Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Biostereochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biostereochemia
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Biochemii
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 0,50,41zaliczenie
wykładyW4 10 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii organicznej, biochemii i enzymologii
W-2Znajomość właściwości fizycznych i chemicznych jedno- i wielofunkcyjnych pochodnych węglowodorów oraz rodzajów izomerii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rodzajami chiralności występującymi w cząsteczce oraz ich wpływem na właściwości fizykochemiczne i biologiczne, a także zrozumienie zależności między strukturą a aktywnością biologiczną cząsteczek organicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa przestrzenna niektórych koenzymów i innych niskocząsteczkowych bioefektorów.2
T-A-2Struktura chemiczna a funkcje białek: białka transportujące, białka błonowe, przeciwciała, enzymy, hormony.2
T-A-3Steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych: cykl Krebsa i biosynteza izoperoidów2
T-A-4Naturalne antymetabolity działające na zasadzie antagonizmu strukturalnego. Stereochemia wrażeń zapachowych i smakowych.2
T-A-5Fizykochemiczne metody badań struktury przestrzenne biopolimerów.1
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej1
10
wykłady
T-W-1Rodzaje izomerii, asymetria cząsteczkowa i pojęcie chiralności, wyznaczanie konfiguracji względnej i absolutnej, izomeria konfiguracyjna cząsteczek zawierających więcej niż jedno centrum chiralności oraz heteroatomów.2
T-W-2Czynność optyczna w świecie żywym. Izomery konfiguracyjne w przyrodzie żywej; niektóre problemy stereochemii aminokwasów i peptydów, sacharydów, lipidów i prostaglandyn.3
T-W-3Budowa przestrzenna niektórych koenzymów i innych niskocząsteczkowych bioefektorów. Stereochemiczne aspekty katalizy enzymatycznej; retencja i inwersja konfiguracji w reakcjach enzymatycznych; steryczny przebieg niektórych enzymatycznych reakcji eliminacji i izomeryzacji; reakcje enzymatyczne zachodzące przy udziale ugrupowań pro chiralnych.4
T-W-4Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia problemowe - praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O9.2_W01
Student zna i rozumie wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych
BL_2A_W16P2A_W03, P2A_W05C-1T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-W-3, T-A-5, T-W-1, T-A-4, T-W-4, T-W-2, T-A-3M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O9.2_U01
Student posługuje się umiejętnie pojęciami biochemicznymi, potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i wyjaśnić steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych
BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-W-4M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O9.2_K01
Student potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-A-6, T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-A-2, T-A-5M-1, M-2, M-3S-2
BL_2A_BLZ-S-O9.2_K02
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejetnością podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08C-1T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O9.2_W01
Student zna i rozumie wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych
2,0Student nie zna wpływu czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych
3,0Student w nieznacznym stopniu zna wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych
3,5Student z pomocą nauczyciela potrafi wyjaśnić wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych
4,0Student zna wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych
4,5Student zna i częściowo rozumie wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych
5,0Student zna i rozumie wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O9.2_U01
Student posługuje się umiejętnie pojęciami biochemicznymi, potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i wyjaśnić steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i wyjaśnić sterycznego przebiegu przemian metabolicznych
3,0Student w nieznacznym stopniu posługuje się pojęciami biochemicznymi, potrafi wymienić rodzaje analiz identyfikacji makrocząsteczek
3,5Student w miarę dobrze posługuje się pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
4,0Student w zadowalający sposób posługuje się pojęciami biochemicznymi, a także potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i częściowo wyjaśnić steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych
4,5Student posługuje się umiejętnie pojęciami biochemicznymi, potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i ogólnie wyjaśnić steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych
5,0Student posługuje się umiejętnie pojęciami biochemicznymi, potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i wyjaśnić steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O9.2_K01
Student potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych
2,0Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących w organizmach żywych
3,0Student w nieznacznym stopniu potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych
3,5Student w miarę sprawnie potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych
4,0Student dobrze potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych
4,5Student bardzo dobrze potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych
5,0Student szczegółowo potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych
BL_2A_BLZ-S-O9.2_K02
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejetnością podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student w nieznacznym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym
3,5Student w podstawowym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy
4,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy
4,5Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy
5,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy

Literatura podstawowa

  1. Morris D.G., Stereochemia, PWN, Warszawa, 2008
  2. Kafarski P., Lejczak B., Chemia bioorganiczna, PWN, Warszawa, 1994
  3. Siemion I.Z., Biostereochemia, PWN, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Graham L.P., Chemia medyczna, WNT, Warszawa, 2003
  2. Gawroński J., Gawrońska K., Stereochemia w syntezie organicznej, PWN, Warszawa, 1988

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa przestrzenna niektórych koenzymów i innych niskocząsteczkowych bioefektorów.2
T-A-2Struktura chemiczna a funkcje białek: białka transportujące, białka błonowe, przeciwciała, enzymy, hormony.2
T-A-3Steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych: cykl Krebsa i biosynteza izoperoidów2
T-A-4Naturalne antymetabolity działające na zasadzie antagonizmu strukturalnego. Stereochemia wrażeń zapachowych i smakowych.2
T-A-5Fizykochemiczne metody badań struktury przestrzenne biopolimerów.1
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje izomerii, asymetria cząsteczkowa i pojęcie chiralności, wyznaczanie konfiguracji względnej i absolutnej, izomeria konfiguracyjna cząsteczek zawierających więcej niż jedno centrum chiralności oraz heteroatomów.2
T-W-2Czynność optyczna w świecie żywym. Izomery konfiguracyjne w przyrodzie żywej; niektóre problemy stereochemii aminokwasów i peptydów, sacharydów, lipidów i prostaglandyn.3
T-W-3Budowa przestrzenna niektórych koenzymów i innych niskocząsteczkowych bioefektorów. Stereochemiczne aspekty katalizy enzymatycznej; retencja i inwersja konfiguracji w reakcjach enzymatycznych; steryczny przebieg niektórych enzymatycznych reakcji eliminacji i izomeryzacji; reakcje enzymatyczne zachodzące przy udziale ugrupowań pro chiralnych.4
T-W-4Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O9.2_W01Student zna i rozumie wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W16ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat chemii biologicznej i fizjologicznej organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rodzajami chiralności występującymi w cząsteczce oraz ich wpływem na właściwości fizykochemiczne i biologiczne, a także zrozumienie zależności między strukturą a aktywnością biologiczną cząsteczek organicznych.
Treści programoweT-A-2Struktura chemiczna a funkcje białek: białka transportujące, białka błonowe, przeciwciała, enzymy, hormony.
T-A-1Budowa przestrzenna niektórych koenzymów i innych niskocząsteczkowych bioefektorów.
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
T-W-3Budowa przestrzenna niektórych koenzymów i innych niskocząsteczkowych bioefektorów. Stereochemiczne aspekty katalizy enzymatycznej; retencja i inwersja konfiguracji w reakcjach enzymatycznych; steryczny przebieg niektórych enzymatycznych reakcji eliminacji i izomeryzacji; reakcje enzymatyczne zachodzące przy udziale ugrupowań pro chiralnych.
T-A-5Fizykochemiczne metody badań struktury przestrzenne biopolimerów.
T-W-1Rodzaje izomerii, asymetria cząsteczkowa i pojęcie chiralności, wyznaczanie konfiguracji względnej i absolutnej, izomeria konfiguracyjna cząsteczek zawierających więcej niż jedno centrum chiralności oraz heteroatomów.
T-A-4Naturalne antymetabolity działające na zasadzie antagonizmu strukturalnego. Stereochemia wrażeń zapachowych i smakowych.
T-W-4Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
T-W-2Czynność optyczna w świecie żywym. Izomery konfiguracyjne w przyrodzie żywej; niektóre problemy stereochemii aminokwasów i peptydów, sacharydów, lipidów i prostaglandyn.
T-A-3Steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych: cykl Krebsa i biosynteza izoperoidów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia problemowe - praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wpływu czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych
3,0Student w nieznacznym stopniu zna wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych
3,5Student z pomocą nauczyciela potrafi wyjaśnić wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych
4,0Student zna wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych
4,5Student zna i częściowo rozumie wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych
5,0Student zna i rozumie wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O9.2_U01Student posługuje się umiejętnie pojęciami biochemicznymi, potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i wyjaśnić steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rodzajami chiralności występującymi w cząsteczce oraz ich wpływem na właściwości fizykochemiczne i biologiczne, a także zrozumienie zależności między strukturą a aktywnością biologiczną cząsteczek organicznych.
Treści programoweT-A-4Naturalne antymetabolity działające na zasadzie antagonizmu strukturalnego. Stereochemia wrażeń zapachowych i smakowych.
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
T-A-1Budowa przestrzenna niektórych koenzymów i innych niskocząsteczkowych bioefektorów.
T-A-5Fizykochemiczne metody badań struktury przestrzenne biopolimerów.
T-W-1Rodzaje izomerii, asymetria cząsteczkowa i pojęcie chiralności, wyznaczanie konfiguracji względnej i absolutnej, izomeria konfiguracyjna cząsteczek zawierających więcej niż jedno centrum chiralności oraz heteroatomów.
T-W-2Czynność optyczna w świecie żywym. Izomery konfiguracyjne w przyrodzie żywej; niektóre problemy stereochemii aminokwasów i peptydów, sacharydów, lipidów i prostaglandyn.
T-W-3Budowa przestrzenna niektórych koenzymów i innych niskocząsteczkowych bioefektorów. Stereochemiczne aspekty katalizy enzymatycznej; retencja i inwersja konfiguracji w reakcjach enzymatycznych; steryczny przebieg niektórych enzymatycznych reakcji eliminacji i izomeryzacji; reakcje enzymatyczne zachodzące przy udziale ugrupowań pro chiralnych.
T-A-3Steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych: cykl Krebsa i biosynteza izoperoidów
T-A-2Struktura chemiczna a funkcje białek: białka transportujące, białka błonowe, przeciwciała, enzymy, hormony.
T-W-4Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia problemowe - praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i wyjaśnić sterycznego przebiegu przemian metabolicznych
3,0Student w nieznacznym stopniu posługuje się pojęciami biochemicznymi, potrafi wymienić rodzaje analiz identyfikacji makrocząsteczek
3,5Student w miarę dobrze posługuje się pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
4,0Student w zadowalający sposób posługuje się pojęciami biochemicznymi, a także potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i częściowo wyjaśnić steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych
4,5Student posługuje się umiejętnie pojęciami biochemicznymi, potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i ogólnie wyjaśnić steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych
5,0Student posługuje się umiejętnie pojęciami biochemicznymi, potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i wyjaśnić steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O9.2_K01Student potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rodzajami chiralności występującymi w cząsteczce oraz ich wpływem na właściwości fizykochemiczne i biologiczne, a także zrozumienie zależności między strukturą a aktywnością biologiczną cząsteczek organicznych.
Treści programoweT-A-6Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
T-A-3Steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych: cykl Krebsa i biosynteza izoperoidów
T-W-3Budowa przestrzenna niektórych koenzymów i innych niskocząsteczkowych bioefektorów. Stereochemiczne aspekty katalizy enzymatycznej; retencja i inwersja konfiguracji w reakcjach enzymatycznych; steryczny przebieg niektórych enzymatycznych reakcji eliminacji i izomeryzacji; reakcje enzymatyczne zachodzące przy udziale ugrupowań pro chiralnych.
T-A-4Naturalne antymetabolity działające na zasadzie antagonizmu strukturalnego. Stereochemia wrażeń zapachowych i smakowych.
T-W-2Czynność optyczna w świecie żywym. Izomery konfiguracyjne w przyrodzie żywej; niektóre problemy stereochemii aminokwasów i peptydów, sacharydów, lipidów i prostaglandyn.
T-W-1Rodzaje izomerii, asymetria cząsteczkowa i pojęcie chiralności, wyznaczanie konfiguracji względnej i absolutnej, izomeria konfiguracyjna cząsteczek zawierających więcej niż jedno centrum chiralności oraz heteroatomów.
T-A-1Budowa przestrzenna niektórych koenzymów i innych niskocząsteczkowych bioefektorów.
T-W-4Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
T-A-2Struktura chemiczna a funkcje białek: białka transportujące, białka błonowe, przeciwciała, enzymy, hormony.
T-A-5Fizykochemiczne metody badań struktury przestrzenne biopolimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia problemowe - praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących w organizmach żywych
3,0Student w nieznacznym stopniu potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych
3,5Student w miarę sprawnie potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych
4,0Student dobrze potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych
4,5Student bardzo dobrze potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych
5,0Student szczegółowo potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O9.2_K02Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejetnością podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rodzajami chiralności występującymi w cząsteczce oraz ich wpływem na właściwości fizykochemiczne i biologiczne, a także zrozumienie zależności między strukturą a aktywnością biologiczną cząsteczek organicznych.
Treści programoweT-A-5Fizykochemiczne metody badań struktury przestrzenne biopolimerów.
T-A-3Steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych: cykl Krebsa i biosynteza izoperoidów
T-A-2Struktura chemiczna a funkcje białek: białka transportujące, białka błonowe, przeciwciała, enzymy, hormony.
T-A-4Naturalne antymetabolity działające na zasadzie antagonizmu strukturalnego. Stereochemia wrażeń zapachowych i smakowych.
T-A-1Budowa przestrzenna niektórych koenzymów i innych niskocząsteczkowych bioefektorów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia problemowe - praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student w nieznacznym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym
3,5Student w podstawowym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy
4,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy
4,5Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy
5,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy