu i przyczyny jego rozprzestrzeniania
T-A-10Problemy przedsiębiorstw w kryzysie. Zmiany kosztów, finansów i zatrudnienia w kryzysie
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda praktyczna: metoda przypadków
M-5Metoda eksponująca: prezentacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada, nawet w elementarnym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku.
3,0Student posiada, w elementarnym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku. Niezbędna jest przy tym wydatna pomoc nauczyciela.
3,5Student posiada, w podstawowym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku. Niezbędna jest przy tym pewna pomoc nauczyciela.
4,0Student posiada, w podstawowym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku, korzytajac ze wskazówek nauczyciela.
4,5Student posiada, w pełnym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku.
5,0Student posiada, w pełnym zakresie, umiejętności samodzielnego poszukiwania i analizowania informacji i wykorzystywania ich do przygotowania eseju, prezentacji, studium przypadku. Korzysta z materiału objętego programem oraz wykracza poza obowiązujacy program.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D6/01_U03Student potrafi prezentować swoje poglądy na temat ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U19Potrafi przygotować i przeprowadzić wystąpienie ustne (publiczne), uczestniczyć w debacie, w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii IT
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z negatywnymi i pozytywnymi skutkami kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej i jej podmiotów.
C-2Przygotowanie studentów do analizowania oddziaływania otoczenia ekonomicznego na podmioty gospodarcze i poszukiwania rozwiązania sytuacji kryzysowej.
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami kryzysu i jego oddziaływaniem na państwo, instytucje, organizacje i jednostki.
Treści programoweT-A-8Zmiany struktur rynkowych i strategii przedsiębiorstw w kryzysie.
T-A-6Mezoekonomiczne uwarunkowania kryzysu
T-A-2Kryzys jako efekt recesji gospodarczej
T-A-4Kryzys jako efekt globalizacj.
T-A-3Szoki i koniunktura gospodarcza a kryzys i jego symptomy
T-A-5Skutki kryzysu dla gospodarki światowej i narodowej
T-W-5Kryzys ekonomiczny a szanse rynkowe przedsiębiorstw. Koszty i przychody w kryzysie
T-A-7Konsekwencje kryzysu dla podmiotów gospodarczych - gospodarstw domowych, przedsiębiorstw i państwa
T-A-11Dostosowanie przedsiębiorstw do nowej rzeczywistości. Od kryzysu do szans
T-W-3Ekonomiczne, polityczne, ekologiczne, technologiczne i społeczne uwarunkowania kryzysu w gospodarce
T-A-9Zmiany gospodarki pod wpływem kryzysu (np. gospodarczego, finansowego, demograficznego, uchodźczego, klimatycznego, energetycznego)
T-A-1Kryzys jako skutek zdarzeń nieprzewidywalnych (np. pandemia, wojna, katastrofa)
T-W-4Kryzys jako efekt złego planowania i zarządzania w gospodarce
T-A-12Przedsiębiorstwa w kryzysie - studia przypadków
Metody nauczaniaM-5Metoda eksponująca: prezentacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi, nawet w elementarnym zakresie, prezentować swych poglądów nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej.
3,0Student potrafi, w elementarnym zakresie, prezentować swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej. Niezbędna jest wydatna pomoc nauczyciela.
3,5Student potrafi, w podstawowym zakresie, prezentować swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej. Niezbędna jest pewna pomoc nauczyciela.
4,0Student potrafi prezentować swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej, kierując się wskazówkami nauczyciela.
4,5Student potrafi prezentować samodzielnie swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej. Temat wybiera spośród proponowanych porzez nauczyciela.
5,0Student potrafi prezentować samodzielnie swoje poglądy nt. ekonomicznych problemów kryzysu w postaci ustnej z wykorzystaniem prezentacji multmedialnej. Sam wymyśla temat, wykraczający poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D6/01_K01Student uzyska świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z negatywnymi i pozytywnymi skutkami kryzysu ekonomicznego dla gospodarki światowej i jej podmiotów.
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami kryzysu i jego oddziaływaniem na państwo, instytucje, organizacje i jednostki.
Treści programoweT-A-5Skutki kryzysu dla gospodarki światowej i narodowej
T-W-1Istota kryzysu jako problemu ekonomicznego
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda podająca: wykład informacyjny
M-5Metoda eksponująca: prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń w formie pisemnej (pytania problemowe i opisowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma nawet w elementarnym zakresie świadomości zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego.
3,0Student ma w elementarnym zakresie świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego.
3,5Student ma w podstawowym zakresie świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego.
4,0Student ma świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego.
4,5Student ma świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego i rozumie potrzebe reagowania organizacji na te zmiany.
5,0Student ma świadomość zmian we współczesnej gospodarce światowej i w systemie kapitalistycznym pod wpływem kryzysu ekonomicznego i rozumie potrzebe reagowania organizacji na te zmiany. Samodzielnie potrafi wskazać przykłądy takiej reakcji na podstawie zgromadzonych doświadczeń i wiadomości kontekstowych.