Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (N1)

Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informatyczne zarządzania
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności uzyskane w trakcie realizacji programów przedmiotów „Technologie informacyjne” i „Informatyka w zarządzaniu”.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z problematyką dotyczącą Informatycznych Systemów Zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
C-2Zapoznanie studenta z funkcjonalnością wybranych modułów ISZ, zasadami wyboru, instalowania i administrowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa1
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych1
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.2
T-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.2
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami1
T-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.2
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systemów informatycznych zarządzania.1
T-W-2Typologia systemów informatycznych zarządzania.1
T-W-3Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania.1
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII1
T-W-5Systemy informatyczne klasy ERP2
T-W-6Systemy informatyczne klasy CRM1
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);1
T-W-8Systemy DSS (Decision Support Systems); ES (Expert Systems); KM (Knowledge Management Systems)1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów.8
A-L-3Przygotowanie projektu i dokumentacji8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.16
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacjny
M-2Objaśnienie
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
M-5Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/09_W01
Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
Z_1A_W11, Z_1A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-2, M-5, M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/09_U01
Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
Z_1A_U04, Z_1A_U17, Z_1A_U11C-2T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/09_W01
Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie zna podstawowych pojeć dotyczących systemów informatycznych zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zagadnienia związane z zastosowaniami informatycznych systemów zarządzania i ich wpływu na zmiany w przedsiębiorstwie.
3,5Student zna i analizuje zagadnienia związane z zastosowaniami systemów informatycznych i ich wpływu na zmiany w systemie zarządzania w przedsiębiorstwie.
4,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę w przedsębiorstwie i zwiększenie efektywności procesów informacyjno-decyzyjnych.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.Student zna i analizuje zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/09_U01
Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
2,0Student nie potrafi zainstalować i pracować ze wskazanym modułem Zintegrowanego Systemu Zarządzania (ZSZ) przedsiębiorstwem.
3,0Student potrafi zainstalować podstawowe moduły i elementy ZSZ, zarządzać nimi na poziomie podstawowym.
3,5Student potrafi zarządzać wskazanym modułem systemu zarządzania, potrafi dokonać wyboru modułu oraz jego elementów. Potrafi sprecyzować potrzeby informacyjne przedsiębiorstwa w trakcie wyboru ZSZ.
4,0Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania, potrafi dokonać optymalnego wyboru podsystemu oraz jego elementów.
4,5Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania, w tym dokonać podstawowej konfiguracji wszystkich modułów ZSZ, potrafi dokonać optymalnego wyboru funkcjonalności oraz jego elementów.
5,0Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania, w tym konfigurować moduły systemu dla potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa, potrafi dokonać optymalnego wyboru funkcjonalności oraz jego elementów. Potrafi zaprojektować niestandardowe dokumenty żródłowe, raporty i sprawozdania mozliwe do wygenerowania przez system.

Literatura podstawowa

  1. Januszewski A., FunkcjonalnośFunkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. T 1. Zintegrowane systemy transakcyjne., MIKOM, Warszawa, 2010
  2. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. T 2. Systemy Business Intelligence, MIKOM, Warszawa, 2010
  3. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Placet, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Adamczewski P., Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, MIKOM, Warszawa, 2010
  2. Lech P., Zintegrowane Systemy Zarządzania ERP/ERPII. Wykorzystanie w biznesie, wdrożenie., Difin, Warszawa, 2003
  3. Klonowski Z. J., Systemy Informatyczne Zarządzania Przedsiębiorstwem. Modele rozwoju i właściwości funkcjonalne., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej., Wrocław, 2004
  4. Dulhare, U. N., Ahmad, K., Bin, A. K. A. (Eds.), Machine learning and big data : Concepts, algorithms, tools and applications, John Wiley & Sons, Incorporated, 2020, Proquest

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa1
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych1
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.2
T-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.2
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami1
T-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systemów informatycznych zarządzania.1
T-W-2Typologia systemów informatycznych zarządzania.1
T-W-3Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania.1
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII1
T-W-5Systemy informatyczne klasy ERP2
T-W-6Systemy informatyczne klasy CRM1
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);1
T-W-8Systemy DSS (Decision Support Systems); ES (Expert Systems); KM (Knowledge Management Systems)1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów.8
A-L-3Przygotowanie projektu i dokumentacji8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/09_W01Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problematyką dotyczącą Informatycznych Systemów Zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
C-2Zapoznanie studenta z funkcjonalnością wybranych modułów ISZ, zasadami wyboru, instalowania i administrowania.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systemów informatycznych zarządzania.
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII
T-W-5Systemy informatyczne klasy ERP
T-W-3Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania.
T-W-6Systemy informatyczne klasy CRM
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-5Wykład problemowy
M-1Wykład informacjny
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojeć dotyczących systemów informatycznych zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zagadnienia związane z zastosowaniami informatycznych systemów zarządzania i ich wpływu na zmiany w przedsiębiorstwie.
3,5Student zna i analizuje zagadnienia związane z zastosowaniami systemów informatycznych i ich wpływu na zmiany w systemie zarządzania w przedsiębiorstwie.
4,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę w przedsębiorstwie i zwiększenie efektywności procesów informacyjno-decyzyjnych.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.Student zna i analizuje zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D5/09_U01Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z funkcjonalnością wybranych modułów ISZ, zasadami wyboru, instalowania i administrowania.
Treści programoweT-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.
T-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-4Metoda projektów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zainstalować i pracować ze wskazanym modułem Zintegrowanego Systemu Zarządzania (ZSZ) przedsiębiorstwem.
3,0Student potrafi zainstalować podstawowe moduły i elementy ZSZ, zarządzać nimi na poziomie podstawowym.
3,5Student potrafi zarządzać wskazanym modułem systemu zarządzania, potrafi dokonać wyboru modułu oraz jego elementów. Potrafi sprecyzować potrzeby informacyjne przedsiębiorstwa w trakcie wyboru ZSZ.
4,0Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania, potrafi dokonać optymalnego wyboru podsystemu oraz jego elementów.
4,5Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania, w tym dokonać podstawowej konfiguracji wszystkich modułów ZSZ, potrafi dokonać optymalnego wyboru funkcjonalności oraz jego elementów.
5,0Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania, w tym konfigurować moduły systemu dla potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa, potrafi dokonać optymalnego wyboru funkcjonalności oraz jego elementów. Potrafi zaprojektować niestandardowe dokumenty żródłowe, raporty i sprawozdania mozliwe do wygenerowania przez system.