Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza
Sylabus przedmiotu Analiza rynku pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza rynku pracy | ||
Specjalność | Zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii, negocjacji, prawa a także znać podstawy rynku. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i krajach UE. |
C-2 | Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach warunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Specyfika odziaływania instytucji krajowych i UE działających na rynku pracy | 3 |
T-A-2 | Wpływ zmian strukturalnych na dostosowania na rynku pracy (ze szczególnym uwzględnieniem tzw. "trudnych rynków pracy"). Otwieranie się gospodarki polskiej a zmiany na rynu pracy. | 2 |
T-A-3 | Prywatyzacja a rynek pracy. Opodatkowanie pracy a koszty pracy. | 2 |
T-A-4 | Wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia. | 2 |
T-A-5 | Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się. Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy. | 3 |
T-A-6 | Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych. | 2 |
T-A-7 | Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy. | 2 |
T-A-8 | Zróżnicowanie geograficzne bezrobocia w Polsce. | 2 |
T-A-9 | Zawody nadwyżkowe i deficytowe w Polsce? Z czego wynikają dysproporcje? | 3 |
T-A-10 | Migracje zarobkowe a mobilność społeczeństwa w Polsce | 3 |
T-A-11 | Zaliczenie | 2 |
T-A-12 | Prezentacja projektów | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rynek pracy - popyt, podaż, determinanty | 3 |
T-W-2 | Bezrobocie - istota, rodzaje, wskaźniki | 2 |
T-W-3 | Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy | 2 |
T-W-4 | Formy przeciwdziałania bezrobociu w Polsce (podział na aktywne i pasywne). | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
A-A-2 | Przegląd i zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, raportami i bazami danych. | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 7 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
A-A-5 | Przygotowanie projektów | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-3 | Analizowanie wskazanych tekstów źródłowych i danych | 7 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - objaśnienia, informacje |
M-2 | Prezentacje multimedialne - wykład informujący. |
M-3 | Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętnej analizy rynku i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiadomości zdobytych podczas ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena przygotowanego indywidualnie projektu dotyczącego rynku pracy |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D7/07_W01 Student posiada wiedzę na temat istoty i funcji rynku pracy. | Z_1A_W01, Z_1A_W10 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-10, T-A-9, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-5, T-A-11, T-A-12 | M-1, M-2 | S-4, S-3, S-1, S-2 |
Z_1A_D7/07_W02 Posiada wiedzę na temat wpływu zmian strukturalnych na dostosowania do rynku pracy. | Z_1A_W04, Z_1A_W06 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-9, T-A-11, T-A-4, T-A-12, T-A-10, T-A-8 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D7/07_U01 Student posiada umiejętność aktywnego poszukiwania pracy. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności na rynku pracy. | Z_1A_U06, Z_1A_U04 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-9, T-A-11, T-A-12, T-A-2, T-A-8, T-A-7, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-10, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Z_1A_D7/07_U02 Posiada umiejętność analizowania systemów płac i kosztów pracy. | Z_1A_U09, Z_1A_U17 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-9, T-A-8, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D7/07_K01 Posiada kompetencje do przeprowadzenia analizy wybranego (bądź wskazanego) rynku. | Z_1A_K05, Z_1A_K06, Z_1A_K07 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-A-11, T-A-4, T-A-5, T-A-10, T-A-3, T-A-1, T-A-9, T-A-12, T-A-2, T-A-6, T-A-8, T-A-7 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D7/07_W01 Student posiada wiedzę na temat istoty i funcji rynku pracy. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy rynku pracy , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne) | |
4,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
Z_1A_D7/07_W02 Posiada wiedzę na temat wpływu zmian strukturalnych na dostosowania do rynku pracy. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy rynku pracy , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne) | |
4,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D7/07_U01 Student posiada umiejętność aktywnego poszukiwania pracy. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności na rynku pracy. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy rynku pracy , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne) | |
4,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
Z_1A_D7/07_U02 Posiada umiejętność analizowania systemów płac i kosztów pracy. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy rynku pracy , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne) | |
4,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D7/07_K01 Posiada kompetencje do przeprowadzenia analizy wybranego (bądź wskazanego) rynku. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy rynku pracy , - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne) | |
4,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Literatura podstawowa
- CECYLIA SADOWSKA-SNARSKA, ZENON WIŚNIEWSKI (RED.), Zmiany na rynku pracy w perspektywie społecznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2019
- Dorota Kotlorz, Współczesny rynek pracy. Wybrane problemy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, 2011
- Boni M. (red., Elastyczny rynek pracy w Polsce. Jak sprostać temu wyzwaniu?, Zeszyty BRE Bank - CCASE nr 73, Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa, 2004
- Kotlarz D., Rynek pracy w teorii i praktyce, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 1998
- Kopycińska, Danuta, Competitiveness of labour market, Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- Milewski R. (red.), Elementarne zagadnienia ekonomii, PWN, Warszawa, 1996
- Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004