Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza

Sylabus przedmiotu Dywersyfikacja produktu w kryzysie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dywersyfikacja produktu w kryzysie
Specjalność Zarządzanie w kryzysie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza z zakresu podstaw marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z objawami wskazującymi że przedsiębiorstwo jest w sytuacji kryzysowej
C-2Zapoznanie studentów z isotą i rodzajami dywersyfikacji produktów
C-3Uswiadomienie potrzeby tworzenia nowych produktów
C-4Zapoznanie ze strategiami dywersyfikacji
C-5Zapoznanie z technikami foresightu jako sposobu przewidywania kierunków rozwoju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Przykłady dywersyfikacji produktów2
T-K-2Rodzaje dywersyfikacji produktów2
T-K-3Determinanty kreowania nowych produktów i usług4
T-K-4Strategia dywersyfikacji3
T-K-5Foresight jako proces przewidywania kierunków rozwoju3
T-K-6Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka przedsiębiorstwa w kryzysie3
T-W-2Istota dywersyfikacji produktów3
T-W-3Tworzenie nowych produktów i usługi w przedsiębiorstwie3
T-W-4Zaliczenie wykładów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2przygotowanie studium przypadku5
A-K-3przygotowanie się do zaliczenia, studiowanie literatury5
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia7
A-W-3Studiowanie literatury8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/03_W01
Student posiada wiedzę z zakresu istoty i rodzajów dywersyfikacji produktów
Z_1A_W13C-2T-K-1, T-K-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/03_U01
Posiada umiejętność stosowania strategii dywersyfikacji
Z_1A_U06C-4T-K-4M-3S-3
Z_1A_D6/03_U02
Student potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U03C-3, C-4, C-5T-K-1, T-K-2M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/03_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Z_1A_K01C-3, C-4T-K-3, T-K-5, T-K-4M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/03_W01
Student posiada wiedzę z zakresu istoty i rodzajów dywersyfikacji produktów
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy
3,0Student wie na czym polega dywersyfikacja produktów
3,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student wie na czym polega dywersyfikacja produktów oraz zna jej rodzaje
4,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dobrym
5,0Opanował wiedzę w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/03_U01
Posiada umiejętność stosowania strategii dywersyfikacji
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy
3,0Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Student wykorzystuje podstawowe założenia strategii dywersyfikacji
4,0Opanował wiedzę w stopniu ponad dobrym
4,5Student umiejętnie korzysta ze założeń strategii dywersyfikacji
5,0Opanował wiedzę w stopniu bardzo dobrym
Z_1A_D6/03_U02
Student potrafi organizować pracę własną i zespołu
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy
3,0Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi organizować pracę własną
4,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi organizować pracę własną oraz całego zespołu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/03_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy
3,0Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym plus
4,0Opanował wiedzę w stopniu dobrym
4,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dosbrym
5,0Opanował wiedzę w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Sosnowska A., Zarządzanie nowym produktem, SGH, Warszawa, 2010
  2. S. Wojciechowska-Filipek, B. Mazurek-Kucharska, Zarządzanie w kryzysie, CeDeWu, 2018
  3. Larkin J., Regester M., Zarządzanie kryzysem, PWE, Warszawa, 2005
  4. G. Kenny, Diversification Strategy: How to Grow a Business by Diversifying Successfully, Kogan Page, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Zajączkowski M., Podstawy innowatyki i ochrony własności intelektualnej, Lega, Szczecin, 2005

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Przykłady dywersyfikacji produktów2
T-K-2Rodzaje dywersyfikacji produktów2
T-K-3Determinanty kreowania nowych produktów i usług4
T-K-4Strategia dywersyfikacji3
T-K-5Foresight jako proces przewidywania kierunków rozwoju3
T-K-6Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka przedsiębiorstwa w kryzysie3
T-W-2Istota dywersyfikacji produktów3
T-W-3Tworzenie nowych produktów i usługi w przedsiębiorstwie3
T-W-4Zaliczenie wykładów1
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2przygotowanie studium przypadku5
A-K-3przygotowanie się do zaliczenia, studiowanie literatury5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia7
A-W-3Studiowanie literatury8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D6/03_W01Student posiada wiedzę z zakresu istoty i rodzajów dywersyfikacji produktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu różne czynniki i ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z isotą i rodzajami dywersyfikacji produktów
Treści programoweT-K-1Przykłady dywersyfikacji produktów
T-K-2Rodzaje dywersyfikacji produktów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy
3,0Student wie na czym polega dywersyfikacja produktów
3,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student wie na czym polega dywersyfikacja produktów oraz zna jej rodzaje
4,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dobrym
5,0Opanował wiedzę w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D6/03_U01Posiada umiejętność stosowania strategii dywersyfikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie ze strategiami dywersyfikacji
Treści programoweT-K-4Strategia dywersyfikacji
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy
3,0Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Student wykorzystuje podstawowe założenia strategii dywersyfikacji
4,0Opanował wiedzę w stopniu ponad dobrym
4,5Student umiejętnie korzysta ze założeń strategii dywersyfikacji
5,0Opanował wiedzę w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D6/03_U02Student potrafi organizować pracę własną i zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-3Uswiadomienie potrzeby tworzenia nowych produktów
C-4Zapoznanie ze strategiami dywersyfikacji
C-5Zapoznanie z technikami foresightu jako sposobu przewidywania kierunków rozwoju
Treści programoweT-K-1Przykłady dywersyfikacji produktów
T-K-2Rodzaje dywersyfikacji produktów
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy
3,0Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi organizować pracę własną
4,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi organizować pracę własną oraz całego zespołu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D6/03_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-3Uswiadomienie potrzeby tworzenia nowych produktów
C-4Zapoznanie ze strategiami dywersyfikacji
Treści programoweT-K-3Determinanty kreowania nowych produktów i usług
T-K-5Foresight jako proces przewidywania kierunków rozwoju
T-K-4Strategia dywersyfikacji
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy
3,0Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym plus
4,0Opanował wiedzę w stopniu dobrym
4,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dosbrym
5,0Opanował wiedzę w stopniu bardzo dobrym