Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy ogrodnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne podstawy ogrodnictwa
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,80,41zaliczenie
wykładyW2 14 1,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość procesów życiowych roślin, znajomość patogenów występujących na roślinach, podstawowe właściwości fizykochemiczne gleb i nawozów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze znaczeniem i wartością bilogiczną owoców, warzyw i ziół
C-2Zapoznanie studenta z wpływem czynników środowiska na wielkość i jakość plonu roślin ogrodniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wymagania uprawowe wybranych gatunków roślin ogrodniczych6
6
wykłady
T-W-1Wartość biologiczna owoców, warzyw i ziół. Agrotechniczne moąliwości zwiąkszania jakości plonu.7
T-W-2Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin ogrodniczych4
T-W-3Czynniki środowiska i ich wpływ na wielkość i jakość plonu3
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3Konsultacje6
A-A-4Studiowanie literatury4
24
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia11
A-W-4Zaliczenie1
A-W-5Konsultacje2
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.4_W01
Student ma wiedzę o znaczeniu wartości biologicznej owocow, warzyw i ziół oraz zna podstawowe gatunki roślin ogrodniczych i ich wymagania uprawowe
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-1T-W-2, T-W-1, T-A-1M-1, M-3, M-2, M-4S-2
BL_2A_BLR-S-O4.4_W02
Student ma wiedzę o czynnikach środowiska i ich wpływie na wielkość i jakość plonu
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-2T-W-3M-1, M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.4_U01
Student potrafi przewidzieć wpływ czynników środowiskowych na wielkość i jakość plonu
BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-4, M-3, M-2S-2
BL_2A_BLR-S-O4.4_U02
Umie zaproponować podstawy agrotechniki dla poszczególnych gatunków roślin ogrodniczych
BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2T-A-1M-3, M-2, M-1, M-4S-2
BL_2A_BLR-S-O4.4_U03
Jest w stanie określić jakość i wartość biologiczną plonu
BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-1M-3, M-1, M-4, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.4_K01
student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję ogrodniczą oraz za jej wpływ na środowisko i zdrowie człowieka
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-2, C-1T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.4_W01
Student ma wiedzę o znaczeniu wartości biologicznej owocow, warzyw i ziół oraz zna podstawowe gatunki roślin ogrodniczych i ich wymagania uprawowe
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą wartości biologicznej i wymagań uprawowych owoców, warzyw i ziół, zna podstawowe gatunki
3,5student zna większość gatunków roślin sadowniczych, warzywniczych i przyprawowych, ich wartość bilogiczną i wymagania uprawowe,
4,0student dobrze zna gatunki sadownicze, warzywnicze i przyprawowe, ich wartość biologiczną i wymagania uprawowe
4,5student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu tematu, prawidłowo ocenia wpływ metod uprawy i środowiska na wartość bilogiczą plonu
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, w sposób ukierunkowany ocenia wartość biologiczną plonu, formułuje prawidłowe wnioski dotyczące zagadnienia
BL_2A_BLR-S-O4.4_W02
Student ma wiedzę o czynnikach środowiska i ich wpływie na wielkość i jakość plonu
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student ma podstawową wiedzę o wpływie czynników środowiska na wielkość i jakość plonu
3,5student ma podstawową wiedże o wpływie czynników środowiska na wielkość i jakość plonu, potrafi ocenić wpływ w/w warunków na plon i jego jakość
4,0student dobrze zna powiązanie między warunkami środowiska a plonowaniem roślin
4,5student dorze zna powiązania między warunkami uprawy a wielkością i jakością plonu, potrafi przewidziećplonowanie roślin diagnozując czynniki środowiska
5,0student bardzo dobrze zna powiązania między warukami uprawy a wielkością i jakością plonu, potrafi przewidzieć plonowanie roślin diagnozując czynniki środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.4_U01
Student potrafi przewidzieć wpływ czynników środowiskowych na wielkość i jakość plonu
2,0student nie opanował umiejetnośći z zakresu tematu w stopniu podstawowym
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi przewidzieć wpływ czynników środowiska na plonowanie roślin ogrodniczych
3,5student potrafi w sotpniu dostatecznym oceniać zależności pomiędzy środowiskiem a roślinami oraz przewidywać wpływ czynników środowiska na plonowanie roślin
4,0student poprawnie ocenia i przewiduje wpływ czynników środowiska na wielkość i jakość plonów roślin sadowniczych, warzywniczych i przyprawowych
4,5student potrafi poprawnie zdiagnozować i ocenić warunki uprawy oraz ich wpływ na plonowanie roślin, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe
5,0student bardzo dobrze oenia i diagnozuje warunki uprawy roślin oraz ich wpływ na wielkość ijakość uzykiwanego plonu, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
BL_2A_BLR-S-O4.4_U02
Umie zaproponować podstawy agrotechniki dla poszczególnych gatunków roślin ogrodniczych
2,0student nie opanował w stopniu podstawowym umijętnośc i wynikającyh z tematyki zajęć
3,0student opanował w stopniu podstawowym agrotechnikę dla najważniejszych roślin sadowniczych, warzywniczych i przyprawowych
3,5student opanował agrotechnikę najważniejszych roślin sadowniczych, warzywniczych i zielarskich
4,0student w dobrym stopniu opanował agrotechnikę najważniejszych roślin ogrodniczych
4,5student opanował w dobrym stopniu agrotechnikę najważniejszych roślin sadowniczych, warzywniczych i przyprawowych, jest w stanie samodzielnie zaproponować rozwiązania uprawowe dla poszczególnych gatunków
5,0student bardzo dobrze opanował agrotechnikę roślin sadowniczych, warzywniczych i przyprawowych, jest w stanie samodzielnie zaprioponować i zaplanować rozwiązania uprawowe dla poszczególnych gatunków
BL_2A_BLR-S-O4.4_U03
Jest w stanie określić jakość i wartość biologiczną plonu
2,0student nie opanował umiejętności z zakresu omawianej tematyki
3,0student w stopniu dostatecznym jest w stanie określić jakość i wartość biologiczą plonu
3,5student w stopniu dostatecznym jest w stanie określić jakość i wartość biologiczną plonu, umie ocenić wpływ podstawowych czynników zwiększających i ograniczających wartość plonu
4,0student dobrze ocenia wartość biologiczną i jakość plonu, umie ocenić i uzasadnić od jakich czynników uzależniona jest wartość i jakość plonu oraz w jaki sposób czynniki środowiska ją modyfikują
4,5student dobrze ocenia wartość biologiczą i jakość plonu, ma umiejętność oceny wpływu czynników środowiskowych na cechy jakościowe plonu, jest w stanie zaproponować rozwiązania poprawiające jakość uzyskiwanego plonu
5,0student bardzo dobrze ocenia jakość i wartość biologiczną plonu, bardzo dobrze ocenia wpływ warunków uprawy (środowiska) na cechy jakościowe plonu, jest zdolny do samodzielnego zaproponowania i podejmowania decyzji mających na celu zwiększenie wartości biologiczej i jakości plonu roślin sadowniczych, warzywniczych i przyprawowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.4_K01
student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję ogrodniczą oraz za jej wpływ na środowisko i zdrowie człowieka
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą wartości biologicznej i produkcji roślin ogrodniczych
3,5student ma podstawową widzę dotyczącą wartości biologicznej i produkcji roślin ogrodniczych, jest świadomy jej znaczenia oraz wpływu na środowisko naturalne i zdrowie człowieka
4,0student dobrze zna gatunki roślin sadowniczych i warzywniczych, ich wartość biologiczną i wymagania uprawowe, jest świadomy znaczenia produkcji ogrodniczej oraz jej wpływu na środowisko naturalne i zdrowie człowieka
4,5student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu tematu, prawidłowo ocenia wpływ metod uprawy i środowiska na wartość bilogiczą plonu, zdrowie człowieka oraz środowisko naturalne
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, w sposób ukierunkowany ocenia wartość biologiczną plonu, formułuje prawidłowe wnioski dotyczące zagadnienia

Literatura podstawowa

  1. Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Kołota E., Orłowski M., Osińska M., Warzywnictwo, Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 1994
  3. Kołodziej B. (red.), Uprawa ziół - poradnik dla plantatorów, PWRiL, Poznań, 2010

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo ogrodnicze, Sad nowoczesny, Hortpress, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wymagania uprawowe wybranych gatunków roślin ogrodniczych6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wartość biologiczna owoców, warzyw i ziół. Agrotechniczne moąliwości zwiąkszania jakości plonu.7
T-W-2Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin ogrodniczych4
T-W-3Czynniki środowiska i ich wpływ na wielkość i jakość plonu3
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3Konsultacje6
A-A-4Studiowanie literatury4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia11
A-W-4Zaliczenie1
A-W-5Konsultacje2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.4_W01Student ma wiedzę o znaczeniu wartości biologicznej owocow, warzyw i ziół oraz zna podstawowe gatunki roślin ogrodniczych i ich wymagania uprawowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem i wartością bilogiczną owoców, warzyw i ziół
Treści programoweT-W-2Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin ogrodniczych
T-W-1Wartość biologiczna owoców, warzyw i ziół. Agrotechniczne moąliwości zwiąkszania jakości plonu.
T-A-1Wymagania uprawowe wybranych gatunków roślin ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą wartości biologicznej i wymagań uprawowych owoców, warzyw i ziół, zna podstawowe gatunki
3,5student zna większość gatunków roślin sadowniczych, warzywniczych i przyprawowych, ich wartość bilogiczną i wymagania uprawowe,
4,0student dobrze zna gatunki sadownicze, warzywnicze i przyprawowe, ich wartość biologiczną i wymagania uprawowe
4,5student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu tematu, prawidłowo ocenia wpływ metod uprawy i środowiska na wartość bilogiczą plonu
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, w sposób ukierunkowany ocenia wartość biologiczną plonu, formułuje prawidłowe wnioski dotyczące zagadnienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.4_W02Student ma wiedzę o czynnikach środowiska i ich wpływie na wielkość i jakość plonu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z wpływem czynników środowiska na wielkość i jakość plonu roślin ogrodniczych
Treści programoweT-W-3Czynniki środowiska i ich wpływ na wielkość i jakość plonu
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student ma podstawową wiedzę o wpływie czynników środowiska na wielkość i jakość plonu
3,5student ma podstawową wiedże o wpływie czynników środowiska na wielkość i jakość plonu, potrafi ocenić wpływ w/w warunków na plon i jego jakość
4,0student dobrze zna powiązanie między warunkami środowiska a plonowaniem roślin
4,5student dorze zna powiązania między warunkami uprawy a wielkością i jakością plonu, potrafi przewidziećplonowanie roślin diagnozując czynniki środowiska
5,0student bardzo dobrze zna powiązania między warukami uprawy a wielkością i jakością plonu, potrafi przewidzieć plonowanie roślin diagnozując czynniki środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.4_U01Student potrafi przewidzieć wpływ czynników środowiskowych na wielkość i jakość plonu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z wpływem czynników środowiska na wielkość i jakość plonu roślin ogrodniczych
Treści programoweT-W-1Wartość biologiczna owoców, warzyw i ziół. Agrotechniczne moąliwości zwiąkszania jakości plonu.
T-W-2Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin ogrodniczych
T-W-3Czynniki środowiska i ich wpływ na wielkość i jakość plonu
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował umiejetnośći z zakresu tematu w stopniu podstawowym
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi przewidzieć wpływ czynników środowiska na plonowanie roślin ogrodniczych
3,5student potrafi w sotpniu dostatecznym oceniać zależności pomiędzy środowiskiem a roślinami oraz przewidywać wpływ czynników środowiska na plonowanie roślin
4,0student poprawnie ocenia i przewiduje wpływ czynników środowiska na wielkość i jakość plonów roślin sadowniczych, warzywniczych i przyprawowych
4,5student potrafi poprawnie zdiagnozować i ocenić warunki uprawy oraz ich wpływ na plonowanie roślin, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe
5,0student bardzo dobrze oenia i diagnozuje warunki uprawy roślin oraz ich wpływ na wielkość ijakość uzykiwanego plonu, dostrzega efekty przyczynowo-skutkowe, jest zdolny do samodzielnego podejmowania działań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.4_U02Umie zaproponować podstawy agrotechniki dla poszczególnych gatunków roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z wpływem czynników środowiska na wielkość i jakość plonu roślin ogrodniczych
Treści programoweT-A-1Wymagania uprawowe wybranych gatunków roślin ogrodniczych
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował w stopniu podstawowym umijętnośc i wynikającyh z tematyki zajęć
3,0student opanował w stopniu podstawowym agrotechnikę dla najważniejszych roślin sadowniczych, warzywniczych i przyprawowych
3,5student opanował agrotechnikę najważniejszych roślin sadowniczych, warzywniczych i zielarskich
4,0student w dobrym stopniu opanował agrotechnikę najważniejszych roślin ogrodniczych
4,5student opanował w dobrym stopniu agrotechnikę najważniejszych roślin sadowniczych, warzywniczych i przyprawowych, jest w stanie samodzielnie zaproponować rozwiązania uprawowe dla poszczególnych gatunków
5,0student bardzo dobrze opanował agrotechnikę roślin sadowniczych, warzywniczych i przyprawowych, jest w stanie samodzielnie zaprioponować i zaplanować rozwiązania uprawowe dla poszczególnych gatunków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.4_U03Jest w stanie określić jakość i wartość biologiczną plonu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem i wartością bilogiczną owoców, warzyw i ziół
Treści programoweT-W-1Wartość biologiczna owoców, warzyw i ziół. Agrotechniczne moąliwości zwiąkszania jakości plonu.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował umiejętności z zakresu omawianej tematyki
3,0student w stopniu dostatecznym jest w stanie określić jakość i wartość biologiczą plonu
3,5student w stopniu dostatecznym jest w stanie określić jakość i wartość biologiczną plonu, umie ocenić wpływ podstawowych czynników zwiększających i ograniczających wartość plonu
4,0student dobrze ocenia wartość biologiczną i jakość plonu, umie ocenić i uzasadnić od jakich czynników uzależniona jest wartość i jakość plonu oraz w jaki sposób czynniki środowiska ją modyfikują
4,5student dobrze ocenia wartość biologiczą i jakość plonu, ma umiejętność oceny wpływu czynników środowiskowych na cechy jakościowe plonu, jest w stanie zaproponować rozwiązania poprawiające jakość uzyskiwanego plonu
5,0student bardzo dobrze ocenia jakość i wartość biologiczną plonu, bardzo dobrze ocenia wpływ warunków uprawy (środowiska) na cechy jakościowe plonu, jest zdolny do samodzielnego zaproponowania i podejmowania decyzji mających na celu zwiększenie wartości biologiczej i jakości plonu roślin sadowniczych, warzywniczych i przyprawowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.4_K01student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję ogrodniczą oraz za jej wpływ na środowisko i zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z wpływem czynników środowiska na wielkość i jakość plonu roślin ogrodniczych
C-1Zapoznanie ze znaczeniem i wartością bilogiczną owoców, warzyw i ziół
Treści programoweT-A-1Wymagania uprawowe wybranych gatunków roślin ogrodniczych
T-W-3Czynniki środowiska i ich wpływ na wielkość i jakość plonu
T-W-2Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin ogrodniczych
T-W-1Wartość biologiczna owoców, warzyw i ziół. Agrotechniczne moąliwości zwiąkszania jakości plonu.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą wartości biologicznej i produkcji roślin ogrodniczych
3,5student ma podstawową widzę dotyczącą wartości biologicznej i produkcji roślin ogrodniczych, jest świadomy jej znaczenia oraz wpływu na środowisko naturalne i zdrowie człowieka
4,0student dobrze zna gatunki roślin sadowniczych i warzywniczych, ich wartość biologiczną i wymagania uprawowe, jest świadomy znaczenia produkcji ogrodniczej oraz jej wpływu na środowisko naturalne i zdrowie człowieka
4,5student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu tematu, prawidłowo ocenia wpływ metod uprawy i środowiska na wartość bilogiczą plonu, zdrowie człowieka oraz środowisko naturalne
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, w sposób ukierunkowany ocenia wartość biologiczną plonu, formułuje prawidłowe wnioski dotyczące zagadnienia