Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
specjalność: Biologia systemów i metody informatyczne
Sylabus przedmiotu Inżynierskie pakiety oprogramowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynierskie pakiety oprogramowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Adamus <Ewa.Adamus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest wstępna wiedza z przedmiotu: Podstawy informatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie podstawowych wiadomości teoretycznych o rodzajach systemów CAx, ich działaniu, budowie, pełnionych funkcjach oraz o sposobach geometrycznego modelowania konstrukcji. |
C-2 | Opanowanie umiejętności programowania w języku skryptowym systemu MATLAB (przykładowy system CAE). |
C-3 | Opanowanie podstawowej obsługi przykładowego programu CADD (AutoCAD). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z przykładowym systemem CAD: AutoCAD. Podstawowe operacje kreślarskie 2D. Podstawy wymiarowania rysunków. | 2 |
T-L-2 | Podstawowe operacje edycyjne dla rysunków 2D. Zmiana parametrów rysunku. | 2 |
T-L-3 | Zaawansowane operacje kreślarskie i edycyjne dla rysunków 2D. | 2 |
T-L-4 | Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Tworzenie macierzy. Operacje na macierzach. | 2 |
T-L-5 | Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Kreślenie wykresów. Tworzenie i uruchamianie skryptów. | 2 |
T-L-6 | Ćwiczenia w programowaniu w MATLAB-ie. Tworzenie i uruchamianie funkcji. Rozwiązywanie prostych problemów numerycznych. | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie laboratorium. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | MATLAB - jako program do obliczeń inżynierskich. Ogólne założenia konstrukcji systemu. Organizacja pracy z systemem. Definicja zmiennych w MATLAB-ie. Sposoby tworzenia macierzy. Podstawowe operacje na macierzach. | 2 |
T-W-2 | Podstawy programowania w języku MATLAB-a (skrypty, funkcje, polecenia sterujące). | 2 |
T-W-3 | Typy zmiennych i struktury danych w MATLAB-ie oraz powiązane z nimi polecenia. | 2 |
T-W-4 | Kreślenie wykresów za pomocą MATLAB-a. | 1 |
T-W-5 | Podstawy analizy danych w MATLAB-ie. Podstawowe procedury numeryczne. Przegląd wybranych przyborników. | 2 |
T-W-6 | Wprowadzenie do systemów komputerowego wspomagania projektowania (pojęcia podstawowe, typy systemów, historia rozwoju systemów CAD, istota i zakres komputerowego wspomagania prac inżynierskich, prespektywy rozwoju, ogólna budowa systemów CAD). | 2 |
T-W-7 | Grafika komputerowa w systemach CAD. Komputerowy zapis konstrukcji. Modelowanie geometryczne, modelowanie parametryczne. Integracja projektowania i wytwarzania - systemy CAD/CAM. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładu. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych + zaliczenie zajęć. | 15 |
A-L-2 | Samodzielne dokończenie rysunków z zajęć. | 3 |
A-L-3 | Samodzielne kreslenie rysunków dodatkowych. | 3 |
A-L-4 | Samodzielne oprogramowanie przykładów wskazanych jako zadania domowe. | 4 |
A-L-5 | Konsultacje do laboratorium. | 1 |
A-L-6 | Przygotowanie do zaliczenia. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach + zaliczenie wykładu. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu. | 10 |
A-W-3 | Konsultacje do wykładu. | 1 |
A-W-4 | Samodzielna realizacja zadań domowych. | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - pokaz i samodzielne kreślenie zadanych rysunków w systemie AutoCAD. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne programowanie wybranych problemów w MATLAB-ie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych w trakcie zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium: krótkie pisemne zaliczenie na początku zajęć. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie praktyczne na ostatnich zajęciach, w czasie którego student musi wykazać się umiejętnością samodzielnej realizacji zadań (rysunek w systemie AutoCAD, programowanie w MATLAB-ie). Ocena końcowa obliczana jest jako średnia ważona ocen formujących i oceny podsumowującej. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne składające się z dwóch części. W pierwszej student musi wykazać się wiedzą teoretyczną dotyczącą systemów CAD/CAM/CAE. W drugiej, umijętnością programowania w systemie MATLAB. Obie części muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Ocena końcowa obliczana jest jako średnia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O2.2_W01 W wyniku zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować działanie, budowę i funkcje pełnione przez inżynierskie pakiety oprogramowania CAx. | BI_1A_W16 | P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03 | — | C-1 | T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-4 |
BI_1A_BI-S-O2.2_W02 W wyniku zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować możliwości skryptowego języka systemu MATLAB (jego składnię, sposób użycia i kategorie zadań inżynierskich jakie można z jego pomocą zrealizować). | BI_1A_W17, BI_1A_W16, BI_1A_W09 | P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4 | M-3, M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O2.2_U01 W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność obsługi systemu AutoCAD w podstawowym zakresie (kreślenie i edycja rysunków 2D). | BI_1A_U11 | P1A_U05, P1A_U09, T1A_U01, T1A_U13, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08 | C-3 | T-L-3, T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-2, S-1, S-3 |
BI_1A_BI-S-O2.2_U02 W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność obsługi systemu MATLAB i programować w jego języku. | BI_1A_U11, BI_1A_U09 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U09, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-3, T-W-1, T-L-6, T-W-2, T-W-5, T-L-4, T-L-5, T-W-4 | M-3, M-1 | S-4, S-3, S-1, S-2 |
BI_1A_BI-S-O2.2_U03 W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność doboru narzędzia CAx do realizowanego zadania inżynierskiego. | BI_1A_U11 | P1A_U05, P1A_U09, T1A_U01, T1A_U13, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O2.2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinie umiejętność samokształcenia. | BI_1A_K04 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-3, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-L-3, T-W-5, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-W-6, T-L-1, T-W-4, T-W-2, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O2.2_W01 W wyniku zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować działanie, budowę i funkcje pełnione przez inżynierskie pakiety oprogramowania CAx. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych inżynierskich pakietów oprogramowania CAx, nie zna ich budowy i działania. |
3,0 | Student potrafi definiować typy podstawowych inzynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie. | |
3,5 | Student potrafi definiować typy podstawowych inzynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie. Potrafi opisać podstawowe sposoby reprezentacji danych stosowane w systemach CAx. | |
4,0 | Student potrafi definiować typy podstawowych inzynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie, umie wskazać różnice w ich działaniu. Potrafi opisać podstawowe sposoby reprezentacji danych stosowane w systemach CAx. | |
4,5 | Student potrafi definiować typy podstawowych inzynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie, umie wskazać różnice w ich działaniu. Potrafi opisać podstawowe sposoby reprezentacji danych stosowane w systemach CAx. Rozumie znaczenie systemów CAx w procesie projektowania i wytwarzania. | |
5,0 | Student potrafi definiować typy podstawowych inzynierskich pakietów oprogramowania CAx, zna ich budowę i działanie, umie wskazać różnice w ich działaniu. Potrafi opisać podstawowe sposoby reprezentacji danych stosowane w systemach CAx. Rozumie znaczenie systemów CAx w procesie projektowania i wytwarzania oraz umie formułować wymagania dla systemu mającego realizować określone zadania. | |
BI_1A_BI-S-O2.2_W02 W wyniku zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować możliwości skryptowego języka systemu MATLAB (jego składnię, sposób użycia i kategorie zadań inżynierskich jakie można z jego pomocą zrealizować). | 2,0 | Studen nie zna składni języka systemu MATLAB w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu podstawowym. Zna kategorię zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować. | |
3,5 | Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu podstawowym i potrafi ją zilustrować przykładami. Zna kategorię zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować. | |
4,0 | Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu dobrym i potrafi ją zilustrować przykładami. Zna kategorię zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować. Potrafi wykorzystać język MATLAB-a do rozwiązania prostych zadań naukowych. | |
4,5 | Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu dobrym i potrafi ją zilustrować przykładami. Zna kategorię zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować. Potrafi wykorzystać język MATLAB-a do rozwiązania zadań naukowych i umie ocenić jakość rozwiązania. | |
5,0 | Student zna składnię języka systemu MATLAB w stopniu bardzo dobrym i potrafi ją zilustrować przykładami. Zna kategorię zadań inżynierskich i naukowych jakie można z jego pomocą zrealizować. Potrafi wykorzystać język MATLAB-a do rozwiązania zadań naukowych i umie ocenić wpływ przyjętego rozwiąznia na efektywność kodu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O2.2_U01 W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność obsługi systemu AutoCAD w podstawowym zakresie (kreślenie i edycja rysunków 2D). | 2,0 | Student nie umie obsługiwać systemu AutoCAD w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student umie obsługiwać system AutoCAD w stopniu podstawowym (kreślenie i edycja rysunków 2D). | |
3,5 | Student umie obsługiwać system AutoCAD w stopniu podstawowym (kreślenie i edycja rysunków 2D). Umie modyfikować atrybuty elementów rysunkowych. | |
4,0 | Student umie obsługiwać system AutoCAD w stopniu dobrym (kreślenie, wyniarowanie i zaawansowana edycja złożonych rysunków 2D). Umie modyfikować atrybuty elementów rysunkowych. | |
4,5 | Student umie obsługiwać system AutoCAD w stopniu dobrym (kreślenie, wyniarowanie i zaawansowana edycja złożonych rysunków 2D). Umie modyfikować atrybuty elementów rysunkowych. Zna dobrze możliwości poszczególnych narzędzi programu. | |
5,0 | Student umie obsługiwać system AutoCAD w stopniu dobrym (kreślenie, wyniarowanie i zaawansowana edycja złożonych rysunków 2D). Umie modyfikować atrybuty elementów rysunkowych. Zna dobrze możliwości poszczególnych narzędzi programu i umie je biegle wykorzystać. | |
BI_1A_BI-S-O2.2_U02 W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność obsługi systemu MATLAB i programować w jego języku. | 2,0 | Student nie umie obsługiwać systemu MATLAB i programować w jego języku w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku w stopniu podstawowym. Umie wykorzystać system do obliczeń inzynierskich. | |
4,0 | Student umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku w stopniu dobrym. Umie wykorzystać system do obliczeń inzynierskich. | |
4,5 | Student dobrze umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku. Umie rozwiązać z jego pomocą postawione zadanie inżynierskie i naukowe. | |
5,0 | Student dobrze umie obsługiwać system MATLAB i programować w jego języku. Umie rozwiązać z jego pomocą postawione zadanie inżynierskie i naukowe. Umie ocenić jakość rozwiązań. | |
BI_1A_BI-S-O2.2_U03 W wyniku zajęć student powinien posiadać umiejętność doboru narzędzia CAx do realizowanego zadania inżynierskiego. | 2,0 | Student nie umie dobrać odpowiedniego narzędzia CAx do postawionego zadania inżynierskiego. |
3,0 | Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie. | |
3,5 | Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie. Umie wyjaśnić swoją decyzję. | |
4,0 | Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie i umie wyjaśnić swoją decyzję. Umie wskazać na konkretne oprogramowanie. | |
4,5 | Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie i umie wyjaśnić swoją decyzję. Umie wskazać na konkretne oprogramowanie i zna jego zalety i wady. | |
5,0 | Student umie dobrać odpowiednie narzędzie CAx realizujące określone zadanie inżynierskie i umie wyjaśnić swoją decyzję. Umie wskazać na konkretne oprogramowanie i zna jego zalety i wady. Rozumie problemy związane z wdrażaniem systemów CAx. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O2.2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinie umiejętność samokształcenia. | 2,0 | Student nie przygotowuje się do zajęć i nie realizuje zadań domowych. |
3,0 | Student jest przygotowany do zajęć i samodzielnie realizuje zadania domowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ewa Adamus, Marcin Pluciński, Matlab - ćwiczenia, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009
- Andrzej Zalewski, Rafał Cegieła, Matlab - obliczenia numeryczne i ich zastosowania, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2003
- Andrzej Pikoń, AutoCAD 2009 PL - pierwsze kroki, Wydawnictwo Helion, Warszawa, 2009
- Autodesk, AutoCAD 2009 - pierwsze kroki, dokumentacja oprogramowania, dostępny on-line razem z programem, 2008
- Teodor Winkler, Komputerowy zapis konstrukcji, WNT, Warszawa, 1997
- Wojciech Tarnowski, Komputerowe wspomaganie projektowania, WNT, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Autodesk, AutoCAD 2009 - podręcznik użytkownika (część I), dokumentacja oprogramowania, dostępny on-line razem z programem, 2008
- Bogumiła Mrozek, Zbigniew Mrozek, Matlab i Simulink. Poradnik użytkownika, Wydawnictwo Helion, Warszawa, 2004