Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne
Sylabus przedmiotu Biochemia statyczna i dynamiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia statyczna i dynamiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw chemii ogólnej, umiejetność przeprowadzania podstawowych obliczeń chemicznych i przygotowania roztworów mianowanych. |
W-2 | Znajomość podstaw chemii organicznej i podstawowych zagadnień dotyczacych metabolizmu na różnych poziomach organizacji żywej materii objętych programem nauczania biologi w szkołach ponadgimnazialnych. Ukończony i zaliczony przedmiot "Chemia" z semestru 1. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z budową, właściwościami i funkcją podstawowych grup organicznych mono- i polimerów budujących organizmy. Poznanie głównych szlaków przemian metabolicznych organizmu i regulujących je mechanizmów. Zrozumienie istoty, celu, ukierunkowania i regulacji podstawowych szlaków metabolicznych na różnych poziomach organizacji materii ożywionej, powiązań katabolizmu i anabolizmu oraz ścisłej zależności między prawidłowym przebiegiem procesów biochemicznych a fizjologią, zdrowiem, wzrostem i rozwojem na poziomie komórki i całego organizmu. |
C-2 | Nabycie przez studenta umiejętności przeprowadzania podstawowej analizy jkościowej i ilościowej. Interpretowania wyników badań i porównywania ich ze standardami oraz identyfikacji substancji chemicznych w materiale biologicznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Alfa-L- aminokwsy niebiałkowe - rola biologiczna. Chemiczna synteza peptydów i białek - problemy i rozwiazania - porównanie z biosyntezą | 2 |
T-A-2 | Wykorzystanie enzymów i ich inhibitorów w praktyce medycznej i wybranych działach przemysłu. | 2 |
T-A-3 | Specyfika metabolizmu energrtycznego wybranych narządów: mięśnie szkieletowe i mięsień sercowy, watroba i mózg. | 2 |
T-A-4 | Reaktywne formy tlenu - źródła, rola w fizjologii i patologii. Stres oksydacyjny i mechanizmy obrony antyoksydacyjnej organizmu | 4 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Regulamin pracowni biochemicznej, biezpieczeństwo, higiena pracy i możliwe zagrożenia. Zasady właściwego użytkowania aparatury i drobnego sprzętu laboratoryjnego. Przedstawienie ogólnego przebiegu ćwiczeń i warunków uzyskania zaliczenia. | 2 |
T-L-2 | Aminokwasy: Reakcja z ninhydryną - ogólny odczyn na aminokwasy. Wykrywanie aminokwasów aromatycznych i grup sulfhydrylowych. Wykazanie obecności pierścienia indolowego w tryptofanie. Reakcja na obecność histydyny i turozyny. | 4 |
T-L-3 | Białka: Badanie właściwości białek, wpływ czynników środowiska na białko. Koagulacja roztworów koloidowych. Dializa roztworu białka. Wykrywanie wiązania peptydowego. Wpływ pH na rozpuszczalność białek - oznaczanie punktu izoelektrycznego kazeiny. Metoda biuretowa oznaczania jakościowego i lościowego białka. | 6 |
T-L-4 | Enzymy: Wpływ pH na aktywność a-amylazy. Oznaczanie aktywności amylazy ślinowej metodą Bernefelda. Wpływ pH i temperatury na aktywność enzymów. Hydrolityczny rozkład kazeiny przez pankreatynę. Wybrane próby czynnościowe wątroby: test albuminowy, antypirynowy, galaktozowy i bromosulfoftaleinowy. Oznaczanie mocznika i kwasu moczowego w wybranych płynach ustrojowych. | 6 |
T-L-5 | Wykazanie właściwości redukujących cukrów (próba Benedicta i Trommera). Hydroliza cukrów złożonych i wykrywanie jej produktów. Odróżnianie monosacharydów od disacharydów redukujących (odczyn Barfoeda). Odróżnianie ketoz od aldoz – reakcja Seliwanowa. Test obciążenia glukozą -półilościowe oznaczanie stężenia glukozy we krwi i moczu. | 6 |
T-L-6 | Lipidy: Oznaczanie TG i cholesterolu w wybranych płynach ustrojowych. | 2 |
T-L-7 | Kwasy nukleinowe: Izolacja kwasów nukleinowych z materiału roślinnego. Wykrywanie składników kwasów nukleinowych w roztworze hydrolizatu DNA. | 2 |
T-L-8 | Badanie właściwości redukujących witaminy C. Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Aminokwasy: Ogólna budowa i charakterystyka. Aminokwasy białkowe, struktura, podział i właściwości. Nazewnictwo aminokwasów. Aminokwasy endo- i egzogenne. Źródła metaboliczne wolnych aminokwasów, biosynteza aminokwasów endogennych, degradacja aminokwasów, metabolizm grup aminowych aminokwasów; detoksykacja amoniaku metabolizm szkieletów węglowodorowych aminokwasów, aminokwasy źródłem związków biologicznie czynnych | 4 |
T-W-2 | Oligopeptydy, polipeptydy i białka: Wiązanie peptydowe, struktura peptydów, peptydy bilogicznie aktywne. Klasyfikacja, ogólne własciwości i charakterystyka fizykochemiczna białek. Struktura białek. Struktura a funkcje białek. | 4 |
T-W-3 | Enzymy: Enzymy jako biokatalizatory. Ogólne własciwości, nazewnictwo i klasyfikacja enzymów.Budowa enzymów, koenzymy i grupy prostetyczne. Mechanizm działania enzymów i specyficzność katalizy enzymatycznej. Centrum aktywne i allosteryczne. Regulacja iliści i aktywności enzymów. | 3 |
T-W-4 | Węglowodany: Funkcje węglowodanów. Klasyfikacja, budowa i właściwości monosacharydów. Wiązanie glikozydowe. Klasyfikacja, budowa i wlaściwości di-, oligo- i polisacharydów. Trawienie węglowodanów złożonych i wchłanianie monosacharydów. Etapy komórkowego katabolizmu glukozy i ich lokalizacja: glikoliza, fermentacja, cykl Krebsa i fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny katabolizmu glukozy w warunkach tlenowych i beztlenowych. Glukoneogeneza: substraty i przebieg. Metabolizm glikogenu i jego regulacja. Homeostaza glukozy we krwi. | 5 |
T-W-5 | Lipidy: Ogólna charakterystyka lipidów. Klasygikacja i rola biologiczna najwazniejszych grup lipidów oraz ich pochodnych. Trawienie i wchłanianie produktów trawienia lipidów. Lipoproteiny osocza: struktura, skład, funkcje i metabolizm. Lipoliza wewnątrzkomórkowa. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych, szlaki metaboliczne acetylo-CoA. Synteza i metabolizm związków ketonowych. Lipogeneza: przebieg i regulacja. Metabolizm steroidów. | 5 |
T-W-6 | Integracja metabolozmu: Anabolizm i katabolizm i ich współzalezność. Zbieżność katabolizmu i rozbiezność anabolizmu. Sygnały regulacyjne metabolizmu | 2 |
T-W-7 | Nukleotydy i polinukleotydy - podstawy: Zasady purynowe i pirymidynowe. Nukleozydy i nukletydy mono-, di i trifosoranowe. DNA - struktura I- i II-rzędowa, struktury superhelikalne, białka wiążące DNA. RNA - informacyjny, transportujący i rybosomalny. | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i omówienia wybranego zagadnienia z programu ćwiczeń audytoryjnych. | 6 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 1 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych | 12 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie materiału ojętego programem ćwiczeń (wolne pytania) | 1 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach | 30 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 2 |
A-L-3 | Opanowanie zagadnień teoretycznych dotyczących tematyki bieżących ćwiczeń laboratoryjnych | 7 |
A-L-4 | Zapoznanie się z metodyką wymogami analiz laboratoryjnych zaplanowanych na poszczególne ćwiczenia. | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczesticzenie w wykładach | 25 |
A-W-2 | Utrwalanie wiadomości i uzupełnianie wiedzy z zakresu tematyki bieżących wykładów | 15 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzacym wykłady | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów | 30 |
A-W-5 | Piemne zaliczenie wykładów | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych |
M-2 | Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna i konsultacje z prowadzącymi ćwiczenia i wykłady |
M-5 | Rozwiązywanie problemów i interpretacja wyników otrzymanych podczas poszczególnych analiz laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie podstawowej wiedzy na temat grupy czasteczek związków organicznych której dotycza dane ćwiczenia laboratoryjne. |
S-2 | Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych w formie testu wyboru. Na test składa się 50 pytań obejmujących wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnychoraz oceny znajomości zagadnień teoretycznych związanych z treścią ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-B4_W01 Student zna budowę i funkcje podstawowych monomerów i polimerów występujących w organizmie człowieka i zwierzat: aminokwasów,oligopeptydów, polipeptydów i białek: monosacharydów, disacharydów i polisacharydow; lipidów; nukleotydów i polinukleotydów. Rozpoznaje i opisuje przebieg podstawowych szlaków katabolicznych i anabolicznych. Wskazuje substraty, metabolity posrednie i produkty końcowe głównych szlaków metabolicznych oraz ich podstawowe mechanizmy regulacyjne, lokalizację narządowa i wewnatrzkomórkową. Zna klasy enzymów i mechanizm ich działania. | BI_1A_W03 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3 | M-5, M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-B4_U01 Student potrafi: posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, przeprowadzać podstawowe analizy jakościowe i ilościowe materiału bilogicznego, wykonywać proste obliczenia biochemiczne, interpretowaćc ich wyniki i porównać je z obowiązującymi wartościami referencyjnymi.Umie na podstawie wyników podstawowych analiz biochemicznych odrózniać stany fizjologiczne od patologicznych. | BI_1A_U03, BI_1A_U05 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U11, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U07 | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-8 | M-5, M-3 | S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-B4_K01 Potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywanianiu analiz biochemicznych, potrafi dzielić się wiedza i umiejetnościami z innymi członkami zespołu i korzystać z wiedzy umijętności innych, czuje się odpowiedzialny za wynik pracy zespołu i osiagniętą przez niego ocenę. | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-8, T-L-2 | M-5, M-3 | S-2, S-4 |
BI_1A_BI-S-B4_K02 Student uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów zachodzacych w organizmie i ma potrzebę stałego uzupełniania wiedzy z tego zakresu. | BI_1A_K03 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-A-4 | M-5, M-2, M-4, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-B4_W01 Student zna budowę i funkcje podstawowych monomerów i polimerów występujących w organizmie człowieka i zwierzat: aminokwasów,oligopeptydów, polipeptydów i białek: monosacharydów, disacharydów i polisacharydow; lipidów; nukleotydów i polinukleotydów. Rozpoznaje i opisuje przebieg podstawowych szlaków katabolicznych i anabolicznych. Wskazuje substraty, metabolity posrednie i produkty końcowe głównych szlaków metabolicznych oraz ich podstawowe mechanizmy regulacyjne, lokalizację narządowa i wewnatrzkomórkową. Zna klasy enzymów i mechanizm ich działania. | 2,0 | Student nie zna w podstawowym zakresie budowy i funkcji w żywym organizmie głównych mikro- i makromolekuł. Nie potarfi podać podstawowych szlaków przemian metabolicznych charakterystycznych dla poszczególnych czasteczek. Nie zna głównych mechanizmów regulacyjnych tych przemian. |
3,0 | Student jedynie w minimalnym zakresie zna podstawy budowy i funkcji w żywym organizmie głównych mikro- i makromolekuł. Nie potarfi jednak wyjaśnić związku między ich budową a wlaściwościami i pełnionymi funkcjami . Wybiórczo wymienia podstawowe szlaki przemian metabolicznych i ich mechanizmy regulacyjne tylko dla jednej grupy mikro- i makromolekuł. | |
3,5 | Student zna podstawy budowy i funkcji głównych mikro- i makromelekuł zewnątrz- i wewnątrzkomórkowych i tylko w podstawowym stopniu potrafi określić dla niektórych z nich, związek między budową a właściwościami i pełnionymi funkcjami r przemianami jakim ulegają w organizmie człowieka i zwierząt. Wybórczo rozpoznaje i wymienia poszczególne etapy przemian anabolicznych i katabolicznych oraz ich mechanizmy regulacyjne, nie potrafi jednak ww wystarczający sposób powiązać ich w jedną funkcjonalną całość. | |
4,0 | Student na podstawie budowy danej cząsteczki bez problemów ją klasyfikuje i prawidłowo wyjaśnia związek między jej budową oraz właściwościami i funkcjami pełnionymi w organizmie. Wymienia, rozpoznaje i w wystarczającym stopniu opisuje podstawe procesy anaboliczne i kataboliczne dla poszczególnych molekuł, podaje ich podstawowe mechanizmy regulacyjne. Potrafi powiązać na wybranych przykładach przemiany metaboliczne poszczególnych molekuł w jedną funkcjonalną całość oraz podać przykłady zaburzeń wybranych przemian i ich kosekwencje dla organizmu. | |
4,5 | Student na podstawie budowy danej cząsteczki bez problemów ją klasyfikuje i wyczerpująco wyjaśnia związek między jej budową oraz właściwościami i funkcjami pełnionymi w organizmie. Wymienia, rozpoznaje i dokładnie opisuje podstawe procesy anaboliczne i kataboliczne dla poszczególnych molekuł oraz ich podstawowe mechanizmy regulacyjne. Wyczerpująco wiąże przemiany metaboliczne poszczególnych molekuł w jedną funkcjonalną całość. Wymienia i opisuje na wybranych przykładach chorób podstawowe zaburzenia przemian biochemicznych w z zakresie metabolizmu białek, lipidów i węglowodanów w organizmie | |
5,0 | Student ma dogłębną wiedzę z zakresu budowy, klasyfikacji i funkcji wszystkich podstawowych mikro- i makromolekuł organizmu człowieka i zwierzat. Szczegółowo wyjaśnia związek między budową a własciwościami i funkcją poszczególnych cząsteczek. Bezbłenie wymienia etapy szlaków anabolicznych i katabolicznych poszczególnych molekuł, zna większość wspólnych dla tych przemian metabolitów pośrednich, bezbłędnie łączy szlaki anaboliczne i kataboliczne w jedną funcjonalną całość. Wyczerpująco opisuje podstawowe mechanizmy uczestniczące w regulacji metabolizmu. Zna i bez problemu opisuje główne zaburzenia metaboliczne i ich konekwencje dla organizmu w wielu stanach chorobowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-B4_U01 Student potrafi: posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, przeprowadzać podstawowe analizy jakościowe i ilościowe materiału bilogicznego, wykonywać proste obliczenia biochemiczne, interpretowaćc ich wyniki i porównać je z obowiązującymi wartościami referencyjnymi.Umie na podstawie wyników podstawowych analiz biochemicznych odrózniać stany fizjologiczne od patologicznych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, a tym samym wykonać przewidzianych programem ćwiczeń analiz. Nie potrafi przeprowadzić prostych obliczeń biochemicznych, ani też zinterpretować w podstawowym zakresie wyników analiz laboratoryjnych i obliczeń.Student nie potrafi w najprostszym zakresie posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, a tym samym wykonać przewidzianych programem ćwiczeń analiz. Nie potrafi przeprowadzić prostych obliczeń biochemicznych, ani też zinterpretować w podstawowym zakresie wyników analiz laboratoryjnych i obliczeń. |
3,0 | Student jedynie w minimalnym zakresie potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, a w trakcje jego obsługi popełnia liczne błędy, co wymaga powtórzeń prowadzonych analiz. Poprawnie wykonuje większość analiz i obliczeń, ale interpretuje jedynie niektóre z otrzymanych wyników. | |
3,5 | Student poprawnie, bez większych błędów posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Potrafi w podstawowym zakresie wyjaśnić istotę przeprowadzanych obliczeń i analiz, a także ich znaczenie diagnostyczne. | |
4,0 | Student zna zasady działania i prawidłowo posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Prawidłowo wykonuje wszystkie przewidziane programem zajęć obliczenia i analizy biochemiczne. Potrafi wystarczająco szczegółowo zinterpretować otrzymane wyniki i bezbłędnie rozróżnia wartości prawidłowe od występujących w niektórych stanach patologicznych. | |
4,5 | Student bez nadzoru prawidłowo posługuje się podstawową aparaturą i sprzętem laboratoryjnym, bezbłędnie dobiera je do odpowiednich analiz. Potrafi słabszym kolegom z zespołu wyjaśnić tok rozumowania w wykonywaniu podstawowych obliczeń biochemicznych oraz udziela im „fachowych” instrukcji przy wykonywaniu analiz laboratoryjnych. Szczegółowo interpretuje otrzymane wyniki. Wymienia zakres wartości referencyjnych dla większości podstawowych wskaźników biochemicznych i wyjaśnia zasadnicze przyczyny ich odchyleń w stanach patologicznych. | |
5,0 | Student bezbłędnie posługuje się aparaturą i sprzętem laboratoryjnym sali ćwiczeniowej z biochemii. Bezbłędnie dobiera i używa słownictwa raz pojęć biochemicznych w przeprowadzaniu poszczególnych analiz laboratoryjnych oraz interpretacji wyników. Szybko i prawidłowo przeprowadza większość obliczeń. Potrafi przeprowadzić analizy jakościowe i ilościowe podstawowych makro- i mikromolekuł. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-B4_K01 Potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywanianiu analiz biochemicznych, potrafi dzielić się wiedza i umiejetnościami z innymi członkami zespołu i korzystać z wiedzy umijętności innych, czuje się odpowiedzialny za wynik pracy zespołu i osiagniętą przez niego ocenę. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole. Jego zupełny brak zaangazowania w pracę zespłu, nieprzygotowanie do zajęć i popełnianie błędy obniżają sumaryczną ocenę grupy. |
3,0 | Student wykazuje tylko podstawowe zaangazowanie w pracę zespołu. Przy wykonywaniu przpadających na niego zadań zwykle musi korzystać z wiedzy i pomocy innych. | |
3,5 | Student w pewnych aspektach potrafi pracować w zespole. Przy pomocy innych prawidłowo wykonuje większośc przypadających na niego zadań. Inni członkowie zespołu w wybranych sytuacjach mogą liczyć na jego pomoc i zaangazowanie. | |
4,0 | Student potrafi pracowac w zespole. przy wykonywaniu większości zadań aktywnie uczestniczy w podziale pracy. Często słuzy pomocą innym, w pełni utożsamia się grupą i czuje się odpowiedzialny za końcowy efekt jej pracy. | |
4,5 | Student przy wkonywaniu większości zadań jest jednym z liderów zespołu. Umiejętnie i sprawiedliwie rozdziela zadania. Dzieli się wiedzą i umiejętnościami z innymi, wykazuje pełne zaangażowanie w osiągnięciu przez zespół jak najlepszej oceny. | |
5,0 | Student jest liderem zespołu, wykazuje bardzo dobrą umiejętność planowania i podziału pracy na członków grupy. Aktywnie i z duzym zaangażowaniem udziela prawidłowych instrukcji i pomocy innym, umiejętnie prowadzi dyskusję w zespole i rozważa uwagi innych członków zespołu. Aktywnie uczestniczy | |
BI_1A_BI-S-B4_K02 Student uznaje biochemiczne podłoże wszystkich procesów zachodzacych w organizmie i ma potrzebę stałego uzupełniania wiedzy z tego zakresu. | 2,0 | Student nie potrafi pracowac w zespole. Jest osobą obniżajacą końcową ocenę pracy grupy jako całości. |
3,0 | Student sporadycznie i tylko w stopniu podstawowym pracuje w zespole. Efekty jego pracy w zespole są mierne i często reszta zespołu jest zmuszona do korekty jego niedociągnięć i błędów. | |
3,5 | Większość z prac z przypadających na niego w zespole student wykonuje poprawnie, nie wyjazuje jednak w tym jednak w tym pełnego zaangazowania i inicjatywy, licząc w tym na pomoc innych członków zespołu. | |
4,0 | Wszystkie przypadajęce na niego zadania student wykonuje dobrze. Wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy w zespole oraz pomocy innym. | |
4,5 | Student bez problemów pracuje w zespole, często umiejętnie dzieli zadania. Często jest jednym z liderów grupy, w pracy wkazuje duże zaangazowanie i inicjatywę. Czuje się w pełni odpowiedzialny | |
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bańkowski E, Biochemia, Wydawnictwo Medyczne Urban i Partner, Wrocław, 2004
- Kączkowski J., Podstawy biochemii, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
- Berg J.M., Tymoczko J. L., Stryer L., Biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Manikowski W. i Weidner S., Biochemia Kręgowców, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, 2005
Literatura dodatkowa
- Murray R,K., Granner .D, Mayes P, A., Rodwell V. W., Biochemia Harpera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
- Murray R,K., Daryl Granner K, Mayes P, A., Rodwell V, W., Biochemia - krórkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Davidson V.L., Sittman D.B., Biochemia, Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2002
- Kłyszejko-Stefanowicz L., Ćwiczenia z biochemii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
- Davidson V.L., Sittman D.B., Biochemia, Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2002