Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Podstawy ekonometrii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekonometrii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>, Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej oraz ogólnej wiedzy ekonomicznej. |
W-2 | Wymagana umiejętność wykonywania operacji matematycznych i statystycznych oraz posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel i wybranymi pakietami statystycznymi (Statgraphics, Statistica). |
W-3 | Wymagana zdolność samodzielnej pracy przy opracowaniu wskazanego tematu oraz formułowaniu wniosków. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nie liniowych modeli ekonometrycznych. |
C-2 | Zdolność zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce wykorzystując w tym celu pakiety statystyczne (Statgraphics, Statistica) i arkusz kalkulacyjny EXcel. |
C-3 | Nabycie umiejętności konstruowania, rozwiązywania i wykorzystania modeli decyzyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań). | 4 |
T-L-2 | Ekonometryczne modele dynamiki (szacowanie parametrów modeli trendów, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej trendów, wykorzystanie modeli dynamiki do prognozowania). | 3 |
T-L-3 | Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania). | 4 |
T-L-4 | Kolokwium nr 1. | 2 |
T-L-5 | Budowa i rozwiązywanie zadań programowania liniowego (metoda geometryczna). | 2 |
T-L-6 | Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą Simpleks. Wybór asortymentu produkcji. | 4 |
T-L-7 | Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą Simpleks. Problem diety. | 2 |
T-L-8 | Kolokwium nr 2. | 2 |
23 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sfery zastosowań matematyki w ekonomii, związki ekonometrii z innymi naukami, przedmiot i narzędzia badawcze ekonometrii. | 1 |
T-W-2 | Etapy budowy modeli ekonomtrycznych, klasyfikacja modeli ekonometrycznych. | 2 |
T-W-3 | Szacowanie parametrów równań metodą najmniejszych kwadratów, miary i testy stosowane na etapie weryfikacji. | 2 |
T-W-4 | Ekonometryczne modele dynamiki i wahań, sposoby ustalania postaci analitycznej funkcji trendu. | 2 |
T-W-5 | Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi i prognozowanie procesów ekonomicznych. | 2 |
T-W-6 | Budowa i klasfikacja modeli decyzyjnych. | 2 |
T-W-7 | Metody rozwiązywania zadań programowania liniowego. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolokwiów | 6 |
A-L-3 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 23 |
A-L-4 | Studia literaturowe | 9 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studia literaturowe. | 2 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 4 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów przy wykorzystaniu do obliczeń programu Statgraphics, Statistica i pakietu kalkulacyjnego Excel. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność konstruowania modeli ekonometrycznych i ich weryfikacji. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań programowania liniowego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawdzające wiedzę teoretyczną obejmującą treści programowe wykładów. |
S-4 | Ocena formująca: Prezentacja wyników zadań rozwiązywanych przez zespół. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C17_W01 Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania. | Z_1A_W01, Z_1A_W04, Z_1A_W08, Z_1A_W09 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-3 |
Z_1A_C17_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystac posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-4, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Z_1A_C17_W03 Student posiada wiedze o konstruowaniu i rozwiazywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. | Z_1A_W01, Z_1A_W07, Z_1A_W08 | — | C-3 | T-W-7, T-W-6, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-8 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C17_U01 Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a takze odnieść je do praktyki gospodarczej. | Z_1A_U01, Z_1A_U02, Z_1A_U05, Z_1A_U12, Z_1A_U14, Z_1A_U15, Z_1A_U03 | — | C-1, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Z_1A_C17_U02 Student potrafi budować, rozwiązywać interpretować matematyczne modele decyzyjne. | Z_1A_U08, Z_1A_U01, Z_1A_U02, Z_1A_U05, Z_1A_U03 | — | C-3 | T-W-7, T-W-6, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C17_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | Z_1A_K04, Z_1A_K07, Z_1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C17_W01 Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania. | 2,0 | Student nie zna roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, nie zna etapów ekonometrycznego modelowania. |
3,0 | Student słabo zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania. | |
3,5 | Student słabo zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna wiekszosc etapów ekonometrycznego modelowania. | |
4,0 | Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania. | |
4,5 | Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania i potrafi dokonac ich analizy. | |
5,0 | Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania, potrafi dokonac ich analizy oraz zna możliwości ich praktycznego wykorzystania. | |
Z_1A_C17_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystac posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | 2,0 | Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze do rozwiazywania zadan o problematyce społecznoekonomicznej. |
3,0 | Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomoca prowadzacego zajecia) w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
3,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomoca prowadzacego zajecia) w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania (wskazanych przez prowadzacego zajecia) zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
4,0 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania (wskazanych przez prowadzacego zajecia) zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
4,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania samodzielnie zaproponowanych zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaproponowac zastosowanie odpowiednich narzedzi ekonometrycznych, umie ocenic ich przydatnosc do badania prawidłowosci w zakresie badania zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwac sie wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych | |
Z_1A_C17_W03 Student posiada wiedze o konstruowaniu i rozwiazywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o konstruowaniu i rozwiazywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. |
3,0 | Student ma wiedze o konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych ale nie wie jak je rozwiazac | |
3,5 | Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metode graficzna. | |
4,0 | Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metody i ich rozwiazywania (metoda graficzna i algorytm simpleks). | |
4,5 | Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody i ich rozwiazywania (metoda graficzna i algorytm simpleks) i interpretacji. | |
5,0 | Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody i ich rozwiazywania i interpretacji. Posiada wiedze o konstruowaniu modeli dualnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C17_U01 Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a takze odnieść je do praktyki gospodarczej. | 2,0 | Student nie umie wykorzystac do ekonometrycznego modelowania pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel. |
3,0 | Student potrafi wykorzystac do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajeciach pakiety statystyczne tylko z pomoca prowadzacego zajecia. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystac do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajeciach niektóre pakiety statystyczne. | |
4,0 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. | |
4,5 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretowac otrzymane wyniki. | |
5,0 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretowac otrzymane wyniki oraz dokonac ich prezentacji. | |
Z_1A_C17_U02 Student potrafi budować, rozwiązywać interpretować matematyczne modele decyzyjne. | 2,0 | Student nie potrafi konstruowac modeli decyzyjnych. |
3,0 | Student potrafi konstruowac modele decyzyjne | |
3,5 | Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej. | |
4,0 | Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej i algorytmu simplex. | |
4,5 | Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonac interpretacji. | |
5,0 | Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonac interpretacji rozwiazan prymalnych i dualnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C17_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupową prezentację. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne i zorganizować grupową prezentację. | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Hozer J. (red.), Ekonometria, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 1997
- Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii., PWN, Warszawa, 2017
- Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach., Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwó, Szczecin, 2007
- Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2009
- Nowak E., Zarys metod ekonometrii. Zbiór zadań, PWN, Warszawa, 2002
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
Literatura dodatkowa
- Szapiro T. (red.), Decyzje menedzerskie z Excelem, PWE, Warszaw, 2000
- Maddala G.S., Ekonometria, PWN, Warszawa, 2008
- Iwona Bąk, Katarzyna Cheba, An Analysis of Dynamic Changes in Selected Areas of Sustainable Development of the European Union Countries, Folia Oeconomica Stetinensia, 2018, 18 (1)