Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Botanika i fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Botanika i fizjologia roślin | ||
Specjalność | Systemy informatyczne w biologii | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej oraz znajomość treści przedmiotu "Biologia roślin" |
W-2 | Ogólna wiedza z zakresu chemii i fizyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z budową wewnętrzną i funkcjonowaniem roślin na różnych poziomach organizacji budowy oraz nabycie umiejętności oznaczania i rozpoznawania wybranych gatunków roślin krajowych |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinie oraz z podstawowymi czynnikami i mechanizmami regulującymi wzrost i rozwój roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Anatomiczna, histologiczna i cytologiczna budowa organów wegetatywnych roślin nasiennych | 10 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie i pomiar potencjału osmotycznego i potencjału wody metodami fizjologicznymi. | 4 |
T-L-2 | Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych | 2 |
T-L-3 | Mechanizm ruchów aitionomicznych roślin (foto- i geotropizm, sejsmonastie, ruchy roślin mięsożernych) | 4 |
10 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Cechy diagnostyczne wybranych gatunków, rodzin i klas roślin nasiennych. Oznaczanie roślin przy użyciu atlasów i kluczy do oznaczania | 8 |
T-T-2 | Zaliczenie znajomości gatunków roślin | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia systematyki roślin. Przegląd wybranych rodzin roślin jednoliściennych i dwuliściennych | 4 |
T-W-2 | Specyficzne elementy komórki roślinnej | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja i budowa tkanek roślinnych, układy funkcyjne tkanek. | 2 |
T-W-4 | Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny (Fizykochemiczne właściwości wody i jej znaczenie dla roślin, termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinie, wskaźniki transpiracji) | 3 |
T-W-5 | Fotosynteza oraz czynniki wpływające na ten proces | 1 |
T-W-6 | Regulacja hormonalna procesów wzrostu i rozwoju roślin. Rodzaje i mechanizmy ruchów roślin | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 6 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-A-4 | opracowanie rysunkowe dokumentujące prowadzone obserwacje | 2 |
21 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 7 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań z ćwoczeń laboratoryjnych | 4 |
21 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-T-2 | opracowanie materiałów zebranych w terenie | 8 |
A-T-3 | przygotowanie do zaliczenia | 3 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 4 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | metody praktyczne - samodzielne i kierowane obserwacje roślin w terenie |
M-5 | pokaz lub demonstracja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (oznaczanie roślin i rozpoznawanie gatunków) |
S-4 | Ocena formująca: zaliczenie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-D7_W01 potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i anatomiczną roślin nasiennych | BI_1A_W05 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-A-1, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
BI_1A_BII-S-D7_W02 potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji | BI_1A_W05, BI_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-T-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BI_1A_BII-S-D7_W03 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin nasiennych | BI_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | — | C-1 | T-T-1, T-W-1 | M-4, M-1 | S-3 |
BI_1A_BII-S-D7_W04 potrafi rozróżniać i definiować procesy fizyczne oraz fizjologiczne zachodzące w roślinach | BI_1A_W01, BI_1A_W03 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2 | T-L-2, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-3, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-D7_U01 potrafi wymienić i interpretować preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anantomii roślin nasiennych | BI_1A_U05 | P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, T1A_U09 | InzA_U01 | C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
BI_1A_BII-S-D7_U02 potrafi analizować wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na procesy wzrostu i rozwoju roślin | BI_1A_U06 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U04 | InzA_U01 | C-2 | T-L-1, T-W-6, T-L-3 | M-3, M-1, M-5 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BII-S-D7_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji | BI_1A_K03 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K02 | C-2, C-1 | T-L-3, T-W-6, T-L-1, T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-L-2, T-W-4, T-T-2, T-T-1, T-W-5, T-W-3 | M-3, M-2, M-4, M-1, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-D7_W01 potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i anatomiczną roślin nasiennych | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3.0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
BI_1A_BII-S-D7_W02 potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3.0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
BI_1A_BII-S-D7_W03 potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin nasiennych | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3.0) |
3,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 35 - 45 gat., nazwać je po polsku i po łacinie | |
3,5 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 46 - 50 gat., nazwać je po polsku i po łacinie | |
4,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 51 - 60 gat., nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny | |
4,5 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 61 - 65 gat., nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny | |
5,0 | spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 66 - 70 gat., nazwać je po polsku i po łacinie oraz podać przynależność do rodziny | |
BI_1A_BII-S-D7_W04 potrafi rozróżniać i definiować procesy fizyczne oraz fizjologiczne zachodzące w roślinach | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3.0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-D7_U01 potrafi wymienić i interpretować preparaty mikroskopowe z zakresu cytologii, histologii i anantomii roślin nasiennych | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3.0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
BI_1A_BII-S-D7_U02 potrafi analizować wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na procesy wzrostu i rozwoju roślin | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3.0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | .uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BII-S-D7_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3.0) |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. |
Literatura podstawowa
- Szweykowska A. Szweykowski J., Botanika. Morfologia tom 1, PWN, Warszawa, 2003
- Gregorczyk A.,Marska E., Mikiciuk M., Wróbel j., Fizjologia roślin.Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Jasnowska J. Jasnowski M. Radomski J. Friedrich S. Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
- Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005
- Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000