Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ekonometrii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekonometrii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki wyższej i statystyki opisowej oraz ogólna wiedza ekonomiczna |
W-2 | Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel i pakietem statystycznym Statistica |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z ekonometrii oraz umiejętności jej zastosowania w zarządzaniu |
C-2 | Zdobycie przez studentów umiejętności konstruowania, rozwiązywania i wykorzystywania modeli decyzyjnych |
C-3 | Zdobycie przez studentów umiejętności konstruowania, weryfikacji oraz wykorzystywania liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań) | 2 |
T-L-2 | Ekonometryczne modele dynamiki (szacowanie parametrów modeli trendów, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej trendów, wykorzystanie modeli dynamiki do prognozowania). | 1 |
T-L-3 | Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania). | 2 |
T-L-4 | Budowa i rozwiązywanie zadań programowania liniowego (metoda geometryczna). | 2 |
T-L-5 | Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą Simpleks. Wybór asortymentu produkcji, problem diety. | 2 |
T-L-6 | Kolokwium | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sfery zastosowań matematyki w ekonomii, związki ekonometrii z innymi naukami, przedmiot i narzędzia badawcze ekonometrii. | 1 |
T-W-2 | Etapy budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacja modeli ekonometrycznych. | 1 |
T-W-3 | Szacowanie parametrów modeli metodą najmniejszych kwadratów, miary i testy stosowane na etapie weryfikacji. | 1 |
T-W-4 | Ekonometryczne modele dynamiki i wahań, sposoby ustalania postaci analitycznej funkcji trendu. Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi i prognozowanie procesów ekonomicznych | 1 |
T-W-5 | Budowa i klasyfikacja modeli decyzyjnych, metody rozwiązywania zadań programowania liniowego. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 20 |
A-L-3 | Studia literaturowe | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studia literaturowe | 3 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel |
M-2 | Wykład informacyjno-problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć |
S-4 | Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań podczas zajęć (indywidualnie oraz w zespole) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C17_W01 Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania | Z_1A_W04, Z_1A_W09, Z_1A_W01, Z_1A_W08 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-2 | S-2 |
Z_1A_C17_W02 Student posiada wiedzę o modelach ekonometrycznych i modelach decyzyjnych. | Z_1A_W01, Z_1A_W07, Z_1A_W08 | — | C-2, C-3 | T-L-4, T-L-5, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-4, S-1 |
Z_1A_C17_W03 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | Z_1A_W09, Z_1A_W07, Z_1A_W08 | — | C-3, C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1 | M-1 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C17_U01 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | Z_1A_U02, Z_1A_U01, Z_1A_U05, Z_1A_U12, Z_1A_U14, Z_1A_U15, Z_1A_U03 | — | C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-1 | M-1 | S-1, S-4 |
Z_1A_C17_U02 Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne. | Z_1A_U02, Z_1A_U01, Z_1A_U05, Z_1A_U08, Z_1A_U03 | — | C-2 | T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C17_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | Z_1A_K07, Z_1A_K04, Z_1A_K01 | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C17_W01 Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania | 2,0 | Student nie zna roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, nie zna etapów ekonometrycznego modelowania. |
3,0 | Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania. | |
3,5 | Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna większość etapów ekonometrycznego modelowania. | |
4,0 | Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania. | |
4,5 | Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania i potrafi dokonać ich analizy. | |
5,0 | Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania, potrafi dokonać ich analizy oraz zna możliwości ich praktycznego wykorzystania. | |
Z_1A_C17_W02 Student posiada wiedzę o modelach ekonometrycznych i modelach decyzyjnych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. |
3,0 | Student ma wiedzę o konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych ale nie wie jak je rozwiązać | |
3,5 | Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metodę graficzną. | |
4,0 | Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metody i ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks). | |
4,5 | Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks) i interpretacji. | |
5,0 | Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody ich rozwiązywania i interpretacji. Posiada wiedzę o konstruowaniu modeli dualnych. | |
Z_1A_C17_W03 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | 2,0 | Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzą do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. |
3,0 | Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
3,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
4,0 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
4,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometrycznę do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi ekonometrycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie badania zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C17_U01 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać do ekonometrycznego modelowania pakietu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajeciach programy komputerowe tylko z pomocą prowadzącego zajęcia. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajęciach niektóre programy komputerowe. | |
4,0 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiet Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. | |
4,5 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiet Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki. | |
5,0 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiet Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki oraz dokonać ich prezentacji. | |
Z_1A_C17_U02 Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne. | 2,0 | Student nie potrafi konstruować modeli decyzyjnych. |
3,0 | Student potrafi konstruować modele decyzyjne | |
3,5 | Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej. | |
4,0 | Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex. | |
4,5 | Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji. | |
5,0 | Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji rozwiązan prymalnych i dualnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C17_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupową prezentację. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne i zorganizować grupową prezentację. | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Hozer J. (red.), Ekonometria, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 1997
- Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii., PWN, Warszawa, 2017
- Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach., Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwó, Szczecin, 2007
- Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2009
- Nowak E., Zarys metod ekonometrii. Zbiór zadań, PWN, Warszawa, 2002
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
Literatura dodatkowa
- Szapiro T. (red.), Decyzje menedzerskie z Excelem, PWE, Warszaw, 2000
- Maddala G.S., Ekonometria, PWN, Warszawa, 2008
- Bąk I., Cheba K., An Analysis of Dynamic Changes in Selected Areas of Sustainable Development of the European Union Countries, Folia Oeconomica Stetinensia, 2018, 18 (1)
- Maddala G.S., Introduction to Econometrics, Wiley, New York, 2011, 4