Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia badań naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu ludzkich procesów poznawczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: miał ogólną wiedzę na temat metodologicznych uwarunkowań pracy twórczej, |
C-2 | znał specyfikę procesu preparacji pracy promocyjnej, |
C-3 | umiał rozwiązywać problemy pojawiające się podczas tworzenia pracy promocyjnej, |
C-4 | rozumiał istotę procesu twórczego i konieczność stosowania się do zasad pisarstwa naukowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Cechy ekonomii jako nauki. Metodologia badań naukowych-kwestie definicyjne, miejsce w systemie nauk. Podstawowe wymogi stawiane pracom promocyjnym. | 2 |
T-K-2 | Charakterystyka podstawowych elementów metodycznych pracy promocyjnej. Procedura rozwiązywania problemów badawczych. | 10 |
T-K-3 | Charakterystyka podstawowych elementów instrumentarium badawczego - zaliczenie | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Godziny kontaktowe z nauczycielem: -udział w konwersatoriach, -udział w zaliczeniu | 14 |
A-K-2 | Praca własna studenta: -przygotowanie do bieżących konwersatoriów- opracowanie zadań zleconych przez nauczyciela,analiza i przygotowanie literatury do poszczególnych tematów zajęć, -przygotowanie do zaliczenia | 11 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe-wykład konwersatoryjny |
M-2 | Metody podajace-pogadanka sokratyczna |
M-3 | Metody praktyczne o charakterze aktywizującym-rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: wyrażająca się poprzez aprobatę lub dezaprobatę aktywności,stopnia opanowania wiedzy, reprezentowanej postawy(uczestnicząca lub nieuczestnicząca ) uczestnika zajęć, |
S-2 | Ocena podsumowująca: sumaryczna ocena zadań pisemnych i zaliczenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_A06_W01 Zna elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych. | Z_1A_W01, Z_1A_W09, Z_1A_W14 | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Z_1A_A06_W02 Ma elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych. | Z_1A_W01, Z_1A_W14, Z_1A_W09 | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Z_1A_A06_W03 Ma podstawową wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. | Z_1A_W09, Z_1A_W14 | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_A06_U01 Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej. | Z_1A_U01, Z_1A_U17, Z_1A_U18, Z_1A_U03 | — | C-3, C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_A06_K01 Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego. | Z_1A_K02, Z_1A_K06 | — | C-4 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Z_1A_A06_K02 Angażuje się w proces nauczania. | Z_1A_K08 | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-K-1, T-K-2, T-K-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_A06_W01 Zna elementarne pojęcia z zakresu metodologii badań naukowych. | 2,0 | Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu metodologii badań naukowych, -wskazać co to jest literatura tematu i przedmiotu badań i co jej nie stanowi, -wskazać podstawowych elementow metodycznych pracy, -rozrożniać, definiować i korzystać ze źrodeł wiedzy faktualnej, -wskazać na czym polega i z jakich stadiów sklada się procedura rozwiązywania problemów badawczych, -wymienić i scharakteryzować podstawowe metody badawcze służące gromadzeniu wiedzy faktualnej w ekonomii. |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe) | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudności | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie | |
Z_1A_A06_W02 Ma elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych. | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę o procedurze postępowania badawczego stosowanego w naukach społecznych (ekonomii). | |
4,0 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie | |
Z_1A_A06_W03 Ma podstawową wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę o procesie preparacji pracy promocyjnej i jej elementach metodycznych. | |
3,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy material programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne- nieznaczne błędy językowe) | |
4,5 | Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu odpowiadania- bez trudnosci | |
5,0 | Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy -bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -odpowiada bezbłędnym językiem, prawidłowo i pewnie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_A06_U01 Potrafi rozwiązywać elementarne problemy występujące podczas tworzenia pracy promocyjnej. | 2,0 | Nie potrafi zindentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzic sobie z pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami zwiazanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji wlasnego przedsięwzięcia badawczego. | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności zwiazane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_A06_K01 Świadomy znaczenia stosowania się do zasad etycznych pisarstwa naukowego. | 2,0 | Nie wykazuje zainteresowania, ani chęci poznania elementarnej wiedzy z zakresu zasad etycznych-prezentujac poglady i opinie swiadczące o znajdowaniu się w stadium prekonwencjonalnym rozwoju moralnego. |
3,0 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o elementarnym zainteresowaniu postawą etyczną w pracy naukowej (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne- pierwsza podfaza). | |
3,5 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o chęci stosowania sie do zasad pisarstwa naukowego (stadium rozwoju moralnego konwencjonalne -druga podfaza). | |
4,0 | Prezetuje poglady i opinie charakterystyczne dla stadium postkonwencjalnego rozwoju moralnego. | |
4,5 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi. | |
5,0 | Prezentuje poglądy i opinie świadczące o kierowaniu się w swoim postępowaniu pryncypiami moralnymi. | |
Z_1A_A06_K02 Angażuje się w proces nauczania. | 2,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji : student unika podejmowania działań-nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela. |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też ich nie podejmuje z własnej woli, wykazuje postawę nutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale tez ich nie podejmuje z wlasnej woli, adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela- wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela. | |
4,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, podejmuje działanie z własnej woli ale nie aranżuje go samorzutnie. | |
4,5 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela. | |
5,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela. |
Literatura podstawowa
- W. Czakon, Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Gab, Warszawa, 2016
- S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- S. Stachak, Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Diffin, Warszawa, 2013
- I Gilboa, A Postlewaite, L Samuelson, D Schmeidler, Economic Theory: Economics, Methods and Methodology, PIER Working Paper Archive, 2022