Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne
Sylabus przedmiotu Biogeografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biogeografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekologii, botaniki systematycznej, gleboznawstwa, fitosocjologii i kartografii roślin |
W-2 | Zoologia, ekologia oraz podstawy geologii i geografii fizycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wyjaśnienie przyczyn współczesnego rozmieszczenia roślinności na kuli ziemskiej. |
C-2 | Rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na problem rozmieszczania się gatunków roślin w różnych regionach kuli ziemskiej i ich możliwości do wędrówek. |
C-3 | Zapoznanie studentów z czynnikami biotycznymi i abiotycznymi warunkującymi rozmieszczenie i ekspansję zwierząt |
C-4 | Wyjaśnienie wpływu czynników historycznych i antropogenicznych na współczesne rozmieszczenie zwierząt |
C-5 | Poznanie metod stosowanych w biogeografii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych w Eurazji i Afryce. | 2 |
T-A-2 | Charakterystyka stref klimatyczno-roślinnych w Ameryki Północnej i Południowej, Australii i wyspach Oceanii i Antarktydzie. | 2 |
T-A-3 | Kartografia biogeograficzna. Wybrane elementy historii Ziemi i biogeograficzne skutki antropopresji | 4 |
T-A-4 | Zoogeograficzna charakterystyka Polski | 2 |
T-A-5 | Zoogeografia praktyczna - opis i metody oceny zoocenozy | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń (przedstawienie i ocena prezentacji, zaliczenie pisemne) | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot badań, zakres badań i kierunki rozwoju geografii roślin. Zasięgi i rozprzestrzenianie się roślin. Wpływ czynników na rozmieszczenie formacji roślinnych na kuli ziemskiej. | 2 |
T-W-2 | Państwa roślinne Ziemi. Strefy klimatyczno-roślinne na kuli ziemskiej. | 2 |
T-W-3 | Szata roślinna Polski. | 1 |
T-W-4 | Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na rozmieszczenie zwierząt i ich dyspersję. Rodzaje zasięgów i czynniki warunkujące zasięg występowania | 2 |
T-W-5 | Biomy i fauna głównych biomów świata a krainy zoogeograficzne | 4 |
T-W-6 | Zoogeografia wysp i wód morskich | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Studiowanie podanej literatury | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praca w zespołach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Dyskusja panelowa |
M-6 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem map fizycznych, kartogramów i map zasięgów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie poprawności wykonania zadań praktycznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O1.3_W01 Posiada wiedzę na temat prawidłowości rządzących rozmieszczeniem roślin i zwierząt oraz ich zbiorowisk na kuli ziemskiej. | BI_1A_W06, BI_1A_W07 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05 | InzA_W02 | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-A-4 | M-1, M-5, M-4, M-6, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
BI_1A_BI-S-O1.3_W03 Student charakteryzuje biomy i krainy biogeograficzne, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli | BI_1A_W07, BI_1A_W05, BI_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-3, C-4, C-2, C-1 | T-A-5, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-1 | M-5, M-6, M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
BI_1A_BI-S-O1.3_W04 Student potrafi dobrać odpowiednie wskaźniki ekologiczne do opisu biocenozy | BI_1A_W08, BI_1A_W10 | P1A_W02, P1A_W04, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-5 | T-A-3, T-A-5 | M-5, M-6, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O1.3_U01 Na podstawie czynników abiotycznych i biotycznych student potrafi rozmieścić zróżnicowane formacje roślinne i zwierzęce na kontynentach oraz odpowiednio w państwach roślinnych i krainach zoogeograficznych. | BI_1A_U03 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U11, T1A_U05, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U07 | C-1, C-2, C-3, C-5, C-4 | T-A-3, T-W-2, T-W-4, T-A-5, T-W-3, T-A-2, T-A-4, T-W-6, T-A-1, T-W-5 | M-2, M-3, M-4, M-1, M-5, M-6 | S-3, S-1, S-2 |
BI_1A_BI-S-O1.3_U02 Student potrafi wykonać i przeanalizować kartogram oraz obliczyć i zinterpretować wskaźniki ekologiczne | BI_1A_U03 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U11, T1A_U05, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U07 | C-5, C-2, C-3 | T-A-3, T-W-4, T-A-5 | M-5, M-6, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O1.3_K02 Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | — | T-A-3, T-A-5 | M-5, M-6, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O1.3_W01 Posiada wiedzę na temat prawidłowości rządzących rozmieszczeniem roślin i zwierząt oraz ich zbiorowisk na kuli ziemskiej. | 2,0 | Student nie potrafi wymieniać żadnych czynników decydujących o rozmieszczeniu formacji roślinnych i zwierzęcych |
3,0 | Student potrafi wymienić cztery grupy czynników oraz bardzo ogólnie je scharakteryzuje | |
3,5 | Student poprawnie wymienia cztery grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje 2-3 czynniki. | |
4,0 | Student poprawnie wymienia cztery grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki. | |
4,5 | Student poprawnie wymienia cztery grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki z podaniem konkretnych przykładów. | |
5,0 | Student poprawnie wymienia cztery grupy czynników i szczegółowo charakteryzuje wszystkie czynniki z podaniem konkretnych przykładów gatunków roślin w języku łacińskim. | |
BI_1A_BI-S-O1.3_W03 Student charakteryzuje biomy i krainy biogeograficzne, potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli | 2,0 | Student nie umie scharakteryzować żadnego z biomów, żadnej krainy geograficznej oraz nie potrafi wymienić ich typowych przedstawicieli. |
3,0 | Student potrafi wymienić tylko niektórych typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych. | |
4,0 | Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych oraz charakteryzuje tylko niektóre z biomów. | |
4,5 | Student potrafi wymienić wszystkich typowych przedstawicieli biomów i krain geograficznych oraz charakteryzuje tylko niektóre z biomów i krain geograficznych. | |
5,0 | Student opisuje wszystkie biomy i krainy geograficzne oraz wymienia ich typowych przedstawicieli. | |
BI_1A_BI-S-O1.3_W04 Student potrafi dobrać odpowiednie wskaźniki ekologiczne do opisu biocenozy | 2,0 | Student nie wie czym są wskaźniki ekologiczne. |
3,0 | Student definiuje tylko niektóre wskaźniki ekologiczne, ale nie dobiera ich prawidłowo do opisu biocenozy. | |
3,5 | Student definiuje niektóre wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo tylko kilka z nich do opisu biocenozy. | |
4,0 | Student definiuje wszystkie wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo tylko niektóre z nich do opisu biocenozy. | |
4,5 | Student definiuje wszystkie wskaźniki ekologiczne i dobiera prawidłowo większość z nich do opisu biocenozy. | |
5,0 | Student definiuje i dobiera wszystkie wskaźniki ekologiczne do opisu biocenozy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O1.3_U01 Na podstawie czynników abiotycznych i biotycznych student potrafi rozmieścić zróżnicowane formacje roślinne i zwierzęce na kontynentach oraz odpowiednio w państwach roślinnych i krainach zoogeograficznych. | 2,0 | Student nie nabył żadnych umiejętności przedstawienia rozmieszczenia poznanych formacji na kontynentach czy w obrębie jakiegoś państwa roślinnego. |
3,0 | Student prezentuje różne formacje i ma umiejętność je charakteryzować, ale bardzo ogólnie. | |
3,5 | Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych. | |
4,0 | Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach i krainach, ma też umiejętność prezentowania ich i pokazania na mapach | |
4,5 | Student ma umiejętność prezentowania rozmieszczenia tej samej formacji rozwijającej się na różnych kontynentach i w różnych państwach roślinnych z podaniem wielu gatunków i rodzin endemicznych, ma też umiejętność prezentowania ich i pokazania na mapach. | |
5,0 | Student ma umiejętność nie tylko zaprezentować wszystkie formacje na kontynentach i w obrębie państw i krain, ale także umie analizować procesy, zjawiska zachodzące pod wpływem zmian klimatu. | |
BI_1A_BI-S-O1.3_U02 Student potrafi wykonać i przeanalizować kartogram oraz obliczyć i zinterpretować wskaźniki ekologiczne | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie wykonać i przeanalizować kartogramu. Nie nanosi na mapy zasięgów i nie określa ich rodzaju. |
3,0 | Student wykonuje samodzielnie kartogram, ale nie potrafi go przeanalizować. Nie nanosi na mapy zasięgów i nie określa ich rodzaju. | |
3,5 | Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów, ale nie potrafi ich przeanalizować. | |
4,0 | Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi tylko częsciowo zinterpretować jedno z nich. | |
4,5 | Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi tylko częsciowo zinterpretować każde z nich. | |
5,0 | Student wykonuje samodzielnie kartogram i tworzy mapy zasięgów oraz potrafi je w pełni zinterpretować. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O1.3_K02 Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej | 2,0 | Student nie wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
3,0 | Student wykazuje znikome zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej, ale nie jest zdolny do zdyscyplinowania się w pracy zespołowej. | |
3,5 | Student wykazuje małe zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej, ale nie jest zdolny do zdyscyplinowania się w pracy zespołowej. | |
4,0 | Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz znikome w pracy zespołowej zespołowej. | |
4,5 | Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz małe w pracy zespołowej. | |
5,0 | Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
Literatura podstawowa
- Podbielkowski Zbigniew, Fitogeografia części świata, PWN, Warszawa, 2002
- George W., Geografia zwierząt, PWN, Warszawa, 1970
- Kornaś Jan, Medwecka-Kornaś Anna, Geografia roślin, PWN, Warszawa, 2002, Wydanie nowe
- Udvardy M.D.F., Zoogeografia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
- Podbielkowski Zbigniew, Wielka Encyklopedia Geografii Świata Tom VII Szata Roślinna Ziemi, Wyd. Kurpisz SC, Poznań, 1997, Wydanie pierwsze
- Umiński T., Zwierzęta i kontynenty. Zoogeografia popularna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1974
- Umiński T., Zwierzęta i oceany, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986
Literatura dodatkowa
- Szafer Władysław, Ogólne geografia roślin, PWN, Warszawa, 1964
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
- Maik Wiesław, ABC Świat Europa, Azja, Ameryka Północna, Ameryka Południowa, Afryka, Australia, Antarktyda, Wyd. Kurpisz SA, Poznań, 1998
- Wtorov P.P., Drozdov N.N., Biogeografia kontynentów, PWN, Warszawa, 1981