Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie

Sylabus przedmiotu Controling logistyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Controling logistyki
Specjalność Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 1,40,50egzamin
konwersatoriaK6 20 1,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student ma znajomość podstaw rachunkowości i analizy ekonomicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z koncepcją i narzędziami controllingu logistycznego
C-2kształtowanie umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Funkcje i zadania controllingu w przedsiębiorstwie2
T-K-2Organizacja controllingu logistycznego w przedsiębiorstwie2
T-K-3Narzędzia controllingu logistycznego i ich baza informacyjna2
T-K-4Wskaźniki controllingu logistycznego, zastosowanie wskażników oceny i pomiaru podsystemów logistycznych3
T-K-5Identyfikacja i wyodrębnianie kosztów logistycznych2
T-K-6Budżetowanie kosztów logistycznych2
T-K-7Udział controllingu w osiąganiu celów przedsiębiorstwa2
T-K-8Kryteria klasyfikacji kosztów w controllingu logistycznym2
T-K-9Wykorzystanie rachunku kosztów zmiennych i marż pokryć finansowych w controllingu procesów logistycznych3
20
wykłady
T-W-1Znaczenie, zakres i zadania controllingu2
T-W-2Organizacja controllingu w przedsiębiorstwie2
T-W-3Narzędzia i baza informacyjna controllingu2
T-W-4System wskaźników controllingu4
T-W-5Diagnostyka efektywności ekonomicznej działań logistycznych przedsiębiorstw2
T-W-6Identyfikacja kosztów logistyki. Koszty logistyki w łańcuchu dostaw2
T-W-7Metodyka wdrażania controllingu w przedsiębiorstwach2
T-W-8Controlling logistyczny w analizie strategicznej przedsiębiorstwa2
T-W-9MOdele zarządzania controlingowego2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2przygotowywanie się do zajęć5
A-K-3przygotowanie sie do zaliczenia5
A-K-4opracowanie ćwiczeń sytuacyjnych10
40
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2analiza literatury przedmiotu7
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia6
A-W-4Egzamin2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie
M-2metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków,

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ustna lub pisemna odpowiedź w trakcie kursu
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: opracowane rozwiązanie podanego ćwiczenia sytuacyjnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D2/09_W01
Student powinien charakteryzować koncepcję i narzędzia controllingu logistycznego
Z_1A_W07, Z_1A_W09C-1T-K-4, T-K-1, T-K-3, T-K-5, T-W-7, T-W-3M-2, M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D2/09_U01
student potrafi zidentyfikować i ocenić obszary controllingu logistycznego
Z_1A_U13, Z_1A_U21, Z_1A_U14C-2T-K-4, T-K-6, T-K-3, T-K-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D2/09_K01
jest przygotowany do uczenia się prze całe życie doskonaląc nabytą wiedze i umiejętności
Z_1A_K04C-1, C-2T-K-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-1, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D2/09_W01
Student powinien charakteryzować koncepcję i narzędzia controllingu logistycznego
2,0Prezentuje śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, w niepełny sposób charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D2/09_U01
student potrafi zidentyfikować i ocenić obszary controllingu logistycznego
2,0Prezentuje śladowy poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki , wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w niepełny sposób charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
5,0Prezentuje wysoki poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D2/09_K01
jest przygotowany do uczenia się prze całe życie doskonaląc nabytą wiedze i umiejętności
2,0
3,0Prezentuje dostateczny poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Abt S., Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 1995
  2. Vollmuth H.J., Controlling - planowanie, kontrola, zarządzanie, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, 1993
  3. Śliwczyński B., Controlling w zarządzaniu logistyką, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań, 2007
  4. Jędralska K., Woźniak-Sobczyk B., System wdrażania controllingu w przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Rudd Jerry, A Practical Guide to Logistics: An Introduction to Transport, Warehousing, Trade and Distribution, KOGAN PAGE, Londyn, 2019
  2. Marciniak S., Controlling. Filozofia, projektowanie, DIFiN, Warszawa, 2001
  3. Śliwczyński B., Controlling operacyjny łańcucha dostaw w zarządzaniu wartością produktu, Uniwesytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań, 2011
  4. Śliwczyński B., Planowanie logistyczne, Wyższa Szkołą Logistyki, Poznań, 2007

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Funkcje i zadania controllingu w przedsiębiorstwie2
T-K-2Organizacja controllingu logistycznego w przedsiębiorstwie2
T-K-3Narzędzia controllingu logistycznego i ich baza informacyjna2
T-K-4Wskaźniki controllingu logistycznego, zastosowanie wskażników oceny i pomiaru podsystemów logistycznych3
T-K-5Identyfikacja i wyodrębnianie kosztów logistycznych2
T-K-6Budżetowanie kosztów logistycznych2
T-K-7Udział controllingu w osiąganiu celów przedsiębiorstwa2
T-K-8Kryteria klasyfikacji kosztów w controllingu logistycznym2
T-K-9Wykorzystanie rachunku kosztów zmiennych i marż pokryć finansowych w controllingu procesów logistycznych3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie, zakres i zadania controllingu2
T-W-2Organizacja controllingu w przedsiębiorstwie2
T-W-3Narzędzia i baza informacyjna controllingu2
T-W-4System wskaźników controllingu4
T-W-5Diagnostyka efektywności ekonomicznej działań logistycznych przedsiębiorstw2
T-W-6Identyfikacja kosztów logistyki. Koszty logistyki w łańcuchu dostaw2
T-W-7Metodyka wdrażania controllingu w przedsiębiorstwach2
T-W-8Controlling logistyczny w analizie strategicznej przedsiębiorstwa2
T-W-9MOdele zarządzania controlingowego2
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2przygotowywanie się do zajęć5
A-K-3przygotowanie sie do zaliczenia5
A-K-4opracowanie ćwiczeń sytuacyjnych10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2analiza literatury przedmiotu7
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia6
A-W-4Egzamin2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D2/09_W01Student powinien charakteryzować koncepcję i narzędzia controllingu logistycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z koncepcją i narzędziami controllingu logistycznego
Treści programoweT-K-4Wskaźniki controllingu logistycznego, zastosowanie wskażników oceny i pomiaru podsystemów logistycznych
T-K-1Funkcje i zadania controllingu w przedsiębiorstwie
T-K-3Narzędzia controllingu logistycznego i ich baza informacyjna
T-K-5Identyfikacja i wyodrębnianie kosztów logistycznych
T-W-7Metodyka wdrażania controllingu w przedsiębiorstwach
T-W-3Narzędzia i baza informacyjna controllingu
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: opracowane rozwiązanie podanego ćwiczenia sytuacyjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Prezentuje śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, w niepełny sposób charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D2/09_U01student potrafi zidentyfikować i ocenić obszary controllingu logistycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U13Potrafi identyfikować źródła finansowania i posługiwać się wiedzą z rachunkowości w celu rozwiązywania zadań w zakresie zarządzania
Z_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie, doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2kształtowanie umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu
Treści programoweT-K-4Wskaźniki controllingu logistycznego, zastosowanie wskażników oceny i pomiaru podsystemów logistycznych
T-K-6Budżetowanie kosztów logistycznych
T-K-3Narzędzia controllingu logistycznego i ich baza informacyjna
T-K-5Identyfikacja i wyodrębnianie kosztów logistycznych
T-W-6Identyfikacja kosztów logistyki. Koszty logistyki w łańcuchu dostaw
T-W-7Metodyka wdrażania controllingu w przedsiębiorstwach
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
S-1Ocena formująca: ustna lub pisemna odpowiedź w trakcie kursu
S-3Ocena podsumowująca: opracowane rozwiązanie podanego ćwiczenia sytuacyjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Prezentuje śladowy poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki , wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w niepełny sposób charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
5,0Prezentuje wysoki poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, w sposób pełny i rzeczowy charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D2/09_K01jest przygotowany do uczenia się prze całe życie doskonaląc nabytą wiedze i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z koncepcją i narzędziami controllingu logistycznego
C-2kształtowanie umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu
Treści programoweT-K-3Narzędzia controllingu logistycznego i ich baza informacyjna
T-W-1Znaczenie, zakres i zadania controllingu
T-W-5Diagnostyka efektywności ekonomicznej działań logistycznych przedsiębiorstw
T-W-7Metodyka wdrażania controllingu w przedsiębiorstwach
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków,
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: opracowane rozwiązanie podanego ćwiczenia sytuacyjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Prezentuje dostateczny poziom umiejętności identyfikacji i oceny obszarów controllingu logistyki, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania koncepcji i narzędzi controllingu logistyki, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5
4,0
4,5
5,0