Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Inżynieria komórkowa w rozrodzie ssaków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria komórkowa w rozrodzie ssaków
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii rozwoju.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami inżynierii komórkowej stosowanymi w manipulacjach na gametach i zarodkach ssaków.
C-2Zapoznanie studentów z procedurą dotyczącą transferu zarodków u różnych gatunków zwierząt.
C-3Zapoznanie studentów z możlliwościami wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
C-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.1
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".2
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.1
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".1
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.1
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.1
7
wykłady
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.1
T-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.1
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.1
T-W-4Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.1
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.1
T-W-6Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.1
T-W-7Transfer zarodków. Przygotowanie hormonalne dawczyń i biorczyń zarodków. Metody i znaczenie pozaustrojowego pozyskiwania zarodków. Banki zarodków.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.12
A-L-3Przygotowanie się do kolokium z zajęć laboratoryjnych.11
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażowania w dyskusję.
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.5_W01
Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków. Student wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-1, C-4T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-W-3, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-W-6M-1S-1, S-3
BL_2A_BLM-S-O3.5_W02
Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków. Opisuje potencjalne korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt.
BL_2A_W03, BL_2A_W11P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-2, C-4T-W-2, T-W-7M-1S-3
BL_2A_BLM-S-O3.5_W03
Student objaśnia znaczenie hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
BL_2A_W03, BL_2A_W05P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07C-3T-W-4, T-L-6M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.5_U01
Student umie pozyskiwać i oceniać jakość gamet. Potrafi przeprowadzić kapacytację plemników i zakładać hodowle w procedurach: IVM, IVF i IVC.
BL_2A_U06, BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-6M-3S-2, S-4
BL_2A_BLM-S-O3.5_U02
Student umie ocenić jakość zarodków. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
BL_2A_U06, BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2T-L-5, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4
BL_2A_BLM-S-O3.5_U03
Potrafi przeprowadzić procedurę pozyskiwania, oceny i zakładania hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
BL_2A_U06, BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-3T-W-4, T-L-6M-1, M-3S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.5_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
BL_2A_K02, BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07, P2A_K08C-4T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7M-1S-2
BL_2A_BLM-S-O3.5_K02
Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07C-4T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.5_W01
Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków. Student wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
2,0Student nie zna podstawowych faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie zna większości czynników determinujących potencjał rozrodczy samic i samców.
3,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców oraz niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
3,5Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje niektóre czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i w sposób ogólny charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,5Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej dla zwiększenia potencjału rozrodczego ssaków oraz opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
5,0Student zna wiele faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i bardzo dobrze charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców wskazując na różnice u poszczególnych gatunków ssaków. W oparciu o szeroki warsztat merytoryczny opisuje i objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej w zwiększaniu potencjału rozrodczego ssaków.
BL_2A_BLM-S-O3.5_W02
Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków. Opisuje potencjalne korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt.
2,0Student nie zna wszystkich metod pozyskiwania zarodków, nie zna znaczenia transferu zarodków.
3,0Student wymienia metody pozyskiwania zarodków i wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
3,5Student wymienia metody pozyskiwania zarodków, niektóre z nich charakteryzuje. Wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,0Student wymienia i opisuje metody pozyskiwania zarodków. Wymienia i opisuje korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,5Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Opisuje znaczenie transferu zarodków.
5,0Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Wyczerpująco opisuje i uzasadnia na przykładach znaczenie transferu zarodków ze wskazaniem zalet i wad.
BL_2A_BLM-S-O3.5_W03
Student objaśnia znaczenie hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
2,0Student zna tylko niektóre, albo nie zna wcale korzyści, jakie dają hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych.
3,0Student wymienia korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych.
3,5Student wymienia korzyści, jakie dają hodowle komórkowych w badaniach procesów rozrodczych. Niektóre z nich opisuje.
4,0Student wymienia i opisuje korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych.
4,5Student wymienia i opisuje korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych. Podaje kilka przykładów.
5,0Student wymienia i opisuje korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych. Podaje wiele przykładów. Wskazuje na ograniczenia i zalety.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.5_U01
Student umie pozyskiwać i oceniać jakość gamet. Potrafi przeprowadzić kapacytację plemników i zakładać hodowle w procedurach: IVM, IVF i IVC.
2,0Student nie potrafi pozyskiwać oocytów, nie umie zastosować kryteriów oceny ich jakości. Nie potrafi ocenić jakości nasienia i przeprowadzić kapacytacji plemników. Ma trudności z założeniem hodowli komórkowych do IVM, IVF i IVC.
3,0Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
3,5Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując przynajmniej jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
4,0Student pozyskuje oocyty stosując przynajmniej jedną metodą. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemnikówprzynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
4,5Student umie pozyskiwać oocyty stosując różne metody. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, ich jakość i umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
5,0Student umie pozyskiwać oocyty stosując różne metody. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemników dopierajac właściwą metodę dla danego gatunku. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, ich jakość i umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
BL_2A_BLM-S-O3.5_U02
Student umie ocenić jakość zarodków. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
2,0Student nie potrafi właściwie ocenić jakości zarodków, ani zaplanować procedury transferu zarodków.
3,0Student potrafi ocenić jakość zarodków przynajmniej w niektórych stadiach rozwoju. W procedurze transferu zarodków przedstawia ogólny schemat, ale nie uwzględnia uwarunkowań fizjologicznych samicy i różnic gatunkowych.
3,5Student potrafi ocenić jakość zarodków w większości stadiów rozwojowych. W procedurze transferu zarodków przedstawia ogólny schemat, ale nie uwzględnia uwarunkowań fizjologicznych samicy i różnic gatunkowych.
4,0Student potrafi ocenić jakość zarodków w większości stadiów rozwojowych. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków wykorzystując uwarunkowania fizjologiczne samicy.
4,5Student potrafi ocenić jakość zarodków w większości stadiów rozwojowych. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków wykorzystując uwarunkowania fizjologiczne samicy i różnice gatunkowe.
5,0Student potrafi wykorzystać właściwe kryteria oceny jakości zarodków z uwzględnieniem ich stopnia rozwoju. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków wykorzystując uwarunkowania fizjologiczne samic i uwzględniając róznice gatunkowe.
BL_2A_BLM-S-O3.5_U03
Potrafi przeprowadzić procedurę pozyskiwania, oceny i zakładania hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
2,0Student nie potrafi określić różnic między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Nie zna procedur związanych z zakładaniem ich hodowli.
3,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Nie zna jednak procedur związanych z zakładaniem ich hodowli.
3,5Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutealnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek.
4,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutealnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek, w których uwzględnia stadium rozwoju pęcherzyka jajnikowego i ciałka żółtego.
4,5Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutealnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek, w których uwzględnia stadium rozwoju pęcherzyka jajnkowego i ciałka żółtego. Zna zasady zakładania monokultur i kokultur.
5,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutalnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek, w których uwzględnia stadium rozwoju pęcherzyka jajnkowego i ciałka żółtego. Zna zasady zakładania monokultur i kokultur. Student potrafi pozyskiwać, barwić, oceniać żywotność komórek pęcherzykowych i lutealnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.5_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
2,0Student nie zna zalet i ograniczeń związanych z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie potrafi podjąć dyskusji.
3,0Student zna tylko zalety lub tylko ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
3,5Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
4,0Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Podejmuje dyskusję w tym zakresie.
4,5Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potrafi wykorzystać wiedzę w dyskusji, uwzględnia uwarunkowania gatunkowe.
5,0Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potrafi wykorzystać wiedzę w dyskusji, uwzględnia uwarunkowania gatunkowe, podaje liczne przykłady.
BL_2A_BLM-S-O3.5_K02
Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
2,0Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie.
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
5,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie.

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt gospodarskich, Universitas, Kraków, 1993
  2. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J.A. (red.), Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  3. Krzanowska H., Sokół-Misiak W. (red.), Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego, PWN, Warszawa, 2002
  4. Lechniak D., Sosnowski J., Dorynek Z., Inżynieria komórkowa u zwierząt. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych., AR Poznań, Poznań, 1998
  5. Stokłosowa S. (red.), Hodowla komórek i tkanek., PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Rosłanowski K. (red.), Leksykon rozrodu zwierząt, AR Poznań, Poznań, 1996
  2. Jura Cz. Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1-2., PWN, Warszawa, 2006
  3. Kurpisz M. (red.), Molekularne podstawy rozrodczości człowieka i innych ssaków., Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2002
  4. Szyncel K., Sztuczne zapłodnienie. Jeśli nie in vitro, to co?, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków, 2010
  5. Szymański Ł., In vitro. Życie za życie, Petrus, Kraków, 2009
  6. Litwin J. A., Gajda M., Podstawy technik mikroskopowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.1
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".2
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.1
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".1
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.1
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.1
T-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.1
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.1
T-W-4Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.1
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.1
T-W-6Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.1
T-W-7Transfer zarodków. Przygotowanie hormonalne dawczyń i biorczyń zarodków. Metody i znaczenie pozaustrojowego pozyskiwania zarodków. Banki zarodków.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.12
A-L-3Przygotowanie się do kolokium z zajęć laboratoryjnych.11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.5_W01Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia w zakresie inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy ssaków. Student wymienia i opisuje metody inżynierii komórkowej wykorzystywane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami inżynierii komórkowej stosowanymi w manipulacjach na gametach i zarodkach ssaków.
C-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
Treści programoweT-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-W-6Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażowania w dyskusję.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie zna większości czynników determinujących potencjał rozrodczy samic i samców.
3,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców oraz niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
3,5Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje niektóre czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje niektóre metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,0Student zna niektóre fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i w sposób ogólny charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Wymienia i opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
4,5Student zna najważniejsze fakty i osiągnięcia z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców. Objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej dla zwiększenia potencjału rozrodczego ssaków oraz opisuje najważniejsze metody stosowane w manipulacjach na gametach i zarodkach.
5,0Student zna wiele faktów i osiągnięć z zakresu stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Wymienia i bardzo dobrze charakteryzuje czynniki determinujące potencjał rozrodczy samic i samców wskazując na różnice u poszczególnych gatunków ssaków. W oparciu o szeroki warsztat merytoryczny opisuje i objaśnia znaczenie metod inżynierii komórkowej w zwiększaniu potencjału rozrodczego ssaków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.5_W02Student zna metody pozyskiwania i transferu zarodków. Opisuje potencjalne korzyści wynikające z transferu zarodków w hodowli zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z procedurą dotyczącą transferu zarodków u różnych gatunków zwierząt.
C-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
Treści programoweT-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.
T-W-7Transfer zarodków. Przygotowanie hormonalne dawczyń i biorczyń zarodków. Metody i znaczenie pozaustrojowego pozyskiwania zarodków. Banki zarodków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wszystkich metod pozyskiwania zarodków, nie zna znaczenia transferu zarodków.
3,0Student wymienia metody pozyskiwania zarodków i wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
3,5Student wymienia metody pozyskiwania zarodków, niektóre z nich charakteryzuje. Wylicza korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,0Student wymienia i opisuje metody pozyskiwania zarodków. Wymienia i opisuje korzyści wynikające z transferu zarodków.
4,5Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Opisuje znaczenie transferu zarodków.
5,0Student wymienia, charakteryzuje metody pozyskiwania zarodków i proponuje właściwe ich zastosowanie w zależności od celu. Wyczerpująco opisuje i uzasadnia na przykładach znaczenie transferu zarodków ze wskazaniem zalet i wad.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.5_W03Student objaśnia znaczenie hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z możlliwościami wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
Treści programoweT-W-4Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażowania w dyskusję.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna tylko niektóre, albo nie zna wcale korzyści, jakie dają hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych.
3,0Student wymienia korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych.
3,5Student wymienia korzyści, jakie dają hodowle komórkowych w badaniach procesów rozrodczych. Niektóre z nich opisuje.
4,0Student wymienia i opisuje korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych.
4,5Student wymienia i opisuje korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych. Podaje kilka przykładów.
5,0Student wymienia i opisuje korzyści, jakie dają hodowle komórkowe w badaniach procesów rozrodczych. Podaje wiele przykładów. Wskazuje na ograniczenia i zalety.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.5_U01Student umie pozyskiwać i oceniać jakość gamet. Potrafi przeprowadzić kapacytację plemników i zakładać hodowle w procedurach: IVM, IVF i IVC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami inżynierii komórkowej stosowanymi w manipulacjach na gametach i zarodkach ssaków.
C-3Zapoznanie studentów z możlliwościami wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
Treści programoweT-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-W-6Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
Metody nauczaniaM-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pozyskiwać oocytów, nie umie zastosować kryteriów oceny ich jakości. Nie potrafi ocenić jakości nasienia i przeprowadzić kapacytacji plemników. Ma trudności z założeniem hodowli komórkowych do IVM, IVF i IVC.
3,0Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
3,5Student potrafi pozyskiwać oocyty stosując przynajmniej jedną metodę. Potrafi ocenić jakość nasienia, przeprowadza kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
4,0Student pozyskuje oocyty stosując przynajmniej jedną metodą. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemnikówprzynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
4,5Student umie pozyskiwać oocyty stosując różne metody. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemników przynajmniej jednego gatunku zwierząt. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, ich jakość i umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
5,0Student umie pozyskiwać oocyty stosując różne metody. Potrafi ocenić jakość nasienia i przeprowadzić kapacytację plemników dopierajac właściwą metodę dla danego gatunku. Potrafi ocenić stopień dojrzałości oocytów, ich jakość i umie założyć hodowle do IVM, IVF i IVC.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.5_U02Student umie ocenić jakość zarodków. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z procedurą dotyczącą transferu zarodków u różnych gatunków zwierząt.
Treści programoweT-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-W-7Transfer zarodków. Przygotowanie hormonalne dawczyń i biorczyń zarodków. Metody i znaczenie pozaustrojowego pozyskiwania zarodków. Banki zarodków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażowania w dyskusję.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi właściwie ocenić jakości zarodków, ani zaplanować procedury transferu zarodków.
3,0Student potrafi ocenić jakość zarodków przynajmniej w niektórych stadiach rozwoju. W procedurze transferu zarodków przedstawia ogólny schemat, ale nie uwzględnia uwarunkowań fizjologicznych samicy i różnic gatunkowych.
3,5Student potrafi ocenić jakość zarodków w większości stadiów rozwojowych. W procedurze transferu zarodków przedstawia ogólny schemat, ale nie uwzględnia uwarunkowań fizjologicznych samicy i różnic gatunkowych.
4,0Student potrafi ocenić jakość zarodków w większości stadiów rozwojowych. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków wykorzystując uwarunkowania fizjologiczne samicy.
4,5Student potrafi ocenić jakość zarodków w większości stadiów rozwojowych. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków wykorzystując uwarunkowania fizjologiczne samicy i różnice gatunkowe.
5,0Student potrafi wykorzystać właściwe kryteria oceny jakości zarodków z uwzględnieniem ich stopnia rozwoju. Potrafi właściwie zaplanować procedurę transferu zarodków wykorzystując uwarunkowania fizjologiczne samic i uwzględniając róznice gatunkowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.5_U03Potrafi przeprowadzić procedurę pozyskiwania, oceny i zakładania hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
BL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z możlliwościami wykorzystania hodowli komórkowych w badaniach procesów rozrodczych ssaków.
Treści programoweT-W-4Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić różnic między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Nie zna procedur związanych z zakładaniem ich hodowli.
3,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Nie zna jednak procedur związanych z zakładaniem ich hodowli.
3,5Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutealnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek.
4,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutealnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek, w których uwzględnia stadium rozwoju pęcherzyka jajnikowego i ciałka żółtego.
4,5Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutealnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek, w których uwzględnia stadium rozwoju pęcherzyka jajnkowego i ciałka żółtego. Zna zasady zakładania monokultur i kokultur.
5,0Student określa różnice między komórkami pęcherzykowymi a lutealnymi. Określa różnice między różnymi typami komórek pęcherzykowych i lutalnych. Zna podstawowe zasady zakładania hodowli tych komórek, w których uwzględnia stadium rozwoju pęcherzyka jajnkowego i ciałka żółtego. Zna zasady zakładania monokultur i kokultur. Student potrafi pozyskiwać, barwić, oceniać żywotność komórek pęcherzykowych i lutealnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.5_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach wykorzystujących inżynierię komórkową w rozrodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
Treści programoweT-W-1Historia, rozwój i stan obecny w zakresie stosowania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
T-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.
T-L-3Przygotowanie oocytów do dojrzewania "in vitro". Ocena stopnia dojrzałości oocytów w procedurze IVM.
T-L-4Ocena nasienia, metody kapacytacji plemników i przygotowanie nasienia do zapłodnieania "in vitro".
T-W-4Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.
T-W-6Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
T-W-7Transfer zarodków. Przygotowanie hormonalne dawczyń i biorczyń zarodków. Metody i znaczenie pozaustrojowego pozyskiwania zarodków. Banki zarodków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zalet i ograniczeń związanych z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie potrafi podjąć dyskusji.
3,0Student zna tylko zalety lub tylko ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
3,5Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Nie podejmuje dyskusji w tym zakresie.
4,0Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Podejmuje dyskusję w tym zakresie.
4,5Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potrafi wykorzystać wiedzę w dyskusji, uwzględnia uwarunkowania gatunkowe.
5,0Student zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków. Potrafi wykorzystać wiedzę w dyskusji, uwzględnia uwarunkowania gatunkowe, podaje liczne przykłady.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.5_K02Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie właściwej postawy wobec wykorzystania inżynierii komórkowej w rozrodzie ssaków.
Treści programoweT-L-1Ocena morfologiczna oocytów z wykorzystaniem preparatów histologicznych jajnika.
T-W-2Potencjał rozrodczy samic. Metody pozyskiwania i przechowywania gamet żeńskich.
T-L-2Pozyskiwanie oocytów z jajników wybranych gatunków ssaków, ocena jakości i przydatności oocytów do badań "in vitro".
T-W-3Potencjał rozrodczy samców. Metody pozyskiwania gamet męskich. Możliwości wykorzystania plemnika w transgenezie jako nośnika obcej informacji genetycznej.
T-W-4Znaczenie hodowli komórkowych "in vitro" w badaniach procesów rozrodczych.
T-W-5Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
T-L-5Zapłodnienie "in vitro" i hodowla zarodków do stadium blastocysty. Ocena jakości zarodków. Analiza stanu fizjologicznego narządów układu rozrodczego samicy jako potencjalnej biorczyni zarodków.
T-L-6Metody hodowli komórek pęcherzykowych i lutealnych jajnika.
T-W-6Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
T-W-7Transfer zarodków. Przygotowanie hormonalne dawczyń i biorczyń zarodków. Metody i znaczenie pozaustrojowego pozyskiwania zarodków. Banki zarodków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażowania w dyskusję.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie.
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
5,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie.
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.