Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie

Sylabus przedmiotu Statystyka opisowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka opisowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 25 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 38 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej oraz ogólną wiedzę ekonomiczną.
W-2Wymagania w zakresie umiejetości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.6
T-L-2Praca w zespole nad zaprojektowaniem badania statystycznego.2
T-L-3Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.8
T-L-4Kolokwium z analizy struktury.2
T-L-5Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.8
T-L-6Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.6
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.4
T-L-8Kolokwium z analizy współzależności i dynamiki.2
38
wykłady
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).6
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech.6
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).6
T-W-4Wykorzystanioe programu STATISTICA w analizie struktury i współzależności zjawiski masowych.2
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).5
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych14
A-L-2Studiowanie wskazanej literatury4
A-L-3Wykonanie prac domowych5
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów10
A-L-5Opracowanie wzorów2
A-L-6Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych38
A-L-7Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1Przygotowanie do egzaminu13
A-W-2Opracowanie wzorów na egzamin2
A-W-3Studiowanie literatury8
A-W-4Uczestnictwo w wykładach25
A-W-5Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z: kolokwiów i wyników pracy w zespole oraz aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B07_W01
Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
Z_1A_W01, Z_1A_W02, Z_1A_W05, Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09C-2, C-3, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2, M-1S-1, S-2, S-4, S-3
Z_1A_B07_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
Z_1A_W01, Z_1A_W04, Z_1A_W05, Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09C-2, C-3T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2, M-1S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B07_U01
Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
Z_1A_U08, Z_1A_U11, Z_1A_U10, Z_1A_U03, Z_1A_U14, Z_1A_U15C-2, C-3, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2, M-1S-1, S-2, S-4, S-3
Z_1A_B07_U02
Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Z_1A_U08, Z_1A_U11, Z_1A_U10, Z_1A_U03, Z_1A_U21, Z_1A_U14, Z_1A_U15C-2, C-3, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2, M-1S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B07_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Z_1A_K04, Z_1A_K07, Z_1A_K01C-2, C-3, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2, M-1S-1, S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_B07_W01
Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
2,0Student nie zna przedmiotu badań i podstawowych pojęć z zakresu statystyki opisowej, nie wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz nie potrafi wskazać metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
3,0Student zna niektóre z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
3,5Student zna większość z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
4,0Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
4,5Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych i uzasadnić ich wybór
5,0Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i wszystkich wymaganych pojęć statystyki opisowej, zna etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz potrafi samodzielnie rozpoznać badaną prawidłowość statystyczną, samodzielnie zaproponować odpowiednie statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
Z_1A_B07_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_B07_U01
Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
2,0Student nie potrafi zorganizować badania statystycznego, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne , pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości statystycznej oraz dokonać wszechstronnej analizy porównawczej, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi
Z_1A_B07_U02
Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie potrafi, zastosować odpowiednich metod i narzędzi statystycznych oraz przeprowadzić badań statystycznych
3,0Student potrafi, zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań
3,5Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej
4,0Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej
4,5Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia statystyczne, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_B07_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemąw badawczych
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupową pracę
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Aczel D.A., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Sobczyk M., Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2010
  3. Jóżwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa, 2012
  4. Sompolska-Rzechuła A., Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  5. Parlińska M., Parliński J., Analiza statystyczna danych z Excelem, SGGW, Warszawa, 2011
  6. Kukuła K., Elementy statystyki w zadaniach, PWN, Warszawa, 2021
  7. Bąk I., Markowicz I., Mosiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019
  8. Jim Frost, Introduction to Statistics: An Intuitive Guide for Analyzing Data and Unlocking Discoveries, Statistics by Jim Publishing, USA, Pennsylvania, 2019
  9. Devore J.L., Berk K.N., Overview and Descriptive Statistics, Springer, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach, Część I. Statystyka opisowa, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
  2. Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania., C.H. Beck, Warszawa, 2008
  3. Zeliaś A., Metody statystyczne, PWE, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.6
T-L-2Praca w zespole nad zaprojektowaniem badania statystycznego.2
T-L-3Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.8
T-L-4Kolokwium z analizy struktury.2
T-L-5Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.8
T-L-6Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.6
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.4
T-L-8Kolokwium z analizy współzależności i dynamiki.2
38

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).6
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech.6
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).6
T-W-4Wykorzystanioe programu STATISTICA w analizie struktury i współzależności zjawiski masowych.2
T-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).5
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych14
A-L-2Studiowanie wskazanej literatury4
A-L-3Wykonanie prac domowych5
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów10
A-L-5Opracowanie wzorów2
A-L-6Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych38
A-L-7Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do egzaminu13
A-W-2Opracowanie wzorów na egzamin2
A-W-3Studiowanie literatury8
A-W-4Uczestnictwo w wykładach25
A-W-5Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B07_W01Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Z_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
Treści programoweT-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech.
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).
T-L-3Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-5Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
T-L-6Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z: kolokwiów i wyników pracy w zespole oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna przedmiotu badań i podstawowych pojęć z zakresu statystyki opisowej, nie wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz nie potrafi wskazać metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
3,0Student zna niektóre z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
3,5Student zna większość z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
4,0Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
4,5Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych i uzasadnić ich wybór
5,0Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i wszystkich wymaganych pojęć statystyki opisowej, zna etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz potrafi samodzielnie rozpoznać badaną prawidłowość statystyczną, samodzielnie zaproponować odpowiednie statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B07_W02Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
Treści programoweT-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech.
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).
T-L-3Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-5Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
T-L-6Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z: kolokwiów i wyników pracy w zespole oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B07_U01Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U10Potrafi posługiwać się metodami i narzędziami doskonalenia jakości we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
Treści programoweT-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech.
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).
T-L-3Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-5Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
T-L-6Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z: kolokwiów i wyników pracy w zespole oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować badania statystycznego, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne , pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości statystycznej oraz dokonać wszechstronnej analizy porównawczej, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B07_U02Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U10Potrafi posługiwać się metodami i narzędziami doskonalenia jakości we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie, doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
Treści programoweT-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech.
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).
T-L-3Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-5Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
T-L-6Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z: kolokwiów i wyników pracy w zespole oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi, zastosować odpowiednich metod i narzędzi statystycznych oraz przeprowadzić badań statystycznych
3,0Student potrafi, zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań
3,5Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej
4,0Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej
4,5Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia statystyczne, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_B07_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K07Jest gotów do podejmowania odpowiedzialności w pełnieniu roli zawodowej tj. odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego.
C-3Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
Treści programoweT-W-5Analiza szeregów czasowych (metody badania zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych).
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania).
T-W-2Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech.
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych).
T-L-3Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-5Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
T-L-6Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-7Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania.
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących z: kolokwiów i wyników pracy w zespole oraz aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemąw badawczych
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupową pracę
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych